Step by Step

Du læser en tråd i debat > vægttab

re: Torsdagsvejning 17/5
Hvor dejligt at høre fra dig, baraca - og hvor er det skønt at høre at det går godt for dig :-)
12 år17. maj 2012 kl. 20:20
Nu tror jeg altså, at jeg er her igen. Jeg har hele tiden gået rundt og sagt til mig selv, at jeg skulle skrive herinde. Men der kører så meget oppe i hovedet på mig, at jeg ikke har fået gjort det.

Jeg har haft mavesmerter pga høj syreproduktion. Det skyldes i stor grad (tror jeg) stress pga. studie. Jeg har været til lægen med det og har fået en tabletbehandling, men det har ikke gjort forskel. Så derfor tilbød han mig at sende en henvisning til en gastroskopiundersøgelse på hospitalet. Jeg sagde selvfølgelig ja, for jeg gider ikke at døje med problemet i flere år, om ikke resten af livet. Men jeg ved at sådan en undersøgelse er meget ubehagelig. Så jeg er lidt nervøs..

Sidste uge havde jeg det meget skidt, men jeg har det bedre nu. Sidste uge passede jeg derfor ikke rigtig på med hensyn til mad, men jeg er kommet på benene igen og er begyndt på en ny taktik: at spise mindre. Før spiste jeg så meget jeg ville, men af bestemte typer af mad (mad med lavt kulhydrat). Nu har jeg valgt at spise mindre og selvfølgelig stadig ingen slik. Jeg har en måned tilbage til sommerferien og vil købe tøj inden jeg rejser ud, så jeg har 1 måned til at smide et par kilo.

Girl Next Door: jeg oplever tit, at jeg spiser når jeg keder mig eller er lidt frustreret af en eller anden grund. Hvis jeg ikke har noget at lave, så kan jeg ikke finde en bedre ide end at spise. Derfor plejer jeg også tit at tabe mig om sommeren, for der har jeg så meget at lave. Det kunne måske være en ide at sidde ned og tænke over de ting du kan lave derhjemme, når du keder dig. Ting der kan holde dine tanker væk fra at småspise bare fordi du keder dig.

MillerV: jeg har kun én ting at sige: du er bare for sej! Jeg er virkelig inspireret af din målrettethed og viljestyrke. Sikke langt du er kommet på så langt tid. Tillykke!

Hvis det er i orden, vil jeg gerne lade vær med at veje mig indtil om 3 uger. Jeg har tit prøvet at veje mig, hvor jeg har tabt mig, for så at spise endnu mere næste uge (fordi jeg jo alligevel taber mig). Det er en ulogisk tanke, men min hjerne kan ikke rigtigt forstå at det er ulogisk. Så nu vil jeg prøve ikke at veje mig, og lade det komme som en overraskelse om 3 uger. Jeg vil dog fortsat være her i tråden :)
12 år18. maj 2012 kl. 19:19
Dejligt at du er med os igen, Crashe :-)

Jeg har fået lavet sådan en gastroskopi for ikke så længe siden. Jeg var så nervøs for det, dels pga jeg var bange for at det ville give ekstreme smerter i nakken når jeg skulle holde hovedet på en bestemt måde i lang tid og dels fordi jeg havde hørt meget ubehageligt om undersøgelsen.

Og det er rigtigt at det er ubehageligt. Men på den anden side, så er det heller ikke værre end det. Det jeg syntes var værst var det der med ikke at kunne styre mine reflekser og at andre fik mig at se mens jeg havde det sådan.

Når de puster luft ned i den tomme mavesæk og man samtidig har et rør ned i halsen, så begynder brækreflekserne og det er sådan set det der er mest ubehageligt. Og at savle uden at kunne gøre noget ved det ;-)
Men de ved at det ikke er rart og skynder sig og det hele er overstået efter 5 minutter. Og de fleste sygeplejersker er søde til at trøste i situationen.

De er jo vant til det - se det som en gynækologisk undersøgelse ved lægen. Det er heller ikke sjovt - men så er det heller ikke værre - det er tankerne omkring det, der er værst.

12 år18. maj 2012 kl. 21:18
Blandet. :-)
Crashe godt du er tilbage. :-)
Først må jeg sige jeg ikk ved hva det er for en undersøgelse. Men som GND, beskriver den, lyder den ikk behagelig. :-S Men hvis det kan sammenlignes med den ubehagelige følelse af en gynækologisk undersøgelse, så er det noget der lige er til at leve med. Håber den går godt, og at de finder ud af det ikk er noget alvorligt.

Andet: Tusind tak for de rosende ord. Synes det er vildt at jeg denne gang har været så målrettet, at det faktisk er lykkes at komme så langt ned i vægt. Æren må min kæreste nok have, for det er ham der har holdt mig i ørene og snakket mig til fornuft når jeg dagligt har tænkt at jeg nu dropper det og alt kan være ligegyldigt. :-)

Noget helt 3. Så er jeg på vægten hver morgen, og i morges blev jeg overrasket af den. Den sagde 58,8 kg. Det er for vildt, og måtte lige hoppe på kæresten som lå og sov af glæde. :-)
Jeg har sådan en vægt der kan måle fedtprocent osv. Mon jeg kan stole på den? Ville i gøre det, eller er den ikk helt til at regne med?
Da jeg startede vægttabet for 2 måneder siden sagde den lige over 20% i fedtprocent, og i dag sagde den så 18,4%. Hvis det er rigtigt må jeg ikk tabe mere fedt?! For det er vist ikk sundt for piger at komme under 18, ikk hvis man gerne vil have børn har jeg læst. Synes bare at der stadig sidder fedt på mave og lår.
12 år19. maj 2012 kl. 09:53
re: Blandet. :-)
Tak Girl Next Door, det er rart at få noget info om hvordan det føles. Så kan jeg være forberedt.

MillerV det er en kikkertundersøgelse, hvor de stikker en slange med en kikkert ned i munden, spiserøret og mavesækken for at se om der er nogle ændringer i vævet og finde ud af hvad der kan skyldes den høje syreproduktion for senere at specificere behandlingen.

Jeg ved ikke helt hvordan måling af fedtprocent på sådanne vægte fungerer, det er vist noget med at der sendes en strøm op til kroppen, som så kommer tilbage så vægten kan regne fedtprocenten ud. Okay det lød virkelig ikke teknisk korrekt, men ... :-) Jeg tror at jeg har læst at det er bedre at bruge en fedttang til måling af fedtprocent.

evt link: bodylab.dk#

Jeg overvejer nu også at købe en :)

12 år19. maj 2012 kl. 10:07
re: Blandet. :-)
Her er en der koster en halvtredser inkl. forsendelse:

nemhelse.dk

jeg har lige bestilt en til mig selv :D
12 år19. maj 2012 kl. 10:15
Uha uha...
Så kom weekenden med brylluppet endelig. Og sikke en weekend. Nøj, hvor jeg hyggede mig! Jeg har haft sådan en fantastisk weekend :-)

Madmæssigt og vægtmæssigt var og er det en katastrofe. Men er bare så ligeglad, for det var det hele værd.

Til gengæld er hverdagen nu tilbage og jeg må se i øjnene at weekenden kostede på vægtskålen...eller hvad man nu siger ;-)

Derfor skal jeg også være usandsynligt heldig med at nå mit mål til på torsdag og jeg må indrømme, at jeg ikke selv tror på den og er også lettere ligeglad med om jeg når målet...

Jeg ved derfor heller ikke rigtig, om jeg tager det med vægten lidt for useriøst efterhånden til stadig at være med i tråden.

Jeg taster ind som jeg altid gør, og følger med i skriverierne og alt det der, men... Det betyder ikke så meget for mig om vægten lige siger det ene eller det andet for tiden og derfor svinger det også lidt rigeligt til at jeg vil kalde det seriøst.

