Fra BMI 33 til BMI 25 på kortest forsvarlige tid

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

Hm... brød med pålæg... Jeg er sikkert lidt mærkelig - men jeg har ikke behov for særlig meget variation. Køber meget sjældent kødpålæg. Eller færdige "salater" - GYS!
Heller ikke i de perioder hvor jeg ikke er "på skrump"...

Rugbrød - eller Thinn Crisp fra Lidl - med smør på... ost (og det skal ikke være "danske oste" - jeg er til lagret Gouda eller Cheddar... nu man IKKE kan få Valios Sortstempel Emmentaler). Nogen gang får jeg lyst til en kartoffelmad. Eller tomatmad.

Tidligere har jeg været glad for tun. Men lige for tiden har jeg ikke lyst til tun. Heller ikke makrel i tomat. Eller sild - GYS!

Peanut butter - økologisk, Crunhy - fik min niece (indfødt amerikaner) mig "omvendt" til sidste år. Men det er sådan en "special treat" jeg kan finde på at tillade mig - hvis kalorieregnskabet tillader. Og jeg kan fornemme, at min krop trænger til noget med mere "kapow" ...

Jeg spiser hjertens gerne ca præcis det samme hver dag... I lange perioder.

I denne periode forbereder jeg hele dagens rationer om morgenen i tre til fire skåle/dybe tallerkener.
Prøver at lægge maden op så appetitligt som muligt. Samler skålene på køkkenbordet - og tager et billede.
Så ryger hele herligheden ind i køleskabet med clingfolie over.
morgenmad hver dag: ca 50 g skyr, 1 g Cortaflexpulver, 3 g hørfrø. 6 stk mandler. (Så snart jeg er færdig med Cortaflex pulveret - så skifter jeg tilbage til havregrynsgrød...)
ca 200 g gulerødder, 200 g tomat/agurk/rød peber evt lidt æble - den dybe tallerken skal være overfyldt med "kaninfoder"... 1 skive ristet rugbrød med smør og ost. 1 kogt æg.

Samme salat ca til frokost (broccoli, sallat, agurk og tomat i tern - og så 14 g blandede ristede kerner. Ingen dressing. Evt lidt appelsin i tern... eller æble).

"Natmad" er en tallerken med frugt.

Så kan jeg finde på at "supplere op" med næsten hvad som helst - hvis det er en af de V-dage hvor jeg vil booste min forbrændning. For at forhindre at kroppen tror det er hungersnød.

Men morgen og natmaden er i denne periode "fast inventar"....

Puha - i morgen er det atter II-dag. Tror jeg holder mig helt til "plante-foder"... (undtagelsen er skummet mælk i min kaffe)
8 år6. juni 2016 kl. 23:14
Ellers er jeg slået helt ur kurs efter dagens hospitals møde.
Reumatolog nr tre var mere end OK - tillidsvækkende person.

Min tilstand er betydelig værre end jeg havde opfattet.

Efter dagens konsultation forstår jeg HVORFOR de er blevet VED med at foreslå operation. Ved hver eneste konsultation.

På trods af, at jeg jo fra start meldte ud, at vægttab og træning skal prøves først.

Vægttab og træning er fint at prøve med henblik på min hofteknogle.

Men det vil jo ikke hjælpe på den indsnævring der er ved rygmarven - særlig slem på et sted. Men andre sted er "godt på vej" at også blive "stranguleret"... HELDIGVIS har jeg vist ikke haft gener af indsnævringen - endnu. Men hvis det udvikler sig bare lille bitte smule mere... så er det mere end sandsynlig, at jeg får alvorlige gener.
Det kan gå stærkt. Og så kan akut operation blive både aktuelt - og absolut nødvendig for at bevare førlighed og undgå total inkontines.

Selvfølgelig kan jeg være svineheldig - og slippe for "videre tiltale".

Den meget erfarne reumatologen fortalte, at han dog HAR set folk med lige så slem eller endnu værre indsnævringer end min - som har kunnet klare sig uden operation. (Men det er ret usædvanlig)

Og han har set masser af patienter med MINDRE indsnævring end min - som man har været nødt til at operere.

Ak ja - jeg har IKKE lyst at ende i en kørestol med ble!

Det var ellers meget opmuntrende at blive så kraftigt rost af fyssen - som introducerede mig i virkelig rosende ord til den ny reumatolog (det er ikke falsk beskedenhed som forhindrer mig at referere hvad hun sagde - men jeg er meget TRÆT nu...)

Og så var det virkelig FEDT at vi tre kunne diskutere, helt i øjenhøjde, om min tilstand og lægge en plan sammen.
Vi blev enige om, at vægttab og fortsat træning er handlingsplanen for nu. Jeg bliver henvist til kommunal rygskole. Og fortsætter mit glaid.dk forløb.
Det går jo rimelig godt - tegner godt! (Blot jeg husker at stoppe i tide når jeg træner! Note to self: det koster mindst fire dage i smertehelvede når jeg ikke husker at "køre med stramme tøjler" og stopper i tide. )

Men jeg skal jo - desværre - konstant være obs på evt. forandringer til det dårligere som kunne indikere, at operation bliver nødvendig.
FØJ for den!

Nu er jeg afsluttet fra Hillerød for nu.
(Hele cirkusset med funktions rtg var ellers helt umsonst! Personalet tog IKKE funktions rtg - men blot et helt almindeligt rtg billede! Så DET var spild af ressourcer!) Men jeg er glad for at jeg fik en konsultation med en GOD reumatlog til sidst.
En som gjorde det nr 1 burde have gjort.
Og som nr 2 sikkert TROEDE at nr 1 havde gjort...
HVIS

8 år6. juni 2016 kl. 23:44
Kørestol og ble - er ikke et lokkende fremtidsperspektiv.
Jeg må lede efter mere information - jeg var så til pas i chok, at jeg ikke fik spurgt om et par vigtige ting.
Såsom:
* hvordan er proceduren for at hurtigt "komme til" - hvis indsnævringerne begynder at lave alvorlig ravage. Hvor en hurtig operation er nødvendig for at redde så meget førlighed som mulig. Egen læge? Eller?
* præcis hvilke fare signaler skal jeg være obs på?
* er det forsent hvis jeg venter indtil jeg MEGET klart og tydelig ER blevet helt inkontinent og ikke kan holde på hverken det ene eller det andet...????
osv
osv
osv
jeg fik godt nok noget at tænke alvorlig over... og at undersøge meget grundigt....
8 år7. juni 2016 kl. 08:13
Sikke en dum besked du fik, Sol. Men heldigvis at du fik den og at de ikke havde overset det, så du blev ubehageligt overrasket senere.

Hvis jeg var dig, ville jeg prøve at ringe til afdelingen med reumatologen og få stillet de spørgsmål. Evt kan lægesekretæren på afdelingen hjælpe?
8 år8. juni 2016 kl. 09:35
Enig med firkant. Det er spørgsmål, de sikkert let kan svare på. Så ring hurtigst muligt - så du får det afklaret. Det lyder jo slet ikke sjovt :(
8 år8. juni 2016 kl. 10:26
NEJ - det var IKKE en dum besked, Firkant!
Det var information jeg BURDE have fået ved første konsultation i starten af marts måned.

NU forstår jeg hvorfor reumatologerne er blevet VED med at HVER gang snakke/foreslå operation!
Uden at specificere, at DE snakkede om stivgørende rygoperation. Hvor man mejsler bort knoglevæv for at forhindre at rygmarven bliver "stranguleret"og sætter ind "isenkram" for at "stabilisere"... hvis der ikke er "frit løb" i rygmarven i lænd regionen - så er jo konsekvensen lammelse og inkontinens.

JEG troede jo vi snakkede om HOFTE operation! At få sat ind en hofte protese.

Der vides, at rigtig mange patienter, som ellers ville blive opererede, kan slippe for hofteoperation vha glaid.dk træningen!
Og den træning er jeg jo godt igang med.
Der findes ikke rigtig evidens for, at vægttab mindsker behovet for hofteprotese operation. (Evidens findes for, at vægttab mindsker behovet for knæ proteser betragtelig. Ligesom også glaid.dk træning kan forebygge, at en knæoperation bliver nødvendig)

Men det er jo logik for burhøns, at mindre vægt = mindre belastning også på hofteknoglerne.

Da jeg jo var (og er) igang med et glaid forløb (og vægttab) kunne jeg slet ikke forstå al den evige snak om "operation, operation"
Men NU giver det jo mening!

Når man kender fakta, får bud på sandsynlig "udvikling", info om risici - så kan man jo forholde sig til den virkelige situation.

ENDELIG en informativ reumatolog - som snakker klartekst! Åbner MR-scanningen, tager frem de relevante billeder, gør dem større. Sidder og peger og viser på billedet - så også jeg, som er uden den store erfaring i at fortolke og forstå MR scannings billeder af rygsøjlen, bliver helt klar over, hvordan det så ud i starten af januar 2016. Og hvad det indebærer IRL.

Vi havde en kanon dialog - helt i "øjenhøjde".
Reumatologen sagde:
"jeg HAR set patienter med lige så slemme skader som dine, og LIDT værre endda, som har kunnet undgå rygoperation."
Men jeg har (desværre) set masser af patienter med meget mindre skader end dine - som man har været nødt til at operere.

M.a.o. er det overvejende SANDSYNLIGHED for, at jeg vil få en stivgørende rygoperation for at redde min førlighed og evne til at holde på stort-og-småt.

Alle patienter er unikke. Man kan derfor ikke på forhånd VIDE hvordan det kommer til at gå med min ryg.
Jeg har jo også lov til at være heldig!

Vi blev enige om, at jeg knokler videre med vægttab og træning.

Min spondylolistese er altså større end de 5 mm som stod i den oprindelige diagnose. MULIGVIS er den blevet værre - siden rtg billedet fra sidste uge viste, at det nærmere er en 1 cm forskydning... Eller så er rtg billeder så meget mindre præcise end MR scannings billeder.

Vægttab og træning kan hjælpe - så forskydningen ikke bliver større. En stor og tung mave trækker jo i den forkerte retning. Medens et muskelkorset af "stål" kan "holde" knoglerne i rygsøjlen på plads..

Jeg satser på at bygge op et FANTASTISK muskelkorset! Bliver snart - håber jeg - indkaldt til Helsingørs rygskole.

Vi var alle tre enige om, at så længe jeg kan fungere, kan klare smerterne, ikke oplever forlammelser - så venter vi med rygoperationen.
Fordi Hillerød fyssen jo kender mig og VED at jeg ikke sjusker med hverken træning eller vægttab - nu jeg har konkrete vigtige MÅL.
Hvis fyssen havde ment, at jeg er en slap sofakartoffel som lader stå til - så havde nok de to argumenteret for rygoperation indenfor overskuelig fremtid...

Mål 1. forhindre at listesen (= forskydningen) bliver værre. Og derved, forhåbentlig, undgå rygoperation.
Mål 2. Træne ind korrekte bevægelses mønstre, træne op smidighed og styrke i hofte og knæled. Og derved, forhåbentlig, undgå hofteoperation

I øvrig vil jeg leve mit liv for fuld skrue. Og jeg skal op på hesteryg og ride ASAP.

Nu skal Mik blot først være i orden.
Ryg og nakke er markant bedre, sagde Dr. Dyr. Som var ret imponeret over hvor hurtigt det er gået den rette vej.
Næste onsdag kan jeg ringe og høre om blodprøve resultaterne er kommet.
HÅBER at Mik hverken har heste-diabetes eller Cushing.
Han er for TYK - og det er farlig.
heste får også livsstils sygdomme.

HELDIGVIS tror jeg, at stalden nu tager Dr. Dyrs anvisning til efterretning!
En islandsk hest som ikke er i hårdt arbejde har IKKE brug for kraftfoder. Og heller ikke lucerne - andet end to små håndfulde per dag.
MEN de skal have vitaminer og mineraler. Hver dag. Og også elektrolytter når de sveder meget.
STRÅ foder er vigtigt. Der må man ikke skære drastisk ned - så går det galt.

Islandske heste er MEGET nøjsommere end de store heste.
Og derfor er det svært for folk med storheste erfa at omstille sig vedr. fodring.
Til gengæld mener mange eksperter, at deres behov af især mineraler er meget større end storhestenes behov! (I relation til dyrets krops vægt). Forklaringen mener man er, at den islandske hest jo er renracet siden 900-tallet og tilpasset den islandske biotop siden 1.100 år. Der er MEGET mere mineraler i den islandske jord end i resten af Norden - og derfor også i det som vokser på saga-øen. Plus, at bio diversiteten i den islandske hests naturlige kost derhjemme på fjældene er noget HELT andet end hvad vi kan tilbyde...

Islandsk hø er fantastisk - lugter sågar på en helt anden måde end hø herhjemme. Island eksporterer hø til de stinkende rige Saudier - til deres skønne heste.... simpelthen fordi kvaliteten er noget heeelt andet end man ellers kan få fat på...

8 år8. juni 2016 kl. 11:06
Forstå mig ret, Sol, når jeg siger dum besked. Hellere få at vide NU - jo før jo bedre, men vi kan ikke skrue tiden tilbage - end senere at du kunne have gjort en forskel selv. Eller - det ved vi jo ikke om du kan, men jeg tror at alle krydser fingre for at det absolut ikke bliver værre og at du har en chance for at forbedre forskydningen ved træning og vægttab. Men uanset hvordan vi vender og drejer det reumatologen fortalte, er det ikke nogen god nyhed. Men ja. Hellere nu end når du har sat dig for sidste gang. Du har Mik du skal ride og du skal helt sikkert til Island igen. Med fuld førlighed.
8 år9. juni 2016 kl. 00:22
Præcis Firkant! Jeg giver slidgigten KAMP TIL STREGEN!
Blev blot slået ur kurs fordi jeg HADER at ikke være korrekt oplyst. Og fordi det naturligvis er en både skræmmende og ULÆKKER fremtidsudsigt at vide, at der er en stor sandsynlighed for, at jeg må lægge krop til en stivgørende operation af lændeknogle. Det er jo så tæt på rygmarven - og ingen garantier for, at det virker og går godt... men der valget er mellem pest og kolera...
Men det er SUPER at jeg ved det NU.
Jeg må prøve at time mine forberedelser til en evt. operation - som forhåbentlig ALDRIG bliver aktuel.
Det jeg er i gang med - vægttab og træning passer perfekt ind i det projekt.
Men der skal gøres mere ved forebyggende kosttilskud.
Og det vigtigste: cigaretterne skal UD ur mit liv.
Men det må vente indtil jeg er ca i mål vedr. vægttab. Fordi det vil være fuldkomment uoverskuelig at gennemføre bevidst vægttab samtidlig som et udbrud af Colitis Ulcerosa. PLUS at de PN medikamenter man sætter ind ved CU udbrud er slemme.
Prednisolon - er en meget dårlig ide hvis der er risiko for operation de næste tre måneder.
Pentasa og Salofalk - har massive bivirkninger... går ud over lever og nyrer...
Derfor skal jeg ikke kaste mig ud i rygestop før jeg kan gennemføre dette med totalt fuld fokus på DET delprojekt.
Og jeg må tage et alvorlig kig på "betændelses dæmpende kost" FØR start af projekt rygestop.
Det vil nok være noget ROD, at prøve vægttab og forebygge CU udbrud samtidlig. Da dette er (?) modstridige mål.

Men der findes rigtig mange fif i FN gruppen som beskæftiger sig med kost & IBD.
Blandt andet ser det ud til, at mange har gavn af kokosolje... i store mængder per dag! Der er KÆMPE forskel på kvaliteten af kokosolje.
Men FAKTISK har god kokosolje en direkte slankende effekt!
Læs mere her - og bliv begejstret!
alun.dk
8 år9. juni 2016 kl. 09:54
Jeg har læst meget om kokosolie, fordi det jo er numero uno på LCHF - fedt skal helst komme fra maden, men skal den tilsættes, er kokosolien den ultimative olie at hente fedt fra. Og jeg har kokosolie stående og jeg drikker stadig æggelatte ind i mellem, så jeg får det, men jeg skal bestemt blive bedre til at bruge det. Det kan jo fås uden smag, så ikke alt SKAL smage af kokos. :-D

Jeg tænker at der er mange ting i det her med vægttab, rygestop, hofte, lænd osv. Hvordan vil CU reagere på en damper eller nikotinplaster, feks? Vil det kunne holde den i skak?
8 år9. juni 2016 kl. 11:35
Nikotinplastre vil ikke virke på min CU. Det er vist ikke nikotinen som virker - jeg prøvede nemlig med nikotintyggegummi sidst jeg prøvede at holde helt op med at ryge - med den konsekvens, at jeg gik i udbrud. Og måtte få en styg kur. Hvor det ikke var rart at læse indlægssedlerne i medicin forpakningerne! FØJ for den!
Plaster kan jeg i princip ikke bruge - jeg er meget allergisk for de klebestof/stoffer som bruges. ØV. Får kæmpe hævelser som er ildrøde og klør. ENDNU en grund til, at jeg prøver at undgå, at komme i den situation, at stomi operation bliver nødvendig! Der bruger man jo klebestoffer for at gøre samlingen mellem pose og menneske tæt.

HVIS nu nogen skal være ramt på så mange fronter som jeg er - så er det godt, at det er MIG. Fordi jeg er rimelig god til at grave frem info, granske info kritisk. Analysere situationen, lave en plan som tager højde for alle faldgruber jeg har fundet frem til.
Damage Control er jeg rigtig god til!
Plus at jeg er stædig og vedholdende.

Jeg er ret fortrøstningsfuld! Hvis nogen KAN - så er det mig!

Har ikke ondt af mig selv - men holder skruen i vandet og er for det meste munter. Lige som jeg plejer!
8 år9. juni 2016 kl. 21:15

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...