Fra BMI 33 til BMI 25 på kortest forsvarlige tid

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

re: TAK!
Tak for din hilsen katzen!
Desværre glædede jeg mig for tidlig!
Stakkels Mik! Det har ikke hjulpet godt nok at få spulet de dybe operations sår med sterilt saltvand.
Feberen begyndte at klatre opad her til aften.. Jeg håber hesten klarer natten. Dyrlægen kommer i morgen formiddag.
Men hvis hans temp er steget voldsomt - så må hun komme babu
Det kan gå grusomt galt og meget hurtigt - sepsis= blodforgiftning er ikke til at spøge med.
Så jeg kan ikke sove... venter bare på at morgenen kommer så jeg kan være bekendt at køre ud og måle Miks temp.
Men LIDT bliver jeg da nødt til at sove... det kan jo blive en lang dag i morgen.

Alt er dog ikke den rene bedrøvelighed!
Hentede min cykel fra smeden - hold da helt op! Så godt kørte den overhoved ikke den gang den var ny! Nyt gearsystem plus arbejdet kostede 625 kroner - men de er godt givet ud!
Bilen ryger på værksted den 23 og bliver sikkert der x dage.
Og jeg må jo regne med at jeg skal ud til Mik for at pleje ham mindst to gange per dag også den 23. og efterfølgende dage.
Skønt at jeg nu har lidt tid på mig at øve mig i at køre cykel før jeg kommer på den "store prøve" og SKAL cykle ca. 25 km hver dag!Alt det cykleri vil nok hjælpe til at få smidt lidt fedt overbord.
Men egentlig burde jeg cykle 40+ minutter i et uden pauser - fordi det er måden at "brænde fedt" på...
At motionere 40+ minutter i et stræk - lige så man er lidt forpustet men heller ikke mere.
Fordi hvis man motionerer for kort tid - så når kroppen ikke at tømme glykoldepoterne. Kroppen starter jo med at bruge den energi som findes til nemt rådighed i blodet og leveren. Bagefter switcher den over på MUSKEL kannibalisme hvis man motionerer for intenst. Fordi kroppen tror at "den sabeltandede tiger" er efter den - siden man pukkler som en gal. Og da må man jo hellere ødelægge muskler end at risikere at blive spist...
Hvis man der i mod motionerer med passende (lav) intensitet så tror kroppen at man blot er ved at samle nogen rødder og nødder sammen og at det er helt i orden at bruge af fedt depoterne til at lave noget brændstof....
Det er en af de lidt sjove og barnlige forklaringer på komplicerede processer i kroppen... nemt at huske og på sin vis nemt at forstå...

Vores kroppe er stadig designede til hulemenneskernes virkelighed og hverdag...
13 år18. august 2011 kl. 23:55
JUBELUU!!
JUBELUU For at citere den kære Michael ( jeg er rigtig ked af, at han ikke har hørt af sig her på madital i lang tid. HVAD mon der er sket?)

Det vigtigste (for mig) først:
JUBELUU 1.
susede ud til Mik for at tjekke morgen temp. Kunne ikke lide at aften temp i går var højere end dagen før..
Det så fint ud: 37,3 og der havde ikke løbet så forfærdelig meget "kagecreme pus" ud.

JuBELUU 2:
Dyrlægen kommer i løbet af formiddagen. Uha - det føles trygt! Naturligvis kan hun ikke med 100% sikkerhed sige "Mik bliver rask igen". Men alligevel kan hun som kompetent fagperson give en prognose. Og instrukser omkring hvad der skal ske for at sikre Miks bedring bedst mulig. Jeg skal nok følge hendes instrukser til mindste punkt og prik.

JUBELUU 3:
jamen vægten var da helt fkink her til morgen: 84,5!
Hehe - så mangler jeg KUN at tabe 19,5 kg hihi og det skal nok gå! jeg ved jo hvoprdan og at jeg kan. bare jeg er sådan da Ok fysisk og psykisk så går det tjept. På den sunde måde

JUBLEUU 4:
jeg glæder mig til at måtte komme igang med lange gåture sammen med Mik. Aller helst rider jeg i skoven. Men at gå tur med verdens bedste og sjoveste firbenede kammerat er heller ikke at putte i næsen! Og så hjælper det gevaldig på vægttabet! lange gåture er noget af det bedste.

JUBELUU 5:
jamen jeg GLÆDER mig sådan til at dytten skal på værksted og jeg bliver nødt til at cykle ca 25 km hver dag. Mindst. Min cykel er bare så fantastisk at køre på siden cykelsmeden tryllede!

JUBELUU 6:
lægen gav grønt lys for at jeg så sagtelige begynder at tage i svømmehallen igen. det har jo været udelukket pga den knuste tå. Ikke særlig lækkert eller fornuftig at tage i svømmehallen med åbne sår eller halvhelede sår..

Så alt ser lige nu såre godt ud! For mig skinner solen på en skyfri himmel - og så kan DMI påstå lige hvad de vil! Og regnen piske ned. Solen skinner alligevel - oven de grå skyer! Hi!

og så lidt til debatten om tonen herinde - den debat har jo været ret livlig - så jeg kommer med mit besyv:

Omkring folk som spiser for lidt og motionerer for meget:
Ak - hvis I vidste hvor mange gange jeg har skrevet bekymrede kommentarer i dagbøger hvor vedkommende "lever ekstremt farligt" - og så har jeg alligevel valgt at IKKE trykke på knappen "gem" til sidst. Fordi min erfaring er, at det er så godt som umulig at trænge igennem.
Jeg er vist ikke i stand til at skrive nænsomt nok - og alligevel få min pointe frem..?
Synes det var så flot at calcit lykkedes få en ung pige at revidere sin plan om at blot spise 900 kcal per dag i en lang periode. Kombineret med rigtig meget motion.

Det der med at give et kærligt los bagi - skal man nok vente lidt med, tror jeg. Indtil man har fulgt vedkommende lang tid nok til at kunne give losset kærligt nok... eller hvordan jeg nu skal sige det... på en måde så man er rimelig sikker på at det bliver optaget i den ånd som det er givet.
Men helt sikker kan man jo aldrig være!
Et lille sidespring: jeg glemmer aldrig hvor vred, såret, fornærmet - ja faktisk RASENDE - en kvinde blev når jeg havde kigget hendes kostdagbog igennem - og var ved at besvime og skrev min ærlige og omsorgsfulde kommentar. Hun spiste så tosset at selv en blind høne burde kunne indse, at det var både usundt og ikke gav hende mange chanser at komme af med sin meget store overvægt..
jeg blev opfattet som en ubehagelig, selvfed besservisser som bare havde at blande sig udenom.
Uanset hvordan man udtrykker sig kan modparten opfatte det som "er du DUM, hvad!?" og den slags beskeder bliver jo ingen glad for at få...
Jeg tror det drejer sig om en slags virkelighedsflugt.
I dagens Danmark må det være meget meget svært at forblive uvidende om hvad der skal til for at tabe sig på en sund måde. At der INGEN fornuftige "mirakelkure" findes.
Mennesker som har behov for virkelighedsflugt er jo nok svære at nå med fornuftige argumenter.

Men min samvittighed råber mange gange højt - der kan jeg så godt forstå flabs holdning - den, at det er ens PLIGT at prøve at gribe ind.
calcits fremgang gør at jeg vil tage min holdning, at lade være med at kommunikere med "folk på overdrevet, op til revision...
Ryggklapperi? Også SMÅ fremgange er rosværdige!
Jeg skriver aldrig noget jeg ikke mener - så...

Hehehe - hvorfør skulle det være på anden måde med mennesker end det er med heste? Den største fremgang når man med heste når man roser blot det mindste tegn til god adfærd!!! Det styrker den positive adfærd. Negativ adfærd skal man negligere - det virker meget hurtigt med heste! Forudsat at man roser det positive!

