Fra BMI 33 til BMI 25 på kortest forsvarlige tid

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

28 klips fjernet i torsdags..2.2.2017... såret er over 20 cm langt (er målt med målebånd)
Når plasteret og klipsene blev fjernet - så begyndte skidtet at gøre ondt!
Havde allerede trappet ur de smertestillende... men måtte tilbage til 2 x 50mg Tradolan/døgn...
Og sikken et GRIMT sår!
Sårkanterne er slet ikke passet til hinanden - såret er sjusket rimpet i hop med klips. Det bugter sig og buler op og ned. Der er spalter på mere end 5 mm - som min krop altså skal bygge bro over... Den kirurg burde sendes på et sy-kursus! Man ser da til, at stoffet har ens strækning og at kanter passer sammen!

Så er det jo heldigt, at MIN "bikini-time" er over for længst!

I dag søndag gør det mindre ondt og ser også lidt pænere ud. Der er ikke så meget røde områder og heller ikke så meget hævelse.

Besluttede, at tage det lidt med ro igen. Altså LIDT. Ikke helt Oblomov!

Veninden med tryllestaven kommer i dag - så såret/arret, nu i "fri dressur" , får laser behandling nr. to efter klipsene blev fjernet.

I morgen, mandag den 6.2 skal jeg til første kommunale holdtræning - dvs første gang skal der kun snakkes med fys og tjekkes hvad jeg kan.
Jeg kan da i hvert fald gå uden stokke. Gå op og ned ad trapper.
Laver min gymnastik. Men har endnu ikke (igen) kastet mig op på stålhesten... venter lidt!
Laver min mad, syr lidt, læser, vasker tøj, hænger op, tager ned, folder sammen og sætter på plads... Klatrer ned i min kælder og op igen..
Det der med at sy har været sjovt! Jeg har fået sat bændler på håndklæder og syet bændler i pude betræk.. de manglende bændler til ophængning af håndklæder og lukning af pudebetræk så puderne ikke smutter ud ur betrækket. Det er betydelig mere arbejde i at sy bændler til sløjfer i pudebetræk som ikke er designede til den slags, end man skulle tro! Jeg mangler stadig at forsyne to pudebetræk med bændler. De nødvendige forstærkninger er syet i. Men mangler stadig at sy i 14 bændler...
Er nu skiftet til at sy i hånden. Jeg HAR så mange små hængepartier!
Dejligt at få dem overstået!
Tænker symaskinen atter kommer frem på tirsdag. Så tager jeg mig endnu et nap med nogle hængepartier!

Den 14 har jeg tænkt, at jeg skal ud på gården. En kort første visit den 11.
Så jeg træner mig i, at kunne sidde ½ time, efterfulgt af små aktiviteter ½ - 1 time , efter fulgt af at sidde ½ time. Det svarer til hvad jeg skal kunne før at tage ud til Mik. Sandsynligvis først med chauffør.

Jeg synes det går rigtig godt. Og er overbevist om, at jeg får normal førlighed senest i slutningen af april. Altså, at jeg kan gå "som folk" uden at humpe, passe mine pligter og ride min hest.

På et tidspunkt skal venstre hofte også ordnes.
Men nu kender jeg jo rumlen!
7 år5. februar 2017 kl. 14:37
Det går stadig fremad.
Var til kommunens rehab fyss til visitation i mandags.
Alt ser fint ud!
Det var lidt hårdt, blev presset. Jeg HAR jo holdt mig tilbage efter jeg lavede et kæmpestort, meget dybt blåmærke i lysken ved at trampe lystigt på min kondicykel.. (10 km).
Det ser ud til, at jeg kan regne med, at blive fuldt funktionsduelig. Ikke som jeg var den gang jeg var 25 år gammel. Men mindre kan også gøre det.

