Step by Step

Du læser en tråd i debat > vægttab

Når jeg gør det jeg plejer, får jeg det jeg plejer at få
Det er svært det der med vedligehold, men det ved du jo allerede ;-)

Her til morgen prøvede jeg noget nyt. Ud fra devisen om, at hvis jeg gør det jeg plejer, så sker der det der plejer at ske og resultatet er det, det plejer at være...

Så jeg prøvede noget nyt. Det var egentlig ikke noget, jeg tænkte så meget over, det "skete bare" og så efterfølgende tænkte jeg, at det egentlig er lidt smart, når jeg nu er mig.

Jeg startede med at finde ud af, hvordan jeg vil fordele mine måltider i dag. Jeg spiser som regel for lidt til morgen, lidt mere til frokost og rigtig meget til aften. Og så et hav af kalorier hører ind under "mellemmåltider". Det er det, der falder mig naturligt, hvis jeg ikke bruger tænkeren.

Men her til morgen fandt jeg ud af, hvor mange kalorier jeg helst skal spise hvornår. Og blev allerede der noget overrasket. Det er jo helt skævt, som det har kørt indtil videre. Tror pokker det går galt så. Så tastede jeg ind på forhånd, hvad jeg kan/vil spise i dag. Undersøgte om det passer med kalorier, proteiner, fedt osv. Måske det virker for mig at gøre sådan i stedet for at stå foran køleskabet og bare tage det jeg har lyst til og lige kan se måske kunne passe ind. Uden at vide det.

Indtil videre er det gået meget godt. Jeg har fået rigtig meget at spise indtil nu - mere end jeg ellers ville have gjort og det er ikke utænkeligt, at det gør en forskel senere hen på dagen hvad angår lækkersult osv.

Tænker lidt på, hvordan I andre gør?
Hvordan er jeres kalorier fordelt på måltiderne og i løbet af dagen? Planlægger i dagen eller ugen eller er det spontant hvad I lige har lyst til?

12 år29. maj 2012 kl. 12:46
re: Når jeg gør det jeg plejer, får jeg det jeg plejer at få
Hvordan jeg gør, jamen lige pt. følger jeg det program min kæreste har lagt. Så min kalorie fordeling ser ca. sådan her ud:
Morgen: 175 kcal
Formiddag: 191 kcal
Frokost: 356 kcal
Eftermiddag: 156 kcal
Aften: 368 kcal
Ialt: 1246 kcal. (Det er et ca. tal, da ikke alt kød har det samme antal kcal. Og der kommer nogen gange ekstra kcal i form af ekstra fedt som mayonnaise.)

Ved ikk hvordan jeg vil gøre det når jeg skal vedligeholde. Men har det godt med at vide dagen madmæssigt er planlagt og at jeg på den måde ikke overspiser alt for meget.
12 år29. maj 2012 kl. 21:20
Det er godt nok heller ikke mange kalorier.
Er du sulten i løbet af dagen, spiser noget bestemt ud over kød, så du er mæt eller hvordan gør du det med så få kalorier?

Kan godt forstå du er lidt nervøs for vedligehold, men tænker at du kan trappe op stille og roligt med 2 ugers intervaller så du også får de gode vaner med selvom du må spise mere.

Jeg bruger denne side rigtig meget til at vide hvor mange kalorier jeg max må spise ved et givent antal kg, men madital er selvfølgelig mindst lige så godt :-)

lidtfedt.dk
12 år29. maj 2012 kl. 22:35
Jeg synes det er rigtig svært at "planlægge" et slankeforløb. Eller rettere sagt- det er svært at følge planen. Nogle gange virker det rigtig godt, hvis jeg fra starten af aftaler med mig selv hvad jeg skal spise. Andre gange vil jeg hellere bare kunne spise hvad jeg kan finde i køleskabet- dog stadig indenfor kaloriebudgetet.

Jeg startede for eksempel min slankekur med strikse regler om hvad jeg måtte spise og ikke. Lige pt. spiser jeg rent instinktivt, men små portioner og i høj grad kalorielette måltider. Det virker foreløbig, men så kan det være at jeg på et tidspunkt ikke føler at det virker mere, og skal tilbage til de strikse planer.

Så hvad der virker for én afhænger virkelig meget af hvordan man fysisk og psykisk har det på det pågældende tidspunkt.

Jeg synes dog det lyder rigtig smart med at taste ind på forhånd, for så har du et overblik over alt det der kommer til at ryge ned i maven inden det gør det. Du kan altså nå at rette på på hvad du spiser inden du spiser det, i stedet for at sidde og føle dig skyldig over at have spist for meget eller forkert. Held og lykke med at prøve det af, håber det virker for dig!

Jeg har efter erfaring nu forstået at min hjerne skriger efter kalorier når jeg er træt. Jeg er begyndt at arbejde nogle enkelte gange om måneden, hvor jeg af og til skal tage nattevagter. Det gjorde jeg så i går, og da jeg kom hjem skulle jeg i hvert fald spise lagkage! Det gjorde jeg så, og jeg håber at det måske har været godt for vægttabet mht. at give det et lille skub med en høj-kalorie dag. Men efter at have fået min søvn ved jeg at det resterende kage forbliver i køleskabet eller spiser spist af nogle andre herhjemme.

Så søvn er altså også rigtig vigtigt for at kunne overholde den sunde livsstil!
12 år30. maj 2012 kl. 10:50
.. og efter lige at have læst mit indlæg igennem konstaterer jeg at jeg stadig ikke har fået nok søvn :)
12 år30. maj 2012 kl. 10:51
Jeg synes, det er nogle gode pointer, du har. Og jeg kan i hvert fald skrive under på at både fysisk og psykisk træthed er noget der i den grad trigger at have lyst til sukker og fedt og bare gå om bord i de lækre sager ;-)

Indtil videre - efter 1½ dag :-D - virker det faktisk ufatteligt godt for mig at taste ind på forhånd. Jeg skal ikke "tænke" over, hvad jeg vil spise, for det er allerede afgjort på forhånd og jeg får de kalorier jeg skal have på de "rigtige" ttidspunkter.

Synes godt nok at jeg skal spise meget til morgenmad og frokost, men i går virkede det godt - var ikke så sulten om eftermiddagen, som jeg plejer at være. I morgen bliver en udfordring for mig; da skal jeg på smerteklinik og er væk langt det meste af dagen. Men må lige i tænkeboks inden jeg skal have købt ind. Jeg må kunne bruge lidt strategi og snilde her og komme bedst muligt udenom det.

Som du skriver, så afhænger, hvad der virker for en, af hvordan man lige har det. Kunne mærke her til formiddag (træt og udkørt efter gåtur med hunden) at trangen til at spise det der lå først for i køleskabet var meget større end at følge min madplan for dagen. Jeg blev nærmest lidt mopset over, at jeg ikke bare måtte spise det, jeg sådan lige havde lyst til ;-D Så det holder nok ikke evigt, men måske et stykke tid og så er det det. Så jeg glæder mig over at det virker lige nu, så må jeg finde ud af hvad der virker efterfølgende til den tid ;-)
12 år30. maj 2012 kl. 11:14
Nej det er ikke mange kcal, men ofte er jeg ikk sulten. Det kommer an på hvor mange timer der er gået siden sidst jeg spiste. Proteiner siges at være det der skulle mætte bedst og holde i længst tid.
Dog har jeg dage hvor jeg bare kunne æde hele verden og så blir jeg total lillepige mobset når jeg ved jeg ikk må. :-/

Ang. at trappe op i intervaller lyder som en god idé. Måske med 50-100kcal ekstra i intervaller af 2 uger. Og så igen tæppe op og holde det i 2 uger.

Har før været inde på linket. Det er lidt vildt hvis jeg taster ind at min ønskevægt er 59 og jeg har et aktivitets niveau på 1,6 så skal jeg op og spise 2174 kcal om dagen. Det lyder helt vildt!
12 år30. maj 2012 kl. 17:05
Ja, der skal en del kalorier til, når du er aktiv i dagligdagen. Det er jo også derfor at du skal trappe op stille og roligt, for ellers tror jeg du kommer til at havne i en tilstand af panik over at skullr spise så meget - og måske også blive bange for at tage det hele på igen - især hvis du tit allerede nu ikke rigtig føler dig sulten.

Til gengæld giver det god mening at du til tider har lyst til at spise hele verden. Din krop får jo kun ca halvdelen af, hvad den har brug for, så ind i mellem må den jo fortælle dig (HØJT! ;-) ) at den har brug for mere mad.
12 år30. maj 2012 kl. 18:01
Det er nok mest frygten for at det hele kommer på igen, jeg frygter. Kan sagtens spise mere end jeg gør nu. Det ville jo bare være grønt til kødet og måske en skive brød i ny og næ. Og så stille og roligt trappe op på den måde.

Ja den blir lidt sulten når jeg har mine aktive dage. Men det er meget blandet hvordan jeg har det med sult. Er jeg aktiveret med noget, så er sult ikk det der kommer først hos mig.
12 år30. maj 2012 kl. 19:00
Torsdagsvejning 31/5-12
Girl next door
Mål indtil videre: 57 kg
Oprindelig startvægt: 66,5 kg
Startvægt den 23. februar: 60,0 kg
1. delmål: 59,5 kg inden den 12. marts = -0,5 kg
1. del mål nået: 29. februar 2012
2. delmål: 59,2 kg inden 8. april = -0,6 kg
3. delmål: vedligeholde så jeg max vejer 58,5 kg og min. 56 kg
4. delmål: se om jeg kan holde vægten på max 58,0 kg og min 56 kg
5. delmål: 58,5 kg inden d. 24/5-2012 = - 0,5 kg
6. delmål: Så vidt muligt holde vægten under 58,5 kg

Vægt den 31. maj: 59,0 kg
Tabt 1. uge: -1,1 kg
Tabt 2. uge: - 0,1 kg
Tabt 3. uge: + 1,0 kg
Tabt 4. uge: 0,0 kg
Tabt 5. uge: - 0,4 kg
Tabt 6. uge: - 0,9 kg
Tabt 7. uge: - 0,4 kg
Tabt 8. uge: +0,7kg
Tabt 9. uge: -0,4 kg
Tabt 10. uge: - 0,4 kg
Tabt 11. uge: + 0,6 kg
Tabt 12. uge: + 0,4 kg
Tabt 13. uge: - 800g
Tabt 14. uge: + 0,8 kg
Tabt i alt: - 7,5 kg

Vægten svinger stadig meget, men det ser ud til at jeg for en tid har fået madspiseriet under kontrol og dét er altså bare dejligt, at det er mig, der styrer det med maden og ikke maden, der har kontrollen over mig.

Vægten har stået stille på 59 et par dage på trods af lavere kalorieindtag, men er sikker på at det nok skal komme. Kroppen skal lige vænne sig til de nye tilstande igen ;-)

Hvordan er det gået hos jer andre?

MillerV, er spændt på din vægt. Du havnede jo i 5x'er klassen og er du mon blevet der?

Crashe: Er så spændt! Uanset hvad, så synes jeg det er sejt gået, at du ikke har vejet dig i så lang en periode og igen har fået en god følelse i kroppen tilbage :-)

Kk1001: Har du kunnet vedligeholde dit flotte vægttab fra sidst? Har du haft en god periode eller har det været lidt sværere? Glæder mig til at høre dit resultat :-)

The fantastic four :-D
12 år31. maj 2012 kl. 05:51

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });