Fra BMI 33 til BMI 25 på kortest forsvarlige tid

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

Firkant - har sendt en pb via FB. Har jo ikke dit mobil nr længere!!
Min gamle mobil døde fra mig før jeg fik reddet alle vigtige tlf nr....
Du er meget , ja MEGET, velkommen i weekenden!
Same (almost) procedure as last time - jeg henter dig på stationen!
Men denne gang skal vi da også sige hej til Helten i Mit Liv! (Forbered dig på at han sikkert vil snakke med dig! Meget!)
Og så kan vi da spise et sundt lille måltid!
8 år5. maj 2016 kl. 14:53
Jeg glæder mig, søde Sol. Jeg ringer i morgen eftermiddag efter arbejde - ellers er du velkommen til at ringe. Jeg kan ikke garantere at jeg ikke glemmer det til fyraften. Jeg hilser gerne på - og taler også gerne med - Helten i Dit Liv. Og jeg spiser gerne et sundt lille måltid sammen med jer også. Jeg glæder mig til at hilse på dig og Mik igen.
8 år5. maj 2016 kl. 21:56
Firkanten - det bliver mega hyggeligt!
Ej - bare I vidste hvor SØDE den dame og datteren er, som har gården hvor Mik står.
Fruen insisterede på at tage et billede af Mik og mig under et smukt kirsebærtræ i fuld blomstring. Dejligt med et smukt minde! Firkanten har set billedet - sendte det til hende som ekstra "lokkemad".
Vi skal jo passere kirsebær træet på vores vej ud til Edens Have. Som virkelig lever op til sit navn!

Håhhå jaja - ellers har jeg fået mega ærgelser med den pige, og ikke mindst pigens curling mor, som har fået lov til at ride mik helt gratis i fire måneder. Sikken nogle sms'er jeg har fået! Og BEFALINGER at ringe moderen ASAP....
Moderen mener, at jeg ikke er et "ordentlig menneske". Og datterens liv er helt ødelagt. Man kræver at jeg undskylder. Og håber jeg har "den sorteste samvittighed"..
WTF!! ???
Jeg har IKKE hængt ud pigen med navns nævnelse. Men kun brugt forløbet til at understrege, at DESVÆRRE er det aldeles ikke afgørende hvad rytteren vejer.

Træls. Men jeg gider ikke tage til genmæle yderligere.
HAR forklaret min begrundelse.

Jeg må jo agere på Dr. Dyrs opsang: hesten er redet forkert. Har tabt alle de rygmuskler som var bygget op. Har fået lov til at gå og stive sig. Hvilket en så dårlig bygget hest som Mik, og med de skader i bagbenene han har haft, ser ud til at gøre. Hvis man IKKE arbejder konsekvent med at bede ham om, at give efter i nakken, rider ham frem og ned...

En hest er IKKE en "kød-scooter" eller sports rekvisit. Ridningen skal altid tilpasses hestens præmisser.

JA: der findes mange heste som ser ud til at kunne tåle at kun "slaske-rides"... uden at få ondt. Spænde op, stive sig - og komme til at mangle de muskler som skal stabilisere rygsøjlen. Nu vi laver noget så naturstridig som at RIDE.

Mik er jo godmodigheden selv. Han siger ikke fra når det gør ondt at ride ham. Så stiver han sig blot endnu mere... så han kommer ind i en ond spiral.

En måned ridefri. 10 gange laser behandling. Mindst en Dr. Dyr kiropraktik behandling til. Og så gåture, gåture og lidt longering (meget korte repriser) med portugisisk indspænding. Og så må vi se! Bliver han ridbar igen? Eller skal han være "fold bums"? Og er det etisk forsvarligt?
Hvis det efter en måneds disciplineret forløb stadig ser dårlig ud... så skal han køres til Hørsholm Hestepraksis for en fuld undersøgelse.. med det hele. Der ryger nok yderligere 10.000 kr.
Eller bliver den ansvarlige beslutning at han skal aflives?

Hm... han har jo levet på lånt tid siden 2011. Tre gange har jeg passet og plejet ham - og forsigtigt genoptrænet ham. Det ER gået godt tre gange. Mod alle odds. Han har blevet rentgående, taktfast, med fin overlinje, rimelig selvbæring og rimelige rygmuskler hele tre gange.
Så nu får han en fjerde chance. Naturligvis.
Men det ER surt! Og jeg ER bekymret.

nåh - min II-dag gik fint i går. Er atter igang med 2:5 efter en lille pause. Som jeg syntes min krop havde behov for.

8 år6. maj 2016 kl. 08:09
Hvad er portugisisk indspænding? Vi har før longeret med chambon - ikke den elastiske, men den klassiske - for at få hovedet ned og ind, men ikke spændt fast. (Jeg skriver vi, fordi det altid har været et samarbejde mellem min datter og jeg. Heldigvis er tøsen så meget nørd, at hun godt gad interessere sig for biomekanik som 11-årig.) Det hjalp så meget på stjernekiggeriet, at hun kunne ride ham med en fornuftig kontakt på biddet.
Curlingforældre, øv! Hvis de bare havde gidet sørge for, at hun i det mindste fik undervisning, så var det måske gået. Man skal s'gu se det som et privilegium at få lov til at låne andres heste, ikke en ret. Og tre år på rideskole gør ingen til verdensmester.
Hvad har Mik egentlig fejlet? Det lyder voldsomt med så mange omgange genoptræning. (Altså bortset fra, at vi starter op igen hvert forår, når marken igen er tør nok til at ride på...)
Godt, at du igen får overskud til at arbejde på vægten. :-)
8 år6. maj 2016 kl. 11:08
Hej Marlene P - ak ja forkælede snotunger og deres curling forældre!
Det var jo under falske præmisser, at tøsepigen fik lov til at ride Mik. Og det ganske gratis!
Fordi både mor og datter var enormt entusiastiske over at datteren ville have mulighed at få undervisning hver tredje uge af en af vores aller aller bedste islænder ryttere (Husker ikke udenad hvor mange gange hun har været på Landsholdet til VM. Men det er MANGE).
Det hedde sig, at UNDERVISNING, det var bare sagen. Og moderen ville da hjertens gerne betale de 430 kr/½ time det koster.
Til sagen hør, at det aldeles ikke er nemt at få denne kapacitet til at komme og undervise. Det er IKKE noget man kan "bestille" med et knips med fingrene. At underviseren kommer hver tredje uge skyldes, at hun som er tovholder er meget aktiv som dommersekretær. Og populær! Plus at hun gider lave aftalerne. Man får jo ene undervisning. Men der skal være fem ekvipager for at prisen skal holde...
Hele tidsskemaet blev lavet om, så denne pige skulle kunne nå at få undervisning efter sin skole....

TO gange passede det pigen at dykke op til sin undervisning... Men derefter har hun konstant haft alle mulige undskyldninger. Og har også aflyst at deltage. Så har jeg overtaget udgiften og underviseren har så redet Mik.
Det var jo ikke meningen.

Jeg kender personlig en super kapacitet. Det er squ ikke mange som kan prale med, at kende en som er så dygtig, at hun er blevet inviteret til at komme med sin hvide Lusitano hingst og lave opvisning til en af galla forestillingerne i Christiansborgs ridehus - til ære for Prinsesse Benedikte, som havde rund fødselsdag.
Den slags invitationer får man KUN hvis man er helt ekstremt dygtig.
Damen bor siden nogle år i Sverige - købte gård der. Hun underviser hver anden weekend i Danmark (hvis ikke hun er inviteret til at afholde clinic i Frankrige).
Hun underviser i hh til Maestro Nuno Oliveiras principper. Og er den ENESTE i Norden som selv har fået undervisning af Maestro Oliveira på hans gård i Portugal.
Der er venteliste, hvis man vil have undervisning af hende.
Man skal igennem et teoriforløb først - som man betaler for.
Damen er meget dygtig - rigtig mange fremgangsrige konkurrenceryttere har fået undervisning af hende. Hun træner pt flere top hingste her i DK.
Jeg har jo kendt hende siden tiden med Prins... og hendes undervisning har helt sikkert været en vigtig faktor i Miks udvikling fra kylling til bombesikker hest..
Siden halvandet (to?) år overnatter hun hos os når hun underviser i DK.
Vi har jo plads. Og er nogle kedelige gamle nisser haha! INGEN larmer om natten. Og det er STRENGT FORBUDT at ryge inden døre.
Stille og fredeligt.
Vi kan huse one sleeping guest på bedste vis i "hulen" (aka gæsteværelset) . med eget badeværelse og total fred.

Hun er sådan en kompromisløs og bundærlig og hederlig person - at hun INSISTERER på at som gentjeneste hjælpe mig med Mik en gang per weekend. Hvis hun nå det.

Når hun hørte om problemet med pigen som ikke gider komme til undervisning (når der skal betales? )- så tilbød hun yderst generøst, at undervise ungen gratis hveranden weekend.

Hverken ungen eller curling moderen fatter en BRIK! De fatter ikke, at ungen blev tilbudt en enestående chance! At det er en stor ære at få undervisning af denne person.

Så ikke heller GRATIS undervisning har hun gidet møde op til.
Senest seneste lørdag - nej fordi hun havde så mange lektier, at hun ikke kunne hverken lørdag eller søndag!!! Hun bor tæt på - og vi snakker om ½ time intens undervisning.. PLUS, at det var meningen, at hun skulle få instruktion i hvad Dr. Dyr har foreskrevet , hvordan Mik skal trænes nu han ikke er i orden.

Sikken en utaknemmelig unge! Som overhoved ikke har vist interesse i at lære hvordan Mik skal hjælpes til at IKKE HAVE ONDT.

Aj jeg HADER mennesker som synes at heste er "sports rekvisitter" eller kød scootere! Som bare skal affinde sig med, at have ondt og blive ødelagte. Fordi et menneske har lyst til at more sig med at ride. FØJ FØJ FØJ for den lede.
Moderens "søde" sms har gjort det meget nemt for mig at sige: SLUT.

Og jeg er typen som ikke om-bestemmer mig.

Nåh: Portugisisk indspænding er en kompliceret himstergimst. KÆMPE æresbevisning, at jeg har måttet låne en og OBS OBS OBS får lov til at bruge den på egen hånd!! UUUHAAA!! DET er stort!

Hesten skal have bid i munden og saddel på ryggen. Uden stigbøjler. Himstergimsten består af en ca 20 cm bred læder rem (gjord) som ligger over sadlen - og så er der rem og spænde som går under hestens mave - så man kan spænde gjorden fast. Der er utallige beslag.... og så fire remme med huller og karabinhage i den ene ende.
Man starter med at klipse fast to remme i bideringerne - en på hver side. Man strammer dem med de nederste beslag. Må IKKE være for korte. Svarer lidt til almindelig indspændingstøjle.
Så sætter man fast beslag i nakkeremmen på trensen og fører to remme gennem ringen og så ned til bidderingen. Disse remme justeres med beslag tæt på midterlinjen... eller tættere på midterlinjen.

FORDI: min hest går for dybt med almindelige indspændingstøjler. Glidetøjler er helt YT af samme grund. Med den portugisiske så kan man jo forhindre at hesten går for dybt vha remmene via nakkeremmen.

Denne indspænding må KUN bruges meget meget kort. ( P.t. kun samlet 5 minutter og kun nogle få skridt i trav på begge volter) Og kun når hesten er varmet op. Og ALDRIG hvis hesten er hidsig, uberegnelig etc.
Den kan kun bruges på veltrænede heste som fuldt ud accepterer og stoler på at det man gør er i orden - som Mik f.eks.
Og kun hvis nogen som er dygtig har vist hvordan dimsen skal bruges.
Alt andet er for farligt.
Joda - man føler sig lidt som et fjols når man rigger til så meget - og kun for 5 minutters træning!!

Men det VIRKER!
Hvad som også virker, for at få ryggen op og aktiveret bagbenene, er at bakke opfør bakke. Men det virker KUN hvis hesten holder hovedet nede, og så tæt på lod som nu hesten evner.
Det er jeg gået igang med at træne igen. I går. og i dag. ude i skoven. Gider ikke min portugisiske kapsun. Synes at Micklem Rambo trensen er bedre. Tøjlerne kejles oo og fæstes vha halsremmen - så de ikke slasker. Og så bruger jeg et grimskaft i ringen på nosremmen.
Kommandoerne er:
HALT!
Hovedet ned og næsen ind! (OBS hovedet må ikke være snedstillet - skal være precis midt for bringen)
Bak - bak- bak (og det skal jo gå lidt tjept - det er målet!) (OBS! ikke noget med at slingre - man bakker på en lige linje.)

Mik:
Opereret af Dyrlæge Jens Bakkegaard sommeren 2011. HELT UDEN GRUND. Manden er syg i bolden. Eller så skulle han bruge en rask hest til sit forskningsprojekt omkring sædstrengssammenvoksninger.
Hesten opereret med dårlig aseptik. Forkert teknik (sårene lukket med suturer - det er HELT forkert)
Hesten sendt hjem uden antibiotika eller smertestillende. uden tilbageholdelsesseddel. Og med en helt vanvittig instruks: 8 døgn ABSOLUT boksro.
Når jeg ringede - flere gange - så "glemte" svinet at fortælle, at han har solgt sin udekørende praksis og IKKE må tage ud til heste.
Han påstod hårdnakket, at det "er helt normalt" at hesten hæver så meget at de tomme poser er på størrelse med granvoksne meloner. "Hvis du vil kan du jo komme med hesten" - i en tone hysteriske kælling.. og vel vidende at jeg ikke har trailer.
Mik var ved at dø af sepsis. Heldigvis sprang suturerne og ud væltede tykflydende STINKENDE grøn pus. FØJ! Stanken var ubeskrivelig slem.
Min bedste veninde hjalp mig med at få en anden dyrlæge ud. Og det var i sidste minut.
SÅ fik Mik både smertestillende og massive doser antibiotika. (Heldigvis har min bedste veninde kompetence til at give heste injektioner! Ellers havde jeg måttet have Dr. Dyr 2 gange/per dag 3 uger... 42 dyrlægebesøg... I løbet af den måned havde jeg da dyrlægen ud mindst en gang per uge...
Sårkanalerne skulle spules med sterilt isotonisk saltvand... i starten 3 gange per dag så kun 2 dage..
Prøv at gætte hvor mange vallaker som uden beroligende medicin går med til at løfte bagbenene så man kan komme til at spule åbne betændte sårkanaler i lyskene....?? Det er nok ikke mange som man kan stole på sådan som man kan stole på Mik.
Man er jo LIGE i fare zonen for at blive sparket rigtig slemt... (og egentlig bør man have hjelm på...) Men Mik er jo en engel.
Efter en måned var den ene sårkanal pænt ved at lukke (fra bunden).
Men der begyndte at komme rådne grønne vævstykker ud fra den anden sårkanal. Sådan på størrelse med spidsen af en finger. FØJ! Sikken stank! Råddent kød! Stakkels hest!
Så blev Mik indlagt med babu på KU Life.
De ville pode - tænkte, at det drejede sig om en resistent bakterie...
Heldigvis scannede de Mik. Som ikke behøvede beroligende for at stå helt stille... De var de meget imponerede af.

Det viste sig, at svinet Bakkegaard havde glemt et eller andet inde i sårkanalen! Så de måtte haste operere Mik.
kirurgen fortalte, at han var nødt til at skære bort så meget råddent kød, at det svarer til tre fire store grapefrugter i volumen.
Sår åbningen var ca 10 x 15 cm stor. Og ca 30 cm dyb.

Kun kirugen mente det var etisk forsvarligt at operere. Alle andre dyrlæger syntes man skulle have aflivet Mik.
For som en af forelæserne sagde ved en forelæsning: "DEN hest har ikke en kinamands chance". (bedste venindens datter var til denne forelæsning... hun er nu færdig med sin udannelse og dyrlæge - den dejlige pige! Hun spurgte forelæseren og ja - det var Mik. Rød vallak fra Helsingør.

Kirurgen havde jo ulejliget sig med at læse min pleje journal fra den første måned.. så DERFOR mente han, at jeg var meget kompetent til at prøve at pleje en så alvorligt syg hest... (jeg er NØRD, kemi ingeniør, har arbejdet med forskning på lab , vedr. bakterier og cancer...så jeg ved masser om aseptik. Og er STÆDIG).

Det tog mere end 6 måneder for det Store Sår havde helet op.
Man kan ikke have en islandsk løsdriftshest 24/7 på boks i 6 måneder...
Så jeg gik ude i skoven med Mik HVER fucking dag. I snit 14 km.
Såret skulle spules daglig. Boksen muges og holdes PINLIG ren.
Det var fuldtids job!
men Mik blev rask igen.

Så gik der ikke så lang tid før han fik en alvorlig gaffelsbåndskade. Vedhæftningen ved højre baghase var næsten helt revet over.
Fejldiagnosticeret 3 gange af 2 dyrlæger i perioden december 2012 til 14 april 2013. MØNSTRET og erklæret rask og sat i genoptræning TRE gange - med et overrevet gaffelbånd...
Der gik jo igen 6 måneder fra april til september med at passe syg hest... og så gå igang med forsigtig genoptræning i slutningen af september...
2014 slutningen af marts blev Mik sparket på piben venstre bagben. Åbent sår ind til knoglemos.. så højt oppe og tæt på hasen, at operation ikke var mulig... Sygeorlov igen! 3 - 4 måneder... og så genoptræning igen..

8 år6. maj 2016 kl. 16:19
Puha, sikke en historie! jeg savner ord...
8 år7. maj 2016 kl. 10:16
Jep Marlene P!
Så jeg mener det er meget naturligt, at jeg både er MEGET knyttet til Mik. Og meget opsat på, at han skal have det godt.
Jeg har lovet Mik, at han IKKE skal igennem flere smertefulde forløb. Ingen operationer.

Jeg reagerer naturligvis kraftigt på dyrlægens opsang om, at Mik er blevet redet forkert. Og så må spirrevippen og hendes familie være lige så vrede som de vil. Og barnet dybt ulykkelig.
Moderen skrev, at hun håber jeg har den sorteste samvittighed.

JA, det har jeg! Har enormt dårlig samvittighed over, at jeg ikke reagerede tidligere! Men det er ikke nemt med en hest som Mik... Han viser ikke smerte.
Vedr. spirrevip m. familie - så er jeg forbløffet over hvor utaknemmelige de viser sig at være!

Jeg undrer mig over hvad moderen egentlig vil opnå med sine sms'er?
Nåh - jeg må lægge denne skuffende erfaring til side.

Og koncentrere mig om andet!
8 år7. maj 2016 kl. 11:07
Herlig dag med besøg af Firkanten!
Vi skal nok få en hestepige ud af Firkanten. Det gik rigtig godt!

Hold nu fast!! Spirrevip ungen har fået sin egen hest af sine curling forældre... læste jeg på fjæsen!

Jeg håber det kommer at gå godt!

Men det er GODT NOK vildt af curlingforældre at gå så langt. Meget uovervejet. Og hesten - er jo gidsel.

Håber der findes nogen fornuftige heste sagkyndige der, hvor hesten er opstaldet, som kan forhindre at det går helt galt.
Men frygter for hestens skæbne på den lange bane.

