Fra BMI 33 til BMI 25 på kortest forsvarlige tid
Du læser en tråd i debat > vægttab 10+fedania
Ak ja - jeg hører mange "beklage" sig over, hvor mange kalorier de rent faktisk indtager i deres drikke i løbet af dagen. Det er som om man ikke "rigtigt" tæller det med når man tænker hvor mange kalorier man har fået.
Jeg kan godt forstå at du ikke vil presse kroppen både med faste, lange dage og togture. Der er dog nogle som synes at det er lettest at faste når de har travlt, fordi tiden så går hurtigere - og så synes de desuden at de har virkelig meget energi på fastedage; det synes jeg ikke helt jeg kan genkende (endnu). Du finder helt sikkert den måde der fungerer bedst for dig, og det kan sagtens være det skifter undervejs. Jeg synes i hvert fald jeg er mindre sulten på fastedage nu end jeg var for en måned siden.
Hvis du savner inspiration til maden, så kommer alle mine aftensmåltider (med omkring 250-300 kcal) ind på min blog fedania.blogspot.dk. Lige nu er der ikke så mange måltider derinde, men der skulle gerne komme 2 hver uge - dog vil der på et tidspunkt nok komme gengangere ;)
Jeg kan godt forstå at du ikke vil presse kroppen både med faste, lange dage og togture. Der er dog nogle som synes at det er lettest at faste når de har travlt, fordi tiden så går hurtigere - og så synes de desuden at de har virkelig meget energi på fastedage; det synes jeg ikke helt jeg kan genkende (endnu). Du finder helt sikkert den måde der fungerer bedst for dig, og det kan sagtens være det skifter undervejs. Jeg synes i hvert fald jeg er mindre sulten på fastedage nu end jeg var for en måned siden.
Hvis du savner inspiration til maden, så kommer alle mine aftensmåltider (med omkring 250-300 kcal) ind på min blog fedania.blogspot.dk. Lige nu er der ikke så mange måltider derinde, men der skulle gerne komme 2 hver uge - dog vil der på et tidspunkt nok komme gengangere ;)
10 år4. marts 2014 kl. 08:36
solakka
Hehe - jeg er skam MEGET bevidst om hvor meget kalorierne fra skummetmælk i min kaffe bidrager til totalen!
Jeg tæller sågar kalorierne fra pulverkaffen med!
I perioder har jeg prøvet at skære ned, komme mindre mælk i.. men så smager det afskyeligt!
Faktisk pønser jeg på, at lave et forsøg med at droppe at drikke kaffe... Måske et par tre uger?
For at tjekke hvilken effekt DET ville have.
Det kan jo ikke være sundt at bælle så meget kaffe som jeg gør...
Men jeg er ikke parat til at gå igang med eksperimentet. Endnu!
Ibland griner jeg lidt.. og tænker, at jeg lever lidt som en masai... OK jeg drikker ikke blod.. Men skummetmælk er en enormt stor andel af min "kost" !
Og det på trods af, at jeg VED hvilke som "betaler prisen".
Nemlig de små kalve.
Det er jo direkte uhyrligheder, i stort omfang, som gør at jeg kan købe billig mælk i supermarkedet.
Ost er et afledt produkt af dyremishandel.. og smør.
Det er ulogisk og inkonsekvent at jeg er modstander af at man mishandler dyr for at producere foie gras, angora uld etc etc.
Når jeg så ikke holder op med at købe mejeriprodukter.
Fordi hvis markedet for mejeriprodukter skrumpede... så ville færre små kipkalve blive udsat for tortur...
Det er jo MIG, og alle som mig, og vi er mange, som holder liv i mishandelen af kalve...
Jeg håber jeg en dag er kommet så langt i mine bestræbelser på at være et anstændigt menneske, at jeg bliver veganer, vegetar.. eller hvad det nu ender med...
Fastedag i dag.. Er jeg stålsat? JA!
Det SKAL lykkes det her!
I morgen, når jeg skal med Mik til hospitalet, vil jeg ikke være fastende... Fordi jeg ved det bliver en hård dag..
har gjort mig mange tanker!
Super at jeg har Falck abonnement! Bare morgendagens transport til og fra hestehospitalet gør, at abonnementet har svaret sig for 2014!
Og så er det meget betryggende at vide, at køretøjet er tip top. Chaufføren uddannet og prof.
De hjælper også med at læsse - hvis der er problemer.
Jeg regner dog med, at Mik går op i traileren eller bilen som en engel. Uden mindste problem. Det plejer han. Men heste - er heste... Og man kan ALDRIG vide hvordan de reagerer.
Det er hovbads dag i dag. Denne gang uden hjælper... Håber det går lige så fint som med hjælper!
Jeg HÅBER at vi ikke skal flere ture til hestehospitalet i 2014!
Jeg tæller sågar kalorierne fra pulverkaffen med!
I perioder har jeg prøvet at skære ned, komme mindre mælk i.. men så smager det afskyeligt!
Faktisk pønser jeg på, at lave et forsøg med at droppe at drikke kaffe... Måske et par tre uger?
For at tjekke hvilken effekt DET ville have.
Det kan jo ikke være sundt at bælle så meget kaffe som jeg gør...
Men jeg er ikke parat til at gå igang med eksperimentet. Endnu!
Ibland griner jeg lidt.. og tænker, at jeg lever lidt som en masai... OK jeg drikker ikke blod.. Men skummetmælk er en enormt stor andel af min "kost" !
Og det på trods af, at jeg VED hvilke som "betaler prisen".
Nemlig de små kalve.
Det er jo direkte uhyrligheder, i stort omfang, som gør at jeg kan købe billig mælk i supermarkedet.
Ost er et afledt produkt af dyremishandel.. og smør.
Det er ulogisk og inkonsekvent at jeg er modstander af at man mishandler dyr for at producere foie gras, angora uld etc etc.
Når jeg så ikke holder op med at købe mejeriprodukter.
Fordi hvis markedet for mejeriprodukter skrumpede... så ville færre små kipkalve blive udsat for tortur...
Det er jo MIG, og alle som mig, og vi er mange, som holder liv i mishandelen af kalve...
Jeg håber jeg en dag er kommet så langt i mine bestræbelser på at være et anstændigt menneske, at jeg bliver veganer, vegetar.. eller hvad det nu ender med...
Fastedag i dag.. Er jeg stålsat? JA!
Det SKAL lykkes det her!
I morgen, når jeg skal med Mik til hospitalet, vil jeg ikke være fastende... Fordi jeg ved det bliver en hård dag..
har gjort mig mange tanker!
Super at jeg har Falck abonnement! Bare morgendagens transport til og fra hestehospitalet gør, at abonnementet har svaret sig for 2014!
Og så er det meget betryggende at vide, at køretøjet er tip top. Chaufføren uddannet og prof.
De hjælper også med at læsse - hvis der er problemer.
Jeg regner dog med, at Mik går op i traileren eller bilen som en engel. Uden mindste problem. Det plejer han. Men heste - er heste... Og man kan ALDRIG vide hvordan de reagerer.
Det er hovbads dag i dag. Denne gang uden hjælper... Håber det går lige så fint som med hjælper!
Jeg HÅBER at vi ikke skal flere ture til hestehospitalet i 2014!
10 år5. marts 2014 kl. 09:33
Firkanten (slettet)
Du skal nok klare den alene sammen med Mik, Sol.
Det lyder godt at du faster i dag fremfor i morgen. I morgen er der nok at se til, lyder det til. Skal I til undervisning i dag, egentlig?
Det lyder godt at du faster i dag fremfor i morgen. I morgen er der nok at se til, lyder det til. Skal I til undervisning i dag, egentlig?
10 år5. marts 2014 kl. 16:23
solakka
Tak Firkanten! Det TROR jeg nok vi klarer, os to, det der med at gå op i en trailer uden svinkeærinder!
Det ville være lækkert at have mulighed for at træne trailer læsning...
Men mon ikke det hjælper at vi træner alt muligt andet.. når vi nu ikke har en trailer til rådighed.
Hehe - jeg kommer nok at fortryde det jeg begyndte at øve i dag!
Havde hængt min jakke på striglebommen.
Mik passede jo på at smide min jakke på marken når jeg gik fra ham for at sætte sadlen på plads.
(Han er slem - hvis der hænger en sadel på bommen så skubber han den ned. FY!
ALT som hænger på bommen smider han ned på marken...)
Jeg syntes jo at Mik SELV kunne tage op min jakke fra marken. Så jeg bad ham om at gøre det med vores generelle kommando om at bruge tænderne til at løfte op ting... som spande eller kegler. "Take it" og så peger jeg på det som han skal samle op...
og så viser jeg med fingene ligesom jeg ville tage fat om noget (hehe samme gestus betyder jo "bla bla bla" mellem mennesker)
Når Mik har taget fat og løftet op spanden så siger jeg "Give it to me" - og så plejer han at aflevere.
Man kan faktisk sende ham afsted på en fold og samle op tomme spande... Men max seks styk - så synes han ikke det er sjovt længere! Nogen gang bliver han træt af legen allerede efter at have hentet fire spande...
Jeg kan jo se, at det kan have uønskede konsekvenser hvis Mik SELV begynder at tage fat om folks tøj... for at aflevere og få en godbid!
Han er jo ferm til at selv tilbyde diverse trick når han gerne vil have en belønning!
Når han tilbyder "yogaben" så har det sket at folk misforstår hvad Mik mener når han løfter det ene bagben op!
Fastedag... dog med kaffe med skummet mælk..
Håber jeg magter at være standhaftig.
Fordi så bliver det spændende at se hvad vægten viser i morgen!
Når han afleverer får han en godbid.
Og JA!!!! Vi var til undervisning - og hold da helt op! Det var fantastisk!
Jeg kan jo dårligt få armene ned - helt vildt!
I dag trænede vi tölt og trav - jamen altså! Sikken Mik dog KAN være dygtig!
Det ville være lækkert at have mulighed for at træne trailer læsning...
Men mon ikke det hjælper at vi træner alt muligt andet.. når vi nu ikke har en trailer til rådighed.
Hehe - jeg kommer nok at fortryde det jeg begyndte at øve i dag!
Havde hængt min jakke på striglebommen.
Mik passede jo på at smide min jakke på marken når jeg gik fra ham for at sætte sadlen på plads.
(Han er slem - hvis der hænger en sadel på bommen så skubber han den ned. FY!
ALT som hænger på bommen smider han ned på marken...)
Jeg syntes jo at Mik SELV kunne tage op min jakke fra marken. Så jeg bad ham om at gøre det med vores generelle kommando om at bruge tænderne til at løfte op ting... som spande eller kegler. "Take it" og så peger jeg på det som han skal samle op...
og så viser jeg med fingene ligesom jeg ville tage fat om noget (hehe samme gestus betyder jo "bla bla bla" mellem mennesker)
Når Mik har taget fat og løftet op spanden så siger jeg "Give it to me" - og så plejer han at aflevere.
Man kan faktisk sende ham afsted på en fold og samle op tomme spande... Men max seks styk - så synes han ikke det er sjovt længere! Nogen gang bliver han træt af legen allerede efter at have hentet fire spande...
Jeg kan jo se, at det kan have uønskede konsekvenser hvis Mik SELV begynder at tage fat om folks tøj... for at aflevere og få en godbid!
Han er jo ferm til at selv tilbyde diverse trick når han gerne vil have en belønning!
Når han tilbyder "yogaben" så har det sket at folk misforstår hvad Mik mener når han løfter det ene bagben op!
Fastedag... dog med kaffe med skummet mælk..
Håber jeg magter at være standhaftig.
Fordi så bliver det spændende at se hvad vægten viser i morgen!
Når han afleverer får han en godbid.
Og JA!!!! Vi var til undervisning - og hold da helt op! Det var fantastisk!
Jeg kan jo dårligt få armene ned - helt vildt!
I dag trænede vi tölt og trav - jamen altså! Sikken Mik dog KAN være dygtig!
10 år5. marts 2014 kl. 16:45
solakka
UPS - der blev noget rod i teksten! men pyt! det går nok alligevel!
10 år5. marts 2014 kl. 16:47
solakka
Tab: 1 kg på 1 uge! Halli-Hallo! 2:5 ser ud til at virke for mig!
Det er da lang tid siden min vægt har fået lov til at vise SÅ lav vægt!
Det motiverer at blive ved!
Nehej - nu må sjeg skynde mig!
Falck kommer jo for at køre mig og Mik til hestehospitalet!
Det er da lang tid siden min vægt har fået lov til at vise SÅ lav vægt!
Det motiverer at blive ved!
Nehej - nu må sjeg skynde mig!
Falck kommer jo for at køre mig og Mik til hestehospitalet!
10 år6. marts 2014 kl. 06:55
fedania
Rigtig godt klaret! Det er et rigtig flot vægttab.
Pas på du ikke bliver fristet til at faste i mere end 2 dage. Selvom der er andre som kører 4:3 for hurtigere at komme af med de overflødige kilo - så tror jeg altså det vigtigste er at holde en sund balance, hvor man sørger for at have en del dage hvor man "forkæler" sig selv.
Glæder mig til at høre hvordan det er gået med Mik på hospitalet :)
Pas på du ikke bliver fristet til at faste i mere end 2 dage. Selvom der er andre som kører 4:3 for hurtigere at komme af med de overflødige kilo - så tror jeg altså det vigtigste er at holde en sund balance, hvor man sørger for at have en del dage hvor man "forkæler" sig selv.
Glæder mig til at høre hvordan det er gået med Mik på hospitalet :)
10 år6. marts 2014 kl. 09:06
1magda
Tillykke med det flotte resultat på 5-2.
Vedr. skummetmælk i kaffen, så har jeg selv denne "last" og da nogle af de sunde effekter af 5-2 netop er, at der er lange intervaler, hvor maven ikke får noget at fordøje, så "ødelægger" mælkekaffen disse intervaller. Jeg har forsøgt mig med sort kaffe, med svingende held.... det smager jo ikke ligefrem fantastisk :-) Men jeg er begyndt at drikke en kop grøn the om formiddagen, de dage, hvor jeg faster. Så venter jeg med kaffen til lige efter et måltid. Det handler om at finde en grøn the, som har en smag, som man virkelig synes om.
Mht. til energi, så gik der flere måneder før jeg følte, at jeg havde mere energi på fastedage. I begyndelsen følte jeg mig lidt "svag" når jeg fastede. Men NU! Jeg gør rent på fastedage, for der har jeg rigtig meget energi :-) og jeg har også ekstra tid, for jeg skal ikke spise så meget. Jeg har - inspireret af andre her - nu kun 1 måltid på fastedage. Det er nemmere at få til at passe omkring 500 kalorier, og som Fedania går jeg heller ikke så meget op i om det er 50 kalorier til den ene eller den anden side - det ser ikke ud til at betyde noget. Men selvfølgelig skal man ikke op i nærheden af 800 kalorier, så tror jeg effekten begynder at aftage for meget. Men dejligt, at du er kommet med i "fasteklubben" :-) Er spændt på, hvordan du har det med det. Det er muligvis også godt for din mavesygdom.
Vedr. skummetmælk i kaffen, så har jeg selv denne "last" og da nogle af de sunde effekter af 5-2 netop er, at der er lange intervaler, hvor maven ikke får noget at fordøje, så "ødelægger" mælkekaffen disse intervaller. Jeg har forsøgt mig med sort kaffe, med svingende held.... det smager jo ikke ligefrem fantastisk :-) Men jeg er begyndt at drikke en kop grøn the om formiddagen, de dage, hvor jeg faster. Så venter jeg med kaffen til lige efter et måltid. Det handler om at finde en grøn the, som har en smag, som man virkelig synes om.
Mht. til energi, så gik der flere måneder før jeg følte, at jeg havde mere energi på fastedage. I begyndelsen følte jeg mig lidt "svag" når jeg fastede. Men NU! Jeg gør rent på fastedage, for der har jeg rigtig meget energi :-) og jeg har også ekstra tid, for jeg skal ikke spise så meget. Jeg har - inspireret af andre her - nu kun 1 måltid på fastedage. Det er nemmere at få til at passe omkring 500 kalorier, og som Fedania går jeg heller ikke så meget op i om det er 50 kalorier til den ene eller den anden side - det ser ikke ud til at betyde noget. Men selvfølgelig skal man ikke op i nærheden af 800 kalorier, så tror jeg effekten begynder at aftage for meget. Men dejligt, at du er kommet med i "fasteklubben" :-) Er spændt på, hvordan du har det med det. Det er muligvis også godt for din mavesygdom.
10 år6. marts 2014 kl. 11:30
fedania
Det antallet af måltider på fastedage har faktisk været noget jeg har rigtig svært ved at beslutte mig for. For min logiske hjerne kan jo godt se, at det optimale er så lange fasteperioder som muligt - og det må i praksis betyde faste helt uden måltider, eller kun med et enkelt.
Omvendt har vi snakket meget om "kur-forpestere" på arbejde. Altså dem som er på en eller anden kur, og bare ikke kan snakke om andet. Som hele tiden nævner at de er sultne eller at de ikke kan spise dét og dét, at der er så og så meget protein (eller fedt) i et givent produkt eller hvad det nu måtte være. Dem bryder vi os ikke om - selvom det er fint at de er på kur. Og i den relation er det "lettere" at spise frokost sammen med de andre (med mindre på min tallerken, eller godt med salat på min tallerken) fremfor demonstrativt at proklamere at man ikke skal med til frokost fordi man faster, eller sidde med en tom tallerken sammen med de andre :)
Når jeg faster i weekenden, så er det lidt forskelligt om jeg spiser 1 eller 2 måltider, men jeg kan egentligt godt li' rytmen i frokost og aftensmad, så jeg tror jeg - ind til videre - holder fast :)
Omvendt har vi snakket meget om "kur-forpestere" på arbejde. Altså dem som er på en eller anden kur, og bare ikke kan snakke om andet. Som hele tiden nævner at de er sultne eller at de ikke kan spise dét og dét, at der er så og så meget protein (eller fedt) i et givent produkt eller hvad det nu måtte være. Dem bryder vi os ikke om - selvom det er fint at de er på kur. Og i den relation er det "lettere" at spise frokost sammen med de andre (med mindre på min tallerken, eller godt med salat på min tallerken) fremfor demonstrativt at proklamere at man ikke skal med til frokost fordi man faster, eller sidde med en tom tallerken sammen med de andre :)
Når jeg faster i weekenden, så er det lidt forskelligt om jeg spiser 1 eller 2 måltider, men jeg kan egentligt godt li' rytmen i frokost og aftensmad, så jeg tror jeg - ind til videre - holder fast :)
10 år6. marts 2014 kl. 13:32
Men jeg må blive "lidt skarpere"!
Alt for mange af kalorierne kom fra skummetmælk i kaffe..
Men fik da spist nææsten 600g grøntsager.
Jeg var MEGET standhaftig - lavede millionbøf med fløde... og jeg spiste kun 1 tsk; for at kunne smage at krydderierne var til pas. Sjussede kcal indholdet i denne lille teskefuld. hehe så sandsynligvis spiste jeg noget mindre end 575kcal.
Vægten sagde 83,1 kg her til morgen - YES!
Næste fastedag må enten blive onsdag eller torsdag.
Tror ikke det er smart at faste når jeg skal tage toget ind til Kbh og arbejde som frivillig hele dagen.. MAVEN kan rumle..
Men fremmest fordi det er rigtigt hårdt for mig (som er blevet gammel, syg og skrøbelig) at gå ned til toget, køre ind til KBh, evt. gå fra toget til kontoret.. arbejde til kl fem.. og så hjem igen.
Det er jo ikke såå lang tid siden at jeg KUN kunne en ting per dag. Enten biblo eller købe ind eller Mik...
Så jep - jeg synes det går fremad!
Knæet driller stadig.
Muskel og ledsmerterne - er lede.
Har fundet ud af, at magnesiumcitrat piller hjælper lidt..
Samlet 575 kcal
Men hey - i går var jeg i stand til at ride hele vejen ud til skoven! Skridt er ellers det værste.. og jeg plejer at stå af ganske hurtigt.
Når vi kommer ud i skoven er jo Mik varmet op og parat til andre gangarter end skridt.
Han var IKKE så kæphøj i går! Lille pus! Jeg kom så sent afsted hjemmefra at vi ikke var klar at komme afsted på en lille tur før der begyndte at være skumring..
Mik fik refleksebånd på alle ben.. Jeg det lovpligtige blinkelys på venstre ben, refleksvest og pandelygte.
Så var vi klar til at ride afsted.
Mik var HELT klart bekymret at være ude på tur i skoven når det var halvmørkt!
Sikken noget! Vi har da redet i skoven når det har været rigtig mørkt!
Så det skal trænes!
Det blev blot til en lille tur i skoven. Men lidt har også ret! Turen til og fra tager jo også tid, samlet en halv time..