Fra BMI 33 til BMI 25 på kortest forsvarlige tid

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

Et ligeværdigt samfund med en velfærdsstat indeholder ikke "slavejobs". Rigtigt mange mener at hvis man har et job, så har man også solgt sin sjæl. Man kan ikke få fri, når man har behov for det. Jo, man kan godt have behov for at få fri udenfor weekenderne, men det er heller ikke noget, der skal udnyttes og søges om "bare fordi" - på den måde ødelægger man jo muligheden.

Problemet er som jeg ser det, at arbejsgiverne jo er dem, der enevældigt bestemmer, hvem de ansætter. Jeg er selv blevet afvist af et rengøringsselskab, fordi hun foretrak ungarere og andre østeuropæiske medarbejdere, fordi de er hurtige og dygtige. Hun anede ikke hvad jeg kunne eller ikke kunne. Taxajobs og chaufførjobs er også urimelige svære at få. Butikjobs er helt i skoven, hvis man er over 18 år - og det samme gælder jobs på burgerjoints. Jo, det er ufaglærte jobs og burde dermed være åben for alle uden forudgående erfaring, men det er de ikke i virkeligheden.

Ingen kan tvinge Burger King til at ansætte en på 40 i deres køkken eller kasse eller rengøring. Heller ikke selvom denne har været arbejdsløs i "100 år". Man kan altså ikke matche antallet af arbejdsløse med antallet af ledige jobs, bare sådan lige. For hvis folk ikke opfylder kravene, kan de jo ikke bruges i netop dette job.

Alle har et ansvar for deres egen situation. Selvfølgelig har de det. Jeg tror heller ikke på at der er ret mange, der afviser denne holdning og mener at det er "kommunen", der skal sørge for at de får et fedt job med ingen timer og meget i løn. Jeg tror at der er rigtigt mange, der mister gejsten på grund af alle de sære regler.

Hvorfor er det at man ikke må tage sig et deltidsjob - måske op til 10 timer om ugen - mens man er på kontanthjælp? Det kan hjælpe med til at man pludselig føler at nogen har brug for en, at ens arbejdskraft kan bruges og man får lidt ekstra penge som gulerod. Hvorfor er det at det er meget svært at finde deltidsjobs i DK i dag - udover i rengøringsbranchen, hvor man nærmest ikke kan få andet? Nogle mennesker kan jo godt klare sig for 30 timer om ugen og ønsker ikke at arbejde mere end det. Hvorfor er det at alting er blevet så ensrettet? Den eneste "afstikker", der er, er at starte noget selv - og det er jo vildt uoverskueligt med regler og krav. Og ikke alle ønsker at være selvstændige.

Men når det så er sagt, så er det med eget firma jo som når man er på SU. Det er en kort periode af ens liv (hvis ens idé ellers er ok), man må gerne have et lønmodtagerjob ved siden af, der kan betale huslejen og man har indflydelse på sit eget liv. Det har man ikke rigtigt, når man er fanget i systemet. Det system, der nok betaler ens husleje, men som fratager enhver lyst og mulighed for at tænke ud af boksen.

Personligt overraskede jeg en jobkonsulent, da jeg blev arbejdsløs. Mine tanker var at stykke deltidsjobs sammen og leve af det fremfor at søge fuldtidsjobs. Men jeg har også andre planer og ingen familie, så jeg kan godt gøre det uden at andre skal betale prisen for det. Hun var meget benovet over det - og her et halvt år efter har jeg et deltidsjob, får pt supplerende dagpenge, men skal så snart jeg er raskmeldt efter operationen for 4 uger siden søge nyt deltidsjob, så jeg kan klare mig selv - og så går jeg rigtigt i gang med mine planer.

Der vil altid være nogle røvhuller - på begge sider - der ikke gør som man forventer af en god skatteborger. Fidusen må være at se forskellen på folk og ikke bare tro at alle arbejdsløse er dovne. Fordommene skal udryddes.
10 år4. februar 2014 kl. 08:42
GODT BRØLT Firkanten!
Men fordomme kan man vist ikke udrydde!

Ih så jeg morede mig over dette:
"Husk på - uden os, der gider at knokle r.. ud af bukserne - der ville der slet ingen penge være til de svage - jeg mener blot pengene skulle gå til de svage - ikke til "mellemgruppen" som ikke tager ansvar selv.!"

Lige NU tager man pengene fra de svage. Ingen tvivl om det.
Og giver penge til de rige - som overhoved ikke trænger.
Jeg har svært at få L_B's logik til at hænge sammen...
Har MEGET svært at få øjne på en "mellemgruppe" .... "som ikke tager ansvar selv".
HVOR ER DE?

Det var måske muligt en gang for 20 - 30 år siden at køre på frihjul?
Men i dagens Danmark???
Nej vel.
Den køber jeg ikke!

Fakta: der FINDES ikke engang job til alle raske og sunde veluddannede arbejdsløse.
Desværre.
Og endnu vanskeligere er det for folk som er syge, eller for eksempel har et lille handicap, eller af en eller anden grund IKKE har en uddannelse, har forkert uddannelse... osv.
De er IKKE dovne.
Jeg synes IKKE det er i orden at folk skal blive hjemmeløse, mangle penge til mad og medicin. Blot fordi de er syge, ikke kan få et job...
Jeg synes IKKE det er i orden at presse en pige på 19 år til abort. Uden at se til at hun får kompetent rådgivning før og efter aborten. Jeg synes IKKE det er i orden at kommunen efterfølgende skærer ned på pigens kontanthjælp og tvinger hende ud i hjemmeløshed! Mener at hun skal bo på et herberg og arbejde FULDTID (37 timer) i et nyttejob. Og prøve at overleve for 2.244 kroner efter skat/måned.
Hun skal selv bestride udgifterne til transport til og fra "nyttejobbet". Selv holde sig med kost. Bind eller tamponger. Vaske tøj.. etc etc etc.

Venner - det KAN ikke lade sig gøre. At påstå andet er UFORSVARLIGT.
NB - hun er GLAD for nyttejobbet. Det er ikke der skoen klemmer.
Men hvem pokker kan bestride et 37/uge job UDEN at have et hjem?

Dette er en autentisk historie fra Danmark lige nu.
For at ikke nævne at folk bliver drevet ud over kanten...
Angivelig gik antallet selvmord op med 33% i sidste halvår af 2013.

Når jeg tænker på de mange nødråb jeg læser.. så frygter jeg at selvmordsstatistikken for 2014 kommer at bevise at DANMARK har svigtet de udsatte og svage.

I kan tro jeg følger nøje med!
Har prøvet at sætte forskere i sving med at sammenholde selvmordsstatistikken og antallet tvangsauktioner med regeringers asociale socialpolitiske tiltag.
Dette er jo ikke første gang en regering begår overgreb på befolkningens økonomi..

Efter kartoffelkuren mørklagde man sågar tvangsauktions statistikken!!!! Danmarks Statistik "undskyldte" sig med at man var ved at omlægge indsamlingen af data...

HVEM har knoklet MEST? Og betalt mest i skat???

Hehe - hvis vi skal have en konkurrence om HVEM som har knoklet mest - så er jeg i hvert fald en vinder kandidat!
Også hvis vi skal have en konkurrence om hvem som har betalt mest i skat - så er jeg en stærk vinder kandidat! (NB hvis feltet er "almindelige lønmodtagere".. )

Jeg kan med sikkehed give L_B baghjul i begge konkurrencer. Ingen tvivl om det!

Jeg har ALDRIG fået kontanthjælp.

Grunden til at jeg ikke arbejder nu - er at jeg ikke vil tage brødet ur munden på yngre mennesker. Nu jeg har optjent pensioner og har alderen til at få mine pensioner udbetalt.

Faktisk har jeg aldrig mødt nogen som kunne dokumentere at have arbejdet mere end jeg har.
Jeg "tyvstartede" jo når jeg blot var 4 år gammel....
Har tjent mine egne penge og sørget for mig selv siden den gang...
Mine pensioner er MINE penge. Som jeg SELV har optjent, indbetalt til.

Faktisk havde det været en bedre forretning for mig hvis jeg havde kunnet nøjes med at betale almindelig skat og bruge forskellen mellem topskat og almindelig skat til opsparing til MINE pensioner....
At jeg har kunnet arbejde så meget og kunnet bestride velbetalte jobs - er jo mit held. En del af det er helt sikkert noget jeg kan rose mig selv af.
Jeg valgte jo selv at være myreflittig, at aldrig give op.

Men det, at jeg de første 65 år af mit liv havde et jernhelbred og en enorm arbejds kapacitet, at jeg er født med en høj intelligens og sågar i et hjem med et stort bibliotek, at jeg er født med et ukueligt sind.... hm... det var mit HELD. Ikke min FORTJENESTE.

Jeg arbejdede enormt meget under min skoletid. Jeg skulle jo tjene penge! Men fik alligevel for det meste top karaktærer.
Uden at egentlig nogensinde læse lektier.

Under min studietid havde jeg heldagsjob ved siden af heldagsstudier. Plus et lille barn.
Selvfølgelig havde mine eksamensresultater været BEDRE hvis jeg havde haft tid at forberede mig bedre. Bestod "midt i feltet"..
Men INGEN har nogensinde efterfølgende ønsket at vide hvad mine eksamensresultater var..

Jeg har efterfølgende som sådan haft stillinger hvor man er aflønnet per måned og i en "prisklasse" hvor man i princip står til rådighed for arbejdsgiveren 24 timer i døgnet... I job der man normalt arbejder mindst 60 timer per uge...
Det var helt OK for mig at arbejde så meget.. og endnu mere. Jeg arbejdede fordi jeg syntes det var SJOVT. Total arbejdsnarkoman.

At jeg har kunnet arbejde så meget skyldes at jeg tidligere havde et ekstremt lavt behov af søvn.
Det var ikke et problem at arbejde 24 timer i døgnet 3 døgn i rap - den gang jeg var ung...
Så gik det ned til kun 2 døgn á 24 timer i rap - før jeg havde behov af at sove...

Det er mange mange gange jeg har ankommet til et hotel tidlig om morgenen. Efter at have arbejdet og kørt bil hele natten.. Og blot tjekket ind for at lave yoga øvelser, tage et brusebad, skifte til nyt tøj, spise morgenmad, gå igennem og tjekke at jeg har de rette dokumenter i "stresskufferten" til dagens møder - betale - og så afsted igen.

Mange gange har jeg udført min morgentoilet og tøjskifte på diverse tankstationer på vej til møder...
Det mest morsomme var engang i Stockholm, Sollentuna... der var vejarbejde så jeg ikke kunne smutte ind på den tankstation hvor jeg havde tænkt at soignere mig efter at have kørt op til Stockholm om natten...
Hvad gør man så?
Går ind til nabo virksomheden og spørger pænt i receptionen hvorvidt man kan få låne et toilet!!?? (med tøjposen og necessæren under armen)

De var så søde - tilbød brusebad og sauna...

Ak ja - alle de tossestreger...

MEMORY LANE... Det var altså SJOVT at arbejde!
Men tag ikke fejl! Det var knaldhamrende hårdt arbejde. Man er ALTID på. Skal ALTID være velforberedt. Soigneret. Pæn i tøjet...
10 år4. februar 2014 kl. 13:55
Utilsigtet vægttab... min dumme sygdom har valgt at drille...

Vægttab pga af diarre er ikke OK.. Man bliver RIGTIG træt..

Fordi jeg VIL være i stand til at tage afsted (fra mit toilet) i morgen - så må jeg faste.
Prøve lidt forsigtigt med klassisk skånekost...?

Elektrolytter... i morgen smutter jeg forbi apoteket og ser hvad jeg kan få fat på af "astronaut kost" uden recept...

10 år4. februar 2014 kl. 16:10

Hehe - nu må jeg fremadrettet følge mine egne gode råd! Og huske at ikke lade mig provokere til at svare - eller forsvare...
Hahahaaaaa - håber jeg kan holde mig i skindet!

(Klippet fra Firkantens tråd og skrevet af dig, Solakka.)

Måtte smile, søde Solakka, det er nok den sværeste udfordring at give os selv - nemlig at følge de råd, vi selv giver. Ikke møntet på dig, men os mennesker generelt :-)

10 år4. februar 2014 kl. 16:13
Ak ja Girl Next Door - så sandt så sandt!!

Det var jo fordi Firkanten havde blevet ked af noget folk havde skrevet... ret sandsynlig at det var omkring min tråd!

Jeg prøvede lige at kigge lidt efter - ork ja.. mon ikke det var PRÆCIS som jeg gættede!
Og det skal jo ikke gå ud over Firkanten, vel!

Der findes nogle mennesker som minder så meget om en jeg kendte engang... Winnie.

Og så snart jeg "mærker Winnie vibrationer" - så stritter knurhårene.. FØJ!

Suk- den slags reaktioner bør man selvfølgelig arbejde med! Passer ikke ind i de retningslinjer forebillederne har stukket ud...

Lige nu - er det fred i mavsen... Maven SKAL dompteres på plads - så jeg kan komme ud med Mik i morgen.

Men du godeste så jeg er mat i kodelederne...

Hvis nogen har prøvet at have en kraftig omgang maveinfluenza... så ved I hvordan man har det.

Det eneste gode er jo at IBD ikke smitter...

Jeg som ellers aldrig fryser , har kolde fingre og fryser på trods af uld sokker, uld gamacher, uld trøje, halstørklæde..
Radiatorerne er varme - her er ikke koldt hos os..
Men jeg FRYSER..

10 år4. februar 2014 kl. 18:54
Stakkels dig
Du har ret - utilsigtet vægttab på grund diarre vil man hellere undvære;)

God bedring til dig - håber du og Mik alligevel får en god dag.

Og så elsker jeg også GND's klippede citat - det er nemt at råde andre.. men selv at gøre det rigtige, uha - uha.. "you can talk the talk - but can you walk the walk?" hehe.. godt at have i baghovedet.

Lovely
10 år5. februar 2014 kl. 07:31
Kære Lovely
- lige nu er det virkelig svært for mig at IKKE blive vred.. ja RASENDE.. hvis nogen giver udtryk for, at de synes KH "reformen" er OK.. Og giver udtryk for at folk på KH er dovne.. og blot skal tage sig sammen.

Det er direkte UHYGGELIGT at opleve at så mange danskere er så LIGEGLADE. Og nogle sågar synes at det som sker er OK.

Mit hjerte bløder for alle de udsatte - og de er UTALLIGE - som fratages nødvendig hjælp.

En ung mor som i sin fortvivlen over at IKKE HAVE MAD til sit lille barn, efter at hånlig have blevet afvist af sin sagsbehandler, henvender sig på hospitalet. Som heldigvis (eller uheldigvis?) snakker dunder med kommunen.
Uheldigvis - fordi den unge mor nu risikerer at barnet tages fra hende!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

(TOTAL IDIOTI - enhver VED da at denne løsning, at fjerne barnet, KOSTER det hvide ud af øjnene. Og har uoverskuelige psykiske og sociale følgevirkninger for både barnet og moderen.
Der findes massiv forsknings evidens som støtter min opfattelse.
Meget bedre og billigere er det, at hjælpe moren til en beskeden, men tryg tilværelse. Men DENNE fornuftige måde at gribe sagen an - har Mette Frederiksen fjernet. Med hjælp af ALLE folketingspartierne undtagen Enhedslisten som stemte i mod) (Det er ikke tale om, at der mangler penge til frisør, cigaretter eller sprut. Folk er nødt til at vælge: betale huslejen eller sulte. Nogle har ikke engang dette valg. de får 2.244 kroner per MÅNED efter skat)

Dette er virkelighed.
Jeg græmmes.
Jeg græder, raser...

Mit hjerte er så tungt.

Er i personlig dialog med flere som er på randen til at begå selvmord. Jeg prøver ALT jeg kan at støtte. Finde instanser som kan og vil hjælpe.

Det er mig totalt umulig at være andet end skarp, satirisk overfor tankeløse mennesker som ikke har sat sig ind i den sociale katastrofe som rammer så mange lige nu. Som UFORSKYLDT bliver ofre og taget som gidsler fordi vi har en asocial, grisk og uduelig regering - og en flok Folketingsmedlemmer som stemmer på hvad som helst. Blot de selv beholder sin position.

Det værste er, at HVIS disse tankeløse mennesker, eller deres nære og kære, får den kommunale kærlighed at føle - SÅ skal i se på løjer!
Når det rammer dem selv - så vågner de. Så får piben en anden lyd!

Men ikke før. Ser det ud til.

Jeg FATTER ikke, at folk lige nu vil give penge til indsamlinger for mennesker i nød langt borte.

VI SKAL DA FEJE FORAN VORES EGEN DØR FØRST!

Det er godt at jeg skal ud til Mik i dag.

Jeg trænger til en pause fra denne skammelige Danske Katastrofe. It makes my heart break.

To dage i pendulfart mellem computeren og de frygtelige vidnesbyrd om statens overgreb på udsatte mennesker... og mit toilet!

Min mave gik i udu den 15. januar... når jeg fik det chokerende besked at jeg skal finde et nyt sted til Mik.
Mik - er jo min personlige Akilles-hæl.

Jeg VED at der bliver hiearki kampe i den ny flok når han flytter... At han vil tonse rundt på en knoldet og/eller smattet fold.
Risikoen for at hans gaffelbåndsskade bryder op - er helt realistisk.

Men hvad kan jeg gøre?

Suk - prøve at holde modet oppe!
passe mit helbred så godt jeg kan
trøste mig med min dejlige trøstehest Mik

Og så prøve at magte at reagere på nødråbene.. støtte, lytte det bedste jeg kan.
Men især de slevmordstruede er meget tunge.

10 år5. februar 2014 kl. 09:31
Du skal først og fremmest passe på dig selv, søde Sol. Det andet holder ikke. Du kan ikke bære alles problemer, selvom du gerne vil. Du skal have styr på mavsen og på Miks flytning. Så må det andet komme. Man skal altid tage iltmasken på selv før man hjælper andre med deres.

Hils den underskønne smukke hest fra mig. :-)
10 år5. februar 2014 kl. 11:22
Tak Firkanten!
Jeg hilste - men han er jo en lidt hemmelighedsfuld fyr..! Typisk islandsk hest af den reserverede type (men når han kender en går han jo nok ugenert i ens lommer - hvis man ikke siger fra hehe)

der er Feykir en helt anden type - en rigtig kælepotte! Det var mugningsdag i dag - og ikke nemt med en hjælper på 400 kg som hele tiden vil nusse!
Jeg troede at vores bedste trick træner på stedet havde lært Feykir et nyt trick - jeg havde min elskede BUFF på som bandana - og Feykir "snuppede" den flere gange!!

Jeg er så ØM i hele mit gamle skrog at det halve kunne være nok!
Skridttælleren viser 12,2 km... men en del af det er jo ridning.. 2 x 3 km til og fra undervisning. Og en knaldhamrende hård ½ time undervisning... Efterfulgt af 2 timer mugning - VÅDE, TUNGE pærer... 3 trillebøre..

Jeg fastede jo fra i går - for at være sikker på, at kunne tage afsted i dag.

Lige inden jeg kørte spiste jeg lidt havre slim.. (altså godt gennemkogt havre "välling" = grød tilsat meget vand så den bliver så tynd som suppe).

Men det var ikke nok "brændstof" til at både gå, ride og så muge.. Jeg STJAL Miks æble! FØJ! Han fik nøjes med gulerødder..
10 år5. februar 2014 kl. 19:54
2/5 er måske ikke en dårlig idé?
Vægten var da i morges 1 kg lavere end for en uge siden.... Og det på trods af, at jeg spiste sent i går. Efter at have fastet mere end 20 timer. (Minus havreslim og et æble, fordelt på to måltider - samlet under 100 kcal)

Men jeg må nok lade de 2 fastedage være styret af min tarmsygdom...
Det er nok bedst at jeg kun tager fastedage når jeg vil sikre mig, at jeg kan komme afsted hjemmefra følgende dag. Og ikke skal være "lænket" til mit toilet og måtte aflyse aftaler.

Jeg var så bombet når jeg kom hjem, at jeg ikke kunne foretage mig noget fornuftigt.
ONDT alle vejne...
Det bliver godt, når jeg efter den 15.2 ikke mere skal muge to dage om ugen. Om sommeren er det hyggeligt og ikke så tungt.
Men i vinter perioden er det hårdt arbejde. Lidt for hårdt.
Kunne sparke mig selv over skinnebenet over at jeg forpligtede mig til en ekstra mugedag. For at aflaste hende som har stedet.
De tre andre som har heste opstaldet hos hende tager kun en mugedag hver...

Jeg er p.t ikke det mindste motiveret at muge. Især ikke den ekstra dag.
Nu er det kun ni dage tilbage indtil Mik skal flyttes. Kun TO mugedage tilbage - JUHUU!
Jeg tror nemlig jeg springer lørdag den 15. over.

Hende som har stedet skal jo alligevel vænne sig til, at hun skal muge fem dage per uge i stedet for to. Vi er jo to som skal flytte vore heste = 1 + 2 mugedage..

Det ville jo være ret urimeligt hvis jeg skulle muge midt i hesteflytning. Og som sagt - den ene mugedag/uge er noget jeg har gjort frivillig for at aflaste ejeren..

Det bliver bøvlet nok at få pakket sammen to hestepigers grej i min bil. Køre bilen over - og så enten få ordnet lift, eller gå tilbage..
Strigle og sadle Mik op - og så gå/ride ham over..
Bagefter vil jeg jo blive hos Mik og se hvordan det går, hvordan han tager den ny situation.

Os to som flytter er blevet enige om, at jeg tager min kaffekurv med til det ny sted. Hun bager en kage.. og så kan vi hygge med "indflytter kaffe"..

Undervisningen i går gik godt.
Ikke så fantastisk som forløbet fra undervisning 1 - 13.
Men helt fint.
Mik var i hopla - og bukkede sågar! Af livsglæde! Nej hvor jeg grinede! Og underviseren grinede!
Når heste er rigtig glade og i hopla på folden så "slår de røven i luften"...
Af gode grunde (jeg sad jo i sadlen) kunne jeg ikke se præcis hvad det var for et kæmpe badutspring Mik lavede i galop.

Hehe - måske er min balance ikke så dårlig som jeg går og tror? Jeg faldt jo ikke af - men nød Miks vilde galop og badutspring!

Det gik ikke helt godt, at spise når jeg kom hjem... men jeg prøver alt jeg kan, at ikke falde i med at spise alt for ensidig kost.
Lige nu holder jeg mig til skånekost.
Og HÅBER at der snart kommer ro i maven igen.

Jeg er TRÆT af at min kroniske sygdom driller!
10 år6. februar 2014 kl. 08:25

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...