Fra BMI 33 til BMI 25 på kortest forsvarlige tid

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

Tihi Kosesmølf - HELDIGVIS er der ikke meget at spise på folden! Det ville være livsfarligt for Mik... eller så ville jeg være nødt til at sætte på ham hans mundkurv... Der er sparsomt med græs - og JA, jeg ved udmærket, at stresset, nedbidt græs indholder mere sukker end langt græs. Men det er alligevel bedre for en som Mik... en de der vidunderlige folde med MASSER af græs...

Endnu en grund til at være GLAD: glaid.dk træningen begynder vist at virke!
Har kunnet gå uden stok( krykke) i går og i dag.
Jeg skal blot holde mig langt, langt væk fra boldøvelserne - mave & rygmuskler.... Jeg har muligvis fremprovokeret et ny diskusprolaps når jeg udførte disse øvelser de to forste gange jeg var til træning.

Minus: ØV ØV - er ikke kommet ordentlig igang igen med vægttabet. Hm... må prøve at lede i alle skuffer og skabe... HVOR er min vilje af stål??? HVEM har lånt den?? Den er pt blevet væk...

Men jeg finder den nok igen!
8 år24. maj 2016 kl. 12:08
Godt at høre du er så GLA(i)D. Dejligt at du kan gå på egne ben igen.

Jeg håber virkelig ikke du er blevet skadet af boldene. Jeg nåede heldigvis at stoppe i tide.

Har ledt efter en ledig vilje af stål - men jeg kunne kun finde en noget rusten en af slagsen, som jeg ikke kan anbefale :)
8 år24. maj 2016 kl. 12:40
Ibuprofen
Tillader mig lige at blande mig, da jeg bemærkede at du skrev i din tråd, at du brugte ibuprofen som smertestillende middell. Jeg har selv Colitis Ulcerosa i svær grad, og bruger aldrig smertestillende af typen NSAID, fx ibuprofen, magnyl, paracetamol, da det kan være medvirkede til at forværre sygdommen. Jeg mener dette er specifikt angivet i indlægssedlen, ellers spørg din læge. jeg kan endvidere fortælle, at En videnskabelig undersøgelse har vist, at 38 procent af nye tilfælde af betændelsessygdom i tarmen (colitis og Crohn) udviklede sig, mens patienten tog NSAID-stoffer. Så brug Panodil istedet, ved godt at man så ikke får den synergisktiske virkning, hvilket kan være praktisk i sådanne tilfælde som dit, men ....også godt at forhindre sygdomsudbrud.;)
8 år24. maj 2016 kl. 21:53
Tak Skrukkoline for din betænksomhed! Virkelig pænt af dig!
JEP - som sådan advares alle patienter med Colitis Ulcerosa (eller Crohns) mod at bruge NSAID præparater.
Hillerød rygambulatoriet ville da heller ikke skrive recept på Ibumetin retard til mig - af denne grund!

Panodil "bider" ikke godt nok... Tager ikke toppen af smerterne - ligesom den usunde cocktail at Ibumetin + Panodil gør...

Jeg har diskuteret problematikken med min gastro overlæge. Og det er med hans "velsignelse" at jeg bruger NSAID præparater.
Vi har aftalt, at jeg stopper omgående, ved mindste tegn på udbrud af CU.
Min overlæge stoler på min dømmekraft.
Og man må jo vælge mellem pest eller kolera...
Jeg SKAL jo kunne fungere i min hverdag, passe mine pligter...

Jeg har aldrig tidligere brugt NSAID. Er ikke typen som frivilligt spiser piller.. Lider ikke af hovedpine etc etc. Plejede ALDRIG at have ondt pga led eller muskler. Så min CU er ikke fremprovokeret af NSAID - havde mit første udbrud i 2004..
Mit store udbrud var vist i 2011 - hvor kirurgen som tog biopsierne var helt sikker på, at man ville blive nødt til at meget hurtigt operere bort sgs hele min tyktarm.
Så galt gik det heldigvis ikke. Fordi jeg responderede fint på heste-kuren med Prednisolon.

NSAID smertestillende begyndte jeg først at bruge af og til omkring 2014... Med tiltagende smerter og problemer har hyppigheden af behov for smertestillende tiltaget.
Jeg knokler meget flittigt på, at kunne undvære smertestillende helt og holdent.
Træning, massage, laserbehandling, vægttab - og så også kosttilskud. Har ikke endnu anskaffet alle kostillskud som burde virke..
men er i "starthullene" for dette projekt.
Cortaflex HA Super Fenn får både Mik og jeg. (Men jeg skal have tjekket op på dosis til mig selv. Glucosaminsulfat virksom dosis er 1400 mg/dag....på et andet sted angives 1,5 g... jeg er ikke helt færdig med mit projekt "hvilke kosttilskud vil jeg prøve". Hyben sammen med fiskeolje -virker angivelig. Men HVOR finder jeg dog dosis??
MSM 1-2 g, 1-2 gange per dag
1/3 avocado olie sammen med 2/3 soyabønneolje... dagsdosis 0,3 g/dag (virkning kan forventes efter 2 måneder)
Grønlæbet musling - virkning kan forventes efter få uger. Hvorefter dosis kan halveres.
Og så har vi jo den gamle traver INGEFÆR...

Problemet med diverse bøger skrevet af læger for lægfolk er - at skribenterne SJUSKER. Så jeg må arbejde videre. Og helst have fingrene i de originale "papers"...

Jeg regner med, at kunne tage stilling til evt. hofteoperation tidligst en gang i august - september.

Nu på fredag skal jeg til Hillerød og have taget en funktions røntgen af min ryg.
Den 6. juni skal jeg atter till Hillerød rygambulatoriet - og møde min TREDJE reumatolog....
Bliver sikkert afsluttet.
Jeg vil insistere på, at blive henvist til kommunens rygtræning.

Hvis det viser sig, at jeg ikke kan klare mig uden hofteoperation - så starter henvisnings cirkusset på ny!
De er Rablende Gale - enormt ressourcespild!
Hvis jeg ikke selv havde taget affære og hængt i telefonen i en stiv times tid i dag (blev henvist hid og did - SEKS gange ( antallet 6) måtte jeg lytte til beskeden "du har nu tre valgmuligheder" efterfulgt af "du er nu nr xx i køen".. - så jeg fik en tid til den der funktionsrtg - så havde jeg jo ikke haft noget fornuftgigt (nyt) at snakke om med reumatologen den 6. juni!

Billeddiagnostisk afd, herunder røntgen afd. HAVDE jo den 4.5. fået besked på at indkalde mig til funktions røntgen!!

Men 19 dage senere havde de overhoved ikke engang begyndt på at finde en tid til mig.....!!!!!

I stedet for at se til at patienten får taget hele molevitten af rtg og scanninger, og derefter lægge en slagplan... så benytter man sig af salami metoden!

Det går fremad.. men desværre er det jo det typiske mønster "tre skridt frem - og så to tilbage". (Præcis som med vægttab.. Det må være en generel naturlov!)

Jeg er en rigtig "Stobakov" - så snart jeg får det bedre - så bliver jeg overmodig! Så gør jeg for meget i min fryd over at atter "kunne" gøre ting... og det giver bagslag!

At jeg lige nu har brug for smertestillende skyldes et "typisk-mig-idiot-projekt".
Vandbaljerne på Miks nye fold var direkte uhumske. TYK biofilm-kalk belægning...
Vi skal selv passe vandbaljerne - der er så lange vandslanger at det er nemt for alle, at fylde op vandbaljer til sine heste.
Men folk fatter ikke, at baljerne skal holdes RENE.
Det er faktisk et lovkrav, at heste skal have adgang til friskt og rent vand...
Så når andre ikke renser vandbaljer - så gør jeg det. Bevars ikke ALLE baljer på ALLE folde. Men på den fold hvor min hest går.
(Hvis jeg var rask - som i gamle dage - så havde jeg nok renset ALLE baljer...)
Det tager mindst en time, at skrabe og skure bort belægninger i en balje. Til aller sidst bruger jeg Dettol (fordi det er det eneste desinfektionsmiddel på markedet som splittes op i ufarlige metabolitter: vand og ilt.) Og så skyller jeg og skrubber med flere omgange rent vand - bare for at være overforsigtig.

Det er jo ikke særlig smart at ligge på knæ i mere end 2 x 1 time... med mine skavanker. Så nu betaler jeg prisen AV AV AV AV!

Men baljerne er rene! Og bliver nemme at holde rene fremadrettet. Det var en fornøjelse at fylde dem op med rent klart vand!
Hestene bæller vand nu i varmen. En fornøjelse at se dem drikke vand som er helt tip top i orden!
Så det var det værd!
Og det var også hyggeligt at sidde på folden og skrubbe og skure - fik jo selskab af to nysgerrige store heste... Mik - han havde ikke tid. Han spiste græs... (og så kender han jo mig - og tænkte sikkert "nånå - nu er hun atter igang med at ordne vandbaljer". Det er han jo så vant til at jeg gør).
8 år24. maj 2016 kl. 23:43
Np, ville bare være sikker på at du var opmærksom, det er nemlig ikke alle læger der er lige gode til at informere ;)
Held og lykke med det hele, og håber du snart er på benene og hesten igen..
8 år25. maj 2016 kl. 10:41
Skrukkoline - det er virkelig godt, at du informerer omkring NSAID problematikken! Især for IBD patienter.
Du har helt ret i, at mange læger er utrolig forsømmelige!

De glemmer jo også ofte at oplyse om hvordan man forebygger knogleskørhed når man er nødt til at få binyrebarkhormon præparater... Og det på trods af, at Sundhedsstyrelsen har pålagt alle læger om at OGSÅ skrive recept på D-vitamin, kalk (og magnesium?) når de behandler patienter med større doser Prednisolon.
De glemmer også gerne at se til at patienten får et Prednisolon-pas...

Så vi må SELVE være OBS på dette!
Og husk, at der skal D-vitamin, kalk, magnesium (helst magnesiumcitrat. IKKE calciumcarbonat - men en anden calciumforbindelse - da calciumkarbonat optages dårligt..) . Vitamin K2 er mega vigtig!
Uden Vitamin K2 fungerer forebyggelsen ikke.
Os med kroniske tarmsygdomme kan IKKE regne med, at vi har de flinke bakterier i tarmen som producerer vitamin K2. Og vi kan heller ikke regne med, at vores tarme er gode til at OPTAGE de livsvigtige vitaminer og mineraler.

Vores IBD sygdomme er jo kendetegnede ved, at slimhinden i tarmen bliver ødelagt af vores eget immunforsvar.

Derfor er det også ret almindelig, at især Crohns patienet mangler B12. DET er lægerne dog lidt OBS på.
Men ikke nok!
Endvidere behandler man for sent ... her i DK. Dvs patienternes B12 værdier i blodprøverne skal altfor langt ned før man behandler!
(Eksperter mener, at denne udbredte B12 mangel, især i den ældre del af befolkningen, er en af de største årsager til, at vi har en Alzheimer "epidemi" her i landet! Hvis vi sammenligner med Japan f.eks. ...)
Så HVIS din blodprøve viste at du ikke har særlig meget B12 at gøre godt med... vil jeg anbefale at STRAKS gå igang med Damage Control!
I DK bruger man cyanocobalamin for at behandle B12 mangel.
Hvilket er absurd! Da cyanocobalamin optages så dårligt!.
Man kan købe methylcobalamin - som er MEGET bedre - over nettet. Anbefaler internetkøb indenfor EU - så man ikke risikerer vrøvl med tolden!.

8 år26. maj 2016 kl. 08:44
Oplevede det VILDESTE i går!
Jeg er jo i et glaid.dk trænings- og patient-uddannelsesforløb. I håb om, at kunne undgå hofte protese.
Ved siden om dette forløb, så tilbyder stedet en mulighed for, at få justeret /korrigeret ens krops holdning.
Jamen jamen - jeg er nærmest målløs over virkningen af gårdagens justering!
Det er helt fantastisk!
Jeg vidste godt, at mit bækken var skævt - højre hofte helt låst og "fejlstillet"...
Men jeg vidste ikke, at min atlas, min nakke, og egentlig HELE mit højre ben også var kraftigt "fejlstillet".
Jeg fik en NY krop i går! WOW!
Og endnu en gang til: WOW!
Jeg kan ikke lade være med at dreje på mit hoved. Fordi jeg KAN! YAY!!
Jeg var faktisk ikke klar over, at bevægeligheden af mit hoved var så kraftigt nedsat!!
Man bliver jo - desværre - vant til fejlstillingerne....
Hallååå - dette forløb tegner til, at føre mig i mål! (= op på hesteryggen igen! Plus reducerede smerter ).

Det var dette her jeg ville skrive... men ville jo også komme med en respons på Skrukkolines kommentar.
Dette forum er så GODT!
Det er så flot at folk byder ind med info og gode råd!
Hvis det ikke var for Alinea69 - så havde jeg jo ikke vidst at glaid.dk muligheden findes!!!!!!!
8 år26. maj 2016 kl. 09:52
Du har ret, Sol. Det her lille forum er nok det bedste netværk jeg nogensinde har mødt. Folk er så flinke til at hjælpe, oplyse, forklare og dele viden. Det er ikke kun på vægttabssiden men på alle sider - hvis man spørger eller fortæller. Det er så vildt at opleve det. Folk burde alle have en buket blomster - bare fordi. Og Lone burde også for at stille forum til rådighed for os.
8 år26. maj 2016 kl. 11:42
Firkanten - super god ide! Mon ikke vi kan strikke sammen et eller andet? Jeg tror vi er rigtig rigtig mange som meget gerne ville vise Lone hvor meget vi sætter pris på hende og det hun har skabt. Som vi har både stor nytte og glæde af!
8 år26. maj 2016 kl. 13:46
Det er bare totalt svært at lave noget sniger til hende herinde - hun kan jo se alt!
Men jeg er helt sikkert frisk på at bestille noget til levering, og koordinere via mobilepay ;)
8 år26. maj 2016 kl. 14:04

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...