Fra BMI 33 til BMI 25 på kortest forsvarlige tid

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

Jeg fik en ny venstre hofte for 7 år siden. Efter at have tænkt og tænkt i et år sagde min søde kiropraktor de forløsende ord: Vil du kunne gå nu - eller hvis du bliver 80? Det var nemlig mange der mente jeg var "for ung".
Det blev en stor succes. Nu kan jeg alt hvad jeg vil, incl. løbe.

Nu skaver mine knæ sig også. Det er derfor jeg fik motivation til at smide 35 kg. Jeg VIL kunne gå og løbe.

Jeg deltog sidste år i et hold med glaid-træning, og gør stadig øvelserne jævnligt.

Kig på glaid.dk, og se øvelserne her:

gigtforeningen.dk

Det offentlige betaler halvdelen - det er vigtigt at tage kurset for at lære øvelserne korrekt, og så selv fortsætte bagefter.

Nogle undgår faktisk operation. Systemet er nyt i Danmark, men gennemprøvet i Sverige. Og jeg syntes det er fantastisk godt. Jeg kan virkeligt mærke hvis jeg springer øvelserne over for længe.

De fleste kommuner er med. Du skal have en henvisning fra lægen, mener jeg. Skynd dig at komme i gang!
8 år30. marts 2016 kl. 18:35
Tak 1magda og Alinea69! ALLE gode råd modtages med taknemmelighed!
1magda - jeg må vist få fat på gurkemeje kapsler. På vej hjem fra hospitalet tog jeg via biblioteket og lånte straks en bog (12 år gammel) om slidegigt - i bogen nævnes gurkemeje. Plus lidt andre kosttilskud.. naturpræparater. Der findes jo rigtigt meget man kan prøve!
Man skal nok for det meste prøve ting i en periode af 3 måneder, før man kan vurdere effekten.
Djævleklo må jeg ikke tage - jeg har jo kronisk blødende tyktarm, så jeg skal passe på med ting som irriterer slimhinderne i tarmen.

Alinea - jeg gik straks ind på glaid.dk - og har printet ud materiale som jeg kan tage med til min læge. Jeg må komme igang hurtigst mulig!
Mon jeg kan få lov til at udspørge dig nærmere om hofteoperation - hvis det viser sig at jeg bliver nødt til op. ?

Ej hvor er jeg heldig! Det er rent ud sagt FANTASTISK at have et netværk som madital!
Jeg håber flere som har oplevet vellykkede hofteoperationer melder sig på bane!

8 år31. marts 2016 kl. 07:01
Hemmeligt hjælpemiddel - beskrivelse til fedania
hahahaa hihiii - det er et meget enkelt hjælpemiddel som jeg kan have i lommen!

Arb. beskrivelse:
ca 1,20 cm reb af den type man bruger når man sejler dia ca 7 mm (kan købes billigt i Harald Nyborg ) Rebet skal være lidt stift. Men blødt nok til at kunne krølles sammen i en lomme.
Ænderne forsejler man vha en lighter eller anden varmekilde - ellers flosser rebet.

Lav en løkke i den ene enden af rebet. Løkken skal være så stor, at det er nemt at få en fod med ridestøvle ind i løkken.
Der laves knuder på rebet med passende afstand - knuderne vil forhindre at rebet glider i hånden.

Når jeg skal op på hesten - så parkeres hesten ved siden af en høj skammel.
Han står musestille.
Så tager jeg fat med højre hånd i højre bukseben og løfter benet over hestens bagdel - og maser mig op at sidde på hestens ryg.

Når jeg skal ned, så tager jeg frem Mit Hemmelige Hjælpemiddel - rebet med løkken - ur lommen.
(Tager fødderne ur stigbøjlerne - hvis jeg rider med saddel)
Holder fat i reb enden uden løkke m højre hånd. Lader rebet hænge ned på hestens højre side - og fanger så min støvlesnude med løkken.
Løfter så op mit ben og hiver det op på hestens bagpart.
Lægger mig på mave og drejer så jeg kommer til at ligge på tværs på hesten - der glider jo højre ben ned på venstre side af hesten.
Og så glider jeg ned.
(Lander på venstre ben - så ikke højre hofteknogle skal belastes af "landningen" )

Holder altid fat i en ordentlig tot af hestens man - så jeg ikke skvatter af. HVIS Mik nu alligevel ikke ville blive stående musestille under hele ned kravlings processen.

hehe - det ER altså et syn og en cirkus for mig at komme op på hesten - og ned fra hesten.

Det er ikke alle heste som er så søde og flinke som Mik, at denne slags handicap ridning kan lade sig gøre! Uden hjælpere.

I går red jeg (uden saddel, uden hjelm (FY) og uden bid - kun med kapsun og trækkesnor som tøjler) TO VARV (hehe ja det hedder vist OMGANGE på dansk ) og en diagonal på full size ridebane.

Starter langsomt og vil succesivt øge ridedistancen.

Målet er, at kunne ride over til Horserød hegn, mødes med bedste veninden, ride tur i Horserød hegn, som vi plejede. Med kaffe på termokanden... og så kunne ride hjem igen. DET glæder vi os til!

jeg skal altså genoptræne mig til, at kunne ride 2 - 3 timers ture. Ligesom før.
8 år31. marts 2016 kl. 07:20
Det lyder da bare som en super god løsning du har fundet med rebet!
8 år31. marts 2016 kl. 11:02
Du må spørge lige så tosset du vil om hoften - du kan også ringe eller maile hvis det bliver aktuelt.

Jeg havde en anden bekendt der også var supernervøs. Heldigvis endte hun med at blive lige så glad for operationen som jeg er. Hun løber nu også helt uden problemer (og slutter med et havbad hele året rundt - puuuuuh - godt jeg ikke er tvunget til det).
Hun kom på genoptræning i Spanien på Montebello bagefter - helt kvit og frit - det blev jeg godt nok misundelig på. Men det kendte jeg ikke til: nordsjaellandshospital.dk
8 år31. marts 2016 kl. 11:34
Tak Alinea69 - det er super at have nogen man kan spørge som SELV har prøvet..
Der er flere grunde til, at jeg helst ikke vil opereres... jeg er jo i særlig risikogruppe pga min alvorlige Colitis Ulcerosa. Det regnes for en autoimmun sygdom... ved ikke - ingen ved - hvorfor man har nedsat modstandskraft.
Det kan skyldes mange faktorer.. et "hysterisk" immunforsvar som kan finde på at gå til attak på kroppens eget væv. Dårlig optagelse af alle de gode ting i kosten... og ikke mindst bivirkning fra den forebyggende medicin.. Og ved udbrud: blodtab og tab af ALT (til udbrud hører voldsom diarre og blod i afføringen)

Gik straks på nettet og tjekkede glaid.dk. Har printet ud diverse. Og skal til min læge den 5.april. Håber han kan indse fornuften i, at prøve at undgå operation. Få hjælp til at mindske mængden af smertestillende.

Jeg er lidt nedtrykt i dag. Havde mega ondt i forgårs. I går prøvede jeg at sidde på hesten MED saddel.
Det gik overhoved ikke. Jeg KAN simpelthen ikke (pt) sidde som man skal - ala "tøjklemme".
Sidder med optrukne knæ - i mega "stolesæde".
KAN ikke få mine lorteben til at lystre.
Det er ikke blot det, at det gør ondt - de er helt låste. Det ER jo hofteleddet som ikke har den nødvendige bevægelighed. Plus at lårbassernes sener og muskler ikke er bløde og smidige nok til "spagat"..

ØV ØV ØV ØV ØV og fandens også!
Jeg vil ikke så gerne sidde på min hest uden en saddel som beskytter hestens ryg...

Men jeg tror nok, at jeg vil træne lidt alligevel. Efter at have prøvet med saddel (og konstateret, at bagsvidslen gør at hjælpemiddel-snoren virker mindre godt når jeg skal ned)... klavrede jeg op igen, nu uden saddel. DET var meget bedre!

Så den arme Mik må tåle at jeg sidder lidt på ham uden saddel... også endnu jeg er kommet ned i vægt.

Jeg undersøger stadig hvilke kosttilskud jeg vil købe og prøve.

Men KARTOFFELVAND - det kan jeg jo starte med at afprøve straks i morgen.

I dag er det lørdag = II-dag.
Har vejet op min mad - og tjekket, at jeg lander hvor jeg skal : under 2100kJ.

Kan ikke veje mig før mandag morgen. Vores sleeping guest er tilbage - og vægten står på gæsteværelset.
Men det er OK. Den der hysteri med at veje sig hver dag er ikke konstruktiv...

Jeg har hørt meget godt om Montebello i Spanien. Kender flere som har måttet tage derhen til genoptræning....
Men det VIL jeg ikke!
Jeg vil have det vildt dårligt at være så langt væk fra min elskede hest.
En enkelt dag i ny og næ uden "Mik-terapi" - kan jeg klare...
Men jeg vil jo BEKYMRE mig hele tiden.
Når det gælder Miks vel og ve har jeg desværre lært, at jeg ikke kan stole på nogen anden end mig selv.
(Og Anna - vores sleeping guest. Men hun bor i Sverige)

Må træne "spagat"
8 år2. april 2016 kl. 09:14
Den fordeler ikkevægten nær så godt som en traditionel sadel med bom - men har du overvejet en lammeskindssadel?
8 år2. april 2016 kl. 10:41
Tak MarleneP - jeg har prøvet en "lammefætter" som jeg fik lånt af en rideveninde..
Det var i perioden op til at jeg måtte stoppe helt med at ride.
Først syntes jeg det var til at holde ud at sidde i lammeskindssaddelen - de er faktisk rigtig lækre at sidde i. Men så kom smerterne... Den lammefætter jeg fik låne havde en kæmpe "støtte-puder" både frem og bag og til benene...
Det gør stadig alt for ondt når mine ben bliver holdt på plads... Låsningen i hofteleddet er ret slem..
Uden saddel sidder jeg i grimt stolesæde - og så gør det ikke så ondt...
Men jeg skal NOK få gang i hofteleddene! BASTA!
Og så må jeg spise smertestillende så jeg ikke mærker så meget til smerterne...

Jeg mener helt bestemt, at bevægelse aldeles ikke skader - men tværs om gavner. Dog ikke sådan, at smerterne bliver djævelske. Fordi så bliver det kontraproduktivt. (Jeg må jo give fyssen på hospitalet lidt ret...! Tihii)
Jeg har en masse forskelligt liggende som jeg vil prøve.
I sin tid, når jeg havde en bomløs saddel, testede jeg paneler af forskellige skum materialer. Fandt frem til, at det bedste er nitrilgummi skum ("Moosgummi på trivial tysk). Har selv syet lommer til paneler på underlag mv.

Mest fidus har jeg til kombinationen et lammeskinds underlag med pelsen mod hestens ryg + et almindelig stof underlag, gerne lidt stift, holdt på plads af enten en elastik eller den specielle gjord jeg i sin tid fik lavet: tykt stift læder ca 15 cm bredt med gjordstropper. Ideen med lædergjorden er, at man sidder ovenpå læderet sådan, at siddeknoglernes tryk fordeles af det stive læder.
Der ER også beslag til stigbøjler - hvis det skulle blive aktuelt. Men det vil jeg nok undgå for Miks rygs skyld.

Hans over linie er blevet dårligere.... Markant dårligere. Nu jeg ikke selv kan ride ham. Og heller ikke har kunnet være flittig med jordarbejde... Men jeg må simpelthen igang igen.
8 år3. april 2016 kl. 09:03
JUHUU - GLAiD træning - here I come!
Det skal nok gå fint alt sammen!
Start vægt 2. marts 84,2
Vægt i dag 6. april 77,8 Da jeg går efter en vægt lige under BMI 25, er 163 cm høj, er det 66 kg jeg skal lande på. Fra start til mål 18,2 kg. Det betyder jo, at den første trediedel af "rejsen" er overstået!

Var hos lægen i går - og han sendte straks en henvisning til nærmeste GLAiD uddannede fysser (med P-plads lige ved døren OG elevator)
Har allerede snakket med dem - ville sikre, at jeg opfylder "adgangskravene" - og det gør jeg. Fniis - et af spørgsmålene var "forstår du dansk?" hihiii MON IKKE!

Næste hold starter 2. maj - og kører så videre 7 uger med 2 timer ugentlig superviseret træning.
Skal lige ringe til Elisabeth og aftale hvornår jeg skal have min indledende konsultation med fyssen. OG de to teoritimer som hører til forløbet.

Bedste veninden gav den "gas" i går - med laser og "tortur"-massage. Denne gang var psoas musklerne ret fine - så hun tog fat på lænden og ballerne - AV AV AV for satan! (undskyld mit sprog!) Hvor er hun god til at finde trigger punkterne og give dem alt hvad jeg kan tåle! Jeg ved godt hvad som er på vej når hun siger: "træk vejret DYYYBT ind!" Så kommer det at gøre mega ondt!

Men det hjælper!
Har det meget bedre end i lang tid nu denne morgen.

Fik tullet rundt på Mik i ridehuset i går - med lammeskindsunderlag, ingen saddel. Bagefter lidt longering.. Han er altså meget stiv i det dårlige bagben.

Er i rigtig godt humør i dag.
Og det på trods af, at jeg ikke kan anbefale min datter at flytte læge til min... gik han hårdt på klingen. Og desværre: han er TERM læge og bruger fup diagnosen "funktionelle lidelser"... og vil frygtelig gerne skrive ud recept på Prednisolon og sende min datter til Liason klinikken... GIIISP!

Heldigvis har JEG meget klare kroniske diagnoser - med tonsvis af "objektive fund". Så jeg risikerer ikke, at min læge negligerer mine symptomer og klistrer etiketten "hypokonder" på mig. DET er nemlig hvad begrebet "Funktionelle lidelser" betyder i dagens Danmark. Folks fysiske symptomer nægtes udredt - og lægen giver en psykiatrisk diagnose. SÅ er den potte ude for hans/hendes vedkommende.
Og patienten som har dette stående for EVIG tid i sin journal - risikerer at ikke få hjælp fremover.
Folk med denne etikette er gået med KNOGLEBRUD tre måneder inden nogen gad tage et rtg billede.
Folk med hjertetilfælde får at vide "tag en Panodil" - og det koster dem livet... osv Der findes efterhånden mange grelle eksempler på TERM lægers sløsedhed. Som koster patienter livet i værste fald.

Så på trods at min læge er en virkelig god og fornuftig læge for mig - så må jeg advare andre mod at blive patienter hos ham.
Disse TERM hjernevaskede læger er simpelthen livsfarlige!

8 år6. april 2016 kl. 10:36
Tak Alinea - så er glaid.dk aftalen på plads!
Jeg glæder mig!
21 april indledende konsultation v. fyss
2. og 3. maj patientundervisning - 1 time hver gang.
Derefter 7 uger 2 x 1 time/uge superviseret og individuelt tilpasset holdtræning.

Spændende!
Må fortsætte at holde skruen i vandet vedr
vægttab - OBS! vægten går kraftig ned efter hver II-dag - men kommer op mellem 0,7 - 0,9 kg efter følgende "normal-dag"... eller "boost stofskiftet dag"
Har i hvert fald tabt 5,5 kg - og der er 12,7 kg tilbage (I går morges efter II-dag havde jeg "tabt" 6,4 kg....ak ja!) Så helt uoverskuelig er projekt vægttab da ikke!

Mobilisering af hofteknoglerne - tager forskud på glæderne!

Fortsat træning af multifdus, transversalis abdominis - og bækkenbunden. Fast den er nu god nok..

Fortsat ridetræning.
8 år7. april 2016 kl. 12:36

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...