8 år7. maj 2016 kl. 20:38
Hmm. Er det det, der i vore dage menes med "fuld forældreopbakning"? Så er jeg s'gu nok lidt gammeldags...
Lad os da håbe, det er sådan en hest, der siger fra (vipper af) ved smerte. Nåmen, det er nu ude af dine hænder.
Der er vel egentlig ikke noget at sige til, at den stakkels Mik skal overbevises om at bruge sine bagben igen. Først mega ondt i lysken, og derefter en skade på hvert af bagbenene. Godt, at du kan og vil give ham kompetent pleje.
Velkommen til hesteverden, Firkant! :-) Det er en livslang passion, og den eneste meningsfulde måde at løbetræne på! (For mig, ihvertfald. Damned, hvor har jeg løbet rundt med mange ponyer, når den syvårige ikke syntes, en gang om ugen på rideskole var nok. Det er så min form for forældreopbakning. Men jeg fik aldrig lov at lave staldarbejde, som jeg tilbød som gengæld for gratis ridning.)
8 år8. maj 2016 kl. 08:52
Helt sikkert Marlene P er præcis denne slags vanvittige tiltag som kendetegner det skadelige begreb "fuld forældreopbakning"...

De mennesker er MEGET dårlig klædt på til at have ansvaret for en hest.
Desværre er det en islandsk vallak - så risikoen for, at hesten ikke siger fra, er KÆMPE STOR.

Som ejer af en eller flere islandske heste så skal man være klar over rigtig mange ting som har større risiko for at gå galt med lige denne race.

Blandt andet er det meget vigtigt, at den dyrlæge man bruger, har tilstrækkelig stor erfaring til at spotte sygdom hos islandske heste.

det er faktisk sådan, hvilket flere dyrlæger har belært mig om, at når en islandsk hest begynder at virke sløj og lidt småsyg - så er den sandsynligvis allerede så alvorlig syg, at den risikerer at dø. At man ikke har fået grebet ind rettidigt - og at hestens liv derfor ikke kan reddes.

Det går uhyggeligt stærkt, fra det øjeblik hesten ikke længere kan skjule at den er syg - indtil det er for sent at redde dens liv.
Jeg kender desværre flere tilfælde hvor det er gået galt fordi ejeren ikke i tide opdagede de bitte bitte små sygdoms tegn.
(Søde Fjolle levede knap et døgn efter de første bitte små tegn på sygdom blev opdagede... Der var INTET at stille op.)

FEBER kan de små banditter dog ikke skjule. Så derfor er det vigtigt at have en termometer i stalden. Og den skal man bruge mindst 10 gange når hesten er rask. Så man VED hvad som er "normal temperatur" for lige ens egen hest...
Den som IKKE rettidigt har trænet sin hest i,at tage det roligt og afslappet, at få kørt op en termometer i anus - er en ansvarsløs idiot.
Når man mistænker at hesten er syg og det haster at få målt temperatur - så er det for sent at påbegynde termometer træningen.

Når man tilkalder dyrlæge akut skal man helst kunne besvare spørgsmålet "har hesten normal temperatur"..

Der findes en hel række andre ting man gerne også skal tjekke før Dr. Dyr tilkaldes akut... det er godt at ejer et stetoskop - og lære sig at bruge stetoskopet. Alle disse ting skal man øve sig i at tjekke FØR hesten er syg...

Hvordan lyder lige MIN hests tarmlyde når "mavsen" fungerer normalt? Dette er et meget væsentlig spørgsmål man er NØDT til at have tjek på. Det er et spørgsmål om liv eller død....

Hvordan skal tandkødet se ud på min hest? (Og får jeg lov til at tjekke uden kamp...?) Puls? Ånddræt?
Er der puls i benene ved mistanke om forfangenhed? Er hovene varme? Er der hævelser et eller andet sted?? osv osv osv..

Tror heller ikke at de heldækkende forældre ved hvor meget det koster at holde hest...
Hvis man ikke har sin egen gård - så er det svinedyrt i Nordsjælland...
Selvfølgelig kan man måske være heldig at finde et anstændigt og billigt opstaldnings sted. Men så plejer det at være selvpas.. og mangle både ridebane og ridehus.. har set priser mellem 1.500 (selvpas) til luksus "fuldpas med det hele" 6.800 kr/måned.