Her helt for nylig har jeg atter en gang fået bekræftet at denne metode i hvert fald virker på heste!
Mik er jo efterhånden (atter) blevet en tiggerprins. Nu han er syg og ikke skal bestille så meget. men gerne skal få lidt godbidder nu han skal blive så meget "pint"..

Så han var begyndt at skrabe med forbenet når han LIIGE vil gøre opmærksom på, at jeg godt må komme med en godbid. Det er en rigtig træls unåde detder skraberi. Så jeg var meget konsekvent: vendte ham straks ryggen og lod som ingenting. Det har hjulpet meget hurtigt!

I den ny stald havde han også tænkt sig at vise den unåde han lærte af andre heste i stalden i Dronningmølle: når hestene ser at maden er på trapperne - så SPARKER de på boksdøren. Det er ikke kun ubehageligt med den larm - det er faktisk direkte skadelig for deres ben.
Vi lod som ingenting og vendte ham ryggen (i stedet for at sige FY og andre uvirksomme tiltag). To dage prøvede han - og så holdt han op og ventede pænt på at få serveret aftensmad...

Den positive forstærkning har også virket rigtig godt! Han har fået stor ros for udvist god ro og orden ved de - sikkert smertefulde - ting jeg skal gøre ved ham morgen og aften for at rense hans operations sår. Vha positiv forstærkning er han ved at lære at stå med spredte bagben så jeg kan komme til. Alternativt at jeg står bagved ham og løfter op i det ene bagben så jeg rigtig kan se at ramme sårene rigtig med sprøjten... men når der er sprøjtet ind ca 40 ml sterilt saltvand i sårene - så kan han ikke klare mere. Så hopper han og jeg må give slip på bagbenet... men det er da STORT at han vha ros går med til at sårene bliver renset!
Så joh - det virker!
Med garanti også på mennesker!
ROS ROS ROS!
men den skal være ærlig, fortjent og timingen skal være korrekt!
13 år19. august 2011 kl. 09:30
re: JUBELUU!!
Hold da op solakka er du blevet bebrejdet over at du har været så betænksom at kommentere og bruge din dyrebare tid.....nogen gange så vendes tingene bare 180 grader rundt.......der ville jeg godt have været flue på væggen. Kroppen har bare at makkeret....uanset hvad, det er en alvorlig holdning. Stakkels krop. Ulykkelige mennesker.

13 år19. august 2011 kl. 20:32
Hele 6 stk JUBELUUer - dejligt at læse ovenpå alt den modvind du har haft og jeg håber på det bedste for din hest.

"Det lyder ikke som meget i andres ører", skriver du om at cykle 25 km hver dag - det er ikke mine ører - det er da vildt godt og når Mik står og venter på pleje for enden af turen er jeg sikker på du nok skal slå dine egne køretider gang på gang. Det får helt sikkert også positiv effekt på dit vægttab og din sundhed og gåturene med Mik skal nok også give noget på den front, foruden samhøringheden med ham.
13 år19. august 2011 kl. 20:43
Tak calcit og vestrup for kommentarer!
Suuk - min lille hest er endnu ikke rask...
Dyrlægen var der fredag, spulede sårene med steril slange som hun proppede ind i sårene. Det ene, sagde hun, er stadig 8 cm dybt! Bagefter skrabede hun ud dødt væv, fjernede de suturer hun kunne komme til - de var heldigvis lilla farvede. Fredag aften skulle Mik have fred og ikke vaskes og spules i sårene..
Jeg krydsede fingre og håbede på det bedste.

Lørdag morgen var temp. fin: kun 37 gr C! Der var heller ikke særlig meget "snask" at vaske væk - mest indtørret blod.
Vi gik en lille tur på en halv time - ellers var Mik på sin fold og guffede græs hele dagen lang.. Han skal sættes ned i foder! Er blevet mærkbart tykkere - og det er jo usundt for en hest. Også heste kan få diabetes! Bare for at nævne nogen af risisci ved overvægt for heste!

Om aftenen var det atter NEDTUR! 37,6 og der var løbet ud snask i sær fra såret tv.

Det er ikke særlig nemt at vaske sårene og især ikke at sprøjte sterilt saltvand ind i sårene. Sårene sidder jo mellem bagbenene på bagsiden af den tomme pung...

Mik er ved at tabe tålmodigheden med dette at to gange per dag blive pint...

Første gang han blev vasket var aftenen den 9. august.. Den 12. aften var første gang hans sår blev spulede - sprøjten skal trykkes mod såråbningen og så trykker man sprøjtens stempel i bund... hvis man kan! Så meget sterilt saltvand som mulig skal sprøjtes ind i såret for at skylle ud dødt væv, døde celler og evt. pus...
Siden aften den 12. er hans sår blevet vaskede og spulede morgen og aften - undtagen denne uge fredag da det KUN var en omgang pleje. men så til gengæld mere omfattende.

Jeg har ikke så meget overskud til andet end at pleje min hest...
Prøver at lade være med at gruble og tage sorger på forskud.. men jeg er nok lidt af et hængehoved for tiden.
Min datter er meget syg - og man kan ikke finde ud af HVORFOR.
Og så syg hest. Som IKKE burde have blevet syg efter operationen. Det er helt unormalt at en hest bliver så syg, så lang tid efter sådan en operation.

Jeg ved jo godt, at det ikke nytter noget at gruble og tænke over skræk scenarier... men jeg er dybt bekymret.
Og det er sikkert derfor jeg er så unormalt træt og helst vil sove utrolig meget...

Nåh - nok med jammer! Måske bliver jeg glædelig overrasket når jeg kommer ud til Mik?
Tirsdag skal min datter til læge igen-igen. Og håber så på, at lægen lægger en fornuftig plan så min datters problemer kan blive løst. Lige nu er det meget svært for hende at ens komme ud fra sit hjem. Hun ved ALDRIG hvornår diarren sætter ind. Det er frygtelig ydmygende at som voksent menneske komme til at få afføring i bukserne... Mave problemrne har nu stået på over to måneder. Kraftige krampe, smerter og pludslige diarre "anfald"... Natten mellem torsdag og fredag tilbragte hun på toilettet... Det er jo ikke til at holde UD den slags! Stakkels pige! Og jeg kan jo intet gøre! Bare lægge ører til når hun har brug for at snakke... Den praktiske hjælp sørger hendes søde kæreste for.

Ak ja, solen skinner og det er det flotteste vejr!

Mon jeg skulle spille J.J.Cale's dejlige sang "everything will be allright"?

Selvfølgelig vil alt blive godt igen! Det må jeg tro på.
13 år21. august 2011 kl. 08:11
re: Fra BMI 33 til BMI 25 på kortest forsvarlige tid
Jo 25 km på cykel ....(det er umuligt for mig)......jo det er da en sjat og så i sol, regn og vind....forstår godt du er lidt formørket af alle de ting som du ikke kan have indflydelse på. Smertefuldt!

Håber bare at vinden må vende og tingene bedres og det falder i hak......altsammen.....
13 år21. august 2011 kl. 20:06
Det gik fint at cykle 12,4 km i går aftes!! Til min store overraskelse. Jeg har ikke cyklet et par år og syntes godt nok, at det er heftigt at lægge ud med to 6,2 km etaper.
Må dog finde andre "underbenklæder" - mine tante Sloggi som er så gode til ridning GNAVER! ØV!
Tror trusser i shorts model vil være bedre...

Cykler atter i aften ud til Mik.
Og tirsdag aften.

Så håber jeg er i træning til at kunne klare turen både morgen og aften.
Der er vist lange udsigter vedr. Miks helbredelse...
Aften temp var 37,7
Er meget nervøs for hvad temp er her til morgen.
I går aftes VILLE han bare ikke spules i sårene - så det blev spulet bare ganske lidt. Det vigtigste er dog at holde sårene åbne indtil der ikke længere udstødes alt muligt "snask".
Mik er rigtig sur og skuffet på mig - det kommer at tage sin tid at genopbygge vores gode, tillidsfulde forhold.. efter denne forfærdelige periode endelig er overstået...

Orker ikke veje min mad - så jeg har ikke tjek på hvad jeg spiser... sikkert for meget!
Men jeg er nødt til at tage en ting ad gangen.

Havde mareridt og sov dårligt... en meget forvirrende drøm..
Boede i et hus med stor have - og havde taget Mik hjem. Men havde dårlig samvittighed over at han gik alene. En morgen når jeg kiggede ud fra vinduet for at se hvor Mik er - var der en kæmpe flok heste i haven! Islandske heste! Det viste sig, (i drømmen) at det var en flok som havde løbt hjemmefra. Og som på mærkelig vis havde skubbet op døren i portgangen og fundet ind til Mik.

Det er nok mit underbevidste der driller. Mik går alene på fold - nu han er syg. Men en lille fugl pippede i mit øre, at ejeren af stedet IKKE vil sætte sine vallaker sammen med pensionærernes.. Så Mik får ikke en flok. ØV ØV ØV. Den eneste han kan gå sammen med er en vallak han tidligere har gået sammen med. Og der blev det katastrofe. Vil ikke skrive i detaljer her - da dette er et åbent fora..
Mon jeg kan lokke nogen at flytte sin vallak til stedet? Det er jo ellers meget meget velpasset... Hestene har det som blommen i et æg. Får blot før meget foder.. men ellers er ALT i top. Også prisen!
13 år22. august 2011 kl. 07:16
jeg tror han keder sig eller længes efter sine egne....
13 år22. august 2011 kl. 18:02
calcit du har helt sikkert ret! Heste er flok dyr og har det bedst i flok! Egentlig kunne jeg være fristet at købe en hest til - en ung vallak, en baby, som Mik kunne få lov til at passe og opdrage... han elsker at passe ungheste..
Men så kan vi nok glemme alt om rideture hehe
Nåh - man har jo lov til at drømme!
Det kan ikke blive til en hest til. Ikke fordi man ikke p.t. kan købe super heste til virkelig lave pris.
Men fordi man skal være helt helt sikker på, at kunne bestride de udgifter sådan en firbenet kammerat kan indebære! Lige pludselig skal man grave virkelig dybt i lommerne til dyrlæge regninge etc.
Det er jo kun fordi Mik har højeste prioritet at det kan lade sig gøre økonomisk. Også når der pludselig kommer udgifter som tre fire ekstra dyrlægebesøg - som Miks forsikring ikke dækker... plus hestetandlægen som nok bonger ca. 2.000 kr..
sko i morgen á 700 kr.. og nye sko skal en hest have hver 4 eller 6 uge.. kommer an på årstid og hjvor meget hesten rør på sig og hvor hurtigt hovene vokser.
Når jeg køber sko til mig selv er det nu om stunder i ca 300 kr klassen... eller endnu billigere! Sikkerheds sko fra Harald Nyborg fandt jeg jo til 239 kr. De er super gode!

Vi tager f.eks. heller ikke normalt på ferierejser, går ikke i biffen eller ud at spise etc.... tager ikke til festival, koncert eller teater...
Hm.. jeg tror vi må få os en snak! Det er vist ikke helt i orden at være så puritanske!
13 år22. august 2011 kl. 20:54
Kom til at tænke på et bybillede fra barndommen....En mand som altid kom kørende med hestevogn og flotte heste....manden og ikke mindst konen var meget tynde og lidt lurvet klædt. Det er dyrt at have heste sagde de.
En dag gik jeg så på kirkegården hvor min bror og hans børn ligger.....og fik øje på en markant sindssyg stor og flotsort granit gravsten.....med en kæmpe guldfigur med et hestespand og vogn....samt bevingede ord....jeg er ikke i tvivl det er ham manden og konen...de levede for de heste......dine skriverier sætter mange billeder i gang håber det er ok....
13 år22. august 2011 kl. 21:07

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...