Step by step 2013
Du læser en tråd i debat > vægttabGirl next door
re: Vægtindtastning
Hmm... Den er farlig den der med at overbevise sig selv om at "man godt må". Og du har jo ret: man må heller ikke spise for lidt :-D
Hvis du spiser efter LCHF, men kun kød og grønt - hvor kommer de store mængder fedt, som LCHF står for, så fra?
Hvis du spiser efter LCHF, men kun kød og grønt - hvor kommer de store mængder fedt, som LCHF står for, så fra?
11 år23. maj 2013 kl. 22:51
MillerV
Den er mega farlig.
Spiser fløde og masser af fedt fra kød, avokado og hvad jeg steger i. Har gjort sådan den næste uge at jeg følger en opskriftbog fra LCHF. Så burde jeg få det. Ved ikke hvad jeg eller skal spise.
Spiser fløde og masser af fedt fra kød, avokado og hvad jeg steger i. Har gjort sådan den næste uge at jeg følger en opskriftbog fra LCHF. Så burde jeg få det. Ved ikke hvad jeg eller skal spise.
11 år24. maj 2013 kl. 21:03
Girl next door
Mayonnaise (den fra Gråsten fordi den er lavet på rapsolie og er uden sukker) blandet op med krydderier, hvidløg eller bearnaise essens m.m. (kig på madbanditten.dk) er en god kilde til fedt, nødder og kerner i begrænsede mængder, fedt fra græsk yoghurt 10%, creme fraiche 38%, æg, ost 45+. Køb evt. en lækker olie, f.eks. valnøddeolie til at putte i smoothies, over salater og andre ting. Og så ellers som du allerede gør :-)
Tag et kig ind forbi madbanditten og søg efter LCHF opskrifter på nettet. Det er ret vigtigt at have teorien på plads hvis man vil tabe sig på LCHF og ikke spiser stringent efter en bog. Det er selvfølgelig en temperamentssag, men med teorien på plads er der god mulighed for selv at sætte sammen og tabe sig ret hurtigt. Hvis den type kost matcher ens krops behov selvfølgelig ;-)
Tag et kig ind forbi madbanditten og søg efter LCHF opskrifter på nettet. Det er ret vigtigt at have teorien på plads hvis man vil tabe sig på LCHF og ikke spiser stringent efter en bog. Det er selvfølgelig en temperamentssag, men med teorien på plads er der god mulighed for selv at sætte sammen og tabe sig ret hurtigt. Hvis den type kost matcher ens krops behov selvfølgelig ;-)
11 år24. maj 2013 kl. 22:31
Girl next door
Kokosmælk er for resten også en god kilde til fedt ;-)
Fandt denne opskrift sidste dag og afprøvede den i dag.
Havde dog ingen kokosmælk, så brugte en del sojamælk og en god sjat fløde i stedet.
1 dåse kokosmælk
1 banan
En smule fløde eller græsk yoghurt 10% (bare fordi det er lækkert!!)
Vanillepulver (rigeligt – efter min smag)
En smule kanel og kardemomme
Uanede mængder af citronsaft og -skal!
Så sent som i går lavede jeg koldskål og pyntede med hindbær, granatæwler og en smule nødde/kerne/kokos müsli :)
Opskriften er bare kopieret ind, så "jeg" er altså ikke mig ;-)
Jeg havde ingen græsk yoghurt, så brugte creme fraiche 38% i stedet. Brugte 1 øko citron, hvor alt skallen blev revet ned i og al saften brugt. Blendede så et par frosne jordbær ned i. Mums!
Som ekstra pift puttede jeg noget crunch på lavet af hakkede nødder og hørfrø vendt i sukrin på panden (lavet for et stykke tid siden) og anden portion blev med isis choko crunch, selvom der er for meget kulhydrat i til at det er helt godt.
Må nok ikke spises alt for tit, men nøj, det smagte godt ;-)
Fandt denne opskrift sidste dag og afprøvede den i dag.
Havde dog ingen kokosmælk, så brugte en del sojamælk og en god sjat fløde i stedet.
1 dåse kokosmælk
1 banan
En smule fløde eller græsk yoghurt 10% (bare fordi det er lækkert!!)
Vanillepulver (rigeligt – efter min smag)
En smule kanel og kardemomme
Uanede mængder af citronsaft og -skal!
Så sent som i går lavede jeg koldskål og pyntede med hindbær, granatæwler og en smule nødde/kerne/kokos müsli :)
Opskriften er bare kopieret ind, så "jeg" er altså ikke mig ;-)
Jeg havde ingen græsk yoghurt, så brugte creme fraiche 38% i stedet. Brugte 1 øko citron, hvor alt skallen blev revet ned i og al saften brugt. Blendede så et par frosne jordbær ned i. Mums!
Som ekstra pift puttede jeg noget crunch på lavet af hakkede nødder og hørfrø vendt i sukrin på panden (lavet for et stykke tid siden) og anden portion blev med isis choko crunch, selvom der er for meget kulhydrat i til at det er helt godt.
Må nok ikke spises alt for tit, men nøj, det smagte godt ;-)
11 år25. maj 2013 kl. 20:34
Loki Harme (slettet)
:e: NY START - uge 9
GND: er hjemme hos mine forældre denne weekend, og der kan jeg virkelig mærke, hvor svært jeg har det med ikke at have totalt kontrol over maden, og at jeg ikke kan veje mig hver dag. Det er virkelig, virkelig svært
Jeg lægger mit max punkt meget lavt, da det på den måde, ikke virker så overskueligt at skulle tabe sig. Så Max ligger på 60 kg
Jeg lægger mit max punkt meget lavt, da det på den måde, ikke virker så overskueligt at skulle tabe sig. Så Max ligger på 60 kg
11 år26. maj 2013 kl. 09:13
Girl next door
re: :e: NY START - uge 9
Det lyder som en god strategi, Loki Harme :-)
Jeg ved ikke om du har det lige sådan, men tit så kan max vægten komme til at "skubbe sig" stille og roligt, sådan at det der før var absolut max, pludselig bliver acceptabelt igen. Fordi det er svært at få vendt, når først vægten stiger.
Ja, det er svært at være andre steder end hjemme, når det gælder mad og vægt. Jeg oplever tit, at bare et par dage væk hjemmefra kan få vægten til at stige - og være vildt svær at få ned igen. Det er irriterende at der skal så lidt til og jeg synes det er svært at finde balancen i det, når jeg ikke selv kan vælge maden og selv lave den.
Jeg ved ikke om du har det lige sådan, men tit så kan max vægten komme til at "skubbe sig" stille og roligt, sådan at det der før var absolut max, pludselig bliver acceptabelt igen. Fordi det er svært at få vendt, når først vægten stiger.
Ja, det er svært at være andre steder end hjemme, når det gælder mad og vægt. Jeg oplever tit, at bare et par dage væk hjemmefra kan få vægten til at stige - og være vildt svær at få ned igen. Det er irriterende at der skal så lidt til og jeg synes det er svært at finde balancen i det, når jeg ikke selv kan vælge maden og selv lave den.
11 år26. maj 2013 kl. 09:53
MillerV
Jeg spiser også fedt fra forskellige kilder som æg, creme fraiche, nødder osv.. Så det er med sammen med kød og grønt. :)
Jeg har gået og kigget mig selv lidt i spejlet og hvad jeg ser er jeg ikke helt ked af, men når jeg så ser vægten, så bliver jeg ikke helt glad. :( Den falder ikke, men jeg får også spist lidt forkert næsten dagligt. Men jeg tror ikke det vælter det helt så slemt. Jeg cykler også 26 km om dagen, så det må give lov til lidt mere end 1300 kcal.
Overvejer om jeg skal fjerne vægten et stykke tid. :/ Men jeg er bange for den måske løber løbsk så. Hmm det er nu svært.
GND, det lyder som en lækker opskrift. Og jeg har kigget lidt på madbanditten. :) Men en dag med mere tid skal jeg kigge meget mere. :)
Jeg har gået og kigget mig selv lidt i spejlet og hvad jeg ser er jeg ikke helt ked af, men når jeg så ser vægten, så bliver jeg ikke helt glad. :( Den falder ikke, men jeg får også spist lidt forkert næsten dagligt. Men jeg tror ikke det vælter det helt så slemt. Jeg cykler også 26 km om dagen, så det må give lov til lidt mere end 1300 kcal.
Overvejer om jeg skal fjerne vægten et stykke tid. :/ Men jeg er bange for den måske løber løbsk så. Hmm det er nu svært.
