#82 af bruger slettet
Fra BMI 33 til BMI 25 på kortest forsvarlige tid
Du læser en tråd i debat > vægttab 10+bruger slettet
re: Sørgelig oplevelse
Pu ha Solakka... Får helt ondt i maven ved at læse om din dag igår.... Er godt nok ikke sikker på at jeg kunne have klaret, at stå i din situation... Og dog, hvis alternativet var at miste begge, tror jeg man går på autopilot, og bare gør tingene...
Håber du er kommet lidt til dig selv, og at hoppen har klaret sig... Stakkels ejer!
Knus til dig...
Håber du er kommet lidt til dig selv, og at hoppen har klaret sig... Stakkels ejer!
Knus til dig...
13 år13. maj 2011 kl. 13:27
solakka
re: Sørgelig oplevelse
tak saschafalk - ja det var virkelig så ubærligt sørgeligt!
Jeg kommer ALDRIG at glemme det lille føl - det smukke hoved, hovene med de små "tøfler" på...
Det er en ringe trøst at ejeren har 15 skønne islandske heste. Og to føl i vente - de føl SKAL bare have ukomplicerde fødsler! Men efter gårdagens oplevelse er jeg jo blevet nervøs - begge hopper er for første gang i fol.
Det værste der kan ske er at hoppen ikke klarer sig - eller at hun får men så hun ikke kan genoptrænes til ridehest. Det er ikke blot en meget fin kåret hoppe - det er en helt særlig hoppe med det skønneste sind! Men ejeren var i hvert fald i går helt sikker på, at hun aldrig mere skal ifoles. Hun har født to fine føl tidligere. Og mistet et føl - der måtte hoppen køres buba til klinik for kejsersnit. Det enste man kan fortryde er at ingen kunne se ind i fremtiden og se til at hoppen skulle forløses ved kejsersnit. Så havde både føl og hoppe haft de bedste chanser at klare sig. Men INGEN kan vide på forhånd hvilket føl som kommer at sidde fast. Og så kunne man jo begynde at sende alle hopperne til kejsersnit - just in case. Og det kan man jo ikke. Der findes ikke engang klinik kapacitet til den slags.
Sól
Jeg kommer ALDRIG at glemme det lille føl - det smukke hoved, hovene med de små "tøfler" på...
Det er en ringe trøst at ejeren har 15 skønne islandske heste. Og to føl i vente - de føl SKAL bare have ukomplicerde fødsler! Men efter gårdagens oplevelse er jeg jo blevet nervøs - begge hopper er for første gang i fol.
Det værste der kan ske er at hoppen ikke klarer sig - eller at hun får men så hun ikke kan genoptrænes til ridehest. Det er ikke blot en meget fin kåret hoppe - det er en helt særlig hoppe med det skønneste sind! Men ejeren var i hvert fald i går helt sikker på, at hun aldrig mere skal ifoles. Hun har født to fine føl tidligere. Og mistet et føl - der måtte hoppen køres buba til klinik for kejsersnit. Det enste man kan fortryde er at ingen kunne se ind i fremtiden og se til at hoppen skulle forløses ved kejsersnit. Så havde både føl og hoppe haft de bedste chanser at klare sig. Men INGEN kan vide på forhånd hvilket føl som kommer at sidde fast. Og så kunne man jo begynde at sende alle hopperne til kejsersnit - just in case. Og det kan man jo ikke. Der findes ikke engang klinik kapacitet til den slags.
Sól
13 år13. maj 2011 kl. 14:00
solakka
åh jeg håber inderlig at hoppen bliver rask igen!
Jeg har ikke så meget fokus på vægttab eller motion p.t.
Det er et kæmpe job døgnet rundt at prøve at redde hoppen.
Der skal hele tiden være folk omkring hende - hvis hun lægger sig ned og har brug for at ligge så skal hun vendes hver anden time. Og så skal hun bakses op at stå - flinke folk har hjulpet - der er lånt løftesele. Den blev vist bragt helt fra KbH. Naboens store traktor står parat...
I går stod hun heldigvis 11 timer - der skal man være lige ved hende for at støtte når hun er ved at tilte.
Det er galt med det venstre bagben - man kan kun håbe at det skyldes indre hævelser som klemmer på nerver. Og at dette vil gå over af sig selv . TID skal der til.
Hvis hun ikke kan rejse sig selv efter en uge - så...
Folk har været flinke til at møde op og tage vagter..
Desværre kan de teknikker man bruger til at vende mennesker ikke bruges... Med ret teknik kan man sagtens helt alene vende en person (næsten) uanset størrelse...
Lige nu har jeg ikke overskud til mit projekt at tabe mig. Men det er OK.
Det er et kæmpe job døgnet rundt at prøve at redde hoppen.
Der skal hele tiden være folk omkring hende - hvis hun lægger sig ned og har brug for at ligge så skal hun vendes hver anden time. Og så skal hun bakses op at stå - flinke folk har hjulpet - der er lånt løftesele. Den blev vist bragt helt fra KbH. Naboens store traktor står parat...
I går stod hun heldigvis 11 timer - der skal man være lige ved hende for at støtte når hun er ved at tilte.
Det er galt med det venstre bagben - man kan kun håbe at det skyldes indre hævelser som klemmer på nerver. Og at dette vil gå over af sig selv . TID skal der til.
Hvis hun ikke kan rejse sig selv efter en uge - så...
Folk har været flinke til at møde op og tage vagter..
Desværre kan de teknikker man bruger til at vende mennesker ikke bruges... Med ret teknik kan man sagtens helt alene vende en person (næsten) uanset størrelse...
Lige nu har jeg ikke overskud til mit projekt at tabe mig. Men det er OK.
13 år15. maj 2011 kl. 11:14
calcit
re: åh jeg håber inderlig at hoppen bliver rask igen!
Ja selvfølgelig er det ok.....men pludseligt vender vinden igen.......forstår godt dit hesteprojekt som er følelsesladet.
Take care Calcit.
Take care Calcit.
13 år15. maj 2011 kl. 11:33
Store_Michael (slettet)
håber på det bedste..re: åh jeg håber inderlig at hoppen bliver rask igen!
En ubehagelig omgang Sol. Føler i den grad med dig.
Held og lykke til Hoppen,
Held og lykke til Hoppen,
13 år16. maj 2011 kl. 14:35
solakka
Hestene fylder MEGET i mit liv p.t.
Hoppen Háutið ser ud at komme sig! Løfteselen fra Lndbohøjskolen er sendt retur - hun kan nu rejse sig op for "egen maskine"! Skønt! Og dejligt, at den store indsats gav det resultat vi alle håbede på! Hun stolprer fint rundt - det går bedre dag for dag. I går var jeg involveret i et forsøg at finde et moderløst føl som Háutið kunne være ammehoppe for. Det lykkedes også. Men dyrlægen syntes ikke det var en god idé - mest vel fordi man så ikke kan give hoppen smertestillende hvis hun har brug for det.
Vi håber og tror på, at hun vil komme sig helt. Hun får Equine Touch behandlinger. Og det skal nok hjælpe hende at blive hurtigere rask.
En anden glædelig ting er, at en anden hoppe folede i onsdags. Lusked dame! Når hun så at vi var på vej ud på en ridetur i skoven - så gik vandet! Vi red hurtigt op til skoven og vendte tilbage - da kunne vi se fosterhinden. Så vi red det sidste stykke for fulde gardiner. Satte hestene på fold og løb ud til hoppen. Og der var så føllet stadig kommet til verden på blot få minutter! Stadig pakket ind i fosterhinden. Et smukt, langbenet velskabt lille hoppeføl! Hvor var hun sjov når hun kæmpede for at komme op at stå på de enormt lange ben. Det tog hende lige to timer at få styr på stængerne og finde frem til moderens mælke-kagasin! Nu løber hoppeføllet fint! Háutið passer sit og virker ikke misundelig - dog piblede mælken frem når hun så føllet..
Nu venter vi bare på at en følhoppe til skal fole og så kommer næste føl i august.
Ak ja - sikken træt jeg er! Og det går slet ikke godt med min egen ismule! Vi har "tabt" to gangarter. NU viser han kun skridt, galop og grisepas! Traven er borte og tölten ligeså. Han går gevaldigt på forparten. I går snublede han i skoven i skridt. helt ned på knæ. Tøjlen fløj over hovedet på ham. GODT han er en flink fyr - jeg svingede bare tøjlen over hovedet igen. Han løb jo ingen vejne. Jeg faldt heller ikke af.
Men det GÅR jo bare ikke det her at jeg forsømmer min egen hyps. Han er så forkert bygget at han skal trænes MEGET for at kunne holde til at bruges som ridehest. Han er kollosalt overbygget og har derfor virkelig svært ved at bruge sin bagpart.
Den ny megadyre sadel lever overhoved ikke op til hvad de lovede - så jeg har smidt 30.500 kr ud fra vinduet. GRRR
Men så må vi bare starte forfra - igen! Han skal nok komme i form og huske at bruge sin bagpart og ryg igen. Med flittig træning.
Mit slankeprojekt er genoptaget og det skal nok gå altsammen!
Håber der ikke kommer flere "situationer" på gården. Og måske skal jeg på sigt finde et sted hvor der ikke er så meget brug for min hjælp. Så jeg kan tage fat på mine egne opgaver...
Jeg SKAL lære mig at sige NEJ. Og ikke være så pokkers hjælpsomlig.
Vi håber og tror på, at hun vil komme sig helt. Hun får Equine Touch behandlinger. Og det skal nok hjælpe hende at blive hurtigere rask.
En anden glædelig ting er, at en anden hoppe folede i onsdags. Lusked dame! Når hun så at vi var på vej ud på en ridetur i skoven - så gik vandet! Vi red hurtigt op til skoven og vendte tilbage - da kunne vi se fosterhinden. Så vi red det sidste stykke for fulde gardiner. Satte hestene på fold og løb ud til hoppen. Og der var så føllet stadig kommet til verden på blot få minutter! Stadig pakket ind i fosterhinden. Et smukt, langbenet velskabt lille hoppeføl! Hvor var hun sjov når hun kæmpede for at komme op at stå på de enormt lange ben. Det tog hende lige to timer at få styr på stængerne og finde frem til moderens mælke-kagasin! Nu løber hoppeføllet fint! Háutið passer sit og virker ikke misundelig - dog piblede mælken frem når hun så føllet..
Nu venter vi bare på at en følhoppe til skal fole og så kommer næste føl i august.
Ak ja - sikken træt jeg er! Og det går slet ikke godt med min egen ismule! Vi har "tabt" to gangarter. NU viser han kun skridt, galop og grisepas! Traven er borte og tölten ligeså. Han går gevaldigt på forparten. I går snublede han i skoven i skridt. helt ned på knæ. Tøjlen fløj over hovedet på ham. GODT han er en flink fyr - jeg svingede bare tøjlen over hovedet igen. Han løb jo ingen vejne. Jeg faldt heller ikke af.
Men det GÅR jo bare ikke det her at jeg forsømmer min egen hyps. Han er så forkert bygget at han skal trænes MEGET for at kunne holde til at bruges som ridehest. Han er kollosalt overbygget og har derfor virkelig svært ved at bruge sin bagpart.
Den ny megadyre sadel lever overhoved ikke op til hvad de lovede - så jeg har smidt 30.500 kr ud fra vinduet. GRRR
Men så må vi bare starte forfra - igen! Han skal nok komme i form og huske at bruge sin bagpart og ryg igen. Med flittig træning.
Mit slankeprojekt er genoptaget og det skal nok gå altsammen!
Håber der ikke kommer flere "situationer" på gården. Og måske skal jeg på sigt finde et sted hvor der ikke er så meget brug for min hjælp. Så jeg kan tage fat på mine egne opgaver...
Jeg SKAL lære mig at sige NEJ. Og ikke være så pokkers hjælpsomlig.
13 år20. maj 2011 kl. 13:11
calcit
re: Hestene fylder MEGET i mit liv p.t.
Godt du forsætter med dit slankeprojekt og er her ;-) Calcit.
13 år20. maj 2011 kl. 23:27
solakka
tak calcit! Ja jeg skal tage fat på mine EGNE problemer! Men det er pokkers svært!
At hjælpe andre er en livsstil og giver rige muligheder til alskens overspringshandlinger!
At hjælpe andre er en livsstil og giver rige muligheder til alskens overspringshandlinger!
13 år21. maj 2011 kl. 12:20
Store_Michael (slettet)
Hej Sol :-)
Først stort tillykke med resulatet af hårde anstrængelser. Her tænker jeg på Hoppen selvfølgelig :-)
Er glad for I fik hende på benene igen..
Ja og for at have dig tilbage herinde naturligvis.
Du er jo min heste-sammensvorne i den forstand :-)
Mit eget afkom rider stævne i weekenden. Hun er stillet op i 3 klasser. er spændt på resultaterne... Ja yndlingssvigerinden rider også til stævnet, og det på hendes nye Varmblod, har hørt at de indledende gik fornuftigt, og til damens forventninger.. Men venter stadig på nyt fra egen avl :-)
Flinke mennesker Sol.. Det er nogen af os "bebyrdet med". Ja vi kommer aldrig helt til tops i nogen virksomhed, og nej vi tager ikke fra det jordige liv med lommerne fulde af mammon.. Men vi har et liv rigt på både gode og dårlige oplevelser. Vi har rørt mange mennesker på en eller anden måde, og det er så vores arv til de næste..
Ville ikke lave om på det, om jeg så fik chancen..
Pøj pøj, med Isbukken, han spiller sikkert bare en smule fornærmet oven på den manglede opmærksomhed...
I skal nok komme efter det i to..
Stort Knus
Michael.
Først stort tillykke med resulatet af hårde anstrængelser. Her tænker jeg på Hoppen selvfølgelig :-)
Er glad for I fik hende på benene igen..
Ja og for at have dig tilbage herinde naturligvis.
Du er jo min heste-sammensvorne i den forstand :-)
Mit eget afkom rider stævne i weekenden. Hun er stillet op i 3 klasser. er spændt på resultaterne... Ja yndlingssvigerinden rider også til stævnet, og det på hendes nye Varmblod, har hørt at de indledende gik fornuftigt, og til damens forventninger.. Men venter stadig på nyt fra egen avl :-)
Flinke mennesker Sol.. Det er nogen af os "bebyrdet med". Ja vi kommer aldrig helt til tops i nogen virksomhed, og nej vi tager ikke fra det jordige liv med lommerne fulde af mammon.. Men vi har et liv rigt på både gode og dårlige oplevelser. Vi har rørt mange mennesker på en eller anden måde, og det er så vores arv til de næste..
Ville ikke lave om på det, om jeg så fik chancen..
Pøj pøj, med Isbukken, han spiller sikkert bare en smule fornærmet oven på den manglede opmærksomhed...
I skal nok komme efter det i to..
Stort Knus
Michael.
13 år21. maj 2011 kl. 12:33
Efter en dejlig ridetur i skoven var en af hopperne i gang med at fole når vi kom tilbage. Først så det fornuftigt ud - de små hove kom til syne, så forbenene og hovedet. Men så gik det helt galt. Føllet kunne ikke komme ud. Til en begyndelse var føllet endnu levende. Men som tiden gik - og vi KÆMPEDE - for at få den lille ud - ebbede livet ud. Dyrlægen kom og konstaterede at føllet var død. Og at det sat fast. Det sker meget sjældent - dyrlægen sagde en gang på fem år - at føllet ikke har rettet ud bagbenene når fødseln går i gang. Så hænger bagbenene fast i hoppens bækken knogler. Der er ikke plads til at få dem rettet ud.
Det var helt forfærdelig. Føllet skulle skæres over - og det faldt på min lod at save rygknoglen over. Bagefter kæmpede vi alle for hoppens liv. Det var så svært at få bagparten af føllet ud fra børen. De lange bagben sat simpelthen fast. Bagparten skulle saves i stykker inde i børen - og der er jo kæmpe risiko for, at livmoderen bliver beskadliget. På det tidspunkt havde hoppen fået smertestillende og beroligende medicin. Men det er altså stærke dyr, de heste.. Ikke nemt at holde sådan en dame nede og stille så dyrlægen kan udføre sin vanskelige opgave. Og heste kan ikke tåle at ligge ned på den måde - deres lunger kan kollapse. Så bagefter skulle hun vendes på mave.
Det var nogle sørgelige, dramatiske timer. Bagefter skulle hoppen jo vendes og hvis muligt hives op at stå - ens lidt. Jeg kørte hjem ved nitiden om aftenen. Smurt ind i blod etc. og med en kæmpe samling blåmærker. Og ONDT i hele mit gamle skrov.
Man tænker ikke på hvor hårdt man tager fat - opgaverne SKAL bare løses.
Har ikke hørt nogen bulletiner om hvordan hoppen har det. Så jeg håber at intet nyt er godt nyt.
Jeg håber sådan, at hoppen overlever og bliver rask igen!
Det var så sørgeligt. Det var et smukt stort sort hoppeføl.