Fra BMI 33 til BMI 25 på kortest forsvarlige tid

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

hehe Firkant - jeg undlod helt med vilje, at spørge kirurgen eksplicit hvorvidt jeg må begynde at ride igen!!
Fordi:
1. der blev klart og tydeligt sagt ved infomødet, at efter tre måneder må man ride (underforstået selvf. på fornuftgig vis...)

2. ALT ser jo fint ud! Rtg billedet, helingen, ingen smerter, ingen problemer overhovedet med hofteprotesen! Så der er jo ingen kontraindikation jfr med hvad der blev sagt ved infomødet!

3. ved samtalen med kirurgen kom det frem, at både hans kone OG hans datter er "hestepiger"... han er jo IKKE dum, så når jeg nu beder om vurdering af et trænings program som hedder "rytter yoga" - hvor der på billederne er en rytter... træningen foregår i hestemiljø... så må jo kirurgen kunne regne ud, at jeg vil gå igang med at ride (også).
Som hestepige ægtemand og far - så ved han jo hvordan opstillingen er... Mon ikke han havde protesteret, hvis han var uenig med den kirurg som holdt foredrag ved infomødet? Og som udtalte at ridning må påbegyndes 3 måneder efter operationen...

4. Man har jo selv hovedansvaret. Og skal mærke efter.

Hm.. i går gjorde det nass!!!!! Her skal ikke holdes flere dages pause i projekt "tilbage i sadlen"!!
Når jeg nu ikke må lave rytteryoga - der man strækker muskler og sener FORBI det der er brug for, når man sidder i sadlen... så må jeg lade jordens tyngdekraft hjælpe mig, at stille og roligt få strukket og forlænget sener og muskler på indsiden af mine ben.
At det virker, det der med at sidde på hesten, slappe af, og lade hestens facon og jordens tyngdekraft, få benene strukket - VED jeg! Fordi det virkede sidst jeg red (sidste sommer, før jeg faldt af). Jeg fik jo benene nærmere og nærmere korrekt position for hver ridetur! Man skal blot slappe af, og lade benene dingle.. så forlænges muskler og sener stille og rolig.
Jeg starter jo fra en bedre "sits" end den gang. Nu kan jeg jo sidde i saddel og få stigbøjlene på.
Men flere dages pause er kontraproduktivt.

Har blot haft så mega travlt med at knokle på gården.

Jeg må hanke op i mig selv og holde fast i, at MIK er min FØRSTE PRIORITET.
Skal formulere en trænings plan - og bagefter holde fast i planen.

Der er ALTID en risiko med de der proteser.
Der kan ske alt muligt...
Hvis der sker noget uønsket, så sker det typisk indenfor et år efter operationen. Faktisk opfattede jeg, at kirurgen antydede, at komplikationer er hyppigst lige efter op. Men så kommer der en ny "pukkel" i perioden 3 måneder til 12 måneder. Angivelig fordi folk bliver sløsede... (Eller (min tanke) holder op med at træne og atter bliver sofakartofler... og så skal de lige et eller andet, uden at jævnligt og stædigt have TRÆNET, og så går det galt! Det er jo typisk for vinter-sofa-kartofler, at når foråret og sommeren lokker dem ud i haven og de pludseligt er aktive - så BUM! Sker der skader!)

På grund af, at det første år efter op. stadig er en periode med forhøjet risiko - så venter man et år med at operere den anden hofte. Så jeg skal igennem hofteoperations cirkus engang i 2018. Hvis der ikke sker et mirakel og jeg mod alle forsknings konklusioner kan danne nyt brusk!!! (MEGET usandsynligt). hihi - men jeg er jo så mærkelig på mange måder, så why not? Bliver i hvert fald ved, med at spise min lækre husblas-gele hver dag! Gelen ser smuk ud. 200 g "koster" 43 kcal (190 kjoule). Så DEN er der plads til også på toer-dage ;).

Jeg har jo mødt flere, hvor kuglen er hoppet ur skålen - hvilket fagfolkene kalder "luksation".
Også et ikke opereret hofteled kan gå ur led - der er samme restriktioner for begge patientgrupper. (Sætter ind link til instruks for patienter med hofteluksation)

Jeg har jo IKKE haft hofte luksation. Det er en helt anden, og meget værre, situation, når hoften går ur led, eller der opstår knoglebrud på lårbenshalsen. Fordi det er en helt anden situation at der er et rent og fint snit gennem muskler,sener, ledkapsel - og man straks lukker såret. End det "rod" der opstår ved trauma! Hvor der typisk også går TIMER inden kirurgen kan påbegynde reparations arbejdet...

Så jeg behøver jo ikke følge reglerne i instruksen resten af mine dage... men bedst, at passe på!

7 år24. april 2017 kl. 12:33
Du er en bandit, Sol. :-D Det er vel naturligt nok at ville pakke folk ind i vat, men det bliver hoften jo ikke stærkere af. ;-)
7 år24. april 2017 kl. 21:00
ej altså - jeg er IKKE god til at prioritere mig og mit.... det elendige hjælper-gen er så dominerende...
Så ingen træning af egen hest i går.
Men til gengæld udførte jeg alle aften opgaverne på gården... Knoklede 2 timer og 40 minutter med fysisk arbejde. Skridttælleren sladrede - det blev til 11.072 skridt.
Heldigvis var alle bokse muget - ellers havde jeg nok ikke klaret alle de andre opgaver... (Fin mugede dog Miks boks ... jeg er jo lidt ekstrem hvad mugning angår. Når det er miks boks - SKAL den være perfekt!)
En af hingstene (som jeg ikke er akkrediteret at måtte trække ind fra fold) plus min nye elsklingshest var i sine bokse. Men resten trak jeg ind.
Er lidt stolt over, at jeg turde oh kunne trække ind to hingste helt alene. De er godt nok velopdragne. Men samtidlig - de ER hingste. Og meget, meget kostbare konkurrenceheste..
Kunne se, at begge to var lidt betænkelige, lidt betuttede, lidt skeptiske over, at jeg trak dem ind. Begge havde små og stramme munde.
Folk tror altid, at det er hestens ører som afslører humøret. Det er kun delvis sandt.
Dog skal man holde sig væk hvis en hest lægger sine ører FLADT ned mod halsen: så kan man regne med, at hesten er meget opsat på KRIG.
En hale som pisker - skal man helt bestemt ikke negligere heller.
Men ører som vender bagud - kan betyde, at hesten lytter til lyde bagfra.
Små, kolde øjne - er også signaler værd at holde øje med.
Men den aller bedste og mest udtryksfulde heste-humør.barometer er MUNDEN. Læberne, mulen..
Hvordan hesten holder sit hoved og hals er også noget værd at holde øje med.
Ved fare løfter hesten hovedet op - for at have bedre udsyn.

Tegn på afslappet og godt tilpas hest: rolige, store øjne. Blød og afslappet mund, ibland hænger sågar hagen slapt ned... Ingen periskop-hals...Men kan påvirke en hest som er på vej op i affekt ved at lokke den til at strække halsen ned og frem... Fra den position kan hesten ikke eksplodere - flygte. Den er nødt til, at først få hovedet op i periskop position før den kan løbe løbsk.

Huha - i dag er det toer - dag. Må hellere taste ind dagens menu så jeg er sikker på, at jeg holder mig indenfor rammen!

I dag har jeg friaften - JUBII! Første gang i lang tid! Der er to andre som tager heste ind osv.
derfor skal jeg snart ud til Mik. Muge hans boks. Og I DAG SKAL VI TRÆNE! (Og jeg skal ride 15 minutter)
7 år26. april 2017 kl. 13:21
Aj jeg var simpelthen så træt, at jeg kom sent afsted til Mik (og derfor kom sent hjem. ØV!).
Men OK - så fik jeg da snakket og lavet aftaler med onsdagaften holdet, Dem stoler jeg nemlig på!
Jeg holder HELT hestefri om onsdage fremover (indtil andet aftales).
Dette indebærer, at tirsdag bliver den optimale dag for massage, ET-behandling mv - der skal jo hesten helst holde fri bagefter. Det er ok at gå en tur - men så heller ikke mere..
Hvor kommer den elendige træthed dog fra??? Nu MÅ det snart vende!
5:2 metoden ser ud til at virke for mig... Så den holder jeg foreløbig mig til.
Kiggede på min vægtkurve fra hele min madital tid - sikken en jo-jo vægt jeg har haft!
Og hvor er det SURT, at jeg så mange gange er kommet fint ned. Blot for at atter tage på. (Her kommer en række finske bandeord - inderligt følte: SAATANA; PERKELE; JUMALAUTA,VITTU - että mua vituttaa oma typeryys!!!!!)

MEN det interessante og positive er, at for hver gang jeg er kommet helt til idealvægten eller ca derhen, så tager jeg MINDRE PÅ når vægten atter går op!
Det er jo helt i modstrid til hvad man har læst og hørt alle vegne!
Når jeg første gang startede med bevidst vægttab vejede jeg omkring 100 kg.
Så højt op er jeg aldrig siden kommet.
Følgende plateau lå omkring 95 kg... derefter 90 kg... så 87-88 kg... 85-86 kg osv senest var max plateauen øjensynlig lige under 81 kg.... Og det er jo alligevel omkring 20 kg UNDER min max kampvægt ever...

Den største udfordring for mig er vist nok at holde vægten stabil på ret niveau...

7 år27. april 2017 kl. 10:40
Ridning gik fint i går - YAY! Så er jeg glad!
Efter at have pisket rundt med sved på panden (muget tre bokse, hentet træpiller og lagt ud ny strøelse, fyldt op vand og strå til alle staldheste, bragt en ud og 4 heste ind - 1 time og 55 minutter i hh til Endomondo) var jeg kommet så langt, at det var miks tur. At blive striglet så hurtigt som muligt - og stadig forsvarligt. Sadlet op. Trukket hen til og sat ind i skridtmaskinen (hvor Mik atter engang viste hvor tillidsfuld og rolig han er - kom til at lave "gris" med træksnoren - som sågar var helt hen ved bagbenene.. medens båndet kørte...Mik tog det helt med ophøjet ro. Jeg stoppede båndet og fik fat på snoren. DEN lags MÅ IKKE SKE! En mere bange hest havde kunnet gå helt amok. )
Efter 15 minutter gik vi ind i ridehuset. Denne gang kom Mik villigt med ind i huset.
Tænk - det går sågar bedre at komme op på hesten! Det var vist fjerde gang jeg red efter operationen.
Det var stadig svært at få benene ned og ind i stigbøjlerne. Men det går fremad!
15 minutters ridetræning som gik super godt!
Aj hvor er Mik GOD! SØD! SAMMARBEJDSVILLIG!
Det er en fornøjelse at ride Mik!

Ganske snart mener jeg vi er klar til at komme ud i skoven! Det bliver fedt!
Men ridebane/ridehus træningen er det vigtige fundament. Og ikke mindst opvarmning på skridtbåndet!
7 år28. april 2017 kl. 13:20
Håber mine aktiviteter på gården kan få tælle med i madtal Endomondo udfordringen!

Jeg magter ikke rigtigt særlig mange andre aktiviteter... end de heste-relaterede.

Det er jo ikke "arbejde" - men min hobby..
Aktiviteten f.eks. i går : muget et par bokse, kørt ud et par trillebørfulde på møddingen. Båret vand i 2 10 liters vandkander.. fyldt op i vandkrybberne i boksene. Delt ud wrap/hø til 10 staldheste - ad flere gange... hingstene spiser som mejetærskere. Og de må godt få ad libitum. Det samme gælder de to hopper. Der er kun en vallak der må få strå ad libitum. To er på skrap slankekur - og skal helst have flere bittesmå portioner.. Fejet staldgangen ad flere gange. Fejet strigleboksene - folk er godt nok nogle sjuskehoveder! (Det er altså meningen, at man rydder op efter sig selv og ens hest. I KAN nok ikke forestille jer hvor meget hår islandske heste fælder. I foråret og efteråret... Det er ret vildt!) . Hentede hørfrø til lille Völle - min yndling (endnu en yndling! Hun er den kæreste, sødeste lille gamle hoppe man kan forestille sig! MEGET snakkende! HUN gider godt komme spænende for fuld hammer når hun ser mig... det gider Mik ikke!)
Det varierer hvor mange heste jeg henter på fold. Men typisk en fire fem styk. Ibland flere. Men den ene hingst må jeg ikke - og heller ikke nogen anden end ejeren - trække ind. Han er super følsom og går helt i selvsving hvis andre trækker ham ind... En usedvanlig ædel islandsk hingst - smuk som en drøm!
Det, at jeg hurtigt striglede Mik og red en skridttur på 35 minutter i skoven - tæller ikke med i "other". Hvis /når jeg rider - og husker det - så tænder jeg Endomondo og vælger "riding". Var så heldig, at få selskab af et mega sødt og sympatisk par, som tog en gåtur med sin hest. Det passede jo fint! Selskab - men i adstadigt tempo. Nu Mik ikke har været særlig meget udenfor martiklen siden mange måneder... altid klogt at have heste selskab som med garanti går i skridt på de første ture.
Jeg må jo under ingen omstændigheder falde af - hofteprotesen kan gå helt ad p til ved sådant et fald.
Bagefter kom Mik ud lidt på fold igen... Tog ham ind som "sidste mand"...
Til sidst fyldte jeg op tre foder trillebøre - store. Og kørte rundt med dem og delte ud wrap i mange små portioner. Fodrede 2 vallakfolde, en solohest, 2 ungheste, 2 hoppefolde.
Den største udfordring var, at en unghest havde flået sit dækken halvvejs af. Den ene strop slaskede omkring bagbenene. Desværre blev han bange når jeg ville rette op på dækkenet. GODT at jeg ikke bliver bange når heste går i panik når jeg står klemt mellem dem! Det tog sin tid, at få lov til at rette op på dækkenet. Og især, at få lov til at bukke mig ned og fiske efter stroppen - som jo hang på den anden side... man skal jo have fat i stropperne under hestens mave - de går jo på kryds under maven.

Jeg var godt mør når jeg kom hjem ved ti tiden... I går brugte jeg nok 3 timer - og fik sikkert gået mindst 3 km...
7 år1. maj 2017 kl. 11:25
Dum - eller stædig?
Nu har jeg igen igen fremturet med at gør ting... såsom at ride, at gå længere ture. På trods af, at venstre hofte (og knæ) begynde at skabe sig...
Hvornår lærer jeg at stoppe i tide? Tage en "semi-ligge-dag"?? Hvile mig. Og spise piller...
Det er lidt bedre i dag efter jeg har prøvet at skåne skidtet.. FØJ! Jeg har hverken tid eller lyst til at spille OBLOMOVSKAJA...
7 år6. maj 2017 kl. 12:25
Jeg tror du er som mig - uvillig til at acceptere at vi skal passe på os selv. Vi kan jo alt, når vi vil - fordi det har vi lært: vi klarer os selv. Jeg håber at solen skinner oppe nordpå, så du kan gå ud i jeres hyggelige have og finde en læplet og slappe af. Selvom du helst vil muge ud og strigle og slæbe hø. Pas på dig selv, søde Sol.
7 år6. maj 2017 kl. 12:42
SURT at måtte passe på med hvad jeg spiser!
Har mest af alt lyst til, at læse krimier og spise SLIK.
Men det er to-er dag i dag...
Må prøve at holde mig på den smalle sti!
7 år8. maj 2017 kl. 12:34
Jammer og BROK. Til og med Helten i Mit Liv er træt af at høre på mit jammer... men for POKKER: når det nu gør så satans ONDT!
Jeg har hestefri i dag - så jeg tænker, at så snart jeg har fået gennemført alle ting som kræver bilkørsel - så snupper jeg en Dolol. Så jeg får lidt fri fra smerterne. Og så er der tilstrækkeligt lang tid indtil jeg skal køre bil igen.
Jeg er jo MEGET obs på reglerne omkring piller med trekant. Skriver op hver eneste gang jeg tager 1 stk Dolol. Fordi man ikke må tage mere end 1 pille per uge - hvis man vil køre bil.
Alternativt skal lægen skrive ud retard varianten. Og så fortæller lægen hvor lang tid der skal gå med tilvænning før patienten må køre bil igen. Det er jo lidt tosset - fordi så er man jo nøgt til at spise pillrerne alle dage... eller starte tilvænningen påny igen efter hver pause... TROR jeg. Det er ikke noget jeg ved.
7 år10. maj 2017 kl. 10:33

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...