Fra BMI 33 til BMI 25 på kortest forsvarlige tid

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

Fik snakket med Dr. Dyr.
Læste jo meget flittigt om white line disease på nettet...
Vi tager nok en tur til Dr. Dyr - hehe så får vi da nytte af vores Falck abonnement også dette år!

Rtg billeder af alle fire hove - så kan man se hvor galt eller ikke galt det er....
Det kommer nok til at koste en formue - håber at forsikringen dækker.. Loftet er 25.000 kr per år...

Men
1. jeg elsker oprigtigt det hestekræ. Er jo villig til nærmest hvilke som helst opofringer... villig til at bruge uendelige mængder tid og arb. for at lille Mik skal have det godt. Og få et godt og langt liv efter alle de trængsler han har været igennem.

2. Vi HAR jo været så meget igennem. Der er brugt så enorme ressourcer på at redde Miks liv i to omgange... så det ville være TÅBELIG at ikke sikre at han da ikke skal have det dårlig på grund af "rådnende hove". Ingen hov - ingen hest. Så derfor!

Måske er det overdrevet... men better safe than sorry! Jeg er ikke så helt overbevist om, at den der svampebetændelse ikke skulle have gået meget længere end smeden troede...

Skal bestille tid til næste uge.
Og starte behandlingen med Virkon S op i dag.
Har Virkon S hjemme - men må nok supplere op!

SUUUK - tager de hestebekymringer da aldrig slut???
10 år28. februar 2014 kl. 08:19
Åh nej, Sol. Jeg håber at du får styr på det med hovene. Mik kan jo ikke leve uden, så selvfølgelig skal der tages hånd om dem. Sig til hvis du har brug for hjælp eller der er andet jeg kan gøre for jer.

Vil behandlingen gøre at evt. mellemrum forsvinder igen? Kan man give ham "gummistøvler" på på folden, så hovene forbliver tørre? (Det sidste er nok dumt spurgt, men oprigtigt ment.)
10 år28. februar 2014 kl. 16:47
Der er ingen videnskabelig bevis for, at det er lige præcis 500 kcal som er "den magiske" grænse for hvor meget man højest må indtage på en fastedag - det er en fritolkning fra Mosley for at gøre konceptet mere "spiseligt" for almindelige mennesker. Jeg er selv blevet rigtig glad for 5:2 på kort tid, og jeg går altså ikke vildt meget op i om jeg lige ender på 450 eller 550 kcal i løbet af dagen. Jeg tillader mig endda at drikke både schweppes zero og cola zero i rigelige mængder hele dagen, selvom det jo lindeholder 1 kcal pr. 200ml (eller noget i den stil). Jeg tror det vigtigste med 5:2 kuren er at forsøge at lave de lange stræk uden mad (gerne 12 timer) og så være ligeglad med om det er 500 eller 700 kcal man ender med at få.
10 år28. februar 2014 kl. 18:07
Firkanten - heldigvis kunne jo dyrlægen berolige mig med, at det YDERST sjældent at white line disease udvikler sig så grelt at hesten må lade livet!
MEN - det skal tages i opløbet. Og hesten skal plejes i laaang tid. Kun hvis hovene bliver virkelig kraftig angrebet bliver hesten halt.

Normalt ville man ikke gribe til så grundig undersøgelse, at man tager rtg billeder af hovene.
Man vil vente og se hvorvidt smeden har fået fjernet alt angrebet væv og hvorvidt fodbad med fungicide og biocide stoffer hjælper.

Men lige i Miks tilfælde skal der IKKE "ventes og se tiden an".
JEG har haft en dårlig fornemmelse med han hove i lang tid.
Heldigvis vil rtg billeder entydig afsløre hvor langt angrebet er gået. Hvis smeden ikke fik skåret det hele af, findes der kun en vej: der skal skæres mere af. Hvis man bliver nødt til at beskære så meget at der ikke kan komme normal sko på - så bygger man op hoven i "kunststof". Og hesten kan stadig bevæge sig, hvilket er vigtigt. Ellers opstår der andre komplikationer.
Og så må man lade naturen have sin gang - ny hov vokser ud.
Processen tager måske et år.. kommer an på hvor meget man fjerner.

Mik har været så meget igennem. Og derigennem har jo også jeg været "meget igennem".
Derfor: no gambling.
"Tykke Berta" skal køres i stilling straks = grundig undersøgelse vha rtg.
Og så må man tage den derfra.

Jeg HÅBER jo at rtg viser at angrebet ikke er "kravlet" særlig højt op i hovene..

Min "fornemmelse" er dog, at angrebet er gået meget højere op end smeden mente.
FORDI jeg synes der kommer en hul lyd fra hovene.. svært at forklare.. Det er noget jeg har noteret mig.. men har slået det hen.

Hehe - hvis "støvle" på fold var løsningen - så er jeg mega "leveringsdygtig"! Har en hel kasse med forskellige "støvle".

Men fordi det er svampe og anaerobe bakterier som er på spil - så er det en dårlig ide med støvle. SÅ får jo disse uønskede kulturer ideelle vækstbetingelser!
Luft og lys ville være bedre. Man støber heller ikke op en hov før man er helt sikker på at have fjernet alt angrebet væv. Og kommer et "depot" af aktivstof på før man "lukker til" med kunsstof.

Hehe - fremover er jeg jo Dr. Dyr's yndlings
kunde! Der skal ikke meget til før jeg mener at det er bedst at undersøge grundigt!

Hvilket jo er konsekvensen af de to forløb Mik har været igennem.
Tre forkerte diagnoser inden det kom frem at det var en gaffelbåndsskade - "lost time" november - april...
De otte dage efter den unødvendige "sædstrengssammenvoksnings" operationen hvor jeg fulgte klamphugger dyrlægens instruks.. og hesten blev dårligere og dårligere.. og var på vippen at dø af sepsis... Plus den efterfølgende månde..

NEJ - den slags står hverken Mik eller jeg model til en gang til!

Hvis der "er noget" så skal det hurtigst muligt undersøges GRUNDIGT.
De rigtige tiltag og den rette pleje skal prompte sættes ind.
ikke noget med at "nu venter vi og ser tiden an".

Tak Fedania - vi er jo helt enige! Kan jo også se at det virker - det viser min vægt!
Tror ikke jeg kommer at opnå et "hurtigt vægttab" denne gang... men det er også ligemeget!
Bare trenden er at vægten GÅR ned - så er det fint!
10 år1. marts 2014 kl. 09:17
Ah, ja - jeg tænkte bare på fugt og sådan, men du har ret. Jeg ville heller ikke turde se tiden an med den historie I har. Slet ikke. Så må Dr. Dyr bare få til endnu en sommerferie til Caribien. Det er Miks liv og livskvalitet, så den er vigtig. <3

Det er snart 1½ måned siden jeg var oppe og filme. Skal vi lave en aftale igen snarest?
10 år1. marts 2014 kl. 09:55
Fik hjælp af en sød veninde - så hov badet gik super godt.
Som altid - var hele processen forberedt ned i mindste detalje... (Sådan er det at være nørd.. eller hvad man skal kalde det)
1. Valg af spand - med henblik på at bundens diameter skal være "tilpas". Ikke FOR lille. Men heller ikke FOR stor.
2. Målt op hvor meget væske (med aktivstof) der skal til i bunden for at sko og nederste rand kan komme i blød. Så LIDT som muligt. Det er jo ikke godt at der kommer aktivstof højere op på hoven end nødvendig. Det udtørrer jo. Kronranden må helst ikke få aktiv stof...
3. Omhyggeligt vejet af aktivstof og opløst i korrekt mængde lunkent vand ( 2 stk 1 liters flasker). Aktivstoffet er smart: bredt spektrum, indikatorfarve - opløsningen er lyserød når aktivstofferne er virksomme. Bliver farveløs når aktivstofferne ikke mere er virksomme.
4. Tragt, stiv børste og klude ned i spanden sammen med plastflaskerne med aktiv stof. Man må IKKE hælde ud opløsningen med det brugte aktivstof før det er farveløst = ikke mere aktivt. Muligvis kan opløsningen bruges til to hov bad. Derfor medbringes tragt - så opløsningen kan hældes tilbage i plastflasken.
5. Pose med bestikkelse: små stykker gulerod og æble.

Endvidere medbragte jeg en lille termoflaske med kaffe m. mælk, sukkerknalde, teske, to krus.. i en mavebæltetaske.
FORDI NU skal den hyggelige tradition med kaffepause i skoven genoplives!

Mik var foredømmelig samarbejdsvillig.
Alle fire hove børstet og renset.. Vasket af i lunkent vand - der var ikke brug for bestikkelse overhoved. Mik var meget dygtig til at sætte hoven ned i spanden med vandet..

Når hovene var så rene som muligt trådte hjælperen til - med bestikkelsesposen...
1 liter aktivstof opløsning hældt ned i spanden... Og så startede jeg fra en ende af.. Ned med hov nr 1 - kigge på uret. Sikre at Mik ikke vælter spanden (hvis det er rent vand er det jo ligemeget... men enhver miljøbevidst person vil jo forhindre at der siver ned aktivstof i jorden.. på trods af at det bliver nedbrudt.. men.. man kan IKKE være alt for forsigtig! Vi har jo kun den samme Tellus...)

Alt gik fint og der blev ikke væltet spande. Væsken blev hældt tilbage i flasken..

Ak ja - denne process skal vist gentages to gange hver uge det næste halve år...?
Men når vi kommer ind i rutinen så behøvs der nok ikke en hjælper med guffer...

Bagefter kom "det søde"... sadle op og ride ud i skoven i godt selskab.

Ridekammeraten havde medbragt to chokolade scones.
Hyggelig kaffepause ude i naturen!
Skøn ridetur!
Man kommer SÅ tæt på dyrene når man er til hest.
Vi var ikke engang 20 meter fra et rådyr (eller en då - jeg bliver nødt til at tjekke forskellen)
De er så smukke og elegante!
Masser af fugle i skoven.
Meget få mennesker. Det er hyggeligt at møde folk i skoven - næsten alle ser så glade ud når de møde de nuttede små bamseheste!
Der var et par nede ved søen som LYSTE op i store smil!
Vi mødte også en traktor - nok en af skovens folk. Han vinkede og smilede når han kørte forbi.
På trods af at vi var på en vej hvor man egentlig ikke skal ride... Men ridestierne i skoven er stadig blokkerede after Bodil.

Mik vil helst hilse på alle vi møder. Især hvis de har børn med. Børnevogne og klapvogne er han meget interesseret i.
Men vi tager jo hensyn til hvad de andre ryttere har lyst til.. Og først og fremmest hvad de mennesker vi møder har lyst til...

I dag skal vi have undervisning.

Håber det ikke bliver harcelleret alt for meget om min hysteriske reaktion.. at synes at Mik skal undersøges godt og grundigt på torsdag.
10 år2. marts 2014 kl. 09:18
Fastedag! Indtil nu går det OK....
10 år3. marts 2014 kl. 12:26
Sejt klaret! :)
10 år3. marts 2014 kl. 12:52
Godt at Mik er samarbejdsvillig, men hvorfor skulle han ikke det? Han ved at du gør det bedste for ham og så gør han sit bedste for dig. <3

Hvordan gik så din fastedag?
10 år3. marts 2014 kl. 21:54
Jeg er også spændt på hvordan din fastedag gik :)
10 år4. marts 2014 kl. 06:38

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...