Fra BMI 33 til BMI 25 på kortest forsvarlige tid
Du læser en tråd i debat > vægttab 10+calcit
re: Kommer ikke at skrive så meget...
Ja vi er i åndeløs spænding .....hvad sagde lægen ?
12 år9. januar 2012 kl. 22:55
solakka
Lægen var tilfreds
jeg fortalte jo at jeg havde taget mere en fire kilo på - efter Mik kom på fold og jeg ikke går så mange km per dag PLUS julens fristelser. Men at jeg havde taget mig gevaldigt sammen efter nytår og havde smidt de ekstra kg overbord.
Lægens vægt bekræftede at dette var rigtigt.
Jeg skal tilbage igen om en måned - og denne gang vil jeg gerne overraske min søde læge med flot vægttab!
Fortalte også lægen om min søsters diagnose - dette noterede hun straks i min journal. Og fortalte så at jeg fremover skal kontrolleres hyppigere. Fordi agressiv brystkræft vist nok kan være arvelig...
Se dette havde jeg jo overhoved ikke tænkt på!
Vi har ikke haft særlig meget cancer tilfælde i vores familie.
Folk dør mest af diabetes, blodprop i hjertet - og alderdoms svækkelse. Eller alle tre i kombination..
Mik er en meget speciel hest.
Dette blev atter bekræftet i dag!
Naturligvis løftede han selv sit ene ben højt op sådan at dyrlægen kunne komme til at undersøge og rense såret . Det sidder jo i lysken ved pungen.
Med normale almindelige heste vil dyrlægen ALDRIG stå bagved hesten og rense et sår på en så ømfindlig plads - på trods af at det er det bekvæmmeste sted, hvor man bedst kommer til, og hvor man bedst kan se hvad man laver.
Men man står jo lige i "skudlinien" for at få et farligt spark.! Man risikerer alvorlige skader eller sågar at dø.
Normale heste kan sagtens finde på at losse ud efter en hvis det gør ondt eller de bliver nervøse. De kan slet ikke lide at man står i deres "døde vinkel" og laver mystiske ting.. og især ikke hvis det gør ondt.
Men Mik er jo Mik. Så ikke nok med at hun stod på huk bagved Mik og rensede - nænej - hun rodede sågar med en sonde i såret - for at prøve at finde en eventuel kanal ind dybere i vævet.
Mik fandt sig i dette med ophøjed ro - han har jo trænet "yoga-ben" siden omkring 8-9 september og magter at stå stille som en statue - på kun tre ben - medens han løfter det ene bagben enormt højt op i virkelig imponerende lang tid.
Der var ingen kanaler - JUBII. Og hun rodede virkelig grundig rundt med sonden.
Vi blev enige om at prøve at lægge plaster på såret - for at forhindre skidt at fastne i såret.
(Naturligvis ikke almindelig plaster)
Men for at plastret skal have en chance at hænge fast og ikke straks falde af - skulle jo behåringen omkring såret fjernes.
KUN fordi det er Mik - og mig - så turde hun prøve at barbere pelsen bort på dette meget sarte sted med barbermaskine. Uden at bedøve hesten eller give hesten en beroligende sprøjte.
Så dyrlægen sad på huk bagved Mik - med sit hoved midt i skudlinien for spark. Mik løftede pænt sit bagben så hun kunne komme til - og forholdt sig totalt rolig under hele barberingen.
SYND at det ikke blev optaget på video!!
men måske godt detsamme - hvis nu andre ville prøve med sine heste og kom alvorlig til skade!
Jeg fik æren at klistre plasteret på selv efter dyrlægen var kørt.
Og det sad da pænt på plads når jeg var forbi Mik for at tage ham på aften spadsertur.
Vi håber og tror at såret nok skal læge meget hurtigt denne gang! Hvis plasteret ellers bliver hængende tre døgn ad gangen så behøver jeg jo ikke vaske såret og forstyrre helingen!
Andre sjove ting som Mik har lavet:
i morges kl seks når folkene på gården kom ud i stalden for at give hestene morgenmad - var Mik væk! Boksen stod tom!
VILD PANIK!
De ringede straks til politiet - hvis nu nogen fandt Mik og ringede ind til politiet om en bortløben indfanget hest.
Og så styrtede hele familien afsted i regn og mørke for at finde udbryderkongen!
Nåh han havde såmand kun taget på visit til nabo gården!
Jeg er den formastelige sjuskedorte som ikkei går aftes fik lukket bokslågen korrekt så låsestangen hoppede op i sit hak! FY!!! FY!!
Ved ti tiden, når hestene fik natmad, stod Mik skinhellig i sin boks.
Og så har han åbnet bokslågen. Det kan han nemlig hvis låsestangen ikke er helt på plads.
HVORDAN han gør det ved jeg ikke - fordi det går så stærkt. Det er jo skydelåger. Lågen ser helt lukked ud - og pludselig SLAM så har Mik åbnet lågen!
I dag prøvede jeg at tjekke hvordan han gør det - der er jo kun en lille sprække på ca 1 cm mellem lågen og boksvæggen når lågen er lukket i men mangler den sidste halve cm for at låsestangen skulle falde i hak. Det så ud til at han spidser mulen og klemmer den ind i sprækken og så skubber han! SLAM! så er vejen til frihed åben!
Imponerende!
nåh - nu må jeg hellere i seng. Det bliver atter en lang dag i morgen. Mik må jo ikke foreløbig komme på fold - så der skal atter gås lange ture.
Jeg må godt ride ham - men det er en dårlig ide at ride sin hest tre fire timer hver dag! Så det bliver blandet program. Ridetræning, longetræning, arbejde i hånden og så gåture...
G'nat g'nat alle søde medtabere!
Sól
Lægens vægt bekræftede at dette var rigtigt.
Jeg skal tilbage igen om en måned - og denne gang vil jeg gerne overraske min søde læge med flot vægttab!
Fortalte også lægen om min søsters diagnose - dette noterede hun straks i min journal. Og fortalte så at jeg fremover skal kontrolleres hyppigere. Fordi agressiv brystkræft vist nok kan være arvelig...
Se dette havde jeg jo overhoved ikke tænkt på!
Vi har ikke haft særlig meget cancer tilfælde i vores familie.
Folk dør mest af diabetes, blodprop i hjertet - og alderdoms svækkelse. Eller alle tre i kombination..
Mik er en meget speciel hest.
Dette blev atter bekræftet i dag!
Naturligvis løftede han selv sit ene ben højt op sådan at dyrlægen kunne komme til at undersøge og rense såret . Det sidder jo i lysken ved pungen.
Med normale almindelige heste vil dyrlægen ALDRIG stå bagved hesten og rense et sår på en så ømfindlig plads - på trods af at det er det bekvæmmeste sted, hvor man bedst kommer til, og hvor man bedst kan se hvad man laver.
Men man står jo lige i "skudlinien" for at få et farligt spark.! Man risikerer alvorlige skader eller sågar at dø.
Normale heste kan sagtens finde på at losse ud efter en hvis det gør ondt eller de bliver nervøse. De kan slet ikke lide at man står i deres "døde vinkel" og laver mystiske ting.. og især ikke hvis det gør ondt.
Men Mik er jo Mik. Så ikke nok med at hun stod på huk bagved Mik og rensede - nænej - hun rodede sågar med en sonde i såret - for at prøve at finde en eventuel kanal ind dybere i vævet.
Mik fandt sig i dette med ophøjed ro - han har jo trænet "yoga-ben" siden omkring 8-9 september og magter at stå stille som en statue - på kun tre ben - medens han løfter det ene bagben enormt højt op i virkelig imponerende lang tid.
Der var ingen kanaler - JUBII. Og hun rodede virkelig grundig rundt med sonden.
Vi blev enige om at prøve at lægge plaster på såret - for at forhindre skidt at fastne i såret.
(Naturligvis ikke almindelig plaster)
Men for at plastret skal have en chance at hænge fast og ikke straks falde af - skulle jo behåringen omkring såret fjernes.
KUN fordi det er Mik - og mig - så turde hun prøve at barbere pelsen bort på dette meget sarte sted med barbermaskine. Uden at bedøve hesten eller give hesten en beroligende sprøjte.
Så dyrlægen sad på huk bagved Mik - med sit hoved midt i skudlinien for spark. Mik løftede pænt sit bagben så hun kunne komme til - og forholdt sig totalt rolig under hele barberingen.
SYND at det ikke blev optaget på video!!
men måske godt detsamme - hvis nu andre ville prøve med sine heste og kom alvorlig til skade!
Jeg fik æren at klistre plasteret på selv efter dyrlægen var kørt.
Og det sad da pænt på plads når jeg var forbi Mik for at tage ham på aften spadsertur.
Vi håber og tror at såret nok skal læge meget hurtigt denne gang! Hvis plasteret ellers bliver hængende tre døgn ad gangen så behøver jeg jo ikke vaske såret og forstyrre helingen!
Andre sjove ting som Mik har lavet:
i morges kl seks når folkene på gården kom ud i stalden for at give hestene morgenmad - var Mik væk! Boksen stod tom!
VILD PANIK!
De ringede straks til politiet - hvis nu nogen fandt Mik og ringede ind til politiet om en bortløben indfanget hest.
Og så styrtede hele familien afsted i regn og mørke for at finde udbryderkongen!
Nåh han havde såmand kun taget på visit til nabo gården!
Jeg er den formastelige sjuskedorte som ikkei går aftes fik lukket bokslågen korrekt så låsestangen hoppede op i sit hak! FY!!! FY!!
Ved ti tiden, når hestene fik natmad, stod Mik skinhellig i sin boks.
Og så har han åbnet bokslågen. Det kan han nemlig hvis låsestangen ikke er helt på plads.
HVORDAN han gør det ved jeg ikke - fordi det går så stærkt. Det er jo skydelåger. Lågen ser helt lukked ud - og pludselig SLAM så har Mik åbnet lågen!
I dag prøvede jeg at tjekke hvordan han gør det - der er jo kun en lille sprække på ca 1 cm mellem lågen og boksvæggen når lågen er lukket i men mangler den sidste halve cm for at låsestangen skulle falde i hak. Det så ud til at han spidser mulen og klemmer den ind i sprækken og så skubber han! SLAM! så er vejen til frihed åben!
Imponerende!
nåh - nu må jeg hellere i seng. Det bliver atter en lang dag i morgen. Mik må jo ikke foreløbig komme på fold - så der skal atter gås lange ture.
Jeg må godt ride ham - men det er en dårlig ide at ride sin hest tre fire timer hver dag! Så det bliver blandet program. Ridetræning, longetræning, arbejde i hånden og så gåture...
G'nat g'nat alle søde medtabere!
Sól
12 år9. januar 2012 kl. 23:48
solakka
jeg skulle vel nævne..
at Mik på sin springtur i friheden heldigvis ikke havde spist af kraftfodret i stalden. Blot wrap fra trillebøren som stod parat på gangen med morgenmaden til hestene.
Bagefter har han gået ud ur stalden - alt i tidsrummet mellem ca 23 og 6 - lagt et fint "visitkort" ved husets hovedindgang, hjulpet til med at "slå græsplænen" - og så spist sig vej til naboen...
Han var godt rund om maven når han blev indfanget og sat i sin boks.
Uden morgenmad. Han havde vist forsynt sig rigeligt i nattens mørke og mulm!
Bagefter har han gået ud ur stalden - alt i tidsrummet mellem ca 23 og 6 - lagt et fint "visitkort" ved husets hovedindgang, hjulpet til med at "slå græsplænen" - og så spist sig vej til naboen...
Han var godt rund om maven når han blev indfanget og sat i sin boks.
Uden morgenmad. Han havde vist forsynt sig rigeligt i nattens mørke og mulm!
12 år9. januar 2012 kl. 23:56
silvercocker
re: jeg skulle vel nævne..
Vil du fortsætte den mere aggressive tilgang til vægttab?
Frække, lille Mik! Fy! Og så alligevel kan jeg ikke lade være med at grine og heppe på ham. Trøstespiser heste? Hvis han var et menneske, var det oplagt at sige han ovenpå at skulle finde sig i en læge der roder i såret og glatbarbering nede i privatområet, så havde han en ustoppelig trang til at stoppe sig med mad og gøre noget han godt ved han ikke må, bare for lige at sige 'du bestemmer ikke over mig'.
Frække, lille Mik! Fy! Og så alligevel kan jeg ikke lade være med at grine og heppe på ham. Trøstespiser heste? Hvis han var et menneske, var det oplagt at sige han ovenpå at skulle finde sig i en læge der roder i såret og glatbarbering nede i privatområet, så havde han en ustoppelig trang til at stoppe sig med mad og gøre noget han godt ved han ikke må, bare for lige at sige 'du bestemmer ikke over mig'.
12 år10. januar 2012 kl. 09:31
Ablanu
re: jeg skulle vel nævne..
Det er helt igennem herligt at høre at Miks sår er helet så godt! Jeg har læst (det meste af) historien omkring ham, med det ene problem efter det andet og må IGEN beundrende kommentere din omhu og også Miks tålmodighed! I er så sandlig et godt makkerpar! Stor ros fra mig!
Og dejligt med de forsvundne kilo fra julen, også :)
Og dejligt med de forsvundne kilo fra julen, også :)
12 år10. januar 2012 kl. 09:31
solakka
Jeg bliver ved!
Ja Silvercocker - jeg agter at køre strikt et godt stykke tid endnu...
der er så mange ting jeg ikke kan ændre - som min søsters sygdom f.eks. - så jeg vil i rent selvforsvar se til at jeg får styr på de ting jeg kan ændre. jeg kan gøre noget ved!
Tak Ablanu for ros!
Mik har ikke altid "strålet som en stjerne"!
Jeg fik jo købe ham til nedsat pris af den dame som først havde købt ham fra opdrætteren. Fordi damen mente han var en problemhest, ja såfgar en FARLIG problemhest!
Jeg kan jo ikke andet end at grine! Hvor tog hun bare fejl!!
Med heste er det nok for det meste, at som du råber i skoven får du svar!
I morgen kommer kiropraktordamen til Mik - spændende!
Håber i alle har nydt denne skønne dag! Sågar SOLEN har vist sig!
der er så mange ting jeg ikke kan ændre - som min søsters sygdom f.eks. - så jeg vil i rent selvforsvar se til at jeg får styr på de ting jeg kan ændre. jeg kan gøre noget ved!
Tak Ablanu for ros!
Mik har ikke altid "strålet som en stjerne"!
Jeg fik jo købe ham til nedsat pris af den dame som først havde købt ham fra opdrætteren. Fordi damen mente han var en problemhest, ja såfgar en FARLIG problemhest!
Jeg kan jo ikke andet end at grine! Hvor tog hun bare fejl!!
Med heste er det nok for det meste, at som du råber i skoven får du svar!
I morgen kommer kiropraktordamen til Mik - spændende!
Håber i alle har nydt denne skønne dag! Sågar SOLEN har vist sig!
12 år10. januar 2012 kl. 17:12
calcit
re: Jeg bliver ved!
Godt solakka - det er en god beslutning.
12 år11. januar 2012 kl. 20:06
solakka
Men faldt i i går
TYPISK!!!
Denne gang er jeg altså sur på mig selv!
Det var helt i orden at SMAGE på de lækre hjemmelavede konfekter som lille M. - min ny gymnastik-til-hest pige - havde lavet. Men ikke nødvendig at guffe.
ABSOLUT ikke en god ide at besnakke mig selv til at "fordi jeg ER faldet i i dag - så kan jeg jo lige så godt gå linen ud"
Verdens dårligste undskyldning for nattespiseri.
Vægten viste da også et kg mere end i går..
Det meste er mave- og tarmfyld - men alligevel..
Kiropraktorn var hos Mik igår.
Han har nok lavet et badutspring af de større som har fået såret til at gå op. Fordi han også har ondt i hasen - hævet kodeled venstre bagben.
Kan forestille mig han har leget hingsteleg, stejlet og har vredet om på venstre bagben samtidlig...
Bokso en uge - og det passer jo fint med plastret på såret som gerne skulle blive hængende tre døgn før jeg skifter.
SMÅ gåture, gerne flere og max 20 min ad gangen...
Jaja - det bliver jo bare ved det her med syg hest..
I hvert fald to uger til sådan helt akut... bagefter igen igen genoptræning....
12 år12. januar 2012 kl. 08:52
silvercocker
re: Men faldt i i går
Husk på al den glæde du har af Mik, og tænk på at det er dit hårde arbejde der kan bringe de glade dage tilbage mellem dig og hest.
Angående maden, så lad ikke denne ene dags nedtur stoppe dig i den aggressive vægttabsplan du kører på lige nu. Du kan se det som en dag hvor du lige fik tanket fuldt op, i stedet for at køre på en halvtom tank af energi. Op på hesten igen og vær lige så stringent som før med dit madindtag og din motion.
Angående maden, så lad ikke denne ene dags nedtur stoppe dig i den aggressive vægttabsplan du kører på lige nu. Du kan se det som en dag hvor du lige fik tanket fuldt op, i stedet for at køre på en halvtom tank af energi. Op på hesten igen og vær lige så stringent som før med dit madindtag og din motion.
12 år12. januar 2012 kl. 12:08
Katj