Fra BMI 33 til BMI 25 på kortest forsvarlige tid

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

Sorger, bekymringer, konkret problem som skal løses
ØV hvor er jeg skuffet! Ked af det. Og også vred - på vejne af Mik.

Jeg så det overhoved ikke komme! Havde ikke i min vildeste mareridts fantasi kunnet forestille mig, at den søde dame hvortil jeg flyttede Mik for 8 måneder siden - skulle vise sig være ustabil.
SORT uheld!
Hun har jo for pokker haft heste i pension 10 år. Upåklagelig pasning.

Hvorvidt den grund hun giver, for at opsige opstaldningskontrakten for 2 heste af de i alt 4 som er i pension på stedet, er rigtig, ændrer jo ikke på fakta, at Mik og den anden hest skal flyttes.

Så lad det nu ligge! (Næsten. Fordi jeg er sikker på, at det er ejeren af en af de heste som må blive på stedet som er primus motor i sagen).

Sket er sket.
Og den tid som har gået godt - kommer ikke skidt tilbage.
Jeg kan jo heller ikke vide, om det var afgørende for Miks helbredelse, at han blev flyttet for 8 måneder siden.
Kan kun konstatere, at på nuværende sted har man udvist større imødekommenhed at indrette forholdene bedre for en syg hest end på det sted vi fraflyttede.
Men sandsynligvis havde Mik også kunnet blive rask på det gamle sted.

DER havde han jo overstået slåskampene....

Og han har lige overstået slåskampene på nuværende sted. Har faldet til. Blomstrer og strutter - og er i rivende udvikling som ridehest.

Stakkels Mik som skal flytte fra et sted hvor han trives og føler sig tryg.

Til et andet sted - som jeg ikke endnu har fundet.

Til en NY flok = slåskampe og kæmpe risiko for alvorlige skader

Min skuffelse er STOR.

Endnu værre er det for ejeren af den anden hest som også skal flytte. Hun flyttede sin hest, i god tro, for blot FIRE måneder siden...

Desværre må jeg atter engang konstatere at man ikke kan stole på folk...

Og jeg - har atter engang været til grin.

Den eneste lyspunkt er at jeg fik at vide, at "det ikke haster" med at flytte Mik.

Men i øvrig synes jeg godt nok at denne søde (?) dame var lovligt "streng"!
TÆNK at hun i fuldt alvor prøvede at få MIG til at kontakte ejeren af den anden hest for at fortælle at hun skal flytte sin hest!
"Er du ikke gode venner med K. og snakker godt med hende?"

Så er man godt nok fej!
Hvordan kan man være SÅ "dum i nakken"? Konfliktsky?

Selvfølgelig sagde jeg nej. Det må hun selv klare.

Derpå fulgte hun op med at give udtryk for, at jeg jo selvfølgelig skal komme med min berømte pic-nic kurv med hjemmebag, kaffe og te også EFTER Mik er flyttet... Fordi "det er jo så hyggeligt"...
WHAT??????
Jeg må have givet indtryk af at være en særdeles tossegod person....

Hvis jeg TROR at folk er ordentlige og flinke - og mine venner - så varter jeg gerne op... Har jo også selv synets at det var hyggeligt.

Men MON ikke det er mere nærliggende og naturlig at det fremover bliver ridekammeraterne på det NY sted som bliver inviteret til hygge med kaffe og hjemmebag!

Hvis hende, den konfliktsky kylling, havde åbnet sin mund blot TO dage tidligere - så havde der været en boks til Mik hos vores geniale ridelærer...
Hun skal lige snakke med sin mand... så jeg hører hvad de er kommet frem til på søndag.

HVIS hende den anden som skal flytte sin hest havde lyst - og råd - til at flytte sin hest til min ridelærers hestepension så findes der MÅSKE en mulighed med løsdrift opstaldning for de to drenge... sammen med de to mest rolige af de 7 islandske vallaker som går i løsdrift... Der er to løsdriftshuse.. så man kunne måske dele op flokken i to.. med 4 i den ene flok og 5 i den anden... Men så er der EN vallak for meget... i hh til reglerne om løsdriftsstaldstørrelse.. HM... hvis de 5 MINDSTE gik sammen - så... Jeg ved jo hvordan man beregner kvm kravet... hestenes stangmål indgår i den aritmetiske formel.
Men det er ikke optimalt - for at mindske risikoen for skader bør man sætte heste flokke sammen efter rang og temperament...
Men jeg kan jo ikke spørge hende. Hun ved stadig INTET.

Det er jo aldeles ikke sikkert, at der indenfor overskuelig til kommer en (eller to) ledige pladser hos min ridelærer.
DE er seriøse og professionelle og driver en solid hestepension siden ca"100 år"....
Det er MEGET sjældent at nogen flytter sin hest derfra..
De passer hestene så godt at de ofte bliver VIRKELIG gamle.. der er nogle stadig aktive rideheste som er over 20 år.. Indtil nu er vist nok alders rekorden på stedet en stadig aktiv ridehest på 28 år...

Nogen gang kan enkelte personer blive smidt ud.. f.eks. hvis folk ikke overholder den regel, at man ikke må medbringe hunde.
Og især ikke hunde som løber rundt uden snor.
En fornuftig regel!
Jeg kan jo ikke gå og "håbe på" at nogen skal blive smidt ud!
Og naturligvis siger de ikke nogen op blot fordi der skal gøres plads til Mik..

Jeg leder altså med lys og lygte..

Og KUNNE SPARKE mig selv på skinnebenet.. for ca 1½ måned tilbød min ridelærer at jeg kunne flytte Mik til dem.

Men JEG, mit ÆSEL, syntes jeg ikke kunne være det bekendt overfor hende den "søde"... mente at man regnede med mig som mugedame 2 dage per uge... ville ikke SVIGTE!

Jeg HÅBER at jeg nu endelig har lært min lektie og at jeg fremover IKKE tænker på andre.
men BLOT på hvad som ville passe mig og min hest bedst.

Også hvis hende den "søde" pludselig fortrød og trak sin opsigelse tilbage. Så flytter jeg Mik.
Fordi hun har vist at hun ikke er seriøs og stabil.

Men jeg er hunderæd for at flytte Mik.
Hvad nu hvis han slås og kommer alvorlig til skade???
10 år17. januar 2014 kl. 08:56
Øv hvor er det trist, Solakka. Kan godt forstå at du er bekymret og ikke mindst vred over den behandling du har fået. Håber du snart finder en god løsning for både dig og Mik.
10 år17. januar 2014 kl. 11:12
Ej, men Sol - sikke da en k*lling. Jeg håber du finder et godt sted til Mik og at han ikke skal igennem alt for mange slåskampe, når han skal indlemmes i en ny flok. Jeg håber også at du falder godt til det nye sted - og så kan hende den anden sq lave sin kaffe og opfinde sin hygge selv. Ærligt talt.

Og du skal ikke tænke på svigt - det er jo hende, der svigter dig og Mik. Én ting er hvis Mik eller du ikke falder til og falder ind i miljøet, men det virker det jo til at I er. Mik slås ikke mere og du må gerne komme med kaffekurven, når I er flyttet. Jeg ved ikke grunden til opsigelsen og det er for så vidt ligegyldigt. Den skal effektueres nu og jeg krydser fingre for at I finder et sted I kan være "i 100 år".
10 år17. januar 2014 kl. 22:10
Øv hvor surt -og tilsyneladende uretfærdigt! Hun lyder da godtnok som en underlig snegl...måske hun har en anden politisk overbevisning end du og vil ikke huse en kendt politisk engasjeret hest? :D aj, undskyld, men nogle gange er ting så dumme at man må le af dem. Det er så surt at måtte flytte sin hest, både pga farerne for skader, men også fordi hestene er så meget vanedyr som de er. Jeg håber virkelig du kan få en plads hos din ridelærer, for det lyder til at være et helt super sted.

Og hvor er det dog fedt at høre om din og Miks hvirvelvinds-udvikling! Jeg er jo ikke selv ishest-rytter, men jeg har en veninde som har et islænderstutteri ved Låsby, og hun har jo forklaret mig lidt om hvad det går ud på. De har lånt heste ud til verdensmesteren (både nuværende og forrige), og rejser hvert år til Landsmot påIsland. Det lyder som en fascinerende, omend lidt speciel, verden. Selv har leg altid haft lyst til en ridetur over Island, og jeg har en aftale med en veninde om det. Når vi begge har tid og mulighed igen!
10 år18. januar 2014 kl. 06:53
Hun er i sin fulde ret at smide ud de heste hun ikke vil have opstaldet på sin gård.
Ret skal være ret!
Endvidere er hun et usædvanlig behageligt og venligt menneske. Men AK - konfliktsky i ekstrem grad!
Det var nok derfor hun kom til at sige nogle fjollede ting når hun havde mandet sig op til at fortælle mig at hun opsiger kontrakten og Mik skal flyttes.

Jeg fik jo et chok!
Og blev meget ked af det.
Og vred. Fordi det jo var ganske unødvendig at Mik skulle flyttes til hendes gård for så kort en periode.
Godt nok tilbød hun gode rammer for en hest på sygeorlov. Men så ringe var nu heller ikke rammerne på det sted Mik forlod for at flytte til hende.
HVIS jeg havde haft mindste mistanke om, at det kun ville være for en kort periode - så havde jeg ALDRIG flyttet Mik derhen.

Min bekymring er jo, at Miks skade bryder op når han atter skal igennem magtkampe i en ny flok.
Hvis dette sker - er risikoen for, at Mik skal aflives jo desværre meget stor.

Men - det er stadig hendes RET.

Og jeg må have givet indtryk af at være "tossegod"... det, at jeg er kommet luntende med hjemmebag og kaffekurv skyldes jo, at jeg gerne serviserer dem jeg betragter som gode kammerater eller sågar venner... Jeg kan godt lide at HYGGE.

Men jeg har svært ved at betragte nogen, som de facto træffer beslutninger som udsætter Mik for fare, som en "god ven" eller en "god kammerat". Uanset vedkommende er i sin gode ret.

HELDIGVIS forbarmede sig vor ridelærer - og Mik må flytte til deres hestepension!
Min taknemmelighed og lettelse er stor.
Også den anden hest som er opsagt må flytte derhen. Hvis ejeren vil. (Min ridelærer har kendt hende siden hun var en lille pige, og har kendt hendes forældre).

Mik skal flytte den 15 februar. Ins' Allah - må det gå godt!
Jeg håber flytningen ikke vil lede til Miks død. Jeg er MEGET bekymret.
Har søgt efter gode råd... men der findes nok ikke nogen super trick til at forhindre at heste - opfører sig som - heste....

Vil dog tage en snak med den dygtige dyrlæge som fandt den rette diagnose for Miks skade... Og spørge hvad han mener..

Den dag som er gået godt - kommer ikke skidt tilbage!

Så jeg glæder mig over, at Mik igår, for trettende gang i rap, var ENDNU bedre end sidst!
Det er fuldkomment SYRET!

Blandt andet viste han super trav, super tölt. Og der var atter "indkaldt" publikum til at komme og beundre "miraklet"!! Hihii - det er da FOR VILDT!

Når vi ankom til ridehuset var en anden islænder ekvipage igang med at få undervisning.
Jeg beundrede den flotte trav den ekvipage viste - oj oj hvor så det GODT ud!

Når Mik og jeg var færdig med dagens undervisning, og vores lærer roste kraftigt og sagde at dagens trav var den flotteste hun havde set Mik præstere.. så spurgte jeg, meget forsigtigt, hvorvidt Miks trav præstation var lige så god som foregående ekvipage havde vist.
Fik som svar: Nej - Miks var bedre! MEGET BEDRE!! I en helt anden klasse.
Oh guud - jeg var ved at falde af hesten - blev helt overvældet!

Jeg ønsker jeg kendte nogen som er god til at optage videoer og som kunne og ville komme og filme... Jeg ville så gerne selv kunne se hvordan Mik går nu.. når vi får så meget ros.

I morgen skal jeg til København til min første "arbejdsdag" som gratis og frivillig medhjælper i Socialpolitisk Forening.
Det bliver spændende!

10 år20. januar 2014 kl. 11:54
Hvad kræver det at filme Mik og dig? Jeg tænker at jeg har et spejlreflekskamera (Canon EOS 500, vist nok (det har jeg da glemt)) som kan optage videoer også - og jeg kommer gerne og filmer, hvis det er. Og tager billeder. Det er alt for længe siden jeg har haft fat i det kamera, kan jeg mærke og jeg keeeeeeder mig. :-P

Sig til og jeg kommer vimsende til Helsingør, medbringende kamera.
10 år20. januar 2014 kl. 12:00
Super tilbud fra Firkanten!
TAK Firkanten!
Neej - nu bliver jeg GLAD! Et super tilbud!!
Mon ikke et spejlreflekskamera som kan tage videoer ville være super godt?
Jeg kan prøve at høre i islænder grupperne og på fb - der er sikkert nogen som kan fortælle on sine erfaringer med lige dette kamera..
Folk er nemlig super søde til at svare på både joras og i fb grupperne!

Hehe - men det er KOLDT!! Jeg henter dig gerne og kan enten køre dig til det ridehus hvor vi får undervisning.. eller hvis du orker gå 2 x 3 km til og fra ridehuset så kan du følges ad med Mik og mig...
Det vil nok tage ca 5 timer i alt...

15 min fra Helsingør til gården... mindst 15 min strigling og opsadling (ved tøvejr tager det længere tid.. hvis Mik har rullet sig i mudder). 40 minutter gåtur i rolig tempo. ca 30 minutter undervisning ( igår blev jeg tilbudt kaffe i ridehuset efter undervisning.. plus 10 minutter) 40 minutter gåtur tilbage til gården. Sadle af og give Mik en spand med lidt opblødte roepiller, mesh, kosttilskud, æble og gulerødder - 20 min.
Hvis de andre heste har fået sin frokost og jeg ikke kan få en aftale med ejeren om at han kan spise sit hø i boks og hun lukker ham ud senere... så går der endnu en time.. i kulden.. når han spiser sit hø der man sadler op..
Fordi de to andre HAR jo spist sit hø - men vil slås for at få en del af Miks ration...

Tror du du vil kunne klare sådanne strabadser nu? Eller skal vi vente? Når vi bor på det sted hvor Mik får undervisning så bortfalder jo 2 x 40 minutter gåture. Godt nok skal han varmes op og køles af mindst 2 x 15 minutter...
10 år20. januar 2014 kl. 12:20
Jeg kan pakkes ind og også hjælpe med noget, så jeg får arbejdsvarmen, jeg skal bare huske at mærke efter. Og så skal jeg have madpakker med, så jeg ikke går sukkerkold. :-D Vi kan måske også medbringe noget varmt at drikke, så det ikke bliver pivkoldt?

Men jeg er altså frisk. Jeg er ikke tryg-tryg ved heste, men jeg synes de er søde og gider godt klø bag ørerne og jeg må også gerne blive beskidt, hvis det er.

Hvis I går i et tempo jeg kan følge med i, så kan jeg også godt gå turene frem og tilbage. Jeg savner jo at røre mig. Hvis jeg så klapper sammen, når jeg kommer hjem, kan jeg jo sove næste dag. ;-)

Jeg er fresh. Skal vi sige i weekenden eller hvornår er det I træner? :-D

Jeg tjekkede lige kameraet og det er et Canon EOS 600D, hvis det har nogen betydning.
10 år20. januar 2014 kl. 12:40
Næste gang er nu på onsdag.. og så er der pause pga lærerens ferietur
Hej Firkanten - næste gang er nu på onsdag!

Bagefter er der pause - da min lærer skal på en velfortjent ferie til The Big Apple.

Undervisningen er kl et. Jeg plejer at være ude på gården senest halv tolv...

Er det for tidlig nu på onsdag? (Varme drikke er ikke et problem.. heller ikke plaider og ting man kan "pakke sig ind i"
10 år20. januar 2014 kl. 13:22
Altså, jeg skal ingenting onsdag, så hvorfor ikke? Jeg finder dig lige på Facebook og tilføjer dig som ven, så er det nok nemmere at arrangere tider og den slags.
10 år20. januar 2014 kl. 13:39

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...