Det er et rigtig sundhedstegn fra min side af at kunne tage det afslappet hvad angår vægten. Jeg vil stadig gerne tabe mig, men om det er nu eller i næste uge er ikke så vigtigt, jeg vil bare gerne kunne holde vægten på lang sigt. Og når der kommer et bryllup eller en anden begivenhed, giver jeg slip og finder mig i at tage på.

Jeg føler mig lidt åndssvag når jeg sætter mig et mål her i tråden, men godt ved, at det ikke kommer sig så nøje for mig om jeg når det. Sådan lidt en slags utroskab, kan I følge mig?

Ja, jeg ved ikke... Men nu har jeg i hvert fald fået det sagt "højt" ;-)

12 år21. maj 2012 kl. 22:04
re: Uha uha...
Det lydder i hvert fald skønt med bryllup, især når det er kombineret med det fantastiske humør man kommer i når det er sommervejr .

Jeg synes det er meget rimeligt at du dropper målet til torsdag. Du har i virkeligheden nået dit mål jo, nu gælder det om vægtvedligeholdelse set over en LAAANG periode. F.eks. burde du veje det samme som du ca. gør nu om et par måneder. Men at du har taget lidt på i weekenden har jo ingen betydning, der kommer til at være mange dage året rundt, hvor du ikke lige passer på hvad du spiser - og stadig med god samvittighed.

Måske skulle du droppe målet for denne uge, eller rykke det til næste uge, så du ikke er dit mål utro? Det er mere så du ikke føler dig utilpas.

jeg har jo lovet mig selv ikke at veje mig indtil om 3 uger. Og jeg tror faktisk det har været med til at motivere mig. For om ca. 3 uger er jeg færdig med mine eksamener og har sommerferie. Og jeg har sparret op til at købe tøj inden ferien, så jeg kan nå at tabe det sidste. Både at det bliver en overraskelse hvor meget jeg taber mig og at jeg har noget at se frem til, nemlig skønne sommerkjoler, holder mig væk fra alt det usunde. Jeg tror dog også det har noget at gøre med den sol der skinder ind af mit vindue. Iiih hvor jeg glæder mig til sommerferien :)
12 år22. maj 2012 kl. 14:11
Uhh forstår godt din tankegang GND.
Men måske det ikk er et mål man skal have, men bare hvor man kan skrive vægten ind og så kan man jo hjælpe og rose hinanden når det et lidt svært det hele?!

Crashe, vi har en fedttang herhjemme, men synes det er lidt underligt at man måler 3-4 steder og taster det ind på en hjemmeside. Vi har gjort det på to forskellige sider og de siger noget forskelligt. Så kan ikk finde ud af hva man skal tro.

Dejligt du har sommerferie om 3 uger. Og uhh hvor spændende hva vægten siger. Det blir da dejligt at skulle ud og shoppe nyt sommertøj. :-)

Ved ikk om jeg har fået svaret på alt, men er på fra mobilen, så det er ikk så let at overskue det hele. I morgen kommer min tablet jeg har bestilt, havde lovet mig selv den hvis jeg kom ned i vægt. Så det er rigtig lækkert nu at kunne give mig selv den. :-)
12 år23. maj 2012 kl. 16:35
Tak for jeres svar, Crashe og MillerV :-)

Ja, det er rigtigt at jeg skal til at tænke lidt anderledes hvad angår vægten nu hvor det jo egentlig er vægtvedligehold.
Det er bare så underligt at tænke sådan, når jeg nu altid har tænkt i at skulle tabe mig mere og mere. Og kan mærke at jeg havner i det mode så snart jeg tager lidt på.

Heldigvis er kroppen allerede på vej tilbage til mere normal vægt igen, så inden længe tror jeg at jeg er tilbage til der, hvor jeg var før :-)

Crashe, jeg tror ikke at jeg kunne lade være med at veje mig i 3 uger. Vildt at du kan gøre det :-) Og er meget spændt på, hvad vægten siger til den tid :-)

MillerV: Ved ikke om du har nævnt det før, men hvad er det for noget med en tablet?

12 år23. maj 2012 kl. 16:44

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });