Fra BMI 33 til BMI 25 på kortest forsvarlige tid

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

Livets barske realiteter.. for folk med IBD
Livets barske realiteter... for folk med IBD... Vi er i hvert fald over 40.000 herhjemme.

1. Man kan ikke SE på os at vi har en alvorlig kronisk sygdom

2. Vi VED aldrig hvornår sygdommen behager at gå i udbrud. Eller om et udbrud vil vise sig være SLEMT. Og der måske venter en stor operation og et liv med stomi bag næste hjørne..

3. Vi VED aldrig hvorvidt den "strategi" som virker i dag - også virker i morgen. (Strategi= medicin, kost, faste eller hvad det nu kan være)

4. Vi ved aldrig hvorvidt et uventet sygdomsudbrud kuldkaster alle vore planer...

Jeg er IKKE sart.
Men for eksempel er det SURT at toiletterne på Øresundstoget er lukkede og ikke må bruges.

At billet systemet til Hovedbanegårdens toiletter sagtens kan finde på at drille... Der står man og SKAL, og det meget hurtig. Og så kan man ikke få den billet man lige har købt for 5 kroner at virke... (Har jeg oplevet to gange for nylig).

Det er mega besværligt at planlægge længere ture i hh til HVOR findes der hurtig adgang til pæne og rene toiletter.

Jeg er så heldig, at indtil nu har 14 timers faste hver gang gjort det muligt for mig at tage afsted til noget jeg VIL.

Men man kan jo ikke faste 7 dage per uge... så jeg er nødt til at prioritere.
Naturligvis får MIK første prioritet. Han er mit personlige, ufravigelige ansvar. Og min store glæde.

Her på det sidste har jeg været nødt til at lade være at tage ind til mit frivillige arbejde inde i Kbh.
At tage til demonstrationer - på trods af, at jeg så gerne VIL.

Forskellen mellem at tage til et eller andet lokalt i egen bil er
HVIS uheldet er ude - så er det jo KUN mig som skal døje med lugten. Og det er ikke langt hjem hvor jeg kan komme i bad og få skiftet..
Længere ture med tog... nogle har fuldt skiftetøj med... Men helt ærlig - jeg vil nødig udsættes for at prøve at vaske mig og skifte til rent på et offentlig toilet!!
Eller endnu værre: køre hjem i toget med "lorte ble"...

Det ville være fint hvis flere mennesker fik viden om Inflammatory Bowel Disease - og hvordan det er at leve med sygdommen...
10 år7. februar 2014 kl. 11:04
Der er så mange sygdomme, som er invaliderende at leve med - og mange af dem ses ikke af andre medmindre de kender en rigtig godt. Det er både godt og skidt. Rart fordi man stadig kan blive set som et almindeligt menneske med en almindelig hverdag - skidt fordi man jo netop ikke lever en almindelig hverdag på alle punkter.

Vi kan i sandhed ikke vide, hvordan det er at have et bestemt problem, medmindre vi selv har prøvet det eller står i det.

Jeg har tit ønsket, at hvis bare andre vidste mere, så ville de bedre forstå, men min erfaring er desværre, at for mange gør det ingen forskel. Kun de mennesker som i forvejen udviser interesse, forståelse og gerne vil støtte og udvise tolerance, gør det en forskel i forhold til at oplyse - og de skal nok selv spørge og behøver ikke at blive oplyst ad anden vej end at man svarer, når de spørger.
10 år7. februar 2014 kl. 12:29
Godt Sagt GND... man kan ikke oplyse dem, der ikke vil oplyses - de forudindfattede - så det gælder om istedet at holde de mennesker der vil en det godt - tæt.

Jeg kan godt følge dig i, at vær glad for, at man ikke kan se "mit handicap" på mig - medmindre man ved, det er der - eller jeg er inde i en dårlig periode. Det er dejligt, at blive set for det menneske man er - hele pakken - istedet for en sygdom/et handicap med resten af mennesket som en "vedhæftning"

Kærligst Lovely (som også lider af en "skjult" sygdom)
10 år7. februar 2014 kl. 12:36
Åh ja, jeg tror flere end vi lige ved bærer et skjult handicap eller sygdom... Jeg synes gnd's pointe er rigtig god. Nogle mennesker ønsker at forstå, andre slet ikke.. Og det kan alverdens information og oplysning desværre ikke ændre på :( Dog tror jeg at det er vigtigt at man ikke giver op ed at prøve.. Trods alt kan vi måske påvirke samfundets holdning til et givent problem eller sygdom hvis sandheden bliver fortalt mange gange nok. Selvom det måske ikke virker på det individuelle plan! Men det er bare en skrue uden ende, for der er så mange usynlige lidelser derude...
10 år7. februar 2014 kl. 13:58
Mangt og meget omkring usynlige kroniske sygdomme er meget tabu belagt.
Det synes jeg ville være godt at få lavet om på.

Jeg har al respekt for dem, med usynlige kroniske sygdomme, som ønsker at holde lav profil.
Men også stor respekt for dem som gerne står frem og informerer. Fortæller om sin sygdom.
Foreningerne prøver at lave oplysnings kampagner - det er godt!

Jeg synes også godt om den der FB opdateringen om usynlige sygdomme som cirkulerer... poster den gerne.. om og om igen.

Hvad er at foretrække - ikke at man har noget valg - synligt eller usynligt handicap?
Hm... jeg tænker det må være evigt belastende at møde nye mennesker når man har et synligt handicap...
Synes ikke "vi har vedtaget" nogle praktiske spilleregler for hvordan man helst bør forholde sig...?
Bortset fra at alle mennesker nok trives bedst ved at blive mødt med afslappet accept..

Nu tilbage til IBD.

Det kan nu være ret praktisk hvis folk i al almindelighed - og især dem man omgås - ved nogle ting om IBD! (Griner)

Blandt andet det der med at nogle dage må man vælge mellem at blive hjemme eller at risikere, som voksent menneske, at præstere en lorteble.. i fuld offentlighed.. uha uha - IKKE en attraktiv parfume!

Andre gange drejer det sig om at få lov til at komme HURTIG på toilet...

Jeg ved ikke hvorvidt Flush-It ordningen fungerer IRL. Siden er var hvert fald i udu når jeg skulle tjekke hvor der findes toiletter midt i Kbh som er med i ordningen..

Den eneste gang jeg "flashede" mit Flush-It kort - vidste de andre overhoved ikke hvad det drejede sig om.
En var dog så venlig at fortælle, at der fandtes en toiletvogn et stykke fra... uden kø.

Nåh - tilbage under dynerne... jeg har reddet mig en forkølelse. ØV!
10 år8. februar 2014 kl. 07:36
Stenalderkost mere slankende end kostråd...?
Stenalderkost mere slankende end kostråd...?

Ja hvis man kigger på Helten i Mit Liv - så VIRKER stenalderkost super godt!

I begyndelsen var han ret fanatisk... og der forsvandt 20 kg super hurtigt..

Siden ca jul spiser han "semi Stenalderkost" = tillader sig lidt udskejelser... såsom godt brød i ny og nær..
(Og kan forgribe sig på det "skånekost" pap-toast brød jeg til tider spiser...eller tvebakker)

Men hold da op hvor er han blevet SLANK!
Det klæder ham, lægen er tilfreds.. blodtrykket er gået ned.
Lægen er helt holdt op med at snakke om risikoen for diabetes.

SUND kost - ingen tvivl om det!

Og videnskaben er vist enig!

videnskab.dk
10 år9. februar 2014 kl. 10:05
Mange siger at stenalderkost, lchf og andet i den stil bare er et modefænomen, men når det virker - i modsætning til så meget andet - så går det nok ikke over efter kort tid igen ;-) Det var jo også lchf kosten der gjorde det sidste for mig i sin tid - vil da helt klart vende tilbage til det når tiden er så vidt.

Skønt at din mand befinder sig så godt med den kost :-)
10 år9. februar 2014 kl. 10:35
Han er sej! Og myreflittig med at forberede sine lækre sunde måltider.
Han nægter at købe halvfabrikat - køber rodfrugter, broccoli, kål af forskellige typer.. snitter, blancherer og laver de dejligste gratiner. Salat til frokost - hver dag...
Ak ja - jeg håber min mavse vil være med til alt det sunde.. snart!

Forkølelsen fik jeg ikke taget i opløbet denne gang...
Men håber jeg snart kommer på højkant igen!
10 år10. februar 2014 kl. 09:57
Åh nej - nu gik det lige så fint med at komme lidt ned i vægt.....
Men ak - det holdt jo ikke!
Jeg ved ikke hvordan andre har det, men når jeg bliver voldsomt forkølet - så SPISER jeg.. eller måske er det rette udtryk "ÆDER" jeg..
Denne gang har jeg dog fået lidt motion... Ville ikke gå glip af undervisning i søndags.. Og havde byttet mugedag..
Men alligevel sprang vægten op TO kg..

Nå - der er ikke andet for, end at prøve endnu en gang... at få rettet til mine madvaner.

D-dagen nærmer sig. Og jeg er meget bekymret for hvordan det skal gå..
Flytningen skal nok gå fint som sådan.
Var forbi i går og fik vist de to skabe os to "nye" hesteejere får stillet til rådighed. De er lidt forskelligt indrettede - så jeg lader den anden hestepige vælge hvilket hun helst vil have. Og fik bekræftet, at man stadig må have en kasse med ting på loftet.
Jeg henter den anden hestepige på stationen i dag. Så tager vi en lille ridetur og flytter bagefter lidt ting allerede i dag. Hun har jo ikke bil, så derfor bruger vi min bil til at flytte ting..

Jeg håber Mik klarer at flytte igen igen.... og at ingen af hestene kommer alvorlig til skade..

10 år11. februar 2014 kl. 09:33
Puh, jeg kan godt forstå du er nervøs, Sol. Kan du ikke hviske i Miks øre at han skal være snu og få magten stille og roligt fremfor at slås sig til den? Han er jo en klog hest.

De der kg - tror du ikke bare det er væske? To kg fedt er jo sindssygt mange kcal og så meget har du næppe spist, tænker jeg.
10 år11. februar 2014 kl. 14:20

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...