GND, det lyder som en lækker opskrift. Og jeg har kigget lidt på madbanditten. :) Men en dag med mere tid skal jeg kigge meget mere. :)
11 år26. maj 2013 kl. 20:24
Girl next door
Tjah... jeg ved ikke... her hos mig gør det en stor forskel hvad jeg spiser - næsten mere end hvor mange kalorier, jeg indtager. Har engang læst, at hvis man spiser "forkert" så sætter det sig på maven, hvis man spiser for meget (men af det mere rigtige), så sætter det sig på lårene. Den er god nok for mit vedkommende ;-)
Her kommer en bunke teori - for at sætte lidt i perspektiv ;-)
Hvis vi nu siger, at du gerne vil veje 59 kg og er aktiv på en 1,4'er. (ved jo ikke hvor aktiv du er ;-) ), så må du spise ca. 1900 kcal for at holde vægten der. Hvis du så spiser 1300 + "lidt ekstra" fordi du cykler 26 km jævnligt, så er der måske max. 400 kcal i underskud dagligt i forhold til det du må spise på ønskevægten + du spiser mad som ikke er helt optimalt på trods af at kroppen skal yde noget fysisk OG tabe sig. Oven i det, så er du muligvis begyndt at spise en mere kalorieholdig mad, som, hvis du ikke kan styre indtaget, gør, at du får ALT for mange kalorier (typisk LCHF begynderting). Selv hvis du ikke spiser for mange kalorier og ikke laver LCHF begyndertingen, så er der ikke plads til UPS'er med et minus på 3-400 kcal dagligt. De er alt for hurtigt indhentet igen. Dvs. at på en uge - med en indsats helt uden smuttere, vil du tabe dig omkring 400g. Så inden brylluppet kan du have tabt dig ca.1,5 kg, måske lidt mere.
Hvis man tager i forhold til din vægt nu, så må du indtage 1950 kcal på en 1,4'er aktivitet for at holde vægten. Det vil sige, at hvis du spiser for 1300 kcal dagligt (1300 uden "lidt ekstra"), så kan du nå at tabe dig ca. 2,5 kg inden brylluppet.
Jeg ved ikke om det giver meningen for dig, det jeg skriver?
I hvert fald så kræver det "ingen slinger i valsen", hvis du vil tabe dig inden brylluppet og jeg tror du skal være ret seriøs omkring at spise mad, der er god for din krop, så den har en chance for at samarbejde med dig om projektet ;-)
Det er selvfølgelig bare teori - og virkeligheden er ikke bare teori, men et sammensurium af stress, følelser, træthed, at være motiveret osv. osv., men alt det ved du jo godt ;-)
Ville bare prøve at sætte det lidt op for dig, så du kan se, hvad der er realistisk og ikke ;-)
Her kommer en bunke teori - for at sætte lidt i perspektiv ;-)
Hvis vi nu siger, at du gerne vil veje 59 kg og er aktiv på en 1,4'er. (ved jo ikke hvor aktiv du er ;-) ), så må du spise ca. 1900 kcal for at holde vægten der. Hvis du så spiser 1300 + "lidt ekstra" fordi du cykler 26 km jævnligt, så er der måske max. 400 kcal i underskud dagligt i forhold til det du må spise på ønskevægten + du spiser mad som ikke er helt optimalt på trods af at kroppen skal yde noget fysisk OG tabe sig. Oven i det, så er du muligvis begyndt at spise en mere kalorieholdig mad, som, hvis du ikke kan styre indtaget, gør, at du får ALT for mange kalorier (typisk LCHF begynderting). Selv hvis du ikke spiser for mange kalorier og ikke laver LCHF begyndertingen, så er der ikke plads til UPS'er med et minus på 3-400 kcal dagligt. De er alt for hurtigt indhentet igen. Dvs. at på en uge - med en indsats helt uden smuttere, vil du tabe dig omkring 400g. Så inden brylluppet kan du have tabt dig ca.1,5 kg, måske lidt mere.
Hvis man tager i forhold til din vægt nu, så må du indtage 1950 kcal på en 1,4'er aktivitet for at holde vægten. Det vil sige, at hvis du spiser for 1300 kcal dagligt (1300 uden "lidt ekstra"), så kan du nå at tabe dig ca. 2,5 kg inden brylluppet.
Jeg ved ikke om det giver meningen for dig, det jeg skriver?
I hvert fald så kræver det "ingen slinger i valsen", hvis du vil tabe dig inden brylluppet og jeg tror du skal være ret seriøs omkring at spise mad, der er god for din krop, så den har en chance for at samarbejde med dig om projektet ;-)
Det er selvfølgelig bare teori - og virkeligheden er ikke bare teori, men et sammensurium af stress, følelser, træthed, at være motiveret osv. osv., men alt det ved du jo godt ;-)
Ville bare prøve at sætte det lidt op for dig, så du kan se, hvad der er realistisk og ikke ;-)
11 år27. maj 2013 kl. 08:31
Girl next door
re: NY START - uge 10
Girl Next Door
26. juli 1979/ 33 år
Højde: 172 cm
Mål: Max 58 kg
Startvægt den 24/3-13: 58,1 kg
Uge 5:
Mandag d. 22. april: 57,5 kg
Torsdag d. 25. april: 57,7 kg
Uge 6:
Mandag d. 29. april: 58,0 kg
Torsdag d. 2. maj: 57,6 kg
Uge 7:
Mandag d. 6. maj: 57,5 kg
Torsdag d. 9. maj: 57,0 kg
Uge 8:
Mandag d. 13. maj: 56,3 kg
Torsdag d. 16. maj: 57,0 kg
Uge 9:
Mandag d. 20. maj: 58,2 kg
Torsdag d. 23. maj: 57,4 kg
Uge 10:
Mandag d. 27. maj: 57,8 kg
Torsdag d. 30. maj:
Tabt 1. uge: - 0,4 kg
Tabt 2. uge: - 0,9 kg
Tabt 3. uge: + 1,3 kg
Tabt 4. uge: - 0,9 kg
Tabt 5. uge: + 0,5 kg
Tabt 6. uge: - 0,1 kg
Tabt 7. uge: - 0,6 kg
Tabt 8. uge: - 0,7 kg
Tabt 9. uge: + 0,4 kg
Tabt 10. uge: + 0,4 kg
Tabt i alt: - 0,3 kg
Lige for tiden er jeg tilfreds hvis bare jeg ligger under 58. Det svinger meget med motivationen og også målet. Samtidig gider jeg ikke tænke ret meget på alt det med mad og vægt. Jeg har ikke energi og overskud til det og jeg orker heller ikke = ikke de store forventninger til at det er lige nu, at jeg kan/vil tabe mig yderligere.
26. juli 1979/ 33 år
Højde: 172 cm
Mål: Max 58 kg
Startvægt den 24/3-13: 58,1 kg
Uge 5:
Mandag d. 22. april: 57,5 kg
Torsdag d. 25. april: 57,7 kg
Uge 6:
Mandag d. 29. april: 58,0 kg
Torsdag d. 2. maj: 57,6 kg
Uge 7:
Mandag d. 6. maj: 57,5 kg
Torsdag d. 9. maj: 57,0 kg
Uge 8:
Mandag d. 13. maj: 56,3 kg
Torsdag d. 16. maj: 57,0 kg
Uge 9:
Mandag d. 20. maj: 58,2 kg
Torsdag d. 23. maj: 57,4 kg
Uge 10:
Mandag d. 27. maj: 57,8 kg
Torsdag d. 30. maj:
Tabt 1. uge: - 0,4 kg
Tabt 2. uge: - 0,9 kg
Tabt 3. uge: + 1,3 kg
Tabt 4. uge: - 0,9 kg
Tabt 5. uge: + 0,5 kg
Tabt 6. uge: - 0,1 kg
Tabt 7. uge: - 0,6 kg
Tabt 8. uge: - 0,7 kg
Tabt 9. uge: + 0,4 kg
Tabt 10. uge: + 0,4 kg
Tabt i alt: - 0,3 kg
Lige for tiden er jeg tilfreds hvis bare jeg ligger under 58. Det svinger meget med motivationen og også målet. Samtidig gider jeg ikke tænke ret meget på alt det med mad og vægt. Jeg har ikke energi og overskud til det og jeg orker heller ikke = ikke de store forventninger til at det er lige nu, at jeg kan/vil tabe mig yderligere.
11 år27. maj 2013 kl. 11:14
Motivationen mangler og så bliver jeg bare fristet for meget og tænker det går nok, jeg cykler jo 26 km om dagen i hverdagen. Og så meget mad synes jeg ikke jeg får om dagen, "så det skader ikke med lidt ekstra - man må jo heller ikke spise for lidt". Men når det sker er det det forkerte jeg spiser. :/
Prøver at holde mig til LCHF, sådan at det kun er kød og grønt jeg spiser.
Jeg har nu lavet indkøbsliste for den næste uge og planlagt frokost og aftensmad, så i morgen efter job skal der handles ind. :)
(Dog har jeg en uge i næste uge hvor jeg ikke er hjemme til aften flere dage. Der blir det udfordrende.)