Fra BMI 33 til BMI 25 på kortest forsvarlige tid
Du læser en tråd i debat > vægttab 10+fedania
Jeg tror helt sikker du skal indføre (udføre?) tingene lidt af gangen, for at få generel succes med det. At holde fokus på 3 store ting på én gang er meget mentalt krævende, og når alt kommer til alt: Er det så nødvendigt at det hele bliver lige nu? I det store billede tror jeg det er ligemeget om der gik et par måneder eller år ekstra, før hele justeringen er på plads :)
Hvordan har du det på fastedage? Går sulten dig på? Bliver du hysterisk? Eller opdager du det nærmest ikke? :)
Hvordan har du det på fastedage? Går sulten dig på? Bliver du hysterisk? Eller opdager du det nærmest ikke? :)
8 år23. marts 2016 kl. 10:29
solakka
fastedage aka II-dage går fint!
Hej Fedania - jeg har altså lidt småtravlt med at få smidt MANGE kg overbord!
Skal til rygambulatoriet den 30.3.... og vil være godt forberedt til at pt afvise forslag om hofteknogle operation..
Har dårlig erfaring med den fyss og den læge som hører til mit team. De er utrolig nedladende...
Jeg bilder mig ind, at hvis jeg kan "smække mit kort i bordet" med opnået betragtelig vægttab siden sidste gang - så kan jeg MÅSKE opnå lidt respekt fra de'damer...
Min plan er, at undgå hofteoperation helt og aldeles.
Og så VIL jeg genoptræne mig sådan, at jeg kan gå så normalt som muligt.
Og naturligvis, som noget oerhørt vigtigt for mig: kunne ride min hest igen. SAVNER vores togter i skov og mark.. Og det gør hesten også.
Jeg bliver ikke sur på II-er dagene. Mere sammenbidt målbevidst!
Måske lidt træt..? Men det er jo svært at vide hvorfra trætheden kommer... har jo diverse kroniske sygdomme som er kendt for at gøre en træt.. Synes ikke jeg føler sult egentlig heller.
Og hvis jeg synes jeg er lidt sulten - så drikker jeg en kop urtete.
Prøver at komme tidlig i seng og sove igennem... så jeg ikke svaner min normale trøstespisning.
En af mine største "hurdles" er at styre den vane jeg har med at drikke UTALLIGE kopper kaffe med skummetmælk.
Har fundet en urtete (i vores te skuffe) som giver lidt samme "tilfredshed" - Yogi te Double Chilli hedder den vidst.
BURDE have gået på jagt efter denne eller lignende teer i butikkerne i går.
Men havde en hjemme dag... og fik formøblet hele dagen med småting herhjemme...
Min prioritering er : vægttab og træning
Alt andet må komme engang i fremtiden.
Hmjaa - "træning" lyder så flot... det er meget små bevægelser og øvelser jeg skal gøre for at styrke den indre muskelkorset. Prøve at få løsnet op de forbannede psoasmuskler - sådan at jeg kan generobre bevægelighed i hofteleddene.
Håber min veninde med tryllestaven (LASER!!) har tid at trylle i dag!
Skal til rygambulatoriet den 30.3.... og vil være godt forberedt til at pt afvise forslag om hofteknogle operation..
Har dårlig erfaring med den fyss og den læge som hører til mit team. De er utrolig nedladende...
Jeg bilder mig ind, at hvis jeg kan "smække mit kort i bordet" med opnået betragtelig vægttab siden sidste gang - så kan jeg MÅSKE opnå lidt respekt fra de'damer...
Min plan er, at undgå hofteoperation helt og aldeles.
Og så VIL jeg genoptræne mig sådan, at jeg kan gå så normalt som muligt.
Og naturligvis, som noget oerhørt vigtigt for mig: kunne ride min hest igen. SAVNER vores togter i skov og mark.. Og det gør hesten også.
Jeg bliver ikke sur på II-er dagene. Mere sammenbidt målbevidst!
Måske lidt træt..? Men det er jo svært at vide hvorfra trætheden kommer... har jo diverse kroniske sygdomme som er kendt for at gøre en træt.. Synes ikke jeg føler sult egentlig heller.
Og hvis jeg synes jeg er lidt sulten - så drikker jeg en kop urtete.
Prøver at komme tidlig i seng og sove igennem... så jeg ikke svaner min normale trøstespisning.
En af mine største "hurdles" er at styre den vane jeg har med at drikke UTALLIGE kopper kaffe med skummetmælk.
Har fundet en urtete (i vores te skuffe) som giver lidt samme "tilfredshed" - Yogi te Double Chilli hedder den vidst.
BURDE have gået på jagt efter denne eller lignende teer i butikkerne i går.
Men havde en hjemme dag... og fik formøblet hele dagen med småting herhjemme...
Min prioritering er : vægttab og træning
Alt andet må komme engang i fremtiden.
Hmjaa - "træning" lyder så flot... det er meget små bevægelser og øvelser jeg skal gøre for at styrke den indre muskelkorset. Prøve at få løsnet op de forbannede psoasmuskler - sådan at jeg kan generobre bevægelighed i hofteleddene.
Håber min veninde med tryllestaven (LASER!!) har tid at trylle i dag!
8 år24. marts 2016 kl. 08:11
solakka
Fandt en super kommentar af Fedania i Firkantens dagbog - kopierer og sætter ind i håb om at kunne genfinde!
Super kommentar af Fedania
DEN tror jeg på - passer nemlig med mine egne erfaringer fra tidligere vægttabs projekter.
Fedania skrev:
"Jeg tror det vigtigste i en vægttabs-rejse er variation. Variation i ingredienser, variation i motion og variation i kalorieindtag fra dag til dag. Min seneste vægttabssucces var da jeg lavede en plan for at ligge mellem BMR og TDEE hver dag (det er btw det madital markerer med rød i bunden 'du skal spise mindste' og grå i toppen 'du taber dig ikke i dag' - det er ikke raketvidenskab) der varierede fra dag til dag. Det kunne fx være:
Mandag: 1700 kcal
Tirsdag: 2600 kcal
Onsdag: 2200 kcal
Torsdag: 500 kcal
Fredag: 1900 kcal
Lørdag 2900 kcal
Søndag: 500 kcal
Det giver i gennemsnit 1757 kcal og er altså over dit BMR men stadig med et godt underskud der burde gi' noget (teoretisk vægttab vil være ca. 800g om ugen hvis TDEE er 2600). Hvis du ikke vil have fastedagene, så kan de dage fx være 1800 så vil du ende på 2130 i gennemsnit og det burde være ca. 500g ugentligt vægttab hvis dit TDEE er på 2600."
PRÆCIS! Variation! Kombineret med 5:2 =
II-dage to dage med totalt ca 2100 kJ IKKE fordelt på "ettusind små måltider".... 2 måltider á ca 1050 kJ .. det sidste måltid muligst tidlig.
V-dage: variation... af og til en "boost forbrændningen" dag. Men aldrig under basal behovet... Helst sidste måltid før kl 19 - frugt el frygt og grønt.
ÆRGER mig at jeg ikke pt kan "booste" forbrændningen vha kraftig motion... ØV ØV! Men det kommer!
Jeg er jo et stædig best når det stikker mig.
Og det gør det nu.
DEN tror jeg på - passer nemlig med mine egne erfaringer fra tidligere vægttabs projekter.
Fedania skrev:
"Jeg tror det vigtigste i en vægttabs-rejse er variation. Variation i ingredienser, variation i motion og variation i kalorieindtag fra dag til dag. Min seneste vægttabssucces var da jeg lavede en plan for at ligge mellem BMR og TDEE hver dag (det er btw det madital markerer med rød i bunden 'du skal spise mindste' og grå i toppen 'du taber dig ikke i dag' - det er ikke raketvidenskab) der varierede fra dag til dag. Det kunne fx være:
Mandag: 1700 kcal
Tirsdag: 2600 kcal
Onsdag: 2200 kcal
Torsdag: 500 kcal
Fredag: 1900 kcal
Lørdag 2900 kcal
Søndag: 500 kcal
Det giver i gennemsnit 1757 kcal og er altså over dit BMR men stadig med et godt underskud der burde gi' noget (teoretisk vægttab vil være ca. 800g om ugen hvis TDEE er 2600). Hvis du ikke vil have fastedagene, så kan de dage fx være 1800 så vil du ende på 2130 i gennemsnit og det burde være ca. 500g ugentligt vægttab hvis dit TDEE er på 2600."
PRÆCIS! Variation! Kombineret med 5:2 =
II-dage to dage med totalt ca 2100 kJ IKKE fordelt på "ettusind små måltider".... 2 måltider á ca 1050 kJ .. det sidste måltid muligst tidlig.
V-dage: variation... af og til en "boost forbrændningen" dag. Men aldrig under basal behovet... Helst sidste måltid før kl 19 - frugt el frygt og grønt.
ÆRGER mig at jeg ikke pt kan "booste" forbrændningen vha kraftig motion... ØV ØV! Men det kommer!
Jeg er jo et stædig best når det stikker mig.
Og det gør det nu.
8 år24. marts 2016 kl. 08:34
1magda
Jeg bliver også lidt træt på fastedage og går derfor 1-2 timer tidligere i seng de dage. Jeg har ikke andre issues, så det kan godt passe, hvis du føler dig lidt mere træt de dage. Men man får jo heller ikke så meget brændstof, så det er naturligt nok.
8 år24. marts 2016 kl. 22:41
solakka
Godt at andre også oplever træthed!
1magda - Tak! Det lyder fint for mig. Godt at andre også oplever træthed!
Heldigvis er jeg jo pensionist, har måttet flytte min hest til et sted hvor han bliver passt 100% - så jeg har jo ikke SÅ mange ting jeg absolut skal!
Heldigvis er jeg jo pensionist, har måttet flytte min hest til et sted hvor han bliver passt 100% - så jeg har jo ikke SÅ mange ting jeg absolut skal!
8 år25. marts 2016 kl. 08:27
solakka
ØV - så har jeg ramt en repos...
Lørdagens II-dag medførte ikke noget vægttab... står stadig på 79,6 kg... ØV ØV ØV.
Det er NU at man skal blive stædig og holde fast!
Min søde hjælpe-rytter (jeg har jo ikke kunnet ride overhoved siden december) har en meget sød mor... som også rider lidt på Mik - hun er absolut nybegynder.. så det foregår når datteren rider... så prøver moren også.
Denne søde mor havde bagt boller med chokoladestykker - og syntes jeg skulle have nogle..
Jeg vil jo ikke sige "nej tak" - det er jo i bedste velmening... og venlighed at moderen tænkte på mig..
UHA UHA - nu kræves der viljestyrke!
Ringede straks til bedste veninden og spurgte hvis hun vil redde mig.. det vil hun godt. Ringer når hun er kommet hjem - og så kører jeg over med de hjemmebagte boller.
Lykkedes prakke en bolle på Helten i Mit Liv - men han vil jo også tabe sig ... så han ville kun have 1 stk.
Det er NU at man skal blive stædig og holde fast!
Min søde hjælpe-rytter (jeg har jo ikke kunnet ride overhoved siden december) har en meget sød mor... som også rider lidt på Mik - hun er absolut nybegynder.. så det foregår når datteren rider... så prøver moren også.
Denne søde mor havde bagt boller med chokoladestykker - og syntes jeg skulle have nogle..
Jeg vil jo ikke sige "nej tak" - det er jo i bedste velmening... og venlighed at moderen tænkte på mig..
UHA UHA - nu kræves der viljestyrke!
Ringede straks til bedste veninden og spurgte hvis hun vil redde mig.. det vil hun godt. Ringer når hun er kommet hjem - og så kører jeg over med de hjemmebagte boller.
Lykkedes prakke en bolle på Helten i Mit Liv - men han vil jo også tabe sig ... så han ville kun have 1 stk.
8 år27. marts 2016 kl. 20:12
solakka
For satan da! (Og undskyld mit grimme sprog!)
Min højre hofteknogle er helt i udu. Slidegigt i meget svær grad. Intet brusk tilbage - mente lægen... Ja jeg kunne jo selv også se det på rgt billedet... Fin spalte mellem knoglehovedet og skåle til venstre. Ingen spalte overhoved til højre. Der var kun en fin hårlinje..
Men det var såmænd ikke det hele... den der spondylolistesen på 5 mm er altså slem. Det er en fremadrettet forskydning af en ryghvirvel på hele 5 mm (typisk efter et brud.... som ikke er blevet opdaget)
den der forskydningen laver altså ravage.
Spinalstenoserne er jo heller ikke sådan noget fra "småtingsafdelingen" - det er forsnævring af rygmarvskanalen... (Heste bliver aflivet når forsnævringen er blevet slem nok...)
Så er jo faktisk diskusprolapserne - helt småtingsafdelingen alligevel...
Reumatologen snakkede om operation - ny hofteknogle.
Jeg sagde: foreløbig NEJ TAK! Her skal da gennemføres vægttab og træning først!!
(Og afprøves diverse kosttilskud og hvad jeg nu kan finde af tiltag som kan hjælpe uden operation)
De er da så operationsliderlige at man bliver helt bange!
Og hvis det bliver nødvendig med operation - så skal jeg da researche først. HVILKEN kirurg kan man have tillid til? HVILKEN kunstig hofteknogle virker og giver mindst gener.
Gisp - jo mere jeg læser om hofteoperationer... desto værre synes jeg det er.
ARRGGHH
Men jeg er ikke en type som giver op.
Susede forbi biblioteket på vej hjem - og fik med mig hjem en bog om slidegigt... med masser af nyttig viden.
Og så ud til Mik!
Hvor jeg faktisk red for første gang i mange måneder - HA! Sådan!
En ren og skær trods reaktion!
Uden saddel, uden hjelm og med kapsun og træktov. OG mit hemmelige hjælpemiddel til at kunne komme ned fra hesten uden hjælp. Georg Gærløs og Storm P. har ikke levet forgæves!
Jeg har nemlig SELV opfundet et hjælpemiddel så jeg selv kan komme ned fra hesten. Og dette hjælpemiddel blev afprøvet i dag - og det VIRKEDE.
Nu er vægttab vigtigere end nogensinde.
Og det skal gå så stærkt jeg kan - uden af sætte mit stofskifte overstyr.
I morgen er en II-dag.
Men det var såmænd ikke det hele... den der spondylolistesen på 5 mm er altså slem. Det er en fremadrettet forskydning af en ryghvirvel på hele 5 mm (typisk efter et brud.... som ikke er blevet opdaget)
den der forskydningen laver altså ravage.
Spinalstenoserne er jo heller ikke sådan noget fra "småtingsafdelingen" - det er forsnævring af rygmarvskanalen... (Heste bliver aflivet når forsnævringen er blevet slem nok...)
Så er jo faktisk diskusprolapserne - helt småtingsafdelingen alligevel...
Reumatologen snakkede om operation - ny hofteknogle.
Jeg sagde: foreløbig NEJ TAK! Her skal da gennemføres vægttab og træning først!!
(Og afprøves diverse kosttilskud og hvad jeg nu kan finde af tiltag som kan hjælpe uden operation)
De er da så operationsliderlige at man bliver helt bange!
Og hvis det bliver nødvendig med operation - så skal jeg da researche først. HVILKEN kirurg kan man have tillid til? HVILKEN kunstig hofteknogle virker og giver mindst gener.
Gisp - jo mere jeg læser om hofteoperationer... desto værre synes jeg det er.
ARRGGHH
Men jeg er ikke en type som giver op.
Susede forbi biblioteket på vej hjem - og fik med mig hjem en bog om slidegigt... med masser af nyttig viden.
Og så ud til Mik!
Hvor jeg faktisk red for første gang i mange måneder - HA! Sådan!
En ren og skær trods reaktion!
Uden saddel, uden hjelm og med kapsun og træktov. OG mit hemmelige hjælpemiddel til at kunne komme ned fra hesten uden hjælp. Georg Gærløs og Storm P. har ikke levet forgæves!
Jeg har nemlig SELV opfundet et hjælpemiddel så jeg selv kan komme ned fra hesten. Og dette hjælpemiddel blev afprøvet i dag - og det VIRKEDE.
Nu er vægttab vigtigere end nogensinde.
Og det skal gå så stærkt jeg kan - uden af sætte mit stofskifte overstyr.
I morgen er en II-dag.
8 år29. marts 2016 kl. 22:39
1magda
Jeg har slidgigt i hoften - dog ikke nær så slemt som din - men jeg vil bare fortælle, at jeg tager en kapsel med gurkemeje pulver hver morgen. Højeste dosis. Det hjælper mod inflamation og tager dermed også noget af smerten. Jeg har nu været smertefri i nogle måneder, men der gik ca. En lille måned, inden det begyndte at virke. Tages med et glas vand på tom mave, om morgenen. Bare til inspiration :-)
8 år30. marts 2016 kl. 00:06
fedania
Ej, der må altså være beskrivelse eller billeder af dit hjemmegjorte mirakel! Du kan da ikke bar sådan 'prale' og så ikke gøre det færdig ;)
Øv med sildgigten - dét kan bare ikke være rart. Jeg får helt ondt bare ved at læse det :( Jeg håber virkelig du finder din vej gennem det, ligesom jeg håber du finder vejen til varigt vægttab :)
Øv med sildgigten - dét kan bare ikke være rart. Jeg får helt ondt bare ved at læse det :( Jeg håber virkelig du finder din vej gennem det, ligesom jeg håber du finder vejen til varigt vægttab :)
8 år30. marts 2016 kl. 10:54
Nærmer mig 4 kg vægttab siden start den 2. marts - så det er OK.
Konstaterer dog, at den mekanisme som tidligere har virket for mig - stadig virker... Nemlig at enkelte dage spise mere end basal behovet... for at booste forbrændingen.. manipulere kroppen så den ikke tror der er hungersnød.
Og så selvfølgelig masser af frugt og grønt... fibre en masse.
Mit "misbrug af skummet mælk i kaffe" er dog stadig et problem... der lister sig alt alt for mange kalorier ind i planen ad den vej...
Overvejer af andre grunde (etiske) at blive veganer. Men soyamælk eller mandelmælk løser ikke problemet med "hvid væske i kaffen-kalorier"..
Det er for stor en elefant at sluge, at BÅDE tabe sig, skippe kaffe og blive veganer... på en gang...?
Så mon ikke en kompromis løsning bliver det bedste!