Kommunens rehab fyss må ikke sige noget om, hvor langt forløb jeg kan forvente at få - men sagde off the record at 8 uger er normalt.
Hun mener hun kan hjælpe mig at træne bort mot forkerte bevægelsesmønster - min krop tror jo, at den SKAL humpe.
Egentlig har jeg overhoved ikke brug for smertestillende what so ever.
Men har sikret mig god og dyb nattesøvn vha 50 mg Tradolan til natten. Men det uvæsen stopper jeg med meget snart.

Jeg går igang med at ride den 19 april.

Har endnu ikke bestemt mig for hvornår jeg starter med at køre bil... Synes det ville være noget pjat, at vente 3 måneder. Region Syddanmark skriver 1½ måned efter op.

DET er også meget længere ventetid end folk har fortalt mig om...
Prøver at google.. eller skriver til bilforsikringen...?

Jeg har desværre taget på. Senere må jeg atter igang med at smide kg over bord. Men ikke lige nu!
Men når jeg tror at det meste er helet op..
Har kigget på YouTube videoer - denne her med animation er NÆSTEN til at bære, at kigge på... Når man ser hvor meget væv af forskellig type der er skåret over... så er det jo klart, at det tager lidt tid før det hele er groet sammen igen. Og protesen er groet fast i knoglevævet. Så det hele er stabilt.
Normalt regner man med 3 måneder.
Jeg regner med, at det hele går MEGET hurtigere i mit tilfælde. I det jeg har gjort en stor indsats på forhånd, fortsat gør en stor indsats samt har fået laser behandling 11 gange af operations området.
7 år8. februar 2017 kl. 14:57
Nyder World Tölt i Odense - via LIVESTREAM.
Ak ja - sikken helt forrygende heste!
Der kan lille Mik ikke være med!
Men han skal ikke byttes - vi passer sammen...

Man har dog lov til at beundre de vanvittig flotte hingste... højt kårede... og sådan de kan flytte sine stænger! fem gængerne kan jo fem gangarter... Der er ikke noget at sige til, at de gamle vikingerne afbildede hestene med 8 ben! I pas bevæger hestenes ben sig så hurtigt at man kunne tro de havde 3 x 8 ben!
Og at rytterne kan tage hestene op i pas på langsiden og ned igen - uden uheld - i den lille arena i Odense.. WOW!
7 år11. februar 2017 kl. 15:26
Første gåtur ude - i det flotte vejr.
Satte Endomondo til. Turen var blot på 1,9 km. Men det er da en god start!
Ingen som helst problemer. Ingen smerter. Hverken før eller efter.
Efter turen viste skridttælleren 4.453 skridt... Hvilket viser/beviser, at jeg før at komme op på de 10.000 SKAL ud ur huset.
Det løser jo sig selv nu jeg skal passe Mik selv med mugning og motion fra tirsdag d. 14. Der plejer aldrig blive mindre end 6.000 skridt ude på gården.

Selvfølgelig var det jo lidt af en satsning at klampe afsted... Men jeg har jo futtet rundt herhjemme. Helt uden krykker mere end en uge. Er ude ur al smertestillende. Klatrer op og ned i min kælder (det er jo ikke en trappe, men en trappestige i MIN kælder. Hvor jeg har min PC, arbejdsbord, reoler mv). Har suset op og ned ad kældertrappen til vores vaskekælder...

ØV ØV ØV at jeg ikke endnu har fået svar fra bilforsikringen! Ved patientseminaret "truede" jo kirurgen med "bål og brand" hvis man kører bil efter operationen UDEN at have forhørt sig hos sit forsikringsselskab. Han påstod, at HVIS der sker et uheld - så vil de nægte at betale uanset hvorvidt DU er skyld i uheldet, eller modparten.
Det lyder jo godt nok ret vildt!
I samme foredrag påstod han, at der ikke findes nogen lovparagraffer særlig for "efter operation- bil kørsel". Men blot de generelle lovkrav til, at bilføreren skal være i stand til at fremføre køretøjet på forsvarlig vis....

PISSE IRRITERENDE!
Næste uge er det vinterferie - og jeg har kun fundet en veninde som kan/gider køre mig. På torsdag.
Mangler chauffør tirsdag, onsdag, fredag.... Det er tirsdag som er mest kritisk...

Jeg havde jo påregnet Heltens assistance. Men han ligger vandret i luften for at istandsætte datterens leje-lejlighed. Så de endelig kan opsige lejemålet.
Og det er ret kikset hvis han skal køre mig også....
7 år12. februar 2017 kl. 14:01
Åh, Sol. Jeg kan ikke køre dig i morgen, tirsdag. Jeg skal til noget jobhalløj onsdag - men skal intet bagefter. Jeg kommer gerne og kører dig. Fredag skal jeg være hjemme kl. 18, men resten af dagen kan jeg godt køre. Hvis du får behov, så send sms.
7 år13. februar 2017 kl. 13:00
Ih hvor er du altså SØD Firkant!
Men jeg synes det er det blege vanvid, at du skulle køre m. offentlig fra KBH op til H-ør.. gå fra stationen, køre mig til Grønholt.. efter hestehygge køre mig hjem, gå til stationen , tage tåget fra H-ør til KBH... Der MÅ findes nogen lokal som kan køre..! Helten i mit liv stiller nok op...
7 år13. februar 2017 kl. 13:32
Nu er jeg jo ansat i et forsikringsselskab, og selvom jeg ikke ved om det er dit, så konsulterede jeg lige med mine kollegaer i autoskadeafdelingen ;)

For at et forsikringsselskab kan afvise en skade, skal der være tale om 2 ting: Grov uagtsomhed (fra din side) OG årsagssammenhæng. Årsagssammenhæng betyder, at du kan skrotte lægens ord om at skaden kan blive afvist hvis det ikke er din skyld. Det kan ikke lade sig gøre, da det i en sag med en modpart ikke vil være årsagssammenhæng mellem skaden og din hofte.
Når det så kommer til skader som du er ansvarlige for, så skal vi se på det med grov uagtsomhed. Der skal faktisk ret meget til, før man vil kalde det grov uagtsomhed, men hvis lægen har sagt, at du ikke må køre bil i fx 3 måneder efter operationen, og du gør det alligevel (og forsikringsselskabet finder ud af det), så kan de nok godt gøre grov uagtsomhed gældende, og afvise skaden.
Men - min kollega i autoskade foreslog at du prikker til lægen. Bed ham om at få på skrift at han mener du er uegnet til at køre bil i en given periode, trods din fremgang til genoptræning. Jeg tænker at lægen nok ikke har tænkt sig at give dig det på skrift, og dermed kan man ikke påstå at det er grov uagtsomhed hvis du kører bil :)

Ja ja, jeg blander mig lidt i din sag - jeg håber du tilgiver mig ;)
7 år13. februar 2017 kl. 15:16
fedania - du er en SKAT! Tusind tak!
Fik også et fint svar fra Alka - hvor jeg har min bilforsikring. De har ingen særlig "hofteoperation-bilkørsel" policy overhovedet!
Dit glimrende indput plus Alkas svar giver 100% mening! Er helt i harmoni med den retsopfattelse jeg er opdraget med.

Det ville jo også være helt vanvittigt at lave nogle særlige regler for ALT. Og helt umuligt at håndhæve i praksis.

Jeg om nogen, er strikt vedr. bilkørsel.
Jeg HAR jo oplevet hvor kraftigt et mordvåben en bil kan være.
Det er jo efterhånden virkelig mange år siden, at jeg så min kæreste blive kørt ihjel.
men hvert et øjeblik står lige så klart for mig som hvis det havde sket sidste uge. Og ikke i halvfjerserne.
Det ene øjeblik var min kæreste sund og rask på vej over gaden..på vej hjem til mig. Der kom en bil. Som kørte vanvittig stærkt mit i byen. Glemmer aldrig den dumpe lyd.... eller synet af en ung, muskuløs, toptrænet mand ( 2,02 cm, 95 kg) flyve som en kludedukke. Og lande på gaden. Medens svinet som havde dræbt ham kørte afsted. Flygtede fra sin udåd.

