Fra BMI 33 til BMI 25 på kortest forsvarlige tid

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

Herlige solskinsdage!
Tak til Kosesmølf, clp og Girl next Door for fine opmuntrende kommentarer!

Tihi - bare I viste hvad Mik "gemmer på"!

Det er rigtigt synd og skam at vi nok aldrig bliver til hverken konkurrence ekvipage eller show ekvipage!
Mik elsker at være i rampelyset! Han viser sig altid fra sin bedste side...

De få gange vi har været til stævne eller arrangementer hvor Mik kan få vise sig frem så har han simpelthen været i sit es!
Fest, musik, tumult og larm - og aller helst: PUBLIKUM! Det er noget Mikjáll elsker!
Han er en rigtig "teater-abe"!

Første gang vi var med til stævne - og det var jo for at have det sjovt - så havde jeg meldt os til både tölt og firgang. Vel vidende at vi aldeles ikke kunne tölte!
I de lave klasserne er man ikke alene på ovalbanen. Når kommandoen kom at der skulle töltes - så tog Mik fusen på mig! Han TÖLTEDE! Jeg tror han simpelthen tog model af de andre.. Sågar så godt at vi fik helt hæderlige points!
Jeg var helt paf!

Men bagefter viste han NUL tölt i flere år... Og der skulle en "brutalis" underviser fra Island til før vi fik det lært.

Ved vores første stævne var vi da naturligvis også med til øltölten - mest fordi man gerne må klæde sig ud. Det var enormt sjovt og jeg grinede, og vi galopperede, så der var ingen øl tilbage i kruset. Men vi vandt da præmien for bedste kostume!

Miks indianerhest pynt var meget fint - og kostbart. Rigtige falkefjer monterede efter alle kunstens regler.. med ægte guld og halvædelstene..(ribbede lige smykkeskrinet LOL!) Jeg var indianerhøvding med stor bue og rigtige pile. Koggeret til pilene er jeg stadig meget stolt af! Det er meget lækkert i dådyrfarvet ruskind..
Buestrengen havde jeg løsnet i den ene ende - og havde bundet en gulerod i strengen.. Og så holdt jeg buen med den dinglende guleroden foran Miks mule. For at narre Mik til at løbe lidt stærkere...
Men Mik kan man ikke snyde!
Publikum syntes jo det var enormt festligt!
I skal jo lige se det for jeres indre blik : en tyk tante klædt ud til indianerhøvding på en sød lille rød hest... med en dinglende gulerod foran mulen...

Mik har da også deltaget i Nordisk mesterskab uti Hestefodbold!
Vi var sågar i avisen! Danmark vandt jo! (Top scoreren var en ekvipage fra Roskilde)

Tant og fjas - det kan vi lide!

I hverdagen viser Mik gerne sine trick...
Man kan sende ham afsted for at hente tomme spande på folden. Han tager fat om kanten på spanden med tænderne og kommer og afleverer spanden - for så får han jo en godbid!

Undervisning - og helst med tilskuere - er også noget han kan lide.

På sin vis var det godt jeg fik et chok når jeg læste de to artikler om den famøse engelske undersøgelsen om tykke ryttere..
Fordi det rystede mig så meget, at jeg er meget motiveret at gøre noget seriøst ved min overvægt!
Faktisk indædt motiveret.
Og også indædt motiveret at gøre noget ved min stive, klodsede og desværre skæve krop.
Jeg indser jo også at jeg har mega travlt med at blive en bedre rytter - jeg er jo for pokker 65 år gammel! Så jeg kan ikke udskyde noget som helst.
Det er bare at gå på med krum hals.

Det passer mig fint! Jeg føler jeg har en opgave, en opgave som haster.
Lige så inderlig som jeg kan nyde at ligge og hyggelæse og slappe af så foretrækker jeg, trives bedre med, at knokle, slide, udfordre mig selv.

Hvis jeg ikke griber denne sidste chance - så er det for sent.

Det går jo fremad! Og jeg morer mig med processen!
11 år2. april 2013 kl. 22:18
re: Herlige solskinsdage! Og de bliver vist ved! JUBII!
Hej halløj hvad det går!
Smuttede lige ned i kælderen for at hente vasketøj - og lagde mærke til at det var MEGET nemmere at gå ned ad trappen!
Det var dog som pokkers!
Tænk at så LIDT gymnastik og træning kan gøre en mærkbar forskel så hurtigt!

Nu banker jeg mig selv lidt i hovedet: hvorfor pokker har jeg dog ikke prøvet at genoptræne mig selv noget før??????? IDIOT! (Sagt til mig selv).

Det er vanvittigt motiverende det her!
Vægten flytter sig også pænt.
Heheee - den lille mand i skridttælleren kunne slet ikke få ned sine arme i går: 18.245 skridt. YES - dette er en god start på forløbet!
PS det var jo ikke KUN ridning og gå motion i går! Dobbelt strigling af guldhesten og tre trillebøre muget fra fold!
11 år3. april 2013 kl. 09:32
Sådan, Solakka! Hvor er du sej. Og godt gået - det er mange skridt du der har fået tilbagelagt ;-)
11 år3. april 2013 kl. 11:06
Ja, hold da helt fast! Jeg kan huske jeg engang var med i en skridttæller konkurrence på arbejde, og det krævede da en indsats bare at komme op på de anbefalede 10.000 på en dag, så næsten det dobbelte er godt gået -bogstavelig talt :)

Det lyder som om du har fundet din motivation for et vægttab -og jeg synes da det er en rigtig god en -den med at du vil skåne din hest. Det bliver godt for jer begge :)
11 år4. april 2013 kl. 16:50
Hvor er det dejligt at læse dine optimistiske betragtninger :-) Og Wauuww - jeg er godt nok imponeret over så mange skridt du får taget i løbet af en dag. Sejt!! og mon ikke den høje skridt-aktivitet er en stærkt medvirkende faktor til, at vægtøgningen den seneste tid ikke er blevet højere end den er??

Dejligt at du atter spreder SOL her på siden :-)

Knus Nikomath
11 år4. april 2013 kl. 17:25
Mik er halt igen igen..
Åh så jeg græd i går - men først når jeg var hjemme.
Vi havde nået op på 2 x 3 minutters trav reprise i genoptrænings programmet
Han hoppede også - lidt - in og ud af traven når vi nåede til 2 x 2 min trav hver dag (1 uge). Men fik hjælp til at vurdere ham i roundpen uden rytter - og så med en dygtig (og fnug let) rytter.. Ingen hopperi. Så jeg troede at det var MIG som generede ham ved letridning på højre volte.
I går skulle vi have undervisning af den dobbelte VM mestar i pas - en dygtig og erfaren rytter.
Ak ja - Mik hoppede. Og det blev værre.
Tjek uden rytter i trav i round pen viste at han ER generet.. går ikke rent.
Onsdag skal lille Mik atter til Hørsholm hesteklinik. Jeg håber den dygtige Jarløv kan finde ud af hvad han fejler. Og at prognosen er god.
Men jeg frygter at det er alvorligt.Der kan jo være sammenvoksninger th efter klamphugger dyrlægens sandsynligvis unødvendige operation.
KU Life fandt jo voldsomme sammenvoksninger tv når de måtte om-operere Mik for at redde hans liv. Så desværre er jo sandsynligheden for at der er sammenvoksninger th stor.
Kun en - kirurgen - troede at Mik ville overleve om-operationen. Men uden om-operation så havde han ingen chance overhoved.
Såret var så stort og dybt og på et vanskeligt sted - i lysken - at det var 6 måneder om at hele.
6 måneder uden at måtte komme på fold.
Godt nok kom han ud på tur 5 timer med mig hver dag. Jeg svigtede kun juleaften. 2 timer græsning og 14 km gåtur.
Men at udsætte Mik for en om-operation til...?

Nej - nu må jeg lade være med at tage ud sorgen på forhånd.

I går og i dag har min motion ikke været på plads.
Mik har dog fået den motion han skal. Han er jo heller ikke i boks om dagen, men på en sygefold så han da får frisk luft og kan bevæge sig og kan "snakke" med vennerne over hegnet.
Dyrlæge (med speciale i tænder) var hos os i dag. Mik fik ordnet tænder og fik sin vaccinering. (Og intim hygiejnen passede jeg på at ordne -nu han var afslappet efter den beroligende sprøjte hestetandlæger altid giver hestene før de rasper tænder).
Spurgte om råd vedr. motion indtil næste uge onsdag. Selvf. ingen trav men gerne skridtture hver dag.
Så vi tager ud i skoven i morgen.

Indtil nu ingen problemer med at lade være med at spise for meget.
Faktisk har jeg nærmest spist for lidt.
Jeg tilslutter mig Helten i Mit Livs paleo kost til aftensmad. Men holder fast ved min morgen havregrød. Og skummet mælk i kaffen.
11 år4. april 2013 kl. 20:45
Åh Solakka og Mik. Partnerskabet er stærkt mellem jer, og tilliden stor. Tag ikke sorgerne på forhånd, vent på ekspertvurderinger, scanninger og hvad der ellers er nødvendigt. Mik er så stærk mentalt, han er ved så godt mod, at et tilbagefald i sygdom ikke slår ham ud så længe du, hans partner, viser du er sikker på ham. At komme sig oven på sygdom handler meget om mental indstilling ud over god hygiejne og den rette kombination af hvile og aktivitet. Du er god til at håndtere vekselvirkningen, og da din tarmsygdom er nogenlunde i bero, så kan du også være der for Mik nu. Du kan finde overskuddet, jeg ved det.
Men igen, tag ikke sorgerne på forskud!
11 år4. april 2013 kl. 21:40
Var det mon Hans-Christian eller Johan som var at undervise jer? Dem kender jeg begge fra min veninde som har et islænderstutteri ved Låsby. Og så var de heroppe til Oslo Horse Show i fjor for at lave en opvisning i tølt og pas -det var festligt at se på!

Det er godtnok surt at Mik er blevet halt igen igen. Måske var det en ide at få en hestemassør ud til ham? Han kan jo sagtens ahve gået og trukket musklerne skævt mens han har været halt, og da kan en god omgang massage gøre underværker!

Ellers så véd Jarløv jo altså hvad han laver -han er umanerlig dygtig, og du er heldig som bor i nærheden af dem :) Heroppe kender jeg jo slet ikke de enkelte dyrlæger, så jeg prøver mig lidt frem, men det hvad været noget nemmere hjemme i DK, hvor jeg jo kender de fleste praksis.
God fredag til dig, Sol -og et stort klap til Mik!
11 år5. april 2013 kl. 10:57
Kosesmølf - hvis du trænger til gode råd omkring valg av veterinær der i det Norske - så kunne du spørge Kari Steinhovden. Hun er enormt dygtigst heste osteopat og et fint menneske!
Nej da - ikke fint besøg fra Norge til at undervise! Hans-Christian er en af mine favoritter!
Jóhann - det er så en helt anden type. JA - han vinder en masse medaljer. Men han er en skånsesløs rytter som ingen baggrund har i "rigtig" ridning" = ægte klassisk dressur. Som det Dr. Rainer Klimke, Nuno Oliveira og andre af mine helte praktiserede.. Mig vitterlig har Jóhann heller ingen interesse i "rigtig ridning".
Vi får undervisning af Tania Højvang Olsen - en sød og dygtig pige. Dobbelt verdensmester i pas - på Miks halvbror. Hun er god til at undervise. Godt blik for ekvipagen - og hvad der skal gøres for at blive bedre.
Men jeg går og bager på at få lokket en rigtig træner i klassisk dressur til at komme og undervise Mik og mig. Vanvittigt spændende! En voksen mand som selv har trænet i en periode af 10 år med Dr. Klimke og andre Maestros.. Ja for den som ikke ved det:
Dr Klimke var en legende. 6 olympiske guldmedaljer i dressur, 6 gange Verdensmester og 11 gange Europamester..
Han red med en lethed, elegance og energi som giver gåsehud når man kigger på de gamle videoklip man kan finde...
Jeg skal "blot" få en håndfuld andre ekvipager her i Nordsjælland med i projektet. Har fået forhandlet en virkelig rimelig pris per undervisningstime (som jo nok hellere må være max 45 min)!

Men som sagt -Tania er en virkelig dygtig underviser! Vi fik "lektier for" angående skridt. Jeg fik jo besked af dyrlægen at holde Mik igang med daglige skridt ture indtil næste onsdag.

Åh tjohej hvad det hjælper at gøre som Tania siger!
Vi var på en lækker, afslappet og harmonisk ridetur i skoven i dag. Mik var SÅ dygtig! Og lydig! Så snart jeg kunne mærke han ville op i trav eller tölt - fordi den anden ekvipage i hh til aftale red fra os i højere tempo (og tilbage igen) - så var det nok med en lille halvparade og stemmekommandoen waaalk!
Jeg havde jo lykkedes med at tømme mit hoved og sind for bekymringer og sorg før jeg tog ud til Mik.
Tror det er derfor vi havde det så godt i dag!
En rigtig herlig dag i den skønne forårs vejr!
Og den lille mand i skridttælleren kan atter ikke få ned sine arme! Vi kom et godt stykke over den magiske grænse 10.000 skridt.

Min mave laver ballade - så jeg tør ikke tage smertestillende. Derfor kan jeg højest ride 15 minutter. Så skal jeg ned fra Mik. Går 10 - 15 minutter og er atter klar til at ride lidt.

Jeg har fundet en fys - Mensendiek terapeut. Det skal prøves!
Den dygtige osteopat jeg plejer at få hjælp af har jo ikke kunnet opnå varig forbedring af min bækkenskade. Og det er jo den som giver smerterne.

Joda - det går den rette vej! Med både kost og motion!

PS hvis I kender nogen i Nordsjælland som gerne vil have undervisning af en Grand Prix træner som kan hjælpe en med at opnå større bæring, større bevægelser - så hører jeg gerne fra jer!
11 år5. april 2013 kl. 16:56
ØV - må lige rette:
Ham den der vidunderlige Grand Prix træneren er en erfaren træner og rytter som har undervist i klassisk dressur i 44 år.
Og som naturligvis har trænet med berømte trænere i mange mange år.. De 10 år med Dr. Klimke er en del af hans baggrund. men ikke hele historien!
11 år5. april 2013 kl. 17:01

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });