Fra BMI 33 til BMI 25 på kortest forsvarlige tid
Du læser en tråd i debat > vægttab 10+solakka
Kære Kosesmølf Multiple Chemical Sensitivity er en meget besværlig sygdom.
link til et acceptabelt site med MCS info: dropduftene.dk
Det er IKKE "parfyme allergi", på trods af, at de fleste som har MCS reagerer voldsomt (også) på parfyme.
Sygdommens symptomer udløses af så små af utallige alment forekommende kemiske stoffer, at raske personer overhovedet ingen symptomer får, ved eksponering i så lave doser.
Også så lave koncentrationer at man ikke kan opfatte nogen duft eller lugt.
Symptomerne minder om almindelig forgiftning - lidt som alvorlige tømmermænd.
Plus symptomer fra lunger og næse - voldsom slimdannelse. Når lungerne fyldes med slim er det svært at få ilt nok.
Det kradser i halsen, og føles som om halsen snører sig sammen.
Heshed - når min datter er blevet eksponeret mister hun nærmest stemmen helt. Hun bliver så hes, at man ikke kan føre en almindelig telefonsamtale med hende.
Kvalme. Nogen gang så voldsomt så min datter kaster op i stride strømme.
Muskel- og ledsmerter.
Mavesmerter.
Min datter bløder også tit fra tarmen. Men muligvis har hun også nogen form før IBD ( Morbus Crohn el evt. Colitis Ulcerosa)
MCS udvikler sig over tid.
Starter typisk i det små - med lindrige symptomer udløst af få kemiske stoffer.
Hver overeksponering medfører risiko for permanent forværring.
Patienten reagere på flere og flere kemiske stoffer.
Der findes ingen behandling.
Det eneste patienten kan gøre er - at UNDGÅ EKSPONERING.
I håb om at slippe for symptomerne - som jo optræder efter eksponering.
Mange er ramt i lindrig grad Heldigt før dem
Min datter er ramt i svær grad.
Hvilket er meget problematisk - fordi folk jo ikke fatter, at de gør MCS patienter vanvittigt syge med al den parfyme folk bruger. Rengøringsmidler... Luftfriskere...Mados.
Naturligvis er al slags røg et helvede for MCS patienter.
Bensinos.. spulervæske - biler med sort udstødningsgas...(så må man skynde sig at lukke før friskluft indtaget - race forbi - og prøve at lufte bilen ud.. medens datteren sidder der og hoster og harker... bliver rød i hovedet og blå om læberne...)
Jeg håber og beder til hun ALDRIG skal indlægges på hospital. Hun bliver meget syg hver gang hun skal til årlig kontrol på gastroafdelingen. Og det er jo korte ophold af max et par timers varighed.
Så NEJ det sidste hun har brug før er besøg i sit hjem!
Desværre har der været brug for "hjemmebesøg" af håndværkere et par gange. Det har hver gang medført alvorlige symptomer.
Hun er på kontanthjælp. Der findes ikke arbejdspladser som kan tage hensyn til en med svær MCS.
Med stor møde og advokathjælp i dyre domme er kommunerne (den gamle og den nuværende) banket på plads. De obligatoriske møderne bliver afholdt udendøre. Hvilket fungerer næsten acceptabelt efter datteren er flyttet ud på landet til en meget lille landsby. (Og hvis naboerne ikke fyrer med brænde eller slår græs med bensindreven græsslåmaskine) Men ak - på trods af, at det er skåret ud i pap - så er der dukket op kommunale tanter som IKKE er duftneutrale.....
De fleste med MCS oplever, at hverken familie eller venner evner eller ønsker at vise hensyn....
Min datter er træt af at prøve at forklare hvad MCS er for noget. Fordi folk fatter alligevel ikke at der findes mennesker som bliver hundesyge fordi de får besøg af nogen som har været i stue med parfymerede folk.
Sidste sommer var jeg til pige brunch i Gilleleje. Bagefter skulle jeg overnatte hos min datter (Ironman i Helsingør - vi var lukkede inde)
Det var ret chokkerende at opleve, at JEG gjorde min datter syg. Fordi jeg havde opholdt mig sammen med yderst parfymerede kvinder. Stanken havde sat sig i mit hår og tøj. Jeg måtte straks tage alt tøj af, pakke det i plastsække. Gå i brusebad og vaske hår og krop grundigt med neutral shampo og sæbe. Heldigvis havde jeg rent tøj med. Det inficerede tøj idobbelte plastsække blev forvist til min bil....
MCS betragtes som en fysisk sygdom i Danmark
De danske diagnosekriterier
Duft- og kemikalieoverfølsomhed har pr. 1. juli 2012 fået egen diagnosekode i Sundhedsvæsenets KlassifikationsSystem, SKS.
Koden hedder /DR688A1 Symptomer relateret til dufte og kemiske stoffer/.
Kriterierne for diagnosen tager udgangspunkt i de ovennævnte internationale kriterier og lyder i den danske version således:
Symptomerne er relateret til almindeligt forekommende dufte og kemiske stoffer.
Symptomer fra centralnervesystemet er obligatoriske.
Symptomerne bedres eller forsvinder når eksponeringen fjernes.
Tilstanden er kronisk (> 6 måneders varighed).
Symptomerne ledsages af signifikante livsstils- eller funktionsmæssige forringelser.
Jeg opfordrer alle som har børn, at tage MCS problematikken på alvor.
link til et acceptabelt site med MCS info: dropduftene.dk
Det er IKKE "parfyme allergi", på trods af, at de fleste som har MCS reagerer voldsomt (også) på parfyme.
Sygdommens symptomer udløses af så små af utallige alment forekommende kemiske stoffer, at raske personer overhovedet ingen symptomer får, ved eksponering i så lave doser.
Også så lave koncentrationer at man ikke kan opfatte nogen duft eller lugt.
Symptomerne minder om almindelig forgiftning - lidt som alvorlige tømmermænd.
Plus symptomer fra lunger og næse - voldsom slimdannelse. Når lungerne fyldes med slim er det svært at få ilt nok.
Det kradser i halsen, og føles som om halsen snører sig sammen.
Heshed - når min datter er blevet eksponeret mister hun nærmest stemmen helt. Hun bliver så hes, at man ikke kan føre en almindelig telefonsamtale med hende.
Kvalme. Nogen gang så voldsomt så min datter kaster op i stride strømme.
Muskel- og ledsmerter.
Mavesmerter.
Min datter bløder også tit fra tarmen. Men muligvis har hun også nogen form før IBD ( Morbus Crohn el evt. Colitis Ulcerosa)
MCS udvikler sig over tid.
Starter typisk i det små - med lindrige symptomer udløst af få kemiske stoffer.
Hver overeksponering medfører risiko for permanent forværring.
Patienten reagere på flere og flere kemiske stoffer.
Der findes ingen behandling.
Det eneste patienten kan gøre er - at UNDGÅ EKSPONERING.
I håb om at slippe for symptomerne - som jo optræder efter eksponering.
Mange er ramt i lindrig grad Heldigt før dem
Min datter er ramt i svær grad.
Hvilket er meget problematisk - fordi folk jo ikke fatter, at de gør MCS patienter vanvittigt syge med al den parfyme folk bruger. Rengøringsmidler... Luftfriskere...Mados.
Naturligvis er al slags røg et helvede for MCS patienter.
Bensinos.. spulervæske - biler med sort udstødningsgas...(så må man skynde sig at lukke før friskluft indtaget - race forbi - og prøve at lufte bilen ud.. medens datteren sidder der og hoster og harker... bliver rød i hovedet og blå om læberne...)
Jeg håber og beder til hun ALDRIG skal indlægges på hospital. Hun bliver meget syg hver gang hun skal til årlig kontrol på gastroafdelingen. Og det er jo korte ophold af max et par timers varighed.
Så NEJ det sidste hun har brug før er besøg i sit hjem!
Desværre har der været brug for "hjemmebesøg" af håndværkere et par gange. Det har hver gang medført alvorlige symptomer.
Hun er på kontanthjælp. Der findes ikke arbejdspladser som kan tage hensyn til en med svær MCS.
Med stor møde og advokathjælp i dyre domme er kommunerne (den gamle og den nuværende) banket på plads. De obligatoriske møderne bliver afholdt udendøre. Hvilket fungerer næsten acceptabelt efter datteren er flyttet ud på landet til en meget lille landsby. (Og hvis naboerne ikke fyrer med brænde eller slår græs med bensindreven græsslåmaskine) Men ak - på trods af, at det er skåret ud i pap - så er der dukket op kommunale tanter som IKKE er duftneutrale.....
De fleste med MCS oplever, at hverken familie eller venner evner eller ønsker at vise hensyn....
