Fra BMI 33 til BMI 25 på kortest forsvarlige tid

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

jeg hænger bare ved - jeg gider simpelthen ikke være overvægtig længere

Min overvægt er da i hvert fald noget JEG kan styre!
Tak Silvercocker for opbakning!

Helt klart bliver jeg da ved med at passe min hest - helst på guldmedalje niveau. Det er jo ikke en sur pligt - jeg er jo vanvittigt glad for den frække dejlige hest!
Vores Fodermester & Staldboss L. var nødt til at binde op Miks saltsten. Fordi Mik LARMEDE meget demonstrativt med stenen når han syntes at serveringen gik for langsomt! Nu kan han stadig demonstrere sin utilfredshed - men på et lavere decibel niveau!
Ak ja - den hest finder ALTID på noget nyt!
Det er derfor han er så sjov - han er meget fremmelig og initiativrig - og samtidig en meget betænksom ridehest.

Sidder lige og gnasker gulerødder... Kosten lander nok på et godt kalorietal i dag.
Men motionen er lidt for ringe...
Det har jo blæst en halv pelikan heroppe i Nordsjælland...
Kan I hygge jer alle søde medtabere!
Sól
12 år12. januar 2012 kl. 16:35
re: jeg hænger bare ved - jeg gider simpelthen ikke være overvægtig længere
Kære tante Sol.

Nu har jeg endelig fået læst hele din tråd igennem. Og med gru fuldt hele historien om Mik og hans lyskesår! Det var frygtelig læsning for mig som også er hestemenneske, og jeg måtte ty til at snydelæse dine sidste indlæg for at finde ud af om han overlevede før jeg havde lyst til at læse videre. men hvor er jeg dog bare imponeret over alt du har gjort for ham! Selvom jeg selv er glad for min hest, så havde jeg aldrig kunnet gøre alt det du har gjort for Mik. -Det tror jeg faktisk at det er meget få mennesker som ville kunne.
Jeg har bare haft min hest i 8 måneder, så vi har ikke et nær så tæt forhold som du og Mik, men alligevel ved jeg hvor frygteligt jeg ville have det hvis han blev så syg som Mik har været, og hvor meget af mit fokus som ville være på ham. Og det er klart, at der ikke er plads til vægttabsfokus oveni alt det -det har alle fuld forståelse for, og det må du også selv huske på -at du ikke skal slå dig selv i hovedet med at det ikke er gået hurtigere. (men jeg tror nu heller ikke at du gør det).
Jeg håber at det bliver bedre med Mik, og at dette nye med væske fra såret osv bare er en lillebitte efterdønning. Det lyder jo også som om han ellers er frisk, med alle de narrestreger han finder på :)

Håber at både du og Mik for et forrygende 2012, i sundhedens tegn!
Knus, Kosesmølfen
12 år13. januar 2012 kl. 14:10
I dag har jeg bværet UTRO!!
I dag har jeg været UTRO - ja det har jeg!!!

For første gang under hele Miks sygdomsperiode har jeg sagt ja til at ride en anden hest end min egen kære Mik!

Jeg har eller fået mange tilbud fordi folk har haft ondt af mig ikke kun pga Miks helbredsproblemer men også fordi jeg jo ikke har kommet ud på rideture... Pænt af folk _ men jeg har sagt pænt nej tak. Jeg har ventet på Mik..

Men nu var det en lidt særlig situation - min veninde vil ikke ride ud alene. Og hun tør ikke lige nu ride sin bedste hest - som plejer at være hård i munden, løbe med hende som hesten skal stoppes på tøjlen. Fordi min veninde har for nylig haft BEGGE skuldre ur led.

Så jeg fik låne Sorte Pila og hun red selv Røde Pila - som er en mere rolig model.
Min veninde har da gennem flere år tilbudt mig at prøve sorte Pila... Men jg har været lidt i tvivl...

Men i dag sagde jeg ja - for min venindes skyld.

Hold da helt op sikken lækker hest! Meget bedre end Mik. Og meget meget nemmere at ride!
Skøn hoppe! Og så er hun mega kvik!
Jeg bad om lov til at straks "installere" en stop knap - det fik jeg lov til.
Tre gange skulle der til - og så var Pilatøsen klar over at hvis man prompte responderer på anholdende sæde og små blide anholdninger på tøjlen plus stemmekommandoen haaalt - og står som en statue - ja så får man en godbid! Og ROS!
Det var nemt nok!

Mik har også fået sin motion i dag, hans boks har jeg også muget - så skridttælleren siger 23.852 skridt og 15,5 km. Og jeg er ikke klar for i dag endnu.
Skal id til Mik en gang til - plastret skal skiftes, temp. skal måles. Og så skal vi på en lille aftentur.
SÅ har Mik fået sin motion for i dag.
Nu den stakkel ikke må komme på fold igen..

Kosesmølf - ja det har været et langt, hårdt forløb! Men Mik er sej og tapper - og jeg har jo alle forudsætninger for at passe ham godt:
- er på efterløn
- er kemiingeniør og vant til at man skal være præcis og udholdende
- har arbejdet med bakterier på hospitals lab. - ved rigtig meget om aseptik og hygiene
- har verdens mest forstående og tolerante husbonde
- er et stdigt best - har så meget sisu at det ville være nok til en hel skoleklasse...

og så elsker jeg faktisk Mik. Han er en dejlig hest og en stor personlighed. Så jeg er jo top motiveret at knokle på for at han skal bli rask og kunne have det gode hesteliv han skal ha og fortjener.

Nåh nu må jeg gøre klar til at tage ud til Mik!

Håber alle har nydt denne herlige solskinsdag!
12 år14. januar 2012 kl. 19:04
re: I dag har jeg bværet UTRO!!
Hehe!

Jeg er sikker på at Mik under dig en tur med en "anden"!
Han ved jo godt, at det er ham som er hesten i dit liv :)

Du har nok ret i, at det har været en fordel at du er på efterløn i forhold til at kunne passe hans sår og gå med ham -jeg kunne ihvertfald aldrig have gjort det og samtidig passet mit arbejde. Og jeg tror så heller ikke min kæreste (selvom han er meget large) havde syntes at det var så fedt hvis jeg brugte så meget tid på min hest.
Men hvordan går det så med såret nu? og med temperaturen?

Håber selvfølgelig på det bedste!
12 år17. januar 2012 kl. 12:32
ak ja - så har jeg atter redet på en anden hest!
ak ja - så har jeg atter redet på en anden hest!
Og denne gang på en superfin højt kåret hoppe! Med STOOR vilje, kæmpe bevægelser og V& motor med turbo!
På et tidspunkt under vores vidunderskønne ridetur i Gribskov blev hoppen lidt - mopset? Eller inspireret af en anden hest der lavede ballade..
Hvorom alting er så både bukkde og stejlede hun - og så prøvede hun at stikke af lidt. Men hun kom ikke særligt langt før jeg fik hende stoppet - da det i grund er en meget velredet og velopdragen hest.
Ejeren som var med på turen var bare SÅ bekymret - hun troede nok at jeg ville være bange efter sådan en tur!

Jeg NØD og var stolt som en pave at jeg ikke faldt af. men IKKE stolt over at jeg havde taget hesten i munden for at stoppe hende.

Jeg VIL jo så gerne lære at ride! At blive en DYGTIG rytter!
En dygtig rytter rider hesten med sædet og med vægthjælper og har ALTID en meget, ekstremt meget blid hånd....
Men så langt er jeg ikke - endnu.

Tak Kosesmølf for din interesse!
Miks sår er blevet meget mindre - ikke tørrt endnu. men ingen dybde, kun en væskende ca 7 mm lyserød plet.
Jeg skal snakke med dyrlægen her til morge.

Min plan om at smide mange gode kg overbord er lige nu gået i vasken... ØV ØV ØV. Har ikke kunnet sove ordentlig i nat... og har natte-trøste-spist. Har faktisk spist helt unødvendig meget de sidste tredage.

Dels fordi jeg gruer mig for dagens seance - en sadel reklamation af de store...er blevet snydt: fik syet en sadel - Saddle Fit 4 Life - efter mål til 32.800 kr (og husk jeg er en lille kirkemus på efterløn - så de var for mig ENORMT mange penge!)
Både hesten og jeg selv blev målt igennem.. Men sadlen ER for lang.
Tror nok jeg ved hvorfør: de havde ikke en kort nok bom på lager. Og på trods af at de havde lovet at lave en bom specielt til Miks ekstremt korte ryg - så har de brugt en for lang bom.
IKKE sjovt alls!
Måske mødes vi i helsingør handelsret... De lovede at tage sadlen tilbage hvis den ikke passer Mik. Og det gør den ikke. Har det på skrift fra dyrlægen...

De komer kl to i dag.

Men det er ikke det værste!
Jeg er så SKUFFET over det sted hvor Mik står opstaldet!!
Helt ærligt: dumme svin!
De overholder ikke hestelovens bestemmelser. Har sin ny stakkels hoppe at gå uden læskur eller mulighed for læ, ly og tørt leje på en lille mudderpøl til fold.
Nu truer de med at smide en af løsdriftshestene ud fra tørreboksen=sygeboks. Fordi de vil bruge den til sin egen raske men barberede hest. Dyrlægen har sagt at denne hest skal være på boks om natten og på sygefold om dagen. Så fra lørdag af vil de at denne hest skal stå på en mudderpøl til sygefold UDEN mulighed for ly og læ og tørt leje. SVIN SVIN SVIN.
Ejeren fik en sms kl 22 i går aftes om dette. Hun ringede mig og grad så voldsomt at jeg først slet ikke kunne forstå hvad der var sket.

Densamme "pæne dame" brokkede sig til mig igår. Hun synes jeg skal betale mere fordi Mik - som jo har boksplads - overpisser bunden i sin boks fordi han pga af sine sår er så mange timer på boks! JEG har uden nedslag i prisen selv betalt spåner til Miks boks siden 15 september frem til ca medio december...
Jeg betaler for fuldpasning meen har selv muget Miks boks... plus at jeg plejer at tage et par andre bokse også - nu jeg er igang med at muge...
Og så er hun SUR over at Mik larmer i sin boks.

Jeg tror jeg hellere må spørge hende hvis hun vil at vi flytter.
Hende med den anden syge hest søger desperat efter et andet sted...

TÆNK at man starter en hestepension UDEN at orientere sig om hvad loven kræver!
Og hun er læsekyndig. Har en rimelig stor stilling hos Novo Nordisk.

Jeg tror lige jeg tager en snak med Hestens Værn i dag...
Læskurene mangler også strøelse. Der står i loven at hestene skal have et tørt og strøet leje. Bunden i løsdrifterne er indtil videre tør. Men ingen strøelse. Blot stabilgrus md store skarpe stene....

Jeg bliver bare SÅ sur!
12 år19. januar 2012 kl. 07:59
re: ak ja - så har jeg atter redet på en anden hest!
Det lyder som om ejeren af stalden er mere interesseret i indtjeningen end i hestenes tarv. Hvis ikke hun har plads til alle heste i ordentlige bokse og ordentlige udeforhold skal hun reducere antallet af heste indtil forhold og antal passer sammen.
Men det er da skønt at Mik nu blot har et lille mærke tilbage. Og du har haft nogle positive oplevelser med en anden slags hest. Det betyder jo ikke at du pludselig ikke længere er glad for og tilfreds med at ride en islænder, du har blot prøvet noget andet til en forandring. Ud over at der er tale om tænkende væsner, så kan din oplevelse vel sammenlignes med at prøvekøre naboens sportsvogn. Det er sjovt, og kan nok godt gentages nogle gange, men din egen lille folkevogn polo med alle dens skønhedsfejl og alle de penge du har ofret på den, det er den du føler dig hjemme i og til enhver tid vil gøre alt for at bevare. De blod, sved, tårer og penge du har lagt i din hest glemmer du ikke til fordel for noget der kommer let og måske på overfladen ser imponerende ud.
Og så til sidst et venligt spark. Kom ud af den nattespisning. Væk med de mange kalorier sent på dagen. Du kan godt. Du har lige bevist det for en uge siden.
12 år19. januar 2012 kl. 08:32
Nu skynder jeg mig atter fokusere på min vægt!
Tænk at min vægt ikke har hoppet op i skyerne - og det på trods af at jeg har spist for meget de sidste tre dage!
FANTASTISK!
KUN 77,4 kg!!

Det er jo ikke så lang tid siden vægten viste 82,5 kg.

Nu må jeg bare - hehe "bare" - holde op med det trøstespiseri!
INTET bliver jo bedre af at jeg tager på istedet for at tabe mig!!
12 år19. januar 2012 kl. 08:34
re: Nu skynder jeg mig atter fokusere på min vægt!
Hej Silvercocker!! TAK for dit spark - det var lige tiltrængt!!

Det er da som POKKER hvor nemt man falder tilbage i gamle dårlige vaner!!!

Du har så inderlig ret: jeg er nok mest glad for min egen lille Mik. En islænder som fysisk er af den gamle type: KOMPAKT med fire solide ben i hvert hjørne!!
Og så med et temparement som er fremtidssikret! Nemlig ingen stor vilje, ingen store bevægelser!

Men hvor er det FEDT at jeg har fået prøve at ride to store sorte fine islænderhopper som begge to har STOR vilje!!!

Men ALDRIG at jeg vil drømme om så meget som et sekund at skifte min lille Mik ud!
Mik og jeg hører sammen!
12 år19. januar 2012 kl. 08:45
Hej Sol.
Jeg kan godt forstå du gruer dig for det med sadlen. Det er overhovedet ikke sjovt at skulle være den stride k..... som klager og vil have ret -heller ikke selvom man faktisk har ret! Det mindste de kunne gøre, var da at skifte bommen ud -det burde da kunne lade sig gøre. Og så bare husk på at du er kunden, som har betlat for et specielt produkt -nemlig en perfekt tilpasset sadel -som du ikke har fået.

Mht staldejeren, så kender jeg altfor godt problemet! Det er blandt andet også derfor jeg nu flytter min lille hest. Han stod nemlig i 30 cm mudder i en måned, hvilket resulterede i en hovbyld. Derefter kom han ikke på fold, men stod løs med andre heste i et ridehus den næste måned, fordi staldejerne ikke fik sig snøvlet sammen til at gøre noget med mudderet. Hele tiden fik jeg beskeden: entrepenøren kommer i morgen :(
Og nu her efter juleferien, opdagede jeg at hestene i løsdriften aldrig havde vand når jeg kom. Det viste sig at deres vandkar var utæt -det var der så ikke nogen der havde opdaget! det forklarer ellers også en del af mudderet.....
Så nu flytter vi, og håber på bedre forhold. Ville bare ønske at jeg havde gjort det lidt før.
men nu ender det hele jo i hest her, så jeg må hellere smutte ud af tråden igen :)
12 år19. januar 2012 kl. 13:25
Penge og kævl - kræver sine kræfter. Håber du finder en løsning som er til at leve med. Forstår godt 32.000 er mange penge for noget man ikke kan bruge...
Men det er desværre generelt i vores samfund - at er penge involveret er der hårdt mod hårdt i de fleste tilfælde.
Der er meget at kæmpe for - som betyder noget for vort velvære/ liv /vægt...dyrene betaler en høj pris imens.
Så håber der kommer en god løsning Solakka...men Mik kan stole på dig!
12 år19. januar 2012 kl. 14:31

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });