Fra BMI 33 til BMI 25 på kortest forsvarlige tid

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

Sikke en masse positiv energi og livsglæde du sender ud, Solakka, hvor er det skønt :-)

Rigtig god dag til dig og Mik :-)
11 år8. januar 2014 kl. 11:55
Det er da for vildt!
Jeg har meldt mig som frivillig i en forening - en forening med indflydelse.
Vi havde et hyggeligt møde i dag.
Jeg ser frem til at give en hånd med.
Fremover tager jeg til København en dag per uge - med start den 22. januar.
Jeg HÅBER foreningen kan "tåle mosten"! Hehehe - fik listet ind nogle forslag! Et af mine forslag blev modtaget med kyshånd. Ja faktisk alle tre!
Der skal gøres et meget bedre lobby arbejde...

GODT at jeg nu har taget hul på lidt mere intellektuelle opgaver.

På privat fronten er der også kommet en åbning: min egen dygtige gastro ekspert og jeg fandt ud af hvordan min stakkels datter kan komme i konsultation til ham. Så han kan vurdere hendes situation og komme med en second opinion. Hendes forløb på Glostrup hospital har været - sølle.
Hun har det rigtig skidt.
jeg har heller ikke kunnet FORSTÅ hvorfor hun ikke har fået injektioner med B12. Men har fået B12 piller på recept i to års tid. Hun har spist B12 i pilleform to år - doser som ligger 40.000 gange over den normale anbefalede dagsdosis. Og det uden at blodprøverne har vist markant bedring. Det står på indlægs seddelen at piller ikke egner sig til folk med tarmsygdomme..
MIN gastro ekspert blev meget forarget.
Når man har Crohns KAN man ikke optage B12 fra piller. Injektioner hver tredie måned er en effektiv og billig løsning at få op B12 værdierne . Og holde dem på et niveau så patienten kan fungere.
B12 mangel er farligt. Giver slemme symptomer. Blodmangel. Træthed. Hukommelsen svigter.. muskel og ledsmerter... Man bliver som en zombie... får symptomer som minder om Alzheimer...

Man tror det er løgn at læger kan være så sløsede!

Jeg håber inderlig at min egen dygtige gastrolæge både vil og kan hjælpe min datter "tilbage til livet".
Så kryds endelig fingre for at den første konsultation hos min læge i overmorgen er starten på et godt forløb!

Mik - ja han er fantastisk!
Det er så VILDT!
I søndags var vi til undervisning for 11 gang.
Det gik så fantastisk godt - han rykkede igen!
Midt i det hele råbte underviseren at hun lige løber ud ur ridehuset - hun ville have folk at komme og kigge på vidunderet!

Vores underviser er jo en særdeles erfaren professionel dame. Hun har selv gennem årene haft over 100 egne heste. Er selv tidligere konkurrencerytter. Har undervist utallige ekvipager gennem de sidste 30 år.

Hun er helt vild i varmen! Siger at hun ALDRIG har oplevet noget lignende som den udvikling Mik præsterer!

Hvis dette bliver ved - så må jeg vel blive konkurrencerytter i en alder af 66 år!

Mik - han stråler! Han elsker at blive beundret og rost!

Også hvis vi blot kan stabilisere hans præstation på nuværende niveau - så vil vi klare os godt ved stævner i de små klasser.

Men hvis han udvikler sig yderligere - så ville det være relevant at starte i FIPO klasser i 4-gang og tölt.

Jeg FATTER ingenting!! Hvordan kan en hest pludseligt udvikle sig så formidabelt?? I en alder af 15 år???

Hm.... mon vi en dag kommer til at træne den femte gangart også?? Mik er jo femgænger.
Jeg har jo set Mik gå flyvende pas en gang.
Den islandske mand, som endelig lykkedes lære Mik og mig at tölte i 2010- 2011, kommanderede en gang mig ned fra hesten. Og så satte han sig op - og red Mik i flyvende pas på begge volter - i et RIDEHUS!
Jeg stod mit i ridehuset og måbede!
Så jeg VED at Mik kan gå den flotteste flyvende pas. Og det helt uden træning eller oplæring.

Men... nu må vi koncentrere os om de fire gangarter først! Og så må vi se!
Nu er vi nået så langt med at få de fire gangarter "rene" ... så det ville være DUMT at begynde at rode med passen. Og måske derved ødelægge tölten.
Tölten ligger jo midt mellem trav og pas. Så det er et HYR at holde tölten ren... så den ikke går mod enten trav eller pas. (Når man har en hest som er femgænger = med meget stærkt anlæg for pas)

Jeg glæder mig til næste undevisning - på søndag.

Noget helt andet er, at jeg vist nok stille og rolig begynder at være motiveret for at gå i krig med et vægt tab!
MEGET tiltrængt!
Min BMI er 33 - med tøj og støvler på vejede jeg 88 kg. PUHA!
10 år14. januar 2014 kl. 06:14
Svigermor - elsket og savnet!
Svigermor - elsket og savnet!

Når der nu har været så meget skriverier om svigermødre så vil jeg da skrive om min elskede Ester!

Helt klart var det godt for svigermor at hun fik sove ind. Mæt af år.

Men der går dårligt en eneste uge uden at vi taler lidt om hende. Husker hende.
Vi savner hende og så længe vi lever bliver hun aldrig glemt.

Venlig, imødekommende, omsorgsfuld. Et fint menneske. Afholdt af alle som mødte hende.
Meget beskeden, og langt op i årene flittig og aktiv.

Jeg tror Ester aldrig sagde et eneste ondskabsfuldt ord i hele sit lange liv. Hun blev dog 95 år gammel.

Et RENT hjerte af det pureste guld.

SÅ heldig kan man også være, at den elskelige mand man gifter sig med har en elskelig mor.

Især omkring juletid savner vi hende ekstra meget.
Vi fejrede jo ALTID jul sammen her hos os.
Og nytårsaften hos Ester - fattes da bare: hun boede i et stråtækt hus. Og med alle de raketter...

Ester var også sjov - jeg glemmer aldrig den gang en lastebil kørte ind i hendes havestue. Der hun sad og drak te midt blandt alle sine skønne blomster.
Det var et under at hun ikke kom til skade - bilen stoppede et kort stykke fra hendes lænestol og der var glas splinter over det hele. Også i hendes te kop!

Selvf. blev både politi og andet godt folk tilkaldt. Også forsikrings manden.

Ester var overhoved ikke hylet ud af den. Hun tog alle livets tilskikkelser med ophøjet ro.

Men på et tidspunkt sagde Ester til alle de sammenstimlede folkene , at nu havde hun ikke mere tid - hun skulle smøre sandwiches til onsdags klubben!
Så sagt og så gjort!
Og afsted til onsdagsklubben kom hun - medførende de lækre sandwiches hun havde smurt!

Ikke tale om, at hun skulle svigte!

Typisk Ester ! Den absolutte modsætning til en Drama Queen!

Altid meget selvhjulpen - og altid parat til at hjælpe andre.

Vi havde mange små hyggelige traditioner... Hver gang jeg fik en ny firmabil - så skulle Ester som den første ud på prøvetur...

Også efter hun kom på plejehjem..

Ester - en mester til at få hverdagens små glædeemner til at stråle!

Ester er det elskeligste menneske jeg har mødt. Et stort forebillede!
10 år14. januar 2014 kl. 11:29
Hun lyder som et virkelig skønt menneske, din Ester.
Jeg blev rørt da jeg læste din beskrivelse af hende og kom til at tænke på, hvor stor en gave det er at have sådan et menneske i sit liv.

Elsker din hyldest til Ester - og hvor er det skønt at hun stadig er med dig i hjertet hver eneste dag. Det er en meget smuk relation du har til Ester og sådan en dør aldrig omend tabet af sådan et menneske bestemt kan mærkes.
10 år14. januar 2014 kl. 14:43
Jeg er helt vild med at du får så meget ud af Mik. Hvad var der sket, hvis I havde mødt hinanden tidligere i jeres liv? Danmark havde vundet guld i diverse heste-konkurrencer på højt plan, tror jeg. Jeg kender dog intet til heste. Jeg vidste godt at islandske heste har flere gangarter end andre, men jeg aner intet om hvordan pas og tølt ser ud. Jeg må nok youtube den lidt for at blive klogere.

Hvad angår den danske lægestand, bliver jeg snart bekymret. Men det er igen et politisk spørgsmål. Det er godt at du er kommet ind i foreningsarbejde. Har du lyst til at fortælle mere? Jeg er jo selv blevet medlem af Enhedslisten og skal nok snart til mit første møde. Jeg kan ikke bare være passivt medlem. Der sker for mange ting, der skal rettes op på, til det.

Din svigermor lyder virkelig som en ener. Min egen eks-svigermor var sin egen, men også meget mild og tog godt imod mig. Jeg blev nok den datter de aldrig selv havde fået. Jeg savner stadig mine eks-svigere, men sådan er det. Ok, de kunne også have gjort et bedre arbejde med deres søn, men ja. ;-)
10 år14. januar 2014 kl. 17:22
Til Firkanten - links til mine to favorit YouTube videoer som viser tölt og også flyvende pas
Til Firkanten - links til mine to favorit YouTube videoer som viser tölt og også flyvende pas!

Læg mærke til manden med det lille barn - det brede lykkelige smil er et typisk kendetegn på en rytter på ryggen af en islandsk hest!!!!!!!!!
Det har jeg lagt specielt mærke til når man møder ryttere i skoven - dem med de glade smil fra øre til øre, rider næsten ALTID islandsk hest!

youtu.be "Fast speed racking horses/flying pace Icelandic horses"

Læg også mærke til at de rider på IS! Og HURTIGT!

Den flyvende pas kommer helt til sidst.

Odins hest Sleipnir afbildedes med otte ben - man mener det er for at markere at Sleipnir går flyvende pas.
I pas flytter hesten for og bagben på samme side samtidlig - og der er en svævefas mellem skridtene... (Den ene sides ben i jorden, ingen ben i jorden, den anden sides ben i jorden, ingen ben i jorden).
Men det går så stærkt at man kun kan se det i slow motion!

I tölt har hesten altid et ben i jorden - og tre i luften. Tölten er firtaktet. Det er skridt også! Men der har hesten tre ben i jorden og et i luften...
Når en islandsk hest går klokkeren tölt - kan man sidde på den med et fyldt krus øl i hånden - UDEN AT SPILDE EN DRÅBE!
Og det på trods af at hesten bevæger sig fremad rigtig hurtig.
Naturligvis findes der en konkurrencetype som hedder "ØL tölt"! Der skal rytteren (og hesten) også helst være klædt ud..

I gamle dage satte man stor pris på heste som kunne tölte - "amble". Den gang RED man når man skulle rejse. Tölt er den mest komfortable gangarten for rytteren. Derfor var heste som kunne "amble" meget kostbare...

Jeg sætter også ind link til den aller sødeste video... med en lille pige, Auður Karen, fem år på det sjette, i Island som rider en hingst, Friðrik, som hun har passet (!!) et halvt år...

youtu.be

Blev helt nostalgisk ved tanken om ØL tölt - det er SÅ SJOVT!!

Mik og jeg har deltaget i ØL tölt to gange. Engang i det flotteste MONGOL udstyr. Som en hommage til den mongolske kultur. Med stor møje havde jeg fundet ud af hvordan en mongolsk folkedragt skal se ud.

Blev blandt andet internet-venner med en sød ung mand i Ulan Bator som kunne rådgive mig.
Så jeg syede en Deel i shantung silke, med langt silkeskærf. Bukser i silke.
Det sværeste var at lave en tortsoog hat.. (som jeg faktisk ikke må bære - som gift kvinde burde jeg have en anden type hat. Men det skulle jo være en hat man kan montere ovenpå en ridehjelm... så på det punkt måtte jeg gå på kompromis. Det var svært nok at lave en tortsoog!)

Pulden skal være seksdelt og af silke - med en top. Afhængig af udformningen symboliserer toppen forskellige ting.. tre silkeknuder = de tre hellige bjerg... 21 sting = de 21 stammer som Djengis Khan forenede...
Rundt pulden er der en firdelt bræmme af sort fløjl - som symboliserer at Mongoliet er omgivet af fjender..
I nakken to røde silkebånd - som symboliserer at mongolerne ikke levner levende fjender bag sig - de røde silkebånd symboliserer fjendens blod som flyder i strømme...

Mik fik pandelokken bundet op med silkebånd og silkebånd i man og hale - sådan pynter man hestene til den store festival Nadaam.

Børnene rider væddeløb ved Nadaam. Op til 30 km for fulde gardiner! Op til 7.000 heste starter samtidlig og drøner ud over steppen!
FARLIGT? JA!!!
De har vist hævet aldergrænsen for de yngste fra 5 til 7 år... 12 år er vist nok de ældste børn som deltager i disse vilde væddeløbsridt! Ungerne har IKKE hjelm på hovedet. Ej heller ridevest...

Nej - jeg sidder her og skriver - som ren overspringshandling...
Fordi jeg sagt på ren dansk er blevet røvrendt.. er SÅ skuffet.
tarvelige mennesker - skal man undgå at få ind i sit liv.

Nåh - nu må jeg hellere komme i seng... G'nat G'nat!
10 år16. januar 2014 kl. 01:10
Tak for links, Sol. Det er virkelig svært for mig at se forskellen på tølt og trav, men jeg kan høre forskellen. Jeg har youtubet en del og fandt mange videoer med tølt. Pas fangede jeg godt teknikken i - det er samme gangart som kameler og noget man kan blive søsyg af. Haha. Til gengæld er jeg meget imponeret over flyvende pas. Det er edderrådme stærkt!

Det lyder som en meget farverig dragt - folkedragten fra Mongoliet. Det lyder helt vildt med 7000 heste med børn på ryggen, der spurter derudad. Det må til gengæld også være en oplevelse af rang.

Man kan aldrig undgå de tarvelige mennesker - de skilter sjældent med det. Man må tage sine forholdsregler i stedet for. Jeg håber du får dem vippet ud før de gør alt for meget skade. :-/
10 år16. januar 2014 kl. 09:42
Mannagryn kan i hvert fald købes i super Best og også i diverse helsekostforretninger. Ved at Matas også har i deres netshop.

Ved at Google mannagryn køb dukker der et hav af muligheder op ;-)
10 år16. januar 2014 kl. 18:55
jeg kan ikke andet end at grine!
Man SER jo det man TROR man skal se.

Og hvis man tror man IKKE skal se noget - ja så ser man det heller ikke (på hylderne i butikkerne - når man er nærsynet og i kort galop!)

Ja her skal shoppes mannagryn!

Så atter engang fik vi demonstreret at madital vennerne hjælper en til rette!

Hør kan man OGSÅ købe "kartoffel perler" til "perlegrød" - mon???

tror jeg skal prøve at lægge mig ned - hvis jeg nu fik fat på søvnen i nat... er en veritabel fumle dumle efter en søvnløs nat..
10 år16. januar 2014 kl. 19:00
Kender det udemærket, men mest i udgaven at lede efter noget bestemt i en butik og forestillingen om at det ser ud på en bestemt måde gør at produktet overses fuldstændigt :-)
10 år16. januar 2014 kl. 19:52

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...