Fra BMI 33 til BMI 25 på kortest forsvarlige tid

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

re: NUL fokus på vægttab..
Stadig NUL fokus på vægttab...
Humøret er heller ikke for godt...

Men - ikke snak om at opgive! Nix og nul!
En dårlig periode skal man blot igennem...
Ligesom Mumintrolden:

"Men här tar svarta skogen slut
och mumintrollet glad klev ut
bland blommorna i solens sken
att vila sina trötta ben."

Mine lunger gik amok - måtte på en lille Prednisolonkur.
Og kom til konklusionen, at NU måtte jeg vinke farvel til de cigaretter jeg med god samvittighed har røget siden specialoverlægen forbød mig at stoppe!!
Fordi man ikke må stoppe med at ryge når man har Colitis Ulcerosa.
Men man kan heller ikke leve når man hoster og hoster og hoster... ingen luft kan få...

Det er jo en balancegang det her! Og kræver sin kvinde!
Det er ikke cigaretterne som får mig til at hoste, som sådan. Skimmelsvampe er skurken.
Men når mine lunger vel ER gået i selvsving så bidrager cigaretrøgen til festen... og så skal der Prednisolon til. Desværre.
Og nu om stunder så bryder min helvedesild ud hvis jeg får Prednisolon - eller mit immunforsvar af andre grunde er dårligere end "normalt" (får jo medicin for at dæmpe immunsforsvaret så det ikke går amok og laver sår og huller i min tarm...)

Prøver at "narre" min krop ved hjælp af nikotine tyggegummi / sugetabletter..
Og så tager jeg en dag ad gangen!
Bider min tid, afventer, lurepasser - og så snart jeg kan hugger jeg til!
Jeg gider absolut IKKE leve på spareblus og slæbe rundt med overvægt.
Det skal jeg nok selv bestemme!
Det kommer også at hjælpe gevaldigt når vinteren endelig er forbi.
Jeg glæder mig til, at ligesom Mumintrolden, opleve:
ca. at så tog den sorte skov slut
og ud i solen glad jeg stiger ud
for at bland blomster aldeles IKKE hvile mine trætte ben!"
men tværs om sætte fart på de gamle ben og komme i top form!

Man KAN hvad man VIL.
Man skal bare ville det tilstrækkeligt meget - så man gør det som skal til.
11 år16. marts 2013 kl. 09:45
Det hænger jo tit sammen; humør, helbred og overskud til at have fokus på mad. Der er nok ikke noget at sige til at humøret halter lidt når den er galt med helbredet. Kunne også forestille mig at du er godt træt, når nu du har svært ved at få luft ordentligt.

Håber du får det bedre snart, Solakka :-)
11 år16. marts 2013 kl. 14:39
Tak GND - det går jo bedre med at få luft.. Prednisolon virker stadig godt på mig!
Men hvor er det træls at måtte holde fingrene fra min gamle gode fælgesvend CIGARETTEN! Smask smask smask - her tygges og suttes... for at få rigelig med nikotin!
Hosten er næsten helt borte - skønt!
Er jo ude at gå tur med Mik hver dag - hyggeligt som sådan. Men ak, den lille hest har fået NOK af at kede sig!
Han laver ballade.. Heldigt at jeg ikke bliver bange når han laver vilde stunt numre! I går i skoven lavede han et kraftfuldt spring ret op i luften - efter at have læst og kigget på nettet mener jeg det var en croupade han lavede.
Den som ikke har erfaring med heste kan ikke forestille sig hvor hurtigt, eksplosivt og kraftfuldt heste kan springe op i luften! Heste har ENORME kræfter! Også små, tætte heste som de islandske... Og mange gange får man ikke nogen advarselssignaler før hesten eksploderer!
Det ene sekund er hesten rolig, mild og from. Næste sekund BUM! Laver hesten noget du ikke havde forventet...
Mik er dog altid hensynsfuld og passer på mig!
Også når han bliver forskrækket.
Hvilket ikke var tilfældet i går.
I går var det blot livslyst, lyst til at løbe med andre heste..
Dagen i forvejen blev han forskrækket da en whippet hund pludseligt fløj afsted.. da hoppede han også. Men på en helt anden måde. Men passede stadig på at ikke skubbe til mig..

Vi er nu oppe på 80 minutters gåture per dag. Om to dage må jeg prøve 2 x 2 minutter trav. Så tager vi i ridehus hvor bunden er god. (Altid godt at tænke sig om. Hvis han nu flejner ud og jeg falder af.. så falder man mere blødt i et ridehus en på frosne veje.)
Bare denne periode snaaart var overstået og Mik endelig rask og klar til rideture!
11 år17. marts 2013 kl. 10:41
Det er så flot.
11 år17. marts 2013 kl. 12:18
Du klarer det flot tante Sol -både med at holde dig fra de fæle cigaretter og med at gå ture. Jeg forstår godt at den lille Mik keeeder sig. Kan du ikke finde på ting som kan aktivere de små gra lidt? Noget med nogle presseninger eller nogle paller -eller hvad med at træne et dressurprogram fra jorden og i skridt? Måske også prøve at gå slalom mellem træerne i skoven, sende ham op og ned ad grøftekanter osv. Sådan at han kan blive lidt mentalt udfordret når han nu ikke bliver det fysisk :)
11 år18. marts 2013 kl. 21:41
Øv - havde skrevet kæmpe langt - og så kom jeg til at slette..
Nåh - det må blive en anden gang..
75 minutter gåtur med Mik i skoven - i selskab med en anden hest m. ejer.. Det gik fint på trods af blæsevejret.
Derefter muget to trillebøre fra Miks fold. Hvilket svarer til mindst mugning af 15 bokse... 5 timer ude i blæsevejr... det bliver man faktisk træt af!
På hjemvejen via biblioteket, apoteket, kiosken - jeg har jo haft den samme lotto rad siden 1983.. spiller for mindste indsats og 5 uger ad gangen. Derfor ikke online i det man skal satse dobbelt så mange penge... og det kan ikke svare sig. Mindste indsats er OK - fordi den er lille og så har man stadig en teoretisk mulighed for at vinde.. større indsats øger ikke sandsynligheden for at vinde desvidere, så det er DUMT. Men heldigt for mig at andre ikke indser dette - derfor er puljerne jo store! Hehehe ONDE Sól! Og så er det en sjov tradition at komme i den samme kiosk hver femte uge - med de samme gamle vittigheder hihihiii Aftalen er nemlig, at når jeg endelig vinder stort så skal kiosk ejer, tidligere kioskejere, nuværende kiosk personale, min familie og mig ud at spise "med kniv og gaffel"... Vi får en masse sjov ud af denne aftale... som vi jo har snakket om så mange gange.. Nu senest blev vi enige om at vi IKKE skal til Numa - vi vil ikke have Roskildesyge..

Skridttælleren var endelig nådig: i går gik jeg 14.767 skridt.
Få se hvad det bliver til i dag - i snestormen...
11 år19. marts 2013 kl. 10:34
er ked af at gå glip af dit lange - slettede - indlæg ;-) Men dit lidt kortere indlæg er fyldt med humør og optimisme - og det er altså skønt at se, Sól....

Knus Nikomath
11 år19. marts 2013 kl. 16:12
Hej Niko - jamen det var da blot en lang smøre om træning af Mik!
Og lidt brok - indtil nu har Mik ikke boet på et sted som er på bølgelængde med mig vedr. det jeg kalder "politi heste træning"!
Så det er ikke alle øvelser vi kan træne... ØV!
Mange af øvelserne kræver meget solidt grej - som jeg ikke lige kan opbevare hjemme og tage med..
For eksempel en VIPPE som er solid nok til en hest.
En bro. Et podie. En tunnel. En "gardin" man kan ride igennem.. Balloner hængt op så de danser i blæsten...

Alt min fantasi har kunnet finde på, og som kan medbringes i en lille Panda bil, har vi afprøvet.. Paraplyer, en drage, presenninger... alt muligt.. Jeg kan pakke Mik helt ind i - hvad som helst.. også plast som rasler.. Tage en jakke af når jeg rider - og sætte den over hans hoved..
En gang lavede jeg et improviseret forhang af de der rød-hvide plasttrimler.. hang op strimler på en snor spændt mellem to springstøtter.. Det blæste en halv pelikan og strimlerne piskede rundt i luften. Mik var helt cool - gik igennem forhanget med piskende, larmende plast strimler...

Presenninger går han glad over... Og hvis der er et hul i presenningen som han kommer til at træde igennem sådan at presenningen hænger fast i hans bagben - ja så tager han det også fint...

I går var en dårlig motionsdag - mit knæ gjorde nass. Så vi var kun i round pen - men til gengæld skulle Mik gå rask skridt.

I forgårs var vi i ridehus.. jeg KAN altså ikke vurdere hvorvidt han går urent trav når jeg sidder på ham.. I hvert fald hoppede han ikke så meget som sidst når vi red på højre volte.. Det var første gang jeg red ham... skridt og så skulle vi prøve 2 x 2 minutter trav.

Men Mik GAD egentlig aldeles ikke være ridehest! I stedet for trav ville han tölte. FY FY!

I dag skal vi atter prøve 2 x 2 minutter trav. I ridehus. Men hvilket? Og så tror jeg jeg skal huske
1) at samle den tykke man th så jeg kan se hans højre forben fra hesteryg. HUSKE at tage hestehale elastikker med..
2) Huske kapsun, longe - og min egen gamle longepisk...

Men egentlig har jeg slet ikke lyst... snøft... ved jo at mit knæ vil gøre ondt..

På positivlisten står at vejret er fint! SOLEN kigger sågar frem!
Kom så, tante Sól! Op ur stolen!
MIK venter på dig!

11 år21. marts 2013 kl. 10:01
Et lille surt opstød!
Et lille surt opstød som har rumlet i laaaang tid!
Ved ikke rigtig hvordan jeg skal få formuleret dette...

Hvad indebærer "empati" ? Hvad er det for en størrelse?
Slog lige op på nettet:
"Empati er evnen til at genkende og forstå andres følelser. Det beskrives ofte som evnen til at sætte sig i andres sted (ikke at forveksle med sympati, som er evnen til at dele en følelse med en person, dvs. at man selv oplever samme følelse som personen).
I empatien føler man sig ind i den anden, i sympatien føler man med den anden.

I min optik er empati bedre end sympati...

Man BEHØVER ikke hele tiden hive frem ting fra ens egen mødding for at give udtryk for at man forstår og kan sætte sig ind i en anden persons liv og oplevelser...

Man behøver ikke hele tiden trække frem ting fra ens egen erfaringsbunke... og på en måde flytte fokus fra den man lytter til - til ens yndlings emne "MIG MIG MIG"...

Citerer lige en af reglerne for samtaler når man arbejder som frivillig vagt på et krisecenter:
"8. Fortæl ikke om lignende problemer du selv har eller har hørt om."

Og den vigtigste:
"1. Indled kun samtaler, hvis du har tid og ægte ønske om, at vedkommende skal få det bedre".

Gode regler! Men mange af de gode regler er svære at praktisere når samtalen foregår via nettet!

Altså: mere fokus på hvad den anden skriver. Mere fokus på at lytte og empatisk sætte mig ind i hvad andre skriver. Og mindre af de der kommentarer som tager udgangspunkt i MIG MIG MIG.

Hehe - jeg håber jeg lykkes! I må gerne pirke til mig med løftet pegefinger hvis jeg falder i!
11 år21. marts 2013 kl. 10:22
re: Et lille surt opstød!
Du har ganske ret kære sol.....mon ikke det kaldes indfølingsevne. :-)
11 år21. marts 2013 kl. 10:27

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...