Fra BMI 33 til BMI 25 på kortest forsvarlige tid
Du læser en tråd i debat > vægttab 10+solakka
Hm hm... hvis sandheden skal frem - og det skal den jo gerne... så kom der også en pakke chokokiks, en plade mælkechokolade og mørk chokolade med hjem... til at forsøde livet under dynen..
Heldigvis havde jeg lånt en super god krimi - kan så godt lide de fire krimier fra Havanna/Cuba...
Læste også flittigt i " The Secret History of The Mongols" af Arthur Waley.. interessant - men lidt af en skuffelse.. fordi kun side 217 - 293 handler om mongolernes historie... resten er spændende nok ... ganske fascinerende at læse fine øjebliks digte skrevet af en kineser for næste 1.000 år siden. Men helt "moderne" i sin beskrivelse af lige det øjeblik han oplevede...
Jeg må søge videre hvis jeg vil vide mere om mongolernes historie!
Heldigvis havde jeg lånt en super god krimi - kan så godt lide de fire krimier fra Havanna/Cuba...
Læste også flittigt i " The Secret History of The Mongols" af Arthur Waley.. interessant - men lidt af en skuffelse.. fordi kun side 217 - 293 handler om mongolernes historie... resten er spændende nok ... ganske fascinerende at læse fine øjebliks digte skrevet af en kineser for næste 1.000 år siden. Men helt "moderne" i sin beskrivelse af lige det øjeblik han oplevede...
Jeg må søge videre hvis jeg vil vide mere om mongolernes historie!
10 år11. februar 2014 kl. 14:52
solakka
Vildt spændende at atter lave en lille mini undersøgelse om forskelle mellem Nordiske lande!
Ja der kan man se - madital kan give inspiration til alt muligt!
Som oftest KÆMPE forskelle!
Især hvor det drejer sig om spædbørns vel og ve ligger Finland helt i top. Kun overgået en lille smule af Island. Tæt fulgt af Norge og Sverige.
Medens Danmark får baghjul - t.o.m. Belgien ligger lidt bedre til.
Finlands forspring er nok takket være Arkiater Arvo Ylppö og Marschalk Mannerheim indsats på 1900-tallet..
Men forskellen begynder at udlignes..
Interessant at dette med modermælk er så velorganiseret i Finland og Sverige. Det ser ud til at mælken afhentes hjemme hos den som har i overskud. Alting tjekkes...Alt er tilrettelagt.. Betaling i Finland er 18 EUR/l hvilket er ca 134 kr/liter - skattefrit naturligvis.
Og man efterlyser flere mødre med overskud - som det er nu strækker modermælken kun til de aller mest syge små på hospitalerne.
Kigger man på tallene for Afrika - ja sågar et land som Saudi Arabien, som vælter sig i penge... så ser det dystert ud!
Set med de briller på - er forskellene mellem de Nordiske lande ret små.
Men set i % - er det voldsomt....
Det er virkelig luksus - at via Internet have direkte adgang til alle mulige statistikker!
Men når strømmen går - som den har gjort i aften i Helsingør... så må man klare sig uden!
Ja der kan man se - madital kan give inspiration til alt muligt!
Som oftest KÆMPE forskelle!
Især hvor det drejer sig om spædbørns vel og ve ligger Finland helt i top. Kun overgået en lille smule af Island. Tæt fulgt af Norge og Sverige.
Medens Danmark får baghjul - t.o.m. Belgien ligger lidt bedre til.
Finlands forspring er nok takket være Arkiater Arvo Ylppö og Marschalk Mannerheim indsats på 1900-tallet..
Men forskellen begynder at udlignes..
Interessant at dette med modermælk er så velorganiseret i Finland og Sverige. Det ser ud til at mælken afhentes hjemme hos den som har i overskud. Alting tjekkes...Alt er tilrettelagt.. Betaling i Finland er 18 EUR/l hvilket er ca 134 kr/liter - skattefrit naturligvis.
Og man efterlyser flere mødre med overskud - som det er nu strækker modermælken kun til de aller mest syge små på hospitalerne.
Kigger man på tallene for Afrika - ja sågar et land som Saudi Arabien, som vælter sig i penge... så ser det dystert ud!
Set med de briller på - er forskellene mellem de Nordiske lande ret små.
Men set i % - er det voldsomt....
Det er virkelig luksus - at via Internet have direkte adgang til alle mulige statistikker!
Men når strømmen går - som den har gjort i aften i Helsingør... så må man klare sig uden!
10 år11. februar 2014 kl. 21:09
solakka
Tager man til genmæle..? Eller lader man hykleri ligge..?
Hm....
Hm....
10 år12. februar 2014 kl. 08:00
Lovely
Et svar og et godt råd
Man vælger sine kampe med omhu - ellers ender man med at brænde ud eller værre endnu: Blive bitter og illusionsløs.
10 år12. februar 2014 kl. 08:11
solakka
FANTASTISK slankekur! Og totalt sund - i hvert fald hvis man kigger på test resultaterne før og efter eksperimentet!
Lidt synd, at der i det TV program som kom for nylig, ikke blev sagt ET ord om dette "Zoologisk Have"eksperiment - udført i UK.
Eksperimentet i UK var jo i en helt anden retning end LCHF, paleo, 5/2...
Mon andre også så programmet fra UK? Der 10 - 12 frivillige forsøgspersoner, alle med overvægt, boede 2 uger i en zoologisk have? Alle testpersoner fik et sundhedstjek før - og efter. Vægt, blodtryk, blodsukker mv blev testet før og efter.
I løbet af eksperimentet var det meningen at de alle KUN skulle spise rå grøntsager, frugt, lidt mandler, nødder... Men til gengæld ENORME mængder - mener det var 12 kg per dag!
Og meget lidt salt - kun det som svarer til saltmængden i EN oliven!
Folk var meget dygtige til at holde sig til spillereglerne - og det på trods af, at der fandtes et cafeterie i haven.
(Der man havde sat op billeder af deltagerne.. så ingen ville kunne snige sig ind incognito...og falde i.)
Efter eksperimentet (2 uger mener jeg det var) havde alle tabt sig. Blodtryk og blodprøver viste markante forbedringer.
Nogle var motiverede at fortsætte at spise store mængder grønt bagefter... andre ikke.
Den største ulempe var, at så store mængder fibre, fik folks peristaltik at VIRKE. Med mange toiletbesøg som resultat...
Jeg har selv prøvet noget LIDT i den stil i de perioder hvor jeg har haft fremgang med mit vægttab.
Jeg ved, at hvis mængden grønt/dag kommer op over 1 kg - så taber jeg mig. Og det uden at være sulten.
Hm... mon jeg skulle prøve lidt derhen...? TØR jeg?
Jeg kunne måske starte i det små og ganske forsigtigt. Ikke med rå grøntsager... men med udkogte rodfrugter..?
Det irriterer mig, at jeg i lang tid ikke har evnet at tabe mig.
Lidt synd, at der i det TV program som kom for nylig, ikke blev sagt ET ord om dette "Zoologisk Have"eksperiment - udført i UK.
Eksperimentet i UK var jo i en helt anden retning end LCHF, paleo, 5/2...
Mon andre også så programmet fra UK? Der 10 - 12 frivillige forsøgspersoner, alle med overvægt, boede 2 uger i en zoologisk have? Alle testpersoner fik et sundhedstjek før - og efter. Vægt, blodtryk, blodsukker mv blev testet før og efter.
I løbet af eksperimentet var det meningen at de alle KUN skulle spise rå grøntsager, frugt, lidt mandler, nødder... Men til gengæld ENORME mængder - mener det var 12 kg per dag!
Og meget lidt salt - kun det som svarer til saltmængden i EN oliven!
Folk var meget dygtige til at holde sig til spillereglerne - og det på trods af, at der fandtes et cafeterie i haven.
(Der man havde sat op billeder af deltagerne.. så ingen ville kunne snige sig ind incognito...og falde i.)
Efter eksperimentet (2 uger mener jeg det var) havde alle tabt sig. Blodtryk og blodprøver viste markante forbedringer.
Nogle var motiverede at fortsætte at spise store mængder grønt bagefter... andre ikke.
Den største ulempe var, at så store mængder fibre, fik folks peristaltik at VIRKE. Med mange toiletbesøg som resultat...
Jeg har selv prøvet noget LIDT i den stil i de perioder hvor jeg har haft fremgang med mit vægttab.
Jeg ved, at hvis mængden grønt/dag kommer op over 1 kg - så taber jeg mig. Og det uden at være sulten.
Hm... mon jeg skulle prøve lidt derhen...? TØR jeg?
Jeg kunne måske starte i det små og ganske forsigtigt. Ikke med rå grøntsager... men med udkogte rodfrugter..?
Det irriterer mig, at jeg i lang tid ikke har evnet at tabe mig.
10 år12. februar 2014 kl. 08:28
solakka
Tak Lovely! Du har absolut ret!
Bedst at lade det ligge!
Livet er alt alt for kort til at være sur eller bitter... Eller forarget, vred over andre personers gøren og laden...
Dog vil jeg ikke holde op med at "kæmpe mod vejrmøller" - når mit hjerte bløder for andre mennesker.
Det kan jeg slet ikke lade være med.
VIL heller ikke lade være med.
Men man skal vælge sine kampe med omhu - som du så rigtigt skriver!
OG vælge metoder....Ak ja!
Den eneste som kan forandre en person - er jo personen selv.
Det gælder for alle.
Bedst at lade det ligge!
Livet er alt alt for kort til at være sur eller bitter... Eller forarget, vred over andre personers gøren og laden...
Dog vil jeg ikke holde op med at "kæmpe mod vejrmøller" - når mit hjerte bløder for andre mennesker.
Det kan jeg slet ikke lade være med.
VIL heller ikke lade være med.
Men man skal vælge sine kampe med omhu - som du så rigtigt skriver!
OG vælge metoder....Ak ja!
Den eneste som kan forandre en person - er jo personen selv.
Det gælder for alle.
10 år12. februar 2014 kl. 09:09
solakka
SUPER - så fandt jeg de regler jeg havde efterlyst!!
Og så starter jeg med at skrive - og jeg skriver kun det jeg mener, og mener altid hvad jeg skriver:
Undskyld L_B ! Jeg kom i "kampens hede" at citere dig på en ikke acceptabel måde - dog udelukkende i min egen tråd. Hvor du skrev din mening. Som jeg jo ikke deler.
Vi kender jo ikke hinanden IRL - og du har naturligvis lov til at have dine meninger. Ligesom jeg har lov til at have mine.
Internet er et vanskeligt kommunikations medie. Vi kan jo ikke se hinandens smil... Eller mimik i det hele taget.
Mine skarpe vendinger var ikke ment som et personangreb - men som et angreb på meninger jeg ikke deler.
Håber at L_B modtager min undskyldning!
Håber du finder den!
SUK - jeg er jo opvokset med skarpe debatter med flittigt brug af at vende opponentens egne ord mod vedkommende... For at styrke argumentationen. (Ikke en undskyldning - men en forklaring). Jeg skal nok lade være med den slags her på madital fremover!
Selv er jeg altid parat at blive klogere.
Jeg efterlyste regler for debatten - og fandt dem! JUBII!
Dem vil jeg holde mig til!
Og håber at andre også vil overholde reglerne.
madital.dk
Debattens formål
Madital ønsker at tilbyde dig et site, som højner din sundhed i hverdagen. Debatten er derfor tænkt som et sted, hvor medlemmerne kan stille og svare på spørgsmål for at opnå en sundere hverdag med større glæde.
Muligheden for at medlemmerne kan indgå i dialog med hinanden eller med de frivillige studerende, giver dog ikke ret til at skrive hvad som helst.
Følgende er derfor ikke tilladt
1) Personangreb og nedsættende bemærkninger
Undgå at deltage i debatter, som fører til ovenstående. Det har hverken afsender, modtager eller andre læsere brug for.
2) Indlæg med spiseforstyrret adfærd
Madital er lavet til raske voksne. Spiseforstyrret adfærd kræver professionel og personlig hjælp, som ikke er til stede her i debatten - hverken iblandt folkene tilknyttet programmet eller dets medlemmer.
Har du brug for at tale om din spiseforstyrrelse, kan du finde hjælp her.
3) Er der specielle emner, som fremover ikke lever op til almindelig skik og brug af netdebatter, vil denne liste blive udvidet. Jeg finder dog ingen grund til at liste en masse unødvendige regler.
Bliver ovenstående ikke overholdt vil dine indlæg blive slettet uden varsel. Gentagne overtrædelser kan føre til sletning af din profil.
TAK til alle jer, som vælger at dele jeres positive energi til andre i debatten.
De bedste ønsker for dit velvære.
Venlig hilsen
Madital
Undskyld L_B ! Jeg kom i "kampens hede" at citere dig på en ikke acceptabel måde - dog udelukkende i min egen tråd. Hvor du skrev din mening. Som jeg jo ikke deler.
Vi kender jo ikke hinanden IRL - og du har naturligvis lov til at have dine meninger. Ligesom jeg har lov til at have mine.
Internet er et vanskeligt kommunikations medie. Vi kan jo ikke se hinandens smil... Eller mimik i det hele taget.
Mine skarpe vendinger var ikke ment som et personangreb - men som et angreb på meninger jeg ikke deler.
Håber at L_B modtager min undskyldning!
Håber du finder den!
SUK - jeg er jo opvokset med skarpe debatter med flittigt brug af at vende opponentens egne ord mod vedkommende... For at styrke argumentationen. (Ikke en undskyldning - men en forklaring). Jeg skal nok lade være med den slags her på madital fremover!
Selv er jeg altid parat at blive klogere.
Jeg efterlyste regler for debatten - og fandt dem! JUBII!
Dem vil jeg holde mig til!
Og håber at andre også vil overholde reglerne.
madital.dk
Debattens formål
Madital ønsker at tilbyde dig et site, som højner din sundhed i hverdagen. Debatten er derfor tænkt som et sted, hvor medlemmerne kan stille og svare på spørgsmål for at opnå en sundere hverdag med større glæde.
Muligheden for at medlemmerne kan indgå i dialog med hinanden eller med de frivillige studerende, giver dog ikke ret til at skrive hvad som helst.
Følgende er derfor ikke tilladt
1) Personangreb og nedsættende bemærkninger
Undgå at deltage i debatter, som fører til ovenstående. Det har hverken afsender, modtager eller andre læsere brug for.
2) Indlæg med spiseforstyrret adfærd
Madital er lavet til raske voksne. Spiseforstyrret adfærd kræver professionel og personlig hjælp, som ikke er til stede her i debatten - hverken iblandt folkene tilknyttet programmet eller dets medlemmer.
Har du brug for at tale om din spiseforstyrrelse, kan du finde hjælp her.
3) Er der specielle emner, som fremover ikke lever op til almindelig skik og brug af netdebatter, vil denne liste blive udvidet. Jeg finder dog ingen grund til at liste en masse unødvendige regler.
Bliver ovenstående ikke overholdt vil dine indlæg blive slettet uden varsel. Gentagne overtrædelser kan føre til sletning af din profil.
TAK til alle jer, som vælger at dele jeres positive energi til andre i debatten.
De bedste ønsker for dit velvære.
Venlig hilsen
Madital
10 år12. februar 2014 kl. 09:46
Lovely
Fuldstændig enig med dig i, at man skal vælge de kampe, der virkelig betyder noget. Det kan være svært at lade tingene passere - det er noget jeg selv øver mig på. Dagligt.
Til gengæld skal man også kunne leve med sig selv - så man bliver også nødt til at vælge de vigtige kampe til. For verdens skyld, og for egen samvittigheds skyld. For at kunne se sig selv i spejlet og være tilfreds (og for en gangs skyld mener jeg ikke med det ydre, men med det indre;)
Den der evnen - har også pligten (til at ændre verden).
Lovely
Til gengæld skal man også kunne leve med sig selv - så man bliver også nødt til at vælge de vigtige kampe til. For verdens skyld, og for egen samvittigheds skyld. For at kunne se sig selv i spejlet og være tilfreds (og for en gangs skyld mener jeg ikke med det ydre, men med det indre;)
Den der evnen - har også pligten (til at ændre verden).
Lovely
10 år12. februar 2014 kl. 10:35
solakka
YEPS! Lovely!
"Den der har evnen - har også pligten (til at ændre verden)"
Men man kan jo ikke vide hvorvidt ens egne små forsøg ændrer verden! Overhoved.
Men det er ingen undskyldning til at lade være!
Så hvis man forfølger tanken logisk - så har ALLE pligten at i hvert fald prøve!
Den gamle kinesiske talemåde gælder stadig... den at man (i hvert fald) skal begynde med sig selv! Når der skal forbedres.
At "banke andre i hovedet" har nok ikke nogensinde hjulpet til at gøre verden til et bedre sted!
Men ak - det er en svær kunst at udøve tolerance... når intolerancen går ud over udsatte medmennesker.
Hvilket sker i uhyggelig stor omfang lige nu her i vores lille dejlige f.d. "smørhul"...
Jeg prøver at finde en harmonisk balance mellem at "passe min egen tallerken" - og så stadig prøve alt jeg kan at støtte og hjælpe ofrene for Dansk socialpolitik anno 2014.
I dag skal den egne tallerken passes Big Time! Og solen skinner sågar!
Undervisning kl. to - JUBIIIIII!
"Den der har evnen - har også pligten (til at ændre verden)"
Men man kan jo ikke vide hvorvidt ens egne små forsøg ændrer verden! Overhoved.
Men det er ingen undskyldning til at lade være!
Så hvis man forfølger tanken logisk - så har ALLE pligten at i hvert fald prøve!
Den gamle kinesiske talemåde gælder stadig... den at man (i hvert fald) skal begynde med sig selv! Når der skal forbedres.
At "banke andre i hovedet" har nok ikke nogensinde hjulpet til at gøre verden til et bedre sted!
Men ak - det er en svær kunst at udøve tolerance... når intolerancen går ud over udsatte medmennesker.
Hvilket sker i uhyggelig stor omfang lige nu her i vores lille dejlige f.d. "smørhul"...
Jeg prøver at finde en harmonisk balance mellem at "passe min egen tallerken" - og så stadig prøve alt jeg kan at støtte og hjælpe ofrene for Dansk socialpolitik anno 2014.
I dag skal den egne tallerken passes Big Time! Og solen skinner sågar!
Undervisning kl. to - JUBIIIIII!
10 år12. februar 2014 kl. 11:17
Det ER prøvet.. også vha mumbo-jumbo folk.... Man er jo nødt til at prøve "hvad som helst" når man bliver desperat...!
Faktisk er det nok endnu værre for den anden hest.. Mik kender jo stedet. For Mik kommer der kun at være EN ny hest i flokken... og det er en fornuftig en.. de to andre har Mik gået sammen med tidligere. Uden problemer.
Den anden hest kender jo kun Mik - og de to er bestemt ikke venner. De tre andre kender han ikke. Og stedet er helt nyt for ham. Stakkels pusling!
Jeg håber de to kg er "mavefyld" og væske - men jeg fik godt nok lidt af et chok!
Vejede mig TRE gange... med samme stygge resultat...
Hvornår får jeg det lært? Det der med at IKKE trøstespise når jeg er dårlig...
Jeg har bællet så meget kamillete - med honning - at det skvulper i mit hoved... Og så synes jeg helt bestemt at til te hører ALTID ristet brød med diverse.. eller knækkebrød...
Tror jeg vil prøve 2-5.. det virker jo godt for mange... Det mest imponerende er Klidmoster - Klidfaster Malou - det er helt vildt så meget hun har tabt sig! Og det PYNTER!!