Det skete på et split sekund. Min kæreste var død med det samme. (Fortalte de på hospitalet senere den nat).

Jeg har umådelig stor respekt for, hvor hurtigt det kan gå galt. Og hvor stor skade der kan ske på et spilt sekund.

Der for er jeg altid super koncentreret om opgaven at køre når jeg er "kaptajn". Og derfor hader jeg at være passagerer når de fleste andre er chauffør.

Rigtigt mange bilister burde slet slet ikke køre bil overhoved.
de har for langsomme reaktioner.
De virker ikke til at være i stand til at fokusere sin opmærksomhed på opgaven, at fremføre et farligt mordvåben på en sikker måde... De virker ikke til, at enten gide "læse trafikken". Eller evne at "læse trafikken"....

Rigtigt mange laver grimme fejl - som faktisk indebærer risiko og fare for dem selv og andre.

En af de grimmeste jeg har set for nylig var en mand som kørte en hvid kassevogn. Han røg. Snakkede i mobil. Og havde et lille barn siddende ved siden af sig UDEN BØRNESTOL. OG han var meget optaget af alt andet end at køre bil. Skiftede vognbane uden at give tegn (og kørte over helopdragen linie uden at ens give tegn) midt i Kongevejen/Klostermosevej rundkørseln... Der skete ikke noget. Men det var kun pga de andre bilisters opmærksomme kørsel...

hehe - jeg vil jo mene, at når man er i stand til at lave staldarbejde - så er man da også i stand til at køre bil! Mugede to trillebør fulde i går... Var jo ude ved Mik for første gang siden 18 januar.
Kan blot konstatere, at mugningen af hans boks ikke var god nok! Bunden var så våd at det svuppede... Der var kun lidt tør bund i en ca 20 cem bred bræmme rundt boks væggene. Kunne også SE på Miks pels, at han har ligget på siden på vådt underlag. OK - der er jo vådt på folden. Men der plejer han ikke at ligge ned på siderne...

Så ved jeg det til en anden gang! Til min næste hofte operation skal datteren og hende kæreste læres op til at passe Mik på det niveau som Mik er vant til!
Der er jo endnu tid indtil næste hofte operation! Men at den kommer - det er 100% sikkert (eller mere korrekt: whichever comes forst - hofteoperation eller døden :D :D :D ) Jeg har jo kigget på rtg billedet sammen med hele to læger på hospitalet... venstre hofte ser ikke for god ud... der er ret meget osteofytter aka "blomkåls lignende knogle udvækster". Spalten mellem skål og lårbenshoved et ynkelig... og ikke engang symmetrisk.. der er større spalte i den ene siden i den projektion rtg billedet var taget - nemlig forfra...

Konstaterede også til rehab træningen, at bevægeligheden i protesen er MEGET større end i det u-opererede hofteled...

Nåh - i dag kører jeg ikke selv ud til Mik. Starter i det små først med bilkørsel. Hvis jeg nu alligevel bliver træt eller får ondt.
En sød veninde kører mig.
I morgen skal jeg til rehab - og der må Helten stille op. Og også køre mig til Mik...
Små slag... baby steps - er nok bedst!

men regner med, at jeg er 100% "selvstændig" fra næste uge af!

7 år15. februar 2017 kl. 08:25
Jeg synes faktisk du skal kontakte den tåbelige læge som skræmte dig angående bilkørsel. Det er sgu ikke i orden at han udtaler sig om noget han tydeligvis ikke ved noget om! Han skal være velkommen til at kontakte mig, så skal jeg gerne lave en manuskript til ham med hvad han fremover kan sige ;)
Det vil for resten pr. definition være "Grov uagtsomhed" hvis man tager piller med røde trekanter og kører alligevel, uanset om man føler sig påvirket af pillerne eller ej (har jeg fået at vide)
7 år15. februar 2017 kl. 11:11
Tihi fedania - jeg er helt enig med dig i, at jeg burde kontakte den tåbelige læge som "hjernevaskede" hele flokken som var til patientseminar påHillerød hospital den gang i december!
Men jeg er squ en kylling! Rigtigt mange læger har et "jeg er GUD kompleks". Er meget arrogante, nedladende, bedrevidende (også - eller måske især? - om ting de ikke ved nogenting som helst om.. Jeg risikerer jo, at det er præcis denne kirurg som skal operere mig næste gang... Venstre hofte står jo for tur...
Lad mig tænke lidt over, hvordan man bedst griber det an!

Lige omkring det der med medicin med trekant på pakken - det er da UTROLIGT at folk ikke orienterer sig! Men kan finde på, at tage den slags medicin.. og så bagefter f.eks. køre bil. Der må man jo nok sige, at oplysnings kampagnerne om spirituskørsel HAR haft en rimelig god virkning... men medicin... nej, mit indtryk er, at folk ikke forstår hvor farligt det er!
Men dengang i slutningen af halvfjerdserne og i firserne var bevidsteheden ikke særlig udbredt om hvor lidt sprut der skal til FØR man ikke egner sig til at køre bil!
Mit job involverede jo rigtig meget repræsentation - og med min baggrund VIL jeg ALDRIG køre spirituskørsel. Derfor skaffede jeg mig på et meget tidlig tidspunkt et alkometer. I ANER ikke hvor mange fester jeg har "ødelagt"! Blandt andet på Nygård rideskole... Der må jeg sige, at de unge var eksemplariske - de afleverede fromt bilnøglerne til tanten! Men de voksne... herrebevar's! På trods af, at nålen nærmest bøjede sig... så NÆGTEDE mange af dem at tro på, at alkometeren havde ret!
Efter de første drinks/glas øl/vin - mister mange mennesker overblikket over hvor meget de har bællet.
Eller: de fortrænger det!

Metoden at KUN drikke vand til repræsentationer hvor man sidder nogle få mennesker til bords på fine restauranter - virker meget dårligt. Gæsterne =vigtige kunder) får dårlig samvittighed og synes, at de også skal lade vær' med at drikke alkohol. Og så er stemningen ødelagt - og hele formålet med invitationen hyppigt ødelagt...
Til gengæld kan man godt indgå "frække aftaler" med bartendere når man er på natklubber og lignende! der kan man diskret aftale, at "Blå engel uden vinger" = denne drink -men UDEN alkohol (Og til samme pris som hvis det var "den ægte vare").
En grøn elevator uden motor - kan I sikkert gætte..

Tilbage til smertestillende piller med trekant: der findes en officiel guide!
Dog KAN man helt lovligt køre bil og stadig spise morfin. MEN dette kræver at det er helt bestemte piller - retard. Dosis ALDRIG overskrides. Man skal tilvænnes over en bestemt periode(det er uger) - OG reaktions evnen tjekkes af læge efter tilvænningsperioden (som hvis jeg har forstået det rigtig, skal godkende, at patienten må køre bil).
Så det er ikke "sådan bare"...

Det var jo pga min strikse holdning til biljkørsel og piller, at jeg valgte smerterne foran piller i tiden frem til operationen.
Og tro mig - hvis jeg havde været mega smerteplaget ved bilkørsel - så havde jeg IKKE kørt bil. Smerter tager nemlig fokus fra andet.. og DEN går jo ikke, hvis man vil køre bil.
Det var svært at GÅ. Men ikke at sidde og køre bil...
7 år16. februar 2017 kl. 08:02

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...