Step by Step

Du læser en tråd i debat > vægttab

re: Øv øv øv
Crashe:

Det lyder som en rigtig god idé. Hvad end der kan gøre det lettere for dig skal om ikke andet afprøves :-)

Fortæl endelig mere om hvordan det går, når du har prøvet det et stykke tid :-)

Og tak for påmindelsen om at jeg nærmer mig mit mål :-) Jeg synes selv det går vildt langsomt lige nu, men ved godt at hvis jeg "bare" kan holde den her, så er det rigtig godt klaret.
Så kan jeg altid tage de næste 2 kg i en ny omgang. Hver ting til sin tid ;-)
12 år20. april 2012 kl. 17:46
Tænk engang...
Her til aften stod den rigtig i mad i tal's tegn.

Jeg fik snakket med kæresten i går om det der med at fylde tallerkenen én gang og sørge for at pakke maden væk, sådan at vi ikke spiser mere end den ene tallerken fuld til aftensmaden. I aften skulle det så være...

Den var god nok med at kæresten ville være noget skeptisk overfor forslaget, men efter en masse argumenteren fra min side og et par timers tænkepause og vænnen sig til, var han med på den. Ja, faktisk var det ham, der igen og igen påpegede at vi ikke skulle lave for meget mad og han mindede mig om at maden skulle pakkes væk, når vi havde taget første gang.

Skønt med opbakning og vedholdenhed. Noget spændt lavede jeg det, jeg syntes var en meget lille portion mad - ja, var nervøs for om det mon var for lidt og vi i stedet endte med at spise rugbrødsmadder i stor stil ;-)

(Lavede forresten to af de salater fra tråden om salater til grillmaden. De smagte rigtig godt ;-)

Nå, men fik puttet mad på tallerkenerne og jeg fik i en fart sat maden væk. Nærmest som om at hvis ikke det gik hurtigt nok, så ville projektet gå galt :-D Og vi spiste og da jeg var halvvejs opdagede jeg at jeg var mæt. Overvejede at stoppe med at spise, men kender mig selv godt nok til at vide, at lidt salat og en halv vegetar ting ikke er nok. Så meget havde jeg altså ikke spist, så mætheden var sandsynligvis ikke ægte (medicin - og især morfinen påvirker tit mit appetit i den ene eller anden retning), så spiste videre.

Mine bange anelser om at der ikke var nok mad blev gjort til skamme. Der står lidt af begge salater i køleskabet klar til mig til frokost i morgen og alt det andet var der også nok af. Selvom det var lidt mærkeligt kun at lave fire små kartofler på grillen. Dét har vi vist aldrig gjort før ;-D

Og da vi var færdige med vores tallerken fuld, ja så var vi...færdige.

Jeg var nu rigtig glad for, at maden var pakket væk, for min vane med at sidde og hyggespise blev helt tydelig for mig lige der. Jeg ville uden tvivl have taget mere, hvis ikke det allerede var pakket væk.

Efterfølgende gik jeg en tur med hunden og selvom jeg aldrig gider lave noget, når jeg har spist aftensmad, så var det helt klart et smart træk at lufte hunden. Jeg er nemlig altid lækkersulten lige 2 minutter efter at jeg har spist aftensmad, og gåturen fjernede fokus fra det. Så da jeg kom hjem var lækkersulten væk OG jeg havde fået motion og hygge sammen med hunden.

Vi fortsætter med forsøget og ser hvad der videre sker. De næste 14 dage må jeg jo klare mig selv. Tænk at kæresten gik fra skeptisk til at være en kæmpe støtte på så kort tid. Utroligt :-)

Og dejligt med opskrifter fra mad i tal og ikke mindst støtte og opbakning og nye ideer og forslag til, hvordan det i hverdagen kan lade sig gøre at gøre det hele lidt lettere for sig selv, når fristelserner er for store og vanerne for indgroede ;-)
12 år21. april 2012 kl. 01:07
re: Tænk engang...
Så er jeg i "helvede" = pandekagehuset.
Første aften overstået, og den gik fint. Spiste de 2 hk. Bøffer der var lavet til mig, og alt andet kød sagde jeg nej til og så kæresten æde sig igennem forskelligt.
Spise dog en ekstra omgang salat.
Og så var der den hjemmelavede kage, som var 3 forskellige, heldigvis var der kagecreme i en og det kan jeg ikk lige. Men de to andre var forskellige, så fik et lille stykke af hver. Så det svarede til et lige stykke på ca. 3-4 cm.
Og slikskålen rørte jeg ikk. Pyt ha. :-)

Nu skal de næste to dage klares. Ved kagen er i køleskabet, og det er tænkt at det skal spises til kaffen senere. Må hellere sige nej. Og gå uden om slikket.

Ang. Vejningen, så hopper jeg på vægten hver morgen, kan godt lide at følge den. Har et program på min tlf. hvor man kan se vægtkurven for morgen og aftenvægt. Og det kan jeg godt lide.

Girl next door:
Super godt gået med at stille maden væk. :-)
Og hvor er det fantastisk at han går fra skepsis til at være den der skubber bagpå, det er da en super støtte. Stor ros til ham herfra.
Og det har været en god oplevelse at du har kunne mærke efter kroppen og ikk spist mere end det der var fremme.

Hvis jeg i løbet af dagen får lyst til at putte noget i munden hele tiden eller jeg blir lækkersulten, så er jeg meget afhængig af sukkerfri tyggegummi. Det kan holde trangen lidt på afstand.
Hvad gør i der?
12 år21. april 2012 kl. 08:10
jeg vejer mig hver dag men skriver det kun her i forum om torsdagen.. men taster det ind hver dag når jeg er inde..

og dejligt.. for idag kom det vægttab jeg ikke havde til i torsdags på grund af mens... Det giver ihvertfald mig motivation til at fortsætte... tror jeg havde tabt modet hvis jeg skulle vente til torsdag med at se hvordan det går.. specielt i disse perioder med mens.. for vægten kan svinge med 1 til 1,5 kg fra dag til dag.. og så er det nederen når det er + 1 - 1,5 kg på vejedagen.. det kan godt tage modet fra mig..

Armene er oppe igen.. nu mangler jeg kun 600 g til næste søndag og jeg kunne idag løbe 5 km igen efter vinterpausen.. Synes det har været sejt at komme over 3 km igen, men idag gik det fantastisk - tror næsten jeg kunne ha' løbet længere.. Dejlig fornemmelse..

skal til min svigermors fødselsdag idag med eftermiddagskaffe og aftensmad.. jeg tager noget frugtsalat med hjemmelavet vaniliecreme med til kaffen og så skal vi ha' smørebrød til aften.. og der har jeg bestilt 2 stykker og så tager jeg grønsager med til.. Så tror det kommer til at gå okay.. Det er ihvertfald mit udgangspunkt..
12 år21. april 2012 kl. 09:49
hej MillerV..

Jeg bruger nogle gang sukkerfri gajol eller läkerol når jeg mangler noget sødt..

Men noget jeg er fuldstændig afhængig af er skyr rørt med lidt sødemiddel og noget vanilieessens.. det smager som det vaniliecreme du køber og så med forskellige frugter i.. f.eks. 1 banan og 1 kiwi eller to andre frugter du godt kan lide... og når jeg skal rigtig forkæle mig selv kommer jeg også 10 - 15 mandler i.. mums...
12 år21. april 2012 kl. 09:54
Synes jeg kæmper lidt med alting lige for tiden...

Mig selv først og fremmest, men også at få hverdagen til at hænge sammen. Der er så mange ting der er sådan lidt ude af balance - måske er det "bare" mig, der er det, men det føles som "alting" ;-)

Kom til at tænke på: Hvornår synes I andre, at det er allersværest at holde fokus på alt det med at spise den gode mad (sunde mad) og passe på jer selv på den gode måde?

Hvad får jer til at falde i, hvis der er noget, der gør det?
12 år24. april 2012 kl. 19:30
Jeg falder i når jeg har nogle travle hverdage, og der så bliver lavet usundt mad eller dessert derhjemme. jeg orker simpelt hen ikke at sige nej tak efter en hektisk dag . (siger én som har en lagkage stående i køleskabet og masser af lektier ! )
12 år24. april 2012 kl. 19:52
Den med travle dage er også et af mine ømme punkter.
Nogle gange behøver de ikke være travle, men er måske bare stressende og det er næsten endnu værre, fordi jeg så virkelig er presset på alle områder.
12 år24. april 2012 kl. 20:40
Ej hvor lyder det dejligt GND! Ja, man ved det nok egentligt godt, at man ikke behøver at spise mere, men at du fandt ud af det i så stor grad som du gjorde.. Må være skønt! Og så at kæresten blev så støttende, også rigtig dejligt :)
Og så er der jo også grobund for en ny vane - både med maden og hunden ;)
.. Det må du tage med dig nu, hvor det hele er lidt sværere. Også selvom det du ender med at spise er usundt, for det meste af det mætter trods alt lidt alligevel, så husk at tænk over det og den sejr det var :)

MillerV, jeg tror du ville være bedst tjent med at droppe at kalde det 'helvede'.. Pandekagehus er fair nok, men jeg tror hurtigt du får et meget negativt forhold til det, hvis du kalder det helvede, og så slemt er det vel heller ikke? Problemet er vel bare maden? Så fokuser på den del, ellers ender du bare med at hade at være der - og det hjælper jo ikke :)
12 år24. april 2012 kl. 21:06
re: Øv øv øv
Crashe - jeg tror heller ikke, at det er en god idé at skrive vægt ind hver morgen. Men har nogen brug for det, så synes jeg at de skal gøre det - måske kan det hjælpe på manglende motivation.
12 år25. april 2012 kl. 14:41

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });