Fra BMI 33 til BMI 25 på kortest forsvarlige tid

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

Jo, Mik er en hest og de bliver nogle gange smittet af stemninger. Sådan er det jo. Godt at du kunne berolige ham før han lavede ravage og evt kom til skade. Træning er alfa og omega i omgange med dyr. Uanset om det er giraffer, heste eller katte.

Hvad er versader, egentlig? Jeg tænker på det hver gang du skriver det.
8 år24. april 2016 kl. 09:54
For at citere Maestro Nuno Oliveira - vor tids Største - så er versader aspirin for hesten!
Versader hjælper hesten til at blive - og forblive - smidig, muskuløs så den kan bære sin rytter. Fordi den opnår smidig selvbæring..

De fleste har IKKE styr på hvordan versader skal udføres... versade= shoulder-in på engelsk...

Citerer lige lidt "Weight should be on the inside hind leg"

Nuno Oliveira said about the exercise:

"He stated that a fundamental aspect for the shoulder-in to be an efficient exercise is that the horse must have its weight on the inside hind leg, and absolutely not on the outside shoulder. The horse should be bent like a banana in the exercise; the quarters kept at the wall and the neck not broken, as a broken neck would put weight on the outside shoulder. The quarters of the horse should push and not follow."

Her kan man læse - og se et par videoer (i dårlig kvalitet - men pyt!) (et forældet link er blevet fjernet)

Det ser så nemt ud! Maestro Oliveira sidder jo stille... men HAN bestemmer helt præcis hvordan hestene bevæger sig. HVERT skridt er under fuld kontrol af Mesteren.
Den hvide Lipizzaner rider han for første gang... ak ja.. suk!
8 år24. april 2016 kl. 21:23
Æde orgie i går. ØV ØV ØV ØV ØV.
Strategien med, at dele op pakken med halva i mindre stykker og putte dem i fryseren - virkede ikke. Fordi halva kan spises DIREKTE ur fryseren... må vist taste ind går dagens idiotiske æde orgie.
Hrmpf - er sur på mig selv.
8 år25. april 2016 kl. 10:22
Tak, Sol, for at forklare hvad versader er. Det er så imponerende, når I arbejder med hestene. Ja, også du. For det er virkelig hårdt arbejde, tror jeg. Heste er skønne væsener, men det er ikke alt de husker. ;-) Og så har de også deres egen vilje. Men ja - det er tæt på at være et kunsthåndværk.
8 år25. april 2016 kl. 20:02
Æde orgiet i forgårs kostede dyrt! 16.070 kJ total spisning på blot en dag..- madital fortalte, at alt indtag over 6.995 kJ = vægt øgning...
ØV!
Men man KAN altså ikke spise 250 g halva uden at det koster 5.965 kJ... Dertil FLERE knækkebrød med smør og ost. Og så som prikken over i : 38g tørrede daddler á 523 kJ...
Alt sammen spist som - natmad. Ved siden af min normale tallerken med frugt..

Det tager tre II-dage med strikt 2100 kJ indtag ( ca 500 kcal) for at kompensere for æde orgiet i forgår.

HVORNÅR LÆRER JEG at holde munden lukket og KUN spie det jeg har planlagt???
8 år26. april 2016 kl. 07:57
Lige nu er jeg ikke ordentlig motiveret for noget som helst fornuftigt...
Taber mig ikke som planlagt.
men jeg kommer sikkert godt igang igen.
Starter Glaid.dk træning på mandag. Tror det vil virke motiverende også på vægttab.

Mik og jeg spiser troget vores fælles kosttilskud Cortaflex HA Super Fenn. Den flydende version til heste smager GODT! Både Mik og jeg kan lide smagen.
Det er for tidlig at vurdere evt. effekt på led og sener.

jeg er i dårligt humør pga af Dr.Dyr - Bettina kiropraktor-dyrlæge.
Hun var 1 time forsinket, kørte sågar til forkert adresse også...
For at NÆSTE kunde ikke skulle vente så længe - så gav hun sig ikke ordentlig tid til Mik.

men lur mig - der står nok fuld pris på regningen...

Mik har mistet alle sine rygmuskler pga forkert og dårlig træning.
Så nu står den på gå ture (som jeg ikke endnu kan - SATANS OGSÅ!) og skridt - ned og frem.

Søde Lotte red ham på banen i går. Fik ham til at give efter i hals og nakke - ned og frem. Det var dejligt!

Men hvad pokker gør jeg med den lille pige som har fået lov til at ride Mik helt gratis to - tre gange per uge siden december???
Det er jo helt tydelig, at hun ikke har evnet at ride Mik korrekt...

De fem gange jeg har ordnet så hun kunne få undervisning (to hvor hun skulle betale ) og tre gratis... har det "ikke passet"... der har været mange undskyldninger for at aflyse, at møde op til undervisning...

En ting jeg ikke kunde lide: gjorden var smurt ind i mudder... WTF!! Hvornår har nogen redet Mik i muddervejr...?

En ting er, at man ikke tørrer (Sympatex) gjorden af bagefter... Men jeg synes ikke der har været aftaler om RIDNING i "muddervejr".. Kun gåture.
Mon vedkommende er klar over, at en mudret gjord skal gøres ren - og nå at tørre, før man bruger den til Mik???
Hvis nogen bruger en mudret gjord på Mik - så er fanden løs i laksegade. Han får umiddelbart SÅR, hvis gjord eller underlag er beskidte.. den Lille "Prinsen på ærten"...

Ej - jeg håber min veninde med Tryllestaven og de Magiske Fingre snart har kommet så langt med projektet at få mig tilbage i saddelen - at jeg selv kan tage over Miks træning...
8 år29. april 2016 kl. 11:24
Åh nej, Sol. Jeg håber at det "bare" er den unge pige, der har været ubetænksom med mudder og ridning, men jeg synes du må opsige jeres aftale. Hvis hun gør den slags og ikke møder op til aftaler om undervisning, så er det jo tegn på at hun ikke værdsætter aftalen lige så meget som du gør.

Hvis jeg boede i nærheden, ville jeg tilbyde at gå med Mik - og lære hvordan man får ham til at træne de rygmuskler. Han har et skønt væsen og jeg tror at det ville være lige så vigtigt for mig som for ham. Jeg håber du finder en, der kan og vil hjælpe jer.
8 år29. april 2016 kl. 22:50
Firkant - fordi hun er mild og sød ved Mik - så giver jeg hende en chance til...
MEN : HURRA HURRA! Jeg kunne selv ride Mik 25 min i går - i saddel!
Godt nok kan jeg ikke sidde normalt i saddelen endnu - og kan derfor ikke bruge min lænd, mit sæde og mine ben optimalt. Men mindre kan også gøre det! Mik er jo så samarbejdsvillig, at man kan erstatte vægthjælpere og ben med stemme og pisk. Han er jo egnet som handicap-hest....
Fik trænet frem og ned. Mik huskede jo godt hvordan det er meningen at han skal gå - når L. red ham i forgårs fandt han ret hurtig tilbage til det han har lært: nemlig at man IKKE smider ryggen, går med hovedet højt og næsen helt fremme...
Man hverken kan eller skal forlange, at Mik har næseryggen helt i lod - halsen er kort, ganascherne store - så der er ikke plads til at hovedet kan lirkes helt i lod.. Men helst ret tæt på lod. (Og ALDRIG bag lod).
Men man skal være efter ham! Ellers smider han ryggen - løfter hovedet og næsen nærmere vandret end i lod.... Går meget anspændt... og "taber bagparten"... Håhå jaja - det er forfra igen igen! Men fordi han HAR lært hvordan han skal gå - så kommer det hurtigere på plads igen.

Med lidt held kan jeg selv træne Mik hver dag fremover...
Fik også endelig "hul igennem" vedr. kraftfoder.
Sådan en nøjsom hest som Mik - som ikke arbejder særligt meget - trænger IKKE til kraftfoder overhoved.
Jeg giver jo vitaminer og mineraler (pulver - markedets bedste produkt fra AME AB, og billigt er det også!), loppefrøskaller, B-plus og nu også Cortaflex.. Lægger 30 g roepiller i blød som jeg bruger som "bærer substans" for kosttilskuddene. For at gøre det lidt lækkert skærer jeg lidt gulerod i små "splinter" og et kvart æble.

Træningsstart nærmer sig! Jeg er meget spændt på hvad træningen egentlig går ud på! Nu på mandag og onsdag er det vist "teori"... "patient uddannelse"...

II-dag i dag. Håber, at vægten vil være "nådig" mandag morgen!

der har været lidt "slinger i valsen" med mit vægttabs projekt... Men måske er det kun godt at holde lidt pause - for at forvirre stofskiftet. Som jo helst ikke må få det indtryk, at der er hungersnød!

8 år30. april 2016 kl. 09:28
Ej, undskyld, men nu går der hestenørd i den... :-) Jeg kan ikke lade være...
Vi er vist enige om: Frem og ned, og lateral bøjning FØR samling. Og versade hhv. traversade som styrketræning af bagbenene, så samling bagfra bliver mulig. Men damned, hvor har jeg set mange unge piger, der mener, at hvis en hest kan gå ned med hovedet / ind med snuden, så er det fin dressur, uanset hvor meget den så smider ryggen og slæber med bagbenene. (Hvis nogen mangler en god gaveidé til en hestetøs, så er Gerd Hauschmanns Min hest har mulen forrest en god og pædagogisk forklaring af hestens biomekanik.)
Jeg ville aldrig lade en ung eller uerfaren rytter ride en hest, der skal trænes eller genoptrænes, uden krav om undervisning. Hun har gratis part, så må de sgu hoste de penge op, det koster at få undervisning. Snak med hendes forældre, og stil det som et krav. Det behøver jo ikke være af en berider, bare en, du ved har en fornuftig tilgang.
(Og før jeg bliver for høj i hatten, skal det lige siges, at siden min gamle dame kylede mig af og jeg brækkede armen, har jeg siddet på en hest en gang. Turridning på islænder. Og blev så nervøs, at jeg måtte med som håndhest på den roligste, som ellers var tiltænkt min datter. Men vi fik tøltet! Selvom jeg finder det noget svært at få plads til mine 174 cm. på en pony på 138....)
Jeg skal have lært at lave versade for hånd. Jeg kan nogenlunde fra ryggen, men det hjælper ikke stort. Jeg skal have trænet datterens pony op, før vi sælger ham. Han har ikke været redet siden hun tog på efterskole, og en eventuel køber skulle jo gerne kunne få en prøvetur. Araber/ welshblanding, som, da vi købte ham, i den grad havde tendens til at smide ryggen og kigge stjerner. Hans underhals og skæve haleføring har vi trænet væk, men når han mangler balance på volten, smider han indimellem stadig ryggen. Så jeg longerer og går ture til den store guldmedalje, nu når vejret er til det. Det er hyggelig og god motion.

8 år30. april 2016 kl. 13:45
Sol - du kan godt finde en pige, der er sød og rar OG som overholder jeres aftaler med Mik. Du er ikke elev i flinkeskolen længere. ;-) Og hvis du bremser op nu og stiller krav, sparer du måske en masse fnas senere.

Når det er sagt, så taler I sort. :-D Hvad er "at smide ryggen"? Hvad er ganasher? Og hvorfor skal hesten gå på en bestemt måde? Handler det om æstetik eller om fysiologi? Osv. Forklaring udbedes? ;-)
8 år30. april 2016 kl. 15:20

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...