Fra BMI 33 til BMI 25 på kortest forsvarlige tid

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

Uh, Firkant. Dig skal vi nok få gjort en hestepige ud af! :-) :-)
Ganacherne er det øverste stykke af hestens underkæbe. De store, halvrunde "kinder".
Hesten er ikke fra naturens hånd bygget til at slæbe rundt på mennesker. Hvis vi skal undgå at den slider sig selv op i en alt for ung alder, så må vi træne den i at bruge sin krop på en lidt anden måde, end den ville i naturen. Med en rytter på bliver tyngdepunktet forskudt bagud, og derfor vil vi gerne have den til at sætte sine bagben længere frem under maven, når den går. Hvis du lægger dig på hænder og knæ, og nogen placerer en ti kilo tung sandsæk midt på din ryg, så vil din ryg have bedst af, at du spænder lidt op i mavemusklerne. Men prøv at bevæge dig fremad imens, det kræver lidt øvelse. Hvis du så løfter dit hoved op, så taber du ryggen. Hvis du istedet tvinger dig selv til at kigge på brystet (eller brysterne), så får du nemt koncentreret hele muskelspændingen i overkroppen, og din lænd og dine ben vil have svært ved at følge med. Det er den fysiologiske del af det. Dengang heste blev brugt i krig, var det en nødvendig videnskab at finde ud af, hvordan man bedst trænede dem til at kunne bære en rytter længe - både i lang tid pr. dag, men også i mange år. Der er kilder tilbage i 16-1700 tallet, og også en gammel græker eller to. Hvis man studerer dem, for at forbedre sin træning af hesten, kalder man det i vore dage akademisk dressur. Lidt tættere på tidsmæssigt, og uden de meget imponerende øvelser over jorden (eks. levade), er der foreskrifterne for det tyske kavalleri anno 1914. Det kaldes af mange klassisk dressur. I de seneste 30-40 år har ridningen udviklet sig til i højere grad at være et spørgsmål om æstetik. Desværre har det betydet, at nogle af pointerne ifht. det fysiologiske er gledet lidt i baggrunden. (Det er min mening i en debat, der i hesteverdenen indimellem kan blive ret ophedet.) Blandt andet har der været en del debat om en træningsmetode, der hedder Roll-kur. Den går kort sagt ud på, at man hiver hestens mund så tæt ind på bringen som muligt. Nåja, det leder hen til det med samling. Forestil dig sådan en boks, som du i fotoredigering kan bruge til at trække billedet i forskellige retninger. Put et billede af en hest med rytter ind i, så kalder vi det hestens ramme. Du kan trække den lang, og forestille dig at hesten strækker sin hals helt ud. Eller du kan trække den lodret, så der bliver kortere mellem hestens hoved og hale. Så har du samlet hesten. :-) Forudsat altså, at den sætter sine bagben godt frem under sig, så de bærer mest muligt af dens vægt. Det kan være lidt svært at se i forbifarten, så det nemmeste er at kigge på om næseryggen er lodret, eller ca. 5 grader foran. Og så ramte vi netop konflikten mellem fysiologi og æstetik, for hvis fokus bliver på at næseryggen skal være lodret, så glemmer man let bagbenene... Når du ser Nuno Oliviera ride en piaffe (dressurøvelse, hvor hesten nærmest traver på stedet), så ser du noget nær den perfekte samling. Hvis du så har tålmodighed til en olympisk dressurklasser på tv (velkommen i nørdeklubben!), så vil du sikkert se et par heste, der kun lige netop løfter bagbenene, og måske ikke engang i samme takt som forbenene.
8 år30. april 2016 kl. 18:45
Det er altid spændende at lære nyt - også på områder, der ligger langt væk. Man kan altid bruge det til TP eller andre situationer, hvor det er rart at kunne imponere andre. :-P

Tak MarleneP - det var en god forklaring og jeg er nysgerrig på mere viden. Jeg googlede lige Nuno Oliviera og piaffe og fandt en noget dårlig video, men jeg kan godt se hvad du mener. For- og bagben går i samme takt - hesten løfter tydeligt benene fra underlaget. Og næsen står lodret. Dog ser det ikke videre ud til at hesten synes om det - den har tungen ude og virker træt af bidslet. Men det er måske bare lige da.

Jeg kan sagtens følge at hesten skal bruge bagparten til at bære vægten - det samme skal vi jo, når vi løfter. Altså, løfte med lår og ben fremfor med ryggen. Og det giver mening at få hesten til at bruge bagbenene under bringen fremfor bag kroppen, når den har en rytter på. Tak igen for info. Jeg læser spændt videre om Mik - og andre heste. ;-) :-D
8 år30. april 2016 kl. 23:41
UPS - hvordan kunne jeg overse, at MarleneP havde skrevet et fint svar til Firkantens spørgsmål!!??
Nåh - gider ikke slette... så hestenørderiet fortsætter!! Tihii!!

Firkanten: Hesten er ikke skabt til at bære en rytter på sin ryg.
Og ja - det handler om fysiologi - aka biomekanik!

Hvis vi insisterer på at ride - så er det rytterens pligt at se til, at hesten bærer sig selv korrekt. Ellers opstår der skader. AV!!

Her er en god video som beskriver dette emne. Plus hvilke forfærdelige skader dårlig ridning kan medføre...

Developing Your Horse's Back: the Biomechanics of Engagement

youtu.be

her er en til - med Will Faerber, en Nuno Oliveira elev...
How To Engage Your Horse's Back

youtube.com

Der SKAL være kontakt med biddet... Ikke noget med at hive og flå i tøjlerne... Hesten skal selv søge biddet...

Firkanten - link til et billede af et hestehoved. Nr 10 er ganaschen - måske ville du kalde det "hestens kind"??? gullhov.se

Marlene P - kender du til Marijke de Jong..? Tænker, at du kunne bruge hendes "Straightness training"... vi har en dansk Marijke de Jong gruppe på FB... Man kan downloade en gratis E-Book .

Her er link til Marijkes FB side: facebook.com

Den danske gruppe er lukket - men du kan jo bede om venskab? Straightness Training Denmark

Versade i hånden ER svært!
Man skal virkelig have blik for helheden OG alle delene . På EN gang.

hesten må ikke falde ud på ydre skulder.
SKAL bære vægten på det indre bagben.

Må IKKE mase - det skal foregå meget langsomt. Skridt for skridt.

Den jeg kender som mestrer dette til perfektion (også en Nuno Oliveira elev - den eneste i hele Norden)

Bruger: trense med bid og tøjler under kapsun. (Helst kapsun med fast bøjle) (JEG synes at Miklem Rambo trensen fungerer endnu bedre!)
Et kort grim skaft og en tilstrækkeligt lang pisk.
Det er en stor hjælp at bruge f.eks barrikaden i ridehuset som støtte for hesten...

Man kan starte med at gå baglænges foran hesten - med grimskaftet sat fast i kapsunens midterste ring. Hesten skal være eftergiven i nakken, let stillet ind ad. IKKE bøje halse eller nakke (NO broken neck!) Forparten lidt indenfor hovslaget. Vibrer forsigtigt grimskaftet - og beløn prompte ved eftergift. MEGET korte ræpriser - og belønninger, ros.
Formål: at lære hesten at forstå, at du vil at han/hun skal gå MEGET langsomt langs barrieren med forparten lidt indenfor hovslaget. Med afslappet hals og nakke.

Når dette første trin forløber afslappet og roligt kan man gå videre - bruge en pisk. IKKE til at slå, men til at berøre f. eks bugen - maven skulle jo gerne komme op.
Senere går man ved siden af hesten - holder pisk og ydre tøjle i samme hånd. Støtter på den ydre tøjle (take and give!) - stadig nemmere med grimskaft i kapsunen... ellers skal indre tøjle vibreres.
Det SER så nemt ud... og er så svært! Og endnu sværere at beskrive!

hehe hvor BOR du MarleneP? Hvis det på Nordsjælland så kunne man måske få hende som KAN at undervise dig og hesten lidt??

Og hvis du er blevet utryg ved at sidde på hesteryg - så har du brug for en god dosis Mik-ridning!
Mik har hjulpet flere ryttere tilbage i saddelen efter rideuheld..
Og har hjulpet mange mennesker af med deres heste skepsis.. Han er nemlig meget nutted og man kan stole på ham!
Folk som egentlig har været bange for heste hele sit liv - føler sig trygge og godt tilpas på ryggen af Mik.

8 år1. maj 2016 kl. 09:57
Okay, så jeg mangler bare en ridebane, en kapsun, og en hulans masse øvelse! Jeg tror, jeg prøver med at sætte grimeskaftet i den lille strop til den nederste rem på næsebåndet. Den har vi alligevel aldrig brugt til noget. Jeg har kun forsøgt med tøjlerne, og der mister han fremdriften.
Jeg er for nylig stødt på Marijke de Jong. Jeg synes, hun siger stort set det samme som de akademiske, men på en måde hvor alle kan være med. Det er spændende at læse Bent Branderup (Google ham, Firkant!), men jeg har ingen ambitioner om at ride med en hånd og blankt kandar. Og så er han liidt selvhøjtidelig...
Jeg bor i Odsherred, men jeg ville RIGTIG gerne møde dig og Mik. Og jeg ville være SÅ glad over at få din hjælp til at komme op på hesten igen!
8 år1. maj 2016 kl. 12:26
Marlene P - versader i hånden kan man sagtens træne på almindelig vej! Så bruger man vejkanten som "barriere" - endnu bedre hvis der går et hegn langs vejen.. Mik og jeg er jo ikke mobile (ingen trailer - og min lille Fiat ville heller ikke kunne trække en trailer... plus jeg ikke har trailerkort..)
Men du er velkommen til at komme til Helsingør - godt nok er det 124 km at køre... og tager angivelig 1½ time hver vej...
8 år3. maj 2016 kl. 07:41
:-)
Den smule vej kører jeg da gerne!
8 år3. maj 2016 kl. 13:45
Super MarleneP - du er meget velkommen!
Lige nu er Mik ikke til ridning... Kan ikke huske udenad hvornår han atter er klar at bære rytter på ryggen.
Jeg vender hurtig tilbage - og så laver vi en aftale!
hehe - hvis du er med på den - så kører vi mit sædvanlige "bliv tryg på Miks ryg" program! Det plejer at virke!
Har lagt en plan for at komme de manglende rygmuskler til livs! (Skal dog forankre den med dr Dyr - hun er vist ved tlf i morgen mellem halv syv og ni om morgenen)
10 gange laser med to - hver anden/hver tredie dag. Ingen rytter belastning. Men lidt gå- og longe (ikke små cirkelvolte) motion.
Med indspændinger (ikke hele tiden selvf.)
ÆRGERLIG at jeg ikke kan gå.
Efter 10 gange laser kommer Dr.Dyr og inspicerer - og laver (hvis det er behov for det lkiropraktik. Bagefter 2 dage hvile - og så skulle Mik være klar!

8 år4. maj 2016 kl. 07:32
Sol, kan du cykle? For så tænker jeg at jeg gerne vil lufte dig og Mik, hvis du tør? Jeg vil helst at du er med ved siden af os, for så godt kender jeg ikke Mik. Jeg kan ikke love at komme til Helsingør hver dag, men jeg vil gerne have en fast lufter med Mik i weekenden. Jeg trænger til det, han trænger til det - og du trænger også til at der sker lidt. Hvad siger du? Det eneste jeg skal have for det er en kop varm kaffe. ;-)
8 år4. maj 2016 kl. 17:59
Åh tak Firkant - hvor er du bare sød!
Nej - desværre kan jeg ikke cykle. HVIS jeg kunne, og var en stabil og habil cyklist - så ville jeg kunne motionere Mik. Han er blevet cyklet med som unghest - så det kan han fint! Altså det der med at løbe ved siden af en cyklist...

Jeg har godt nok en rusten cykel.. Men den skal have Den Store Tur hos cykelsmeden før den kan bruges.
Og jeg er ikke særlig motiveret. Jeg har ikke glemt hvor slemt det er, at vælte med cykel! Lige nu tør jeg slet ikke engang tænke på hvad jeg risikerer at kan ske - hvis jeg vælter.
Og så har vi problemet med at "trampe til" i opførsbakker...
Jeg har sågar tænkt på støttehjul... Og en el-cykel.
I det der glaid.dk træningsforløb kommer jeg vist til at varme op på cykel...? tror jeg... Og så kan jeg få afprøvet hvad hofteknoglen og ikke mindst venstre knæ siger til den slags. Før jeg beslutter hvorvidt den rustne cykel skal en tur på cykelhospitalet... og få monteret støttehjul.
Jeg vil dog sikkert ikke kunne cykle langsomt nok til at det passer i tempo med rask Mik skridt.

Firkant - hvad med at komme op til Helsingør og træne at gå med Mik på en lukket ridebane? Alternativt i ridehus.
Så finder du hurtigt ud af hvor nem han er at styre!
Hvis man lytter til Anna Volovic så skal man ikke gå ture med heste i grime. Men ALTID bruge kapsun.

Mik også kan gå som håndhest.
Det har han også lært som unghest.
Hvis du vidste hvor mange som SAGDE, at de ville tage Mik med som håndhest på det sted vi stod tidligere.... og hvor lidt DET blev til! ØV ØV ØV!

Tænk - jeg dummede mig! TYPISK pensionist fejl (pensionist uden den store familie og uden fast vennekreds)
Ringede til Dr. Dyr for at snakke lidt om den plan som Laser-veninden og jeg har aftalt.
Men for pokker - det er jo HELLIG DAG i dag!!
Sådanne petitesser lægger jeg jo ikke mere mærke til!
Vil snakke med Dr. Dyr om at hun ikke skal komme tirsdag den 17. maj. Men først torsdag den 2. eller tirsdag den 7. juni.
Fordi nu skal systematisk laser behandling afprøves! 10 gange i alt. Behandling hver anden eller hver tredie dag.
Sidst veninden prøvede lidt - kunne man straks se en forbedring af rygmusklerne.

Jeg skal selv genoptage min 2:5 strategi.
Havde brug for at glemme ALT om at styre kosten. Og DET kan straks ses på vægten.
Men jeg er da glad for, at der er et ÆGTE vægttab på 6 kg siden 2. marts.
Ak ja!
Så det er bare at klø på!
8 år5. maj 2016 kl. 08:02
Sol, jeg kommer gerne og motionerer Mik og mig - og dig? - på lukket område. Måske jeg finder mod til at gå med ham ude, når jeg lærer ham at kende.

Jeg har ingen planer i weekenden. ;-)
8 år5. maj 2016 kl. 11:38

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...