Min datter er træt af at prøve at forklare hvad MCS er for noget. Fordi folk fatter alligevel ikke at der findes mennesker som bliver hundesyge fordi de får besøg af nogen som har været i stue med parfymerede folk.
Sidste sommer var jeg til pige brunch i Gilleleje. Bagefter skulle jeg overnatte hos min datter (Ironman i Helsingør - vi var lukkede inde)
Det var ret chokkerende at opleve, at JEG gjorde min datter syg. Fordi jeg havde opholdt mig sammen med yderst parfymerede kvinder. Stanken havde sat sig i mit hår og tøj. Jeg måtte straks tage alt tøj af, pakke det i plastsække. Gå i brusebad og vaske hår og krop grundigt med neutral shampo og sæbe. Heldigvis havde jeg rent tøj med. Det inficerede tøj idobbelte plastsække blev forvist til min bil....
MCS betragtes som en fysisk sygdom i Danmark
De danske diagnosekriterier
Duft- og kemikalieoverfølsomhed har pr. 1. juli 2012 fået egen diagnosekode i Sundhedsvæsenets KlassifikationsSystem, SKS.
Koden hedder /DR688A1 Symptomer relateret til dufte og kemiske stoffer/.
Kriterierne for diagnosen tager udgangspunkt i de ovennævnte internationale kriterier og lyder i den danske version således:
Symptomerne er relateret til almindeligt forekommende dufte og kemiske stoffer.
Symptomer fra centralnervesystemet er obligatoriske.
Symptomerne bedres eller forsvinder når eksponeringen fjernes.
Tilstanden er kronisk (> 6 måneders varighed).
Symptomerne ledsages af signifikante livsstils- eller funktionsmæssige forringelser.
Jeg opfordrer alle som har børn, at tage MCS problematikken på alvor.
6 år24. januar 2018 kl. 01:34
solakka
Prøv lige at gætte hvad burka forbuddet vil gøre med alle de arme mennesker som lider af svær allergi og alle dem med svær MCS.....
Når disse mennesker pfa svær, kronisk sygdom ikke længere ens må PRØVE at beskytte sit liv og forhindre voldsomme sygdomssymptomer ved at bruge filtermaske i det offentlige rum.
Jeg bebrejder ikke KUN alle de idiotiske racister som er stemt ind i Folketinget og deres vælgere. Nej bebrejder i lige høj grad alle jer MEDLØBERE.
Denne gang kan I ikke bageftyer påstå, at I IKKE VIDSTE. Den bekvæmmeligheds undskyldning findes ikke længere.
Kom med i Modstandsbevægelsen! Det er det eneste anstændige valg.
Når disse mennesker pfa svær, kronisk sygdom ikke længere ens må PRØVE at beskytte sit liv og forhindre voldsomme sygdomssymptomer ved at bruge filtermaske i det offentlige rum.
Jeg bebrejder ikke KUN alle de idiotiske racister som er stemt ind i Folketinget og deres vælgere. Nej bebrejder i lige høj grad alle jer MEDLØBERE.
Denne gang kan I ikke bageftyer påstå, at I IKKE VIDSTE. Den bekvæmmeligheds undskyldning findes ikke længere.
Kom med i Modstandsbevægelsen! Det er det eneste anstændige valg.
6 år28. januar 2018 kl. 15:20
Alinea66
MCS lyder totalt skrækkeligt. Jeg hørte forleden om en kvinde der bor i et telt på stranden i Australien - det er det eneste sted hun kan være. Datteren til en veninde af en veninde....
Hvis åndedrætsværn også kommer ind under burkaloven er det da langt ude... Som loven i det hele taget er.
Håber det går fremad med dig dag for dag, du seje Qvinde!
Hvis åndedrætsværn også kommer ind under burkaloven er det da langt ude... Som loven i det hele taget er.
Håber det går fremad med dig dag for dag, du seje Qvinde!
6 år28. januar 2018 kl. 21:39
solakka
Hillerød hospital næste uge - DET venter jeg ivrigt på!
jeg har naturligtvis passet min træning til punkt og sidste prik i hh til instrukser fra hospitalet.
Men ak - det går da ikke rigtig fremad.
Mistænker, at operationen blev udført før sent. Og at armen ikke KAN optrænes længere.
Siden uheldet den 8 oktober har jeg jo ikke kunnet køre bil som sådan.
AFSKYELIGT at være så afhængig.
Så ja - mor er SUR. Og SUR med SUR på.
Men lad os nu se hvad kirurgen siger! Eller måske kan jeg finde noget info på nettet...
jeg har naturligtvis passet min træning til punkt og sidste prik i hh til instrukser fra hospitalet.
Men ak - det går da ikke rigtig fremad.
Mistænker, at operationen blev udført før sent. Og at armen ikke KAN optrænes længere.
Siden uheldet den 8 oktober har jeg jo ikke kunnet køre bil som sådan.
AFSKYELIGT at være så afhængig.
Så ja - mor er SUR. Og SUR med SUR på.
Men lad os nu se hvad kirurgen siger! Eller måske kan jeg finde noget info på nettet...
6 år15. februar 2018 kl. 15:03
Alinea66
Hej Sol - jeg håber virkeligt hospitalet har noget opmuntrende at sige. Og ellers - findes der ikke en plan-b for bilkørsel? Eller er det for uoverskueligt / dyrt at få en enhånds-styring? Jeg prøvede lige at google - det ser kompliceret ud: rehabiler.dk
Jeg prøver at overføre nogle helende tanker til dit mødige legeme. Knus, Alinea
Jeg prøver at overføre nogle helende tanker til dit mødige legeme. Knus, Alinea
6 år16. februar 2018 kl. 10:39
solakka
Tak Alinea - muligvis HAR dine helende tanker virket!
ER lidt friskere i disse dage.
Jeg havde jo tænkt at beholde min lille Panda Fiat med manuel gearkasse hele vejen... Har en dygtig mekaniker som siger, at han sagtens kan holde dytten gående for små penge.
Men jeg kan jo ikke øfte højre arm så højt, at jeg kan gribe fat om gearstangen og skifte gear.
Automatgear ville vel løse det problem....
Men nu får vi se!
Jeg håber kirurgen fortæller mig, at det er helt normalt at jeg ikke endnu kan løfte armen... På trods af, at der er gået fucking 7 uger siden operationen....
Såret er for længst helet. Arret meget pænt... Træningen passet perfekt...
Men jeg kan stadig ikke løfte den forbannede arm. Situationen er helt uforandret siden 8. oktober.
Bortset fra, at jeg har fået en vissen hånd også.
Højer hånd er blevet meget mystisk efter operationen.
Den var ellers helt normal før operationen...
Nåh - det er jo i morgen jeg hører "dommen"....
På sigt vil jeg grave frem navnene på de SVIN som er skyld i at jeg ikke blev undersøgt rettidigt.
Det er de personager som har ansvaret for den vejledning - visitations ordre - som bestemmer, at gamle, som jeg, IKKE skal undersøges rettidigt.
jeg regner med, at jeg har ret til aktindsigt - siden jeg er blevet foruretted af deres vejledning
ER lidt friskere i disse dage.
Jeg havde jo tænkt at beholde min lille Panda Fiat med manuel gearkasse hele vejen... Har en dygtig mekaniker som siger, at han sagtens kan holde dytten gående for små penge.
Men jeg kan jo ikke øfte højre arm så højt, at jeg kan gribe fat om gearstangen og skifte gear.
Automatgear ville vel løse det problem....
Men nu får vi se!
Jeg håber kirurgen fortæller mig, at det er helt normalt at jeg ikke endnu kan løfte armen... På trods af, at der er gået fucking 7 uger siden operationen....
Såret er for længst helet. Arret meget pænt... Træningen passet perfekt...
Men jeg kan stadig ikke løfte den forbannede arm. Situationen er helt uforandret siden 8. oktober.
Bortset fra, at jeg har fået en vissen hånd også.
Højer hånd er blevet meget mystisk efter operationen.
Den var ellers helt normal før operationen...
Nåh - det er jo i morgen jeg hører "dommen"....
På sigt vil jeg grave frem navnene på de SVIN som er skyld i at jeg ikke blev undersøgt rettidigt.
Det er de personager som har ansvaret for den vejledning - visitations ordre - som bestemmer, at gamle, som jeg, IKKE skal undersøges rettidigt.
jeg regner med, at jeg har ret til aktindsigt - siden jeg er blevet foruretted af deres vejledning
6 år18. februar 2018 kl. 20:55
solakka
Jaaa der er håb forude!
Det var ikke "Min egen" skulderkirurg jag fik snakket med. Men en pæn ung mand. Men helt OK. Det hjalp måske på kommunikationen at jeg behersker og bfuger fagudtryk..? Der blev i hvert fald spurgt hvorvidt jeg er fra "faget...
Fik god fakta information. Hvilket altid er vigtigt for mig.
Først 3 måneder efter operation kan man regne med, at senerne er groet fast. Indtil da skal der passes gevaldigt på, sådan, at man ikke kommer til at rive op.. Efter tre måneder kan det stadig gå galt - men da pga at senerne simpelthen er for skrøbelige til at holde til belastning som sådan.
Det er altså først efter 2nd april at egentlig genoptræning af styrke kan påbegyndes.. Men projektet KAN lykkes!
Fik bekræftet at mine egne ideer til genoptræning på nuværende stadie er ok. Passive løft indtil smertegrænsen er fint. Det skal jeg have hjælp til... Men al træning skal foregå yderst forsigtigt.
Godt at vide nu jeg skal til genoptræning hos tosserne på Poppelgården nu på torsdag!
Det kan godt være vi bliver enige om, at det er bedst jeg træner hjemme...
Må lure dem af og se hvis jeg tror jeg har nytte af at bruge penge på at komme derhen.
Jeg har jo ikke kunnet køre bil siden 8. Oktober sådan forsvarligt.. og slet ikke efter operationen.
Helten i mit liv begynder at være ret desperat.. Kæmpe belastning at passe konen og konens hest plus hjælpe med konens voksne men meget syge datter også...
Fik god fakta information. Hvilket altid er vigtigt for mig.
Først 3 måneder efter operation kan man regne med, at senerne er groet fast. Indtil da skal der passes gevaldigt på, sådan, at man ikke kommer til at rive op.. Efter tre måneder kan det stadig gå galt - men da pga at senerne simpelthen er for skrøbelige til at holde til belastning som sådan.
Det er altså først efter 2nd april at egentlig genoptræning af styrke kan påbegyndes.. Men projektet KAN lykkes!
Fik bekræftet at mine egne ideer til genoptræning på nuværende stadie er ok. Passive løft indtil smertegrænsen er fint. Det skal jeg have hjælp til... Men al træning skal foregå yderst forsigtigt.
Godt at vide nu jeg skal til genoptræning hos tosserne på Poppelgården nu på torsdag!
Det kan godt være vi bliver enige om, at det er bedst jeg træner hjemme...
Må lure dem af og se hvis jeg tror jeg har nytte af at bruge penge på at komme derhen.
Jeg har jo ikke kunnet køre bil siden 8. Oktober sådan forsvarligt.. og slet ikke efter operationen.
Helten i mit liv begynder at være ret desperat.. Kæmpe belastning at passe konen og konens hest plus hjælpe med konens voksne men meget syge datter også...
6 år20. februar 2018 kl. 13:13
Alinea66
Sol, godt at læse at der stadig er håb :) Også selvom bilen skal ha automatgear. Det er bare jammerligt, at de biler er så dyre. Jeg checkede for sjov hvad det ville koste at leje en i Marts. 6500 kr - øvøvøv. Knus, Alinea
6 år20. februar 2018 kl. 19:35
Firkanten (slettet)
Sol - jeg ville virkelig gerne aflaste Helten hvis der ikke var så langt til Helsingør. Det bliver svært at nå i en travl hverdag. Jeg håber han holder ud. Sig til hvis jeg skal komme i en weekend eller to.
Jeg kommer ikke tilbage til min tråd. Jeg giver ikke mere krudt til typer som den, der poppede op til sidst. Jeg kunne lade være med at fortælle så meget om mig selv men sådan er jeg ikke.
Jeg kommer ikke tilbage til min tråd. Jeg giver ikke mere krudt til typer som den, der poppede op til sidst. Jeg kunne lade være med at fortælle så meget om mig selv men sådan er jeg ikke.
6 år21. februar 2018 kl. 15:35
Jeg ved ikke hvordan man kan hjælpe i denne situation. Måske har hun brug for flere hun kan støtte sig til? Hvis hun ikke har nogle nære veninder, så findes der måske en støttegruppe for folk med kroniske lidelser? Eller en besøgsven ordning eller noget? Det lyder som om, det hun har mest brug for er socialt samvær med nogen der kan komme hjem til hende.
Er det fordi hun ikke orker psykisk at hun ikke kan holde hjemmet ordentligt, eller er det i forhold til fysikken det halter?
Jeg sidder jo i et helt andet land, så har ikke så meget føling med hvad der sker i DK. derfor vil jeg ikke kommentere på det ;)