Step by Step

Du læser en tråd i debat > vægttab

Kender I det?
Girl next Door - Nej, jeg er skam ikke urimelig hård... jeg kan da sagtens trække vejret...ha ha! Jeg synes, at jeg har vundet en lille sejr ved at bukserne ikke strammer så meget at jeg tager dem af igen (det har hændt sig) og at dellerne er for store til at kunne så nogenlunde skjules under en løshængende bluse - det er til gengæld noget, som gør mig ked af det.
Men jeg synes, at det er dejligt, at du er opmærksom på, om jeg faktisk er for hård ved mig selv.

Det er nogle rigtig gode idéer til selvforkælelse - et smykke, som altid vil minde mig om min kommende sejr, synes jeg lyder som en god idé. En lækker gourmetmiddag sammen med manden, lyder altså også rigtigt godt - pludselig er det næsten svært at vælge, smiler.
Dejligt med inspiration, tak for det.
12 år24. marts 2012 kl. 13:16
re: Kender I det?
Dejligt at kunne hjælpe :-)

Og godt at høre at du ikke straffer dig selv med bukserne.
Jeg kender fra mig selv, at jeg nogle gange tror jeg gør tingene i én henseende og først for sent opdager at bagtanken egentlig var en helt anden. Så godt at du er opmærksom på hvad der gør dig glad og hvad der gør dig ked af det :-)

Jeg havde også engang et par bukser, hvor dellen hang ud over. Det generede mig konstant. Indtil jeg opdagede at det også har noget med buksemodellen at gøre - så hjalp det lidt på irritationen over min krop. Selvfølgelig skal det ikke bruges som undskyldning, men nærmere til eftertanke.
Buksemodellerne har i en del år været noget lavtaljede og de fleste af os har nok stadig mavedellen og elskovshåndtagene (åndssvagt navn egentlig). Jeg har i hvert fald dem stadig begge to (tre) og det på trods af at jeg ikke har mange kilo for meget mere.

12 år24. marts 2012 kl. 13:26
Hej stærke madital'ere,

Jeg havde engang en dagbog. Men syntes ikke den gav særlig meget, når der næsten ikke var nogen kommentarer. Så jeg vil blot fortsætte med at skrive herinde. Det er fantastisk at kunne dele alt muligt med jer..

Jeg er under eksamensstress. Så jeg har spist chokolade og is hver dag. Uden egentlig at fortryde. Jeg er lidt i en "ligegladsfase" lige nu. Jeg håber at den forsvinder efter eksamen i næste uge.

Desuden er jeg begyndt at løbe. I dag blev det til lidt over 1.5 km. Målet er at komme i god form, og fortsætte med løbet så det i fremtiden kan blive til deltagelse i maraton. Når jeg allerede på 3. dag kan løbe 1500 meter, så kan jeg i hvert fald også løbe maraton.

kk1001. Jeg har tabt mig en del udelukkende fordi jeg fulgte "minimum kulhydrat, masser af proteiner og sundt fedt" tankegangen. Jeg har nu fundet ud af, at det kaldes "stenalderkost/paleokost". Det er inspireret fra vores "forfædre". Jeg tror det er et emne der forskes en del i i øjeblikket, så der er mange for- og modstandere. Modstandernes mener at det er usundt, hvilket man kan se udelukkende ved at kigge på stenalder menneskernes lave levetid. Forstanderne derimod argumenterer for, at den korte levetid ikke skyltes kosten, men den minimale mulighed for behandling af sygdomme og børnedødeligheden. Et brækket ben kunne for eksempel være lig død for en stenalder-mand.

Jeg mindes at læse en artikel på nettet, hvor der var lavet en forskning på en stamme, hvor civiliseringen var minimal. Her fandt man ud af, at stammemedlemmerne ikke kendte til sygdomme hvor man "faldt død om" (hjertestop).

Derudover har jeg på diverse forums på nettet støt på folk, der mener at de er sunde og ikke lider af sygdomme (inkl. forkølelse osv.) fordi de lever på stenalderkost.

Men fordi jeg ikke mener der er tilstrækkelig data omkring emnet, har jeg under slankekuren valgt at tage en dag eller to om ugen med pasta/ris/lign.

Jeg har netop i dag bestil en bog om stenalderkost, og deler gerne indholdet når jeg har modtaget og læst den.

12 år24. marts 2012 kl. 19:42
...og tak for jeres søde ønsker. Jeg er ved at komme mig igen :)
12 år24. marts 2012 kl. 19:53
Crashe
Hvor er du sej, at du er begyndt at løbe. Det er altid svært at komme i gang, men så dejligt, når det lykkes. Godt initiativ :-)

Det der med stenalderkost... Jeg begyndte for et stykke tid siden at spise mere fedt, lidt mere protein og mindre kulhydrat. Stadig indenfor de anbefalede grænser, men det har alligevel hjulpet med at få smidt lige et par kilo mere, da jeg var gået i stå for et stykke tid siden. Men stenalderkost er det, hvor man spiser mere fedt og protein end anbefalet og færre kulhydrater end anbefalet eller?

Jeg tror, det er anderledes at have en dagbog nu, fordi der er kommet en del aktivitet i det forum. Det er i hvert fald mit indtryk. Men du har ret; man kan lægge rigtig mange skriverier ind uden at der kommer kommentarer tilbage. Derfor er det dog ikke ensbetydende med, at der ikke er nogen, der følger med på sidelinien ;-) Men hvis du føler mere for at skrive her, så gør endelig det. Jeg tror de fleste af os har været det meste igennem hvad angår vægttab, så chancen for at finde en "fælle" er stor :-)

Dejligt at høre, at du er ved at finde fodfæste igen.
I perioder hvor jeg har været ekstremt presset og har haft mere om ørerne end jeg reelt kunne klare, er jeg også havnet i den der følelse af at være ligeglad. Da føles det som om, at der rent faktisk ikke er et valg i forhold til at spise usunde og hyggelige ting, fordi det bliver en slags "overlevelsesmekanisme", når alt andet nu bare er så hårdt at komme igennem. Mon ikke lysten til at vælge de løsninger, der er gode i længden i stedet for her og nu dukker op igen, når der kommer mere ro på og du igen kan mærke dig selv og dine behov :-)

Dejligt at du er her selvom du har nok andet at se til også :-)
12 år24. marts 2012 kl. 20:51
re: Crashe
Crashe forstår godt det med dagbogen.
Den manglende respons er ikke altid sjov, men jeg har haft stor glæde af min dagbog en gang imellem. Som når jeg tænker, jeg klare den aldrig, så kan jeg gå tilbage i min dagbog og se at jeg jo har gjort det, og at jeg har skrevet det gode og det dårlige jeg gjorde, så jeg kan huske hvordan man skal gøre.
Men det er godt at du får skrevet ind her i hvert fald, så kan vi svare. :-)

Sejt at du er begyndt at løbe. Ville jeg gerne, har også alt udstyret til det. Men ikk mig selv til at sparke mig igang. :-S

Til alle andre, hvor er det fedt i skriver herinde. Rart at følge med og læse om andre i denne kamp mod kiloene. Vi må tabe (kilo), for at vinde. :-D
12 år24. marts 2012 kl. 22:25
Jeg synes det er selve respons delen der gør, at det virker for mig. Derfor er jeg også vildt glad for denne tråd. Jeg synes ikke det er så spændende at læse mine egne indlæg :-)

Jeg er ikke 100% med på hvad stenalderkost er (kommer til at være det efter at have læst den bestilte bog forhåbentligt), men det går overordnet ud på at spise "naturligt". Forestil dig en huleboer. Hvad spiste han/hun? Nok ikke kanelsnegle med varm kakao til :-) Der er tale om kød/kylling/fisk, bær, frugter, grøntsager. Ting du kan forestille dig en vild huleboer kunne få fat i og tilberede. (At brød historisk set kan spores helt tilbage til stenalderen er en anden sag. Den tror jeg ikke lige passer ind i stenalderkost-konceptet :) )

Ved ikke lige om der er nogen af jer der bor i eller i nærheden af Kbh, men i Torvehallerne er der åbnet en ny restaurant:

palæo.dk

På menuen kan man finde hotdog med omlet som "brød" og "grøntsagsspaghetti". Jeg vil i hvert fald lige smutte forbi en dag :-) !
12 år24. marts 2012 kl. 23:18
en stenaldermand døde tidligt, ca 30år gammel.
12 år25. marts 2012 kl. 08:05
biologic, det havde jeg såmænd også konstateret.. hvis du havde læst de lidt tidligere indlæg :-)
12 år25. marts 2012 kl. 10:44
Svingture
Nøj, hvor det svinger meget, det der med om jeg har lyst til chokolade og slik eller ej. Ikke så meget i løbet af dagen, men i perioder.

Da vi startede denne tråd, havde jeg en rigtig god periode. Det kørte bare derud af. Så kom der et par uger, hvor jeg slet ikke kunne styre det der med sukker og fristelser osv.
Og lige i de her dage går det igen godt. Sådan lidt at det bare kører godt uden at jeg behøver gøre noget for det. På trods af at alle stressfaktorer er der....

Det får mig til at spekulere på, om kroppen mon har sin egen rytme med så og så lang tid med "det er sgu let det her" og så og så lang tid med "hvad er det her lige for noget?!".

Chris MacDonald siger, at kroppen har en cyklus, der kører på 21 dages basis. Hvis man har det skidt, så går der max 21 dage før det igen går godt (afhængig af, hvor du er i den der cyklus).

Kan det virkelig passe? Er det så simpelt?
Hvad oplever i andre? Er der system i galskaben med hvornår det er ekstra hårdt at holde vægten i ave/ om I har en god/dårlig periode?

Jeg tænker ikke på sådan noget som stress, menstruation, væske i kroppen osv. Men på, om kroppen har sin egen cyklus, hvad angår det at have overskud i det hele taget eller nærmest slæbe sig gennem sine projekter og dagligdag.

Okay, lidt karikeret, men I forstår sikkert hvad jeg mener ;-)
12 år25. marts 2012 kl. 20:04

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });