Fra BMI 33 til BMI 25 på kortest forsvarlige tid

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

Tak Alinea69 - jeg kan da bare kopiere ind mit dagbogsnotat fra min start dag for dette forløb!
Solakkas dagbogsnotat fra den 2. marts 2016
Så må jeg igang igen!
Ikke at vægten har gået helt amok... Men helbreddet dikterer, at NU skal det være!
Frygtelige smerter... flere år... langsomt nedsat evne til at bevæge sig..
SLEMT når jeg før jul måtte opgive at ride.
Og for en måned siden måtte opgive at muge, bære vand og strå...
Endelig MR scanning 4. januar 2016 diskusprolapser og alt mulig SKIDT!
Måtte yderligere vente indtil 1.marts før jeg allernådigst fik audiens på rygambulatoriet i Hillerød.
LIDT hjælp og gode råd var der at hente.
Men har sjældent mødt en mere uengageret læge.. Ryg fyssen og sygeplejersken var OK.
MEN - hvorfor fik jeg ikke taletid til at spørge ind til Modic forandringerne? Forsnævringerne? Hvad er der i vente fremadrettet... vedr. forsnævringerne? (Heste afliver man til sidst når der kommer forsnævringer.. signalerne fra benene til hjernen og tilbage igen - fungerer nemlig ikke til sidst. Har kendt hele tre heste som blev aflivet af denne grund)
Og sidst men ikke mindst : HVORFRA kommer mine væmmelige smerter i lyskerne fra.
Det var dog godt med den neurologiske undersøgelse - så man kan være ret sikker på, at træning er forsvarligt.
Der er stadig nervekommunikation og reflekserne virker.

Fyssen instruerede i nogle øvelser for at styrke core-musklerne, og for at rette op på min forkerte krops holdning.

Fandt selv svaret vedr. smerter i lyskerne i en brochure jeg fik med hjem... som jeg jo kan regne ud - på basis af hvad der stod i brochuren, min anamnese og MR scannings epikrisen - skyldes det satans fald den gang jeg var på Margueritten!

Min PSOAS muskel th har lavet ballade siden faldet. Og mon ikke den 5 mm forskydning der er i en hvirvel OGSÅ skyldes dette væmmelige fald - som en udviklingshæmmet beboer var 110% skyld i!
Jeg kunne jo både høre et "brag" inde i mit bækken - samt mærke, at noget gik grueligt galt.

Min psoas muskel blev nok alvorlig overbelastet plus hvirvelforskydningen har jo nok "bidraget til festen".

Diverse osteopater, kiropraktorer og fysser har gennem årene siden jeg faldt "lappet lidt" så jeg har haft det tålelig ind imellem.
Men ALDRIG sådan som jeg havde det før faldet.

Men INGEN af dem har åbnet munden og sagt "PSOAS". Eller "piriformis syndrom". (Man skulle jo nødigt gå glip af en "evigheds-klient"... en som bestiller behandling flere gange per år. År efter år...)

I retfærdighedens navn: blev den sidste fyss bange -når hun gjorde mine smerter rigtig slemme... og kastede håndklædet i ringen samt opfordrede til, at jeg skulle få lavet en MR scanning... og hun havde ret: diskusprolapser v. L1 og L2.

Grunden til, at jeg ikke har plaget min læge er - at både lægen og jeg selv troede, at mine led og muskel smerter skyldtes min Colitis Ulcerosa!
Og nu viste jo MR scanningen at dette sandsynligvis overhoved ikke er tilfældet! ARRGGHH!

Og surt er det, at diskusprolapserne sandsynligvis havde kunnet forebygges. Hvis blot jeg havde fået at vide hvad der skulle gøres. Og at jeg havde skiftet kropsholdning og blevet svajrygget! Svajryggedhed presser diskene skævt sammen... og kan lede til degeneration af diskene - og diskusprolapser.

Nåh hvorom alting er, så ligger planen fast:

* Vægttab - i alt mindst 20 kg (DET kommer at tage tid!)

* Helkrops massage 1 - 2 gg per måned

* LASER hos min søde veninde 1 el. 2 el. 3 gange per uge. PSOAS giver vi lige LASER-GAS!! (AV hvor gjorde det nas i går - første behandling af psoas, både mekanisk og laser i går)

* Halo- kabine 1 - 2 /uge. (Hvis jeg har positiv effekt) Må også prøve lidt fitness cykel og evt. svømning

ALLE DAGE:
* Strækkeøvelser - ikke kun psoas og piriformis, men hele skroget. Brystmusklerne er for korte: særlig obs!
* Løsgørende øvelser - især hofteled
* træning af de dybe muskler: multifidus og transversus abdominis. Bækkenbunden er OK - men den får jo automatisk træning sammen med to to andre grupper. HUSK at koordinere åndrettet med bevægelserne!

Åh puha - får da helt sved på panden! Skal sende MR scannings DVD, epikrise og blodprøvesvar til Modicklinikken. HVIS det nu var sådan, at de er uenige med den mutte reumatolog... og jeg alligevel vil kunne have glæde af antibiotika..
8 år6. marts 2016 kl. 08:34
Sol - det gør mig ondt med al den lidelse og smerte du render rundt med. Jeg ville ønske at du var fit og rørig - og at du selv kunne ride Mik, den skønne hest. Jeg sender healing og tanker din vej.
8 år6. marts 2016 kl. 13:57
Åh da - sikke et program du skal igang med. Jeg håber virkelig for dig at du får resultat af din store indsats, og hurtigt kommer op på hesten igen. Helt boogstaveligt :-)
8 år6. marts 2016 kl. 19:03
Alinea69 - hehe hvis jeg blot får gjort en del af det som står i min optimistiske plan...
så skal det nok gå!
Min kære mormor havde et godt motto: "sigt på månen - så lander du måske i toppen af granen"

Så jeg lagde en mega ambitiøs plan - i håb om, at jeg da får gjort en del af det jeg mener ville være optimalt!

Det går den rette vej. Men ikke så hurtigt som jeg gerne ville.. fordi jeg ikke magter at være 100% disciplineret.

Min gode veninde hjælper mig. Hun har et laser apparat.
KUN fordi jeg er typen som læser alt meget omhyggeligt - så fik jeg det vink jeg havde brug for.
Nemlig, at roden til problemerne sandsynligvis er mine psoas muskler som er gået i total krampe.
OK - diskusprolapserne har nok også givet smerter. Men det ser ud til, at de er på hurtig retur. Helt af sig selv.

Men det som rykker er venindens laser behandlinger af mine psoas muskler - og at hun også strækker og masserer disse muskler.
Som tidligere var stenhårde og spændte som violinstrenge.

Mine lægmuskler var også stenhårde - der hjalp almindelig kropsmassage godt.

Men hvis jeg havde stolet på rygambulkatoriet og KUN lavet de øvelser de viste - så var jeg ingen vejne kommet.

Kostomlægningen er svær.
De første dage holdt jeg mig strikt "på måtten"... men så faldt jeg i.
Hvilket jo er forudsigelig.
Nu må jeg kæmpe mig tilbage til den smalle sti...

Måske skulle jeg prøve 2:5 ?

Jeg må se hvorvidt jeg kan klare, at atter en gang være meget disciplineret...

SUK - hvis der bare ikke var så mange andre ting at bekymre sig over....
8 år12. marts 2016 kl. 08:11
Søde Sol, du er på vej til at spise en elefant. Der er mange ting du skal og gerne vil - så en bid ad gangen! Jeg kender også alt til manglende tålmodighed, men her gælder samme råd: en bid ad gangen. Ting tager tid - men til gengæld er tiden oftest godt investeret.

God vind og god heling.
8 år12. marts 2016 kl. 09:46
Jeps - elefanten skal spises i små stykker!
Tænker jeg vil prøve 2:5 metoden...

Mon ikke jeg kan overkomme, at veje og styre kosten TO dage per uge?
Måtte læse lidt på "lektien" ... og oversætte kcal til kJ. Nu helten i mit liv foretrækker at bruge kJ.

2 x 500 kcal /dag bliver til ca 2 x 1050 kJ..

Det er en sej process dette her!
Bedste veninden hjælper med sin "tryllestav" = laser. Så jeg kan få "blødt op" mine stenhårde psoas muskler.
det er næsten umuligt at strække stenhårde muskler og sener uden hjælp.

Men - er så stille og rolig på ret vej..

Kravlede forleden dag op på Mik (skulle prøve et specielt godt bid og blev fristet over evne).
Uden hjelm og uden saddel.. red en MEGET lille runde.
Men kunne ikke komme ned uden hjælp.

Passer egentlig mig fint at vente med at ride lidt endnu.

Ville jo helst have tabt mig lidt før jeg begynder at belaste Mik.
8 år19. marts 2016 kl. 11:14
Er omregningsfaktoren ikke ca. 4,19? Så 500 kcal bliver til 2.095 kJ? :)
8 år19. marts 2016 kl. 13:56
Fedania - jeg var doven og brugte google.. tjekkede ikke omregnings faktor ... men 2100 kJ er tilstrækkelig tæt på 2095..
Og konstaterede til min store skuffelse at der IKKE er plads til 6-7 kopper kaffe med skummet mælk i regnskabet de to "sulte"dage...
Nåh - så ved jeg det til næste gang!
Havde noget Yogi - te og Celestial.... så det må jeg vist drikke i stedet for... Eller et kompromis: 2-3 kopper kaffe om morgenen.. og så the for resten.. Måske MINDRE kopper kaffe? så jeg ikke ender op med 1,3 - 1,5 dl skummet mælk per krus...?

Ej - kan ikke sove i nat! De smertestillende piller gør mig VÅGEN!
8 år20. marts 2016 kl. 02:11
Det var bare fordi du skrev "2 x 500 kcal /dag bliver til ca 2 x 1050 kJ." så jeg læste det som om du mente at 500 kcal var 1050 kJ. Ville bare sikre mig, at du ikke var i gang med at sulte dig selv unødigt ved kun at spise halvdelen af det du faktisk må på 5:2 :)
8 år20. marts 2016 kl. 14:04
Tak Fedania! Jeg kan se at det nemt kunne misforstås!
Min første "toer"-dag gik fint (skal dog justere ind det der kaffe-med-skummet-mælk misbrug hrmpf!)
og "normal dagen" i går gik også fint.
Tager en "normal dag" igen i dag - og regner med at lande ganske præcis på mit "basis forbrug" - som udregnet af madital.

På sin vis ville jeg enormt gerne kunne trylle - og være vupti: slank!
Men jeg ved jo, at det tager TID.
Hvis det skal gøres rigtigt. Og resultatet skal holde.
Jo hurtigere - desto dårligere resultat...

8 dage tilbage før jeg skal til både mammografi OG rygambulatorie.

Får trænet, lavet mine øvelser. Men har jo fået at vide, at det IKKE må gøre ondt...

Havde en meget spøjs oplevelse tidlig denne morgen.
Jeg plejer at være mega stiv i mine led. Det plejer at gøre rigtig ondt når mine led og muskler atter skal bære min kropsvægt.
Lidt af en kamp at komme på benene og humpe ud på toilettet - AV AV AV!!

Nåh - denne morgen blev jeg vækket ved ca kl fem - af et BRAG!
Jeg havde kommet til at rive ned min sengelampe - den gik heldigvis ikke i stykker ( foden er af glas).
TÆNK - jeg var næsten ikke stiv og det gjorde næsten ikke ondt at komme på benene!
ADRENALIN ser ud til at være godt!

(Eller så var det blot de urgamle mekanismer - at kroppen "kan" mere når den tror der er fare på færde!)
8 år21. marts 2016 kl. 08:31

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...