Fra BMI 33 til BMI 25 på kortest forsvarlige tid

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

re: Et lille surt opstød!
Jeps - så lad os undgå at komme ind på vore egne mødding-bunker i kommentarerne i andres tråde!
Dem kan vi jo skrive om i vore egne tråde. Hvis vi har lyst til det!
11 år21. marts 2013 kl. 10:35
Godt udtryk mødding - bunker. Love it ;-)
11 år21. marts 2013 kl. 10:41
Er fuldstændig uenig - man kan bruge sit eget liv til at illustrere det man mener - for at vise en nede-på-jorden praktisk løsning - fremfor bare at dyrke det teoretiske spor og give gode råd, der ikke er underbygget af egne erfaringer.

Hvordan skal man tale sammen, hvis man ikke kan sammenligne noter/liv/omstændigheder?

Jeg håber virkelig, at andre vil trække deres egne erfaringer frem, når de kommer med gode råd til mig - for jeg kan nemlig godt lide at forholde mig til, hvad andre har prøvet, hvordan de løste problematikken - hvad der IKKE løste problemet - og hvordan skal man dele erfaringer, hvis man ikke må dele sin fortid - sin egen oplevede virkelighed?

Endelig finder jeg også en vis tryghed i at vide, at jeg ikke er den eneste, der har et problem. Så selvom den venlige person der deler sine erfaringer med mig måske ikke har fundet en løsning - men bare vil fortælle at vedkommende er/har været der hvor jeg er - så giver det en følelse af fællesskab - af ikke at være alene med problemerne.

Samtidig synes jeg man skal passe på med at lave regler for, hvad man må og ikke må skrive i andres tråde - vi er jo alle individer, der kommunikerer på forskellige måder.

Men altid godt med en lille debat omkring etik.

Lovely
11 år21. marts 2013 kl. 12:04
Lovely - faktisk troede jeg at man måtte skrive hvad man har lyst til - i sin egen tråd! LOL

Blot det ikke er helt "anstødeligt" eller grimme person angreb og den slags... eller opmuntrer til anoreksi.. og hvad der nu har været hvor Lone har været nødt til at gribe ind...

Lovely, jeg kan jo konkludere, når jeg læser din kommentar, at jeg aldeles ikke lykkedes at udtrykke det jeg ville... ØV!

Det jeg tager afstand fra er en tilbøjelighed at flytte fokus helt bort fra den person som "ejer" tråden...
Det er den her fornemmelsen af at kommentarer af og til er super egocentrerede..

Dette fænomen forekommer jo også IRL... at to som "snakker sammen" ikke snakker sammen. Men der kører to monologer og begge eller den ene samtalepartneren hele tiden "lurepasser" på hvornår vedkommende kan få flyttet fokus til "MIG MIG MIG"...

Personlig vil jeg frygtelig gerne øve mig i "aktiv lytning"...

Hvis jeg har lyst til at skrive om de smertefulde ting jeg - naturligvis - har i min "mødding" så kan jeg jo vælge at gøre det i min egen tråd.
Jeg behøver jo ikke nødvendigvis trække kortet "jeg voksede op helt uden voksenstøtte" hele tiden... Hvilket jeg håber jeg IKKE gør.
Det hører jo til fortiden. Helt klart har det haft stor indflydelse på hvem jeg er i dag.
Og måske kunne nogen anden bruge mine erfaringer til at indse, at man sagtens kan leve et positivt liv på trods af en barsk barndom..? Efterfulgt af en helt usandsynlig perlerække af barske, traumatiske oplevelser... At man ikke blot kan overleve hårde tider... men måske komme styrket igennem dem..?

Men alligevel - det var den gang. Nu er nu.

11 år21. marts 2013 kl. 12:43
Jeg er enig i dine tanker omkring empati og sympati. Det er egentlig nogle ret vigtige egenskaber at have på mange måder og det kan gøre livet en del lettere, hvis man er i stand til at stikke fingeren i jorden, have indfølingsevne, situationsfornemmelse, empati og sympati og hvad man ellers kan kalde det.

Men... hvor går grænsen så, Solakka? Hvis vi i andres tråde skal lade være med at bruge egne erfaringer og historier, så bliver det også med mindre udveksling af erfaringer og dermed med mindre dialog, tror jeg. Det er en balancegang og en kunst at give og tage i rigtig mængde - det er ikke altid lige let.
Jeg er enig med dig i, at det er irriterende, hvis andre kaprer en dagbog igen og igen - og på en måde kommer til at invadere en andens dagbog. Og det er vel der problemet ligger? At der til tider kan ske det, at der er en, der kommer til (for jeg er sikker på, at det ikke nødvendigvis er med vilje) at køre for meget ud af sin egen sti, fremfor det der er lagt op til...

Ja, vi mennesker kan være meget selvoptagede. Mig, mig, mig... Og sådan er det til tider. Også på forums. Det gode ved madital er, synes jeg, er, at når uheldet er ude, så er der oftest en der påpeger, at vi ikke skal kapre hinandens tråde. Og det er vel det, der skal til? Det er for mig også noget af det, som sympati og empati handler om; at påpege pænt, respektfuldt og ikke mindst forstående overfor dem, der kommer til at invadere fra tid til anden eller måske ikke helt rammer det helt perfekte med situationsfornemmelse.
Vi er jo forskellige og der for vil der også være forskel på, hvornår vi synes, at et indlæg er for meget af det gode - og derfor skal vi kommunikere om det, påpege respektfuldt og hjælpe hinanden ved at melde ud. Helst inden at galden flyder over ;-)

For at andre kan respektere vores grænser, må de vide hvor de er... og det kræver også øvelse og træning - lige så vel som det at lære at være sympatisk og empatisk gør det.
11 år21. marts 2013 kl. 12:47
Langt hen ad vejen enig med GND - og også i, at empati og sympati er vigtige egenskaber - navnlig i en dialog med et menneske, der måske er sårbar omkring sin livssituation.

Men jeg synes også vi skal være tilstrækkeligt rummelige til at forstå, at mennesker er forskellige - og kommunikerer med forskellige midler.

Hvis en person fx hele tiden taler om sig selv kan det være selvoptagethed - men det KAN jo også være, at vedkommende bare ikke kan finde ud af at bearbejde egne traumer på andre måder... at vedkommende simpelthen mangler værktøjerne til at behandle dem på en - for andre - mere passende måde.

Når det så er sagt - kan jeg jo også godt forstå man kan blive træt af tråd-tyve - men i virkeligheden er det jo ikke vanskeligt at springe indlæg over, som man finder uinteressante?

Varme tanker

Tråd-tyven
Lovely
11 år21. marts 2013 kl. 12:54
GND - helt enig! Det er en vanskelig kunst.. samtale via nettet er faktisk vanskeligere end IRL...

Måske kan man bruge allegorien at de egne erfaringer kan bruges som krydderi.. men at hovedbestanddelen af ens kommentarer til hvad andre skriver gerne helst skulle handle om den anden persons oplevelser, tanker, ønsker, drømme... Med udgangspunkt og fokus på hvad den anden skriver..

Kommentarer med gode råd og refleksioner med eksempler fra eget liv behøver jo ikke være "MIG-MIG-MIG" -agtige.. hvis man blot holder fokus på den anden person. Den anden persons historie.. Og ikke prøver at flytte fokus på sig selv.

Og hvis jeg kommer til at jogge nogen over tæerne her i madital - så er det i hvert fald ikke med vilje!
11 år21. marts 2013 kl. 13:02
Hihi Lovely - i sin EGEN tråd må man jo godt hele tiden skrive om sig selv og sit!! Og især om det som fylder ens hjerte og tilværelse..
Når man kommenterer i andres tråde så er det jo om at træde varsomt!
Det der med situationsfornemmelse er vanskeligt på nettet..

Jeg synes dog at madital er fornemt - meget sjældent er folk grove.. hvilket desværre sker ret hyppigt på facebook for eksempel.
11 år21. marts 2013 kl. 13:11
Hov... kan se at du har svaret på Lovelys indlæg, men sjeg var i gang med at skrive...

Til dit sidste indlæg, Solakka: enig!

Det må ikke blive for egocentreret, men en lille historie i ny og næ, synes jeg nu stadig er hyggelig ;-)

11 år21. marts 2013 kl. 13:15
PS det er aldeles ikke at være "tråd-tyv" at kommentere på mit oplæg om empati- sympati og det at holde fokus på hvad tråd ejeren har skrevet når man skriver kommentarer i andres tråde!

(Og forresten gerne også i min tråd (smiler)!
Jeg har for lang tid siden spurgt Lone hvis man ikke kunne lave et værktøj til at kunne finde andre heste-tosser her i madital LOL Men det ville Lone ikke - husker ikke mere hvorfor...)

Nej - NU må jeg tage mig selv sammen! Lille Mik SKAL have sin genoptræning også i dag. Jeg må sluge et par Panodiler og komme knæ-dimser på mine ømme knæ.
Solen kigger jo også frem - godt nok lidt forsigtigt, men alligevel..
11 år21. marts 2013 kl. 13:18

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...