Smed hver femte uge - hvis man er uheldig. Men længere intervaller en 8 uger er uforsvarlig. Pris per gang varierer. Men alt under 1200 kr (med moms og regning) er suspekt. Sort smed = ingen tryghed hvis det går galt...
Også hvis hesten kan gå uden sko, skal jo hovene alligevel beskæres af kompetent person. Og det koster!
Ingen hov - ingen hest.
Hvis hestens hove ikke bliver beskåret og passet korrekt... så skal man regne med, at det går galt. Og bliver endnu dyrere på den lange bane...

Hesten SKAL tjekkes mindst en gang per år. Vaccineres. (Sidst var regningen for vaccination inkl kørsel vist nok ca 1100 kr.)
Gødningsprøver og evt. ormekur 2 gange per år...

TANDLÆGE - mindst en gang per år. (Den som stoler på, at ens normale dyrlæge virkelig også har tjek på det der hestetandlægeri... gør sig selv og hesten en bjørnetjeneste..... Jeg bruger den bedste (IKKE mere en dyrlæge med speciale som hestetandlæge - han var ikke god nok...). Udannet i USA. Er ikke dyrlæge. Men medbringer en dyrlæge så hesten kan blive sederet og tænderne ordnet ordentlig. Pris seneste gang 1900 kr plus moms.

Forsikring.
Hm... jeg har i hvert fald haft nytte af min Tryg hesteforsikring inklusive sygeforsikring op til 25.000 kr/12 måneder. Jeg har ramt loftet tre år i rap... (forsikringen koster lidt MERE end min bilforsikring!!) Hehhee... prisen er nu oppe på 3.540,80. Inkluderer livsforsikring. Men ikke uanvendelighedsforsikring.
Og der er mange dyrlægeting som ikke dækkes af forsikringen.

Da jeg ikke selv har trailer, trailerkort eller en egnet bil - så har jeg i stedet for et Falck abonnement. GENIALT! Pris er dog sat op... nu er den vist på ca 900 kr/år

Jeg har sikkert glemt (læs FORTRÆNGT) mange udgiftsposter... kosttilskud... sadel, trense, underlag... Har f.eks. en saddel som kostede 30.800 kr liggende... den var "skræddersyet" til Mik - men er for lang... Man bliver HYPPIGT taget et vist sted vedr. sadler. Og den eneste måde du kan prøve at få din ret er at anlægge en retssag ved Sø- og Handelsretten mod saddelsælgerer... Hvis du alligevel taber sagen (fordi dommeren jo ikke aner en BRIK om sadler..) - så bliver det rigtig dyrt!
Jeg vil lige passe på at oplyse, at det er IBEN fra Hest & Co i Humlebæk som er den juridisk ansvarlige person for denne mindest sagt mislykkede (for mig) saddelhandel. Hun NÆGTEDE at anerkende dyrlægens skriftlige indtyg på, at saddelen er for LANG til Mik og ikke må bruges. Advokaten fortalte ovenstående om Sø- og handelsretten. Man er fuldkomment retsløs som saddelkøber....

Skal snart have fat på saddelmager... der plejer at ryge nogle tusinder.
Og vil prøve at få gjort noget ved The Saddle From Hell... men jeg kan jo aldrig få mine penge igen... at blive snydt for 30.800 kr er en alvorlig sag for et almindelig menneske... Jeg bliver i dårligt humør hver gang jeg ser saddelen. ARRGGHH!
OBS!! Jeg kan dokumentere mine påstande om denne saddelhandel.

ævle evle ævle... jeg kan vist enormt godt lide at skribble... hehe

Nåh hvorom alting er: det er meget dyrt at have hest.

Den bedste og billigste løsningen er - at ride på rideskolehest....

Jeg tror nok, at curlingforældrene får sig en slem overraskelse... HÅBER blot, at det ikke kommer til at gå ud over den uskyldige hest!

Men jeg kan jo ikke gøre noget som helst.
Og har ikke noget som helst at gøre med deres - i mine øjne - uforsvarlige - beslutning.

Folk køber jo hele tiden kæledyr som de "elsker" ihjel.

Men alligevel - det gør mig bekymret og trist til mode, at tænke på den arme hest...
8 år8. maj 2016 kl. 10:40

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...