Step by Step

Du læser en tråd i debat > vægttab

re: En lille status opgørelse pr. 8. marts
Jeg går næsten altid forbi rygere, når jeg skal til/fra skole.. Jeg er godt nok træt af det! Jeg forstår heller ikke hvorfor jeg skal udsættes for det.. Det er rigtigt, at vi jo lever med mennesker, og det skal vi vænne os til, men det betyder jo ikke, at man har ret til at svine luften som det passer os/dem.. Der er jo heller ikke nogen der synes det er fedt hvis folk prutter, at gå og lugte til det..

Der er dog noget jeg synes fortjener en ekstra kommentar i dit indlæg.. Det at du vælger sandwichen fra de 'ukendte' steder fra, gør jo også, at andre gør det.. Når du siger, at du ikke bryder dig om at tage et sted hen hvor der ikke rigtigt sidder nogen, mon ikke andre har det på samme måde? En eller anden skal jo være den første der sætter sig. Hvem ved, måske er dem der bestiller den sunde sandwich også folk der går en tur imens de spiser? Så er det jo klart, at der ikke sidder nogen.
Og på den anden hånd, hvor frisk og godt er de råvarer de bruger på Burger King (eller MacD, eller..) egentligt? Hvor sundt? Er det så ikke bedre at prøve stedet overfor, selvom der ikke rigtigt er nogen mennesker? Frygten for det ukendte fjernes jo ikke ved at gå til det kendte..
12 år11. marts 2012 kl. 11:20
re: En lille status opgørelse pr. 8. marts
Ablanu: man kan tit se om et sted er godt ved at kigge på hygiejnen, på hvordan varerne opholdes, hvordan forholdene er. Nogen steder ved man næsten er godt, selvom der ikke er nogen mennesker derinde. andre steder er man mere skeptiske over. I mit indlæg prøvede jeg at skrive , at jeg savnede et rent og simpelt sted, hvor maden var sund. Caféen jeg fravalgte derimod var ikke et "sundt" sted, og oven i det så det heller ikke ud til at være det reneste sted. Burger king er på heller ingen måde et godt alternativ, men jeg har heller aldrig fået mavesyre af at spise der. Det har jeg tilgengæld fået, når jeg har spist fra steder som den sandwichcafe jeg skrev om. det var et shoppingscenter, så der var heller ikke meget at vælge imellem.

Girl next door: du har ret i, at vi er nød til at stå sammen og lukke øjnene somme tider for at samfundet kan fungere. Men det at jeg betaler for en fedmeoperation, går ud over mine penge. Ikke ud over min krop. Jeg bliver ikke fed af det. Derimod bliver jeg en passiv ryger, fordi der er andre der ikke respekterer min ret til at kunne gå på gaden uden at indånde røgen. Der er så mange ændre ting man kunne sammenligne med det her eksempel, og så mange ting som vi alle bøjer os for og siger okay, sådan er det bare. Men hvor svært er det lige at flytte sig 10 meter væk så man ikke genere andre med cigaret røg ? Hvor svært kan det være at vente 60 sekundet, så man lige kommer op eller ned af trappen før man tænder sin cigaret, så folk bag en ikke skal udsættes for røgen ? Helt ærligt, jeg synes ikke man i dette tilfælde kan argumentere for, at der ikke findes et bedre alternativ, så vi stadig lever sammen og i fællesskab, ben accepterer hinanden lidt mere. Folk må ryge så meget de vil, men så må de også selv respektere min ret til at leve røgfrit.

Nåh, nu til noget andet : jeg tror vi har været til fødselsdag på samme dag :) og jeg tror faktisk også, at jeg undgik overskud på kontoen, trods to stykker lagkage. Det er en dejlig følelse.

Og sidst til fedtet: der var vist også noget med, at vitamin a kun kan optages ved tilstedeværelse af fedt.
12 år11. marts 2012 kl. 13:28
Nå, så kom det ;-)
Har jo været inde i en rigtig god periode længe. Virkelig dejligt, men det var også begyndt at være sådan at jeg lagde lidt mere pres på mig selv. Ville gerne klare mig bedst muligt til om torsdagen, tabe lidt mere, have lidt mere underskud på kontoen end planen var osv.

Tegnet på at elastikken var spændt for hårdt, kom i går.
Jeg havde godt nok ladet den lækre kage fra fødselsdagen være på selve fødselsdagen, men i går kunne jeg ikke holde fingrene fra den. Og spiste ekstra meget til aftensmad og lækkerier mens jeg så film efterfølgende. På et tidspunkt gav jeg bare slip og selvom det viser sig på vægten i dag og følelsen i kroppen ikke er helt god, så tror jeg det var godt nok lige at få nulstillet og få benene ned på jorden igen. Det bliver for surt for mig, når det skal køre alt for stramt og er det oven i købet urealistisk, ja, så vælter det hele.

Så i dag starter jeg stille og roligt forfra uden at have voldsomt store ambitioner med hensyn til vægten, men til gengæld med stort ønske og behov for at lære at lytte til kroppens behov og spise sådan så jeg fungerer bedst muligt.

Det er en helt typisk "runde" for mig, så alt er som det plejer at være og nok som det også skal være ;-)
12 år12. marts 2012 kl. 09:56
re: Nå, så kom det ;-)
Hej Girl next door..

Kender godt, når hele læsset vælter.. øv øv..

Men du er sej - du er allerede oppe på hesten igen..

Tror vi er nogen som nok vil ryge frem og tilbage i denne rutschebane..
Kan langt hen ad vejen holde den stramme linie og være så disciplineret.. men en dag knækker filmen.. og så er det bare op på hesten igen.. vi ved vi kan..

Så du er sej, for du har allerede erkendt dit styrt og kommet op igen.. Jeg har til tider ligget og sundet mig i lang tid og syntes det var vild synd for mig, at jeg var faldet og det har kostet nogle kilo..
Så godt gået......
12 år12. marts 2012 kl. 11:57
Jeg tror nu heller ikke det kan være anderledes. Vi prøver jo på at ændre nogle meget indgroede vaner. Vaner som hænger sammen med stort set alt, hvad der har med os selv at gøre. I hvert fald for de fleste af os ;-)

Tak for de søde ord, Mallemus.
Jeg havde egentlig ikke rigtig tænkt over, at jeg var hurtigt oppe på hesten igen, så det er fedt at blive gjort opmærksom på. Det er med at hive alt det gode frem, så det ikke bliver tilbagefaldet, der får lov til at fylde. Der er så mange gode dage, som går i glemmebogen, men er der bare 1 dårlig dag, så får den 10 gange så meget opmærksomhed. Det er i hvert fald en tanke værd.
12 år12. marts 2012 kl. 12:40
Nå, så kom det ;-)
