Fra BMI 33 til BMI 25 på kortest forsvarlige tid

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

vægttabet går den forkerte vej. ØV ØV ØV
7 år16. april 2017 kl. 13:41
Nogle gange er vægten bare sær! Og du har jo tabt dig en del de sidste uger, så helt slemt er det alligevel ikke. Mon ikke du er stærkt tilbage i næste uge! :)
7 år16. april 2017 kl. 18:16
Tak for opmuntringen ablanu!
jeg vil i hvert fald prøve at holde mig på den smalle sti!

Desværre har jeg udviklet en supernem opskrift til, at hurtigt lave ca 130 g chokolade kola/fudge... Det tager kun ca 5 minutter. Og er rimeligt fool proof - hvis man er omhyggelig med mængderne og tiderne i mikroovnen... De smager sindsygt godt!
Så nu behøver jeg ikke købe slik - kan snildt lave selv. Og HURTIGT!

Jeg har begyndt at prøve huske at slå Endomondo til (other) når jeg knokler på gården. Jeg får da gået en del. Men det man ikke kan se på Endomondo er, at jeg udfører rimeligt hårdt fysisk arbejde en stor del af tiden. Muger bokse, kører hestepærer mv i trillebør ud på møddingen, slæber vand i vandkander til 10 hestes forbrug om natten. Og nu til to hestes forbrug om dagen.. Slæber wrap til boksene... mængden varierer. Når jeg overhovedet orker og magter, så strigler jeg ikke kun min egen guldklump.. men også andres...
Afhængig af hvor mange heste jeg tager ind fra fold (og hvorvidt skiderikkerne GIDER komme når jeg kalder!) - så går jeg op til ca 2 km...

Aktiviteter som ligger på intensitetsniveau mellem 4,5 (vand og hø) og 6 (strigle) Jeg forbruger altså mellem 1015 - 1354 kJ/time når jeg er i fuldt sving på gården...

Jeg FATTER ikke, at jeg ikke taber mig super hurtigt!
Men sådan er det jo, det VED vi som har prøvet turen flere gange... der er ikke altid nogen logik man kan få øjne på.. i hvordan ens krop klamrer sig til flæsket!
7 år17. april 2017 kl. 13:31
Ej altså Sol... Du kan da ikke skrive om en supernemt opskrift på lækker chokolade fudge, uden at dele den med os andre:) Ved godt at det jo ikke just er slankekost, men der skal jo være plads til små-synder ind i mellem, og personligt elsker jeg ALT med chokolade;)
Er imponeret over at du kan holde til det hårde arbejde med hestene-du må altså været gjort af et særligt finsk stof! Respekt herfra. Og før eller siden, så holder kroppen vel op med at klamre sig til flæsket. Den må vel på et tidspunkt forstå, at der ikke er tale om hungersnød-men blot en visere udgave af Sol, der vil det bedste for både krop og sjæl:)
7 år18. april 2017 kl. 17:50
Jeg håber du har ret Niko! Og t min krop bliver det klogere - og giver slip på "blævre-flæsket"... Der er jo mange grunde til, at jeg ønsker at komme af med overvægten, flæsket...

1.) Mik - den kære, søde hest. Nu har han principielt været helt rytterfri (med nogle få undtagelser) i et år. Det bliver jo hårdt for ham, at atter begynde at slæbe rundt med vægt på ryggen. Heste er IKKE skabt til, at bære vægt på ryggen.

2). Venstre hofte (og knæ). Jeg vil jo helst udskyde hofteprotese operationen. Fordi jeg vil have lov til at ride også. Efter op. er der absolut ridepause på 3 måneder. Og ikke mindst: HVEM skal passe Mik lige efter op. når jeg ikke må/kan køre bil, muge mv...??? Min datter skulle helst få genoptrænet sig som bilist før jeg bliver opereret. Så kan hun låne min bil og passe Mik... Men det har lidt lange udsigter, at få datteren genoptrænet... Vægtreduktion KAN hjælpe på problemerne med venstre hofte (og knæet). Og i hvert fald udskyde operationen.

3) jajaja - JEG VED DET GODT... at jeg har enormt høj risiko for at udvikle type II diabetes. Kom til at læse i diabetesbladet i et venteværelse... der var en artikel om den nyeste forskning vedr. arvelighed... Man kunne selv regne ud sandsynligheden for at man udvikler diabetes.. MIN risiko er 80%!! Skyhøj risiko... Fordi både min mor og min far havde diabetes.. og en masse andre fra den nære familie...søskende... far- og morforældre... onkler, tanter, kusiner, kusinbarn... osv... så ja: vi ved jo alle, at kraftig motion, ingen overvægt og sund levevis både kan holde en allerede diagnosticeret diabetes II under fin kontrol... og bremse for, at man overhoved udvikler diagnosticerbar diabetes II....

4) jeg har en masse godt tøj som jeg gerne ville kunne passe. Dels ubrugt tøj - købt for lille pga optimisme... og dels ting jeg gerne vil begynde at bruge igen.
Jeg kan jo ikke lide, at købe tøj... vil helst bruge mine gamle klude i al evighed. Og bliver SUR når tøj til sidst bliver så slidt at det ikke KAN bruges.
(Ridekammeraterne syntes, at det var grenseoverskridende, at mine ridebukser var så slidte, at de kunne se FARVEN på mine trusser... der blev udøvet gruppepres - og jeg måtte købe et nyt par ridebukser. Som slet slet slet IKKE var lige så gode og bekvæmme som det gamle udtjente par...)

Det er helt utrolig som jeg skal rende på hospitaler og hos læger!
I går var jeg hos hals-næs-øre-speciallæge. Som mente, at det han kunne se, ved en lille kikkertundersøgelse af min næse var i overensstemmelse med min kroniske bi- og pandehule-betændelse... så jeg skal til CT scanning. Venstre næsekanal var så trang at det gjorde NASS at få den bittelille kikkert presset op... ØV!

I dag skal jeg til Hillerød: rtg af hofteleddene og 3 måneders kontrol af højre hofteleds protesen.

I morgen - skal jeg til Frederikssund hospital, gastro ambu. Kontrol af min kroniskt inflammerede og af og til blødende tarm... Ak ja! Sådan ER det at blive gammel og pådrage sig alverdens kroniske sygdomme! ØV!!! Colitis Ulcerosa i svær grad er ikke noget mabn skal tage let på... Dødligheden er over 24% hvis man ikke får kompetent hjælp. Det får jeg! Er KISTE_MEGA_GLAD for MIN gastro afdeling! De er kanon dygtige!
Når lorte sygdommen går i udbrud - får jeg hjælp OMGÅENDE.

Og så venter vi på indkaldelse til CT scanning! Muligvis efterfulgt af indkaldelse til operation..

OBS!! det er IKKE fordi jeg har stukket min store næse i ting som ikke vedgår mig, at jeg evt. skal opereres i næsen!!!!! (Hihiiii - lidt humør-humor må man jo bevare!)
7 år19. april 2017 kl. 11:52
Jeg kom for resten til at tænke på... For længe siden var der en programserie på DR om 'de fede børn' (tror jeg nok det hed, eller noget i den stil), hvor man fulgte en overlæge på Holbæk sygehus, som havde god erfaring med at hjælpe børn med overvægt, fordi der blev lavet et "helhedsprogram" omkring barnet med præcis hvad de må spise hvornår og hvordan de skal træne, og så blev der fulgt op løbende over mange år. Gad vide om der findes noget lignende for 'alle os andre' også?
7 år19. april 2017 kl. 13:32
fedania mon det var den samme overlæge som skabte overskrifter for nyligt?? Om at danskerne har misforstået fedme... at det IKKE "bare er at tage sig sammen"... ??

Niko efterlyste den nemme og hurtige choko-kola opskrift .... så den må jeg jo hellere komme med... ?
brug et kaffekrus med lige kanter og hank. (som rummer ca 3 dl). Man skal bruge køkkenvægt - og helst en mikroovn med ca samme data som vores (= valgmulighed 650 W)
Vej op:
80 g sukker
35 g vand
Kom kruset i mikroovnen - stil ind på 650W 3 min. Sukkeropløsningen må ikke koge over. Skal blive tykflydende.

Tag frem en kraftig teske og still alle øvrige ingredienser frem! Plus grydelap!
Brug grydelap når du tager kruset ud ur mikroovnen!
Kom teskeen i kruset. tilsæt et nip salt og en knivspids vanillesukker.
Kom kruset på vægten.
25 g kakaopulver. Tilsæt kakaopulver en tsk ad gangen, rør rundt.. ret kraftigt
Tilsæt 40 g smør i mindre stykker - rør kraftigt rundt. Smørret smelter og skal røres ind i massen.. og ikke sejle rundt som smeltet smør.

Hæld op chokokola massen på bagepapir (på en tallerken). Kom tallerkenen i fryseren.

Skrab kruset rent - mums! Massen størkner meget hurtigt så man får kæmpe for det fine choko-kola støv...
Når du ikke gider skrabe mere - sæt kruset i blød. Det er mega nemt at vaske kruset op efter blødlægning...

Når choko-kola massen er blevet kold og ret fast, er den nem at løfte af bagepapiret... Jeg klipper massen i små fine stykker...
Ibland tyvstarter jeg... og tager tallerkenen ud ur fryseren flere gange ... spiser små stykker kola før massen er helt kold og fast...

3 måneders kontrol af hofte op: alt ser fint ud. Rigtig "rytter yoga" må vente tre måneder endnu. Skal stadig undgå/være forsigtig med hoftevinkler spidsere end 90 grader..
Red på Mik igår. 15 minutter.
Startede i ridehuset... sågar en lille tölt. Red ud mod skoven. Mødte nogle ryttere og red tilbage sammen med dem...
Har ikke bemærket nogle nye smerter efter ridning. Så det er OK!

Tænk hvor hurtigt det kan gå! Var hos næs-øre-hals tirsdag d. 18.4. Har allerede modtaget min indkaldelse til CT scanning den 9.5! Det er ret vildt!

7 år20. april 2017 kl. 08:16
Præcis samme overlæge. Han er ude igen denne uge med kritik af TV3 nye underholdningsprogram hvor 'semi-kendte' som Fetterlein, Masha Vang m.fl. bruger 12 uger på at fede sig op, for derefter at tabe sig sammen med en svært overvægtig ukendt dansker. Smagløst, er vist det pæneste man kan sige om det program.
7 år20. april 2017 kl. 12:14
Fedania - tænkte jeg ikke nok det! Der findes ikke EN seriøs dansk TV kanal. Ingen af dem burde få så meget som en eneste krone i stats støtte for at udføre "Public Service" opgaver...
Det er beskæmmende, at der mangler journalister med integritet OG nosser!! AARRRGGGHHH Også indenfor andre media. Og så til den grad.
ALT er efterhånden indsyltet med lobbypenge... skjulte (eller ret transparente) politiske dagsordener.

Men når nu befolkningen så gerne VIL bedrages.... så... hvad kan man andet forvente...??

Nå nu til noget MEGET mere muntert!
Jeg er simpelthen stadig så lykkelig og taknemmelig at jeg, når jeg tænker på det, får tårerne i øjnene... uha! Sikken Tudemarie!

Ej altså - MIK, han er bare verdens BEDSTE. FLINKESTE, RARESTE, SØDESTE og DYGTIGSTE hest i hele verden!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (Kunne vist nok skrive 1 mio udråbstegn - så antallet udråbstegn ville svare til mine følelser. Jeg er helt overvældet).

I går red jeg for anden gang efter måneders pause. Sidst jeg var på hesteryg var dengang i sidste sommer da jeg faldt af.

Jeg tror også, at det var mega heldigt, at jeg i førgårs gik en tur med Mik. Hvor vi øvede tricks og vores kommunikation. Med masser af ros og belønninger.
Den slags lægger et godt fundament for videre fælles arbejde.

I går blev Mik striglet - naturligvis. Sadlet op. Kom 10 minutter i skridtmaskinen for at varme op. Og så gik vi ind i ridehuset (DET var han godt nok ikke interesseret i. Men han gør jo som jeg beder om. Det med at komme ind i ridehuset var godt nok efter en stille protest; Mik forvandler sig til et stædigt ÆSEL. Som planter alle fire ben solidt i jorden. Og ikke flytter sig prompte, men kun efter gentagne opfordringer). (Jeg håber, at kunne tilrettelægge vores indendørs træning sådan, at Mik bliver ivrig for at komme ind i ridehuset.... For træne - det skal vi!)
man er nædt til at se det cirkus det er når jeg skal kravle op i saddelen... Det ville slet ikke kunne lade sig gøre uden hjælpere hvis ikke Mik var så dygtig og betænksom.
Det ville også være halsløs gerning - der er flere momenter hvor hestens mindste bevægelse ville medføre, at jeg faldt ned på jorden.
Heldigvis kan jeg stole helt på Mik.
Han står fuldkomment stille. Flytter ikke på ens en eneste hov... og helt ærligt: det ER pisseforfærdeligt-vanvittigt SVÆRT. Tænker med vemod, savn og længsel på de tider, da jeg kunne svinge mig i saddelen uden nogen som helst problemer. Hold da OP hvor er det svært! Og det gør også rimeligt ondt.
Men op i sadlen kommer jeg. Får fødderne i stigbøjlerne (desangående er jeg udsat for gruppe press... Hvis hende som har stedet viste HVOR svært det er for mig at komme i saddelen - så ville hun nok forlange, at der var fem hjælpere tilstede. Og en ambulance parat på plads... Men det man ikke VED - tager man ikke skade af.
OG hun aner ikke hvor fantastisk Mik er! At jeg føler helt ned i min mave at jeg kan stole blindt på den hest - når det drejer sig om at komme op i saddelen).

Mik var jo varmet op. Så vi trænede cirkelvolter, versader OG tölt. I forskellige tempi. OK - det KAN godt være, at tölten ikke var ren. Men mere grisepasagtig. Det kan jeg ikke vurdere.
Men DET jeg kan vurdere er Miks villighed, lydhørthed og fremdrift! Hol da helt KÆFT hvor var han god!!! Og det uden at vi har fået undervisning....uden at vi har trænet flittigt i måneder. JOV JOV - det tegner godt!

jeg havde sådan lyst til, at blive i saddelen og ride ud i verden - ja helt til verdens ende....

Har ikke haft nævneværdige ride-opstart smerter.
Og JA: min opstilling er IKKE (endnu) som den burde være. Sener og muskler på indsiden af benene skal give efter og strække sig.
Jeg må desværre ikke (endnu) lave de rytter yoga bevægelser som ville hjælpe. Havde billeder med til hofte operations konsultationen - og kirurgen gik igennem dem og sagde hvad jeg må nu. Og hvad jeg SKAL vente med mindest 3 måneder endnu. Helst måske 9 måneder...

7 år21. april 2017 kl. 09:39
Jeg tror jeg ved hvad du mener, når du siger at du stoler helt blindt på Mik. Jeg er ikke meget for "store" dyr - jeg synes de er farlige og utilregnelige, men du ved, at jeg er tryg ved Mik. Han er en guldklump.

Ved kirurgen godt at du er begyndt at ride igen? Jeg er sikker på at du ved hvad du laver, men hvor vil det være synd hvis noget forkert sker.
7 år24. april 2017 kl. 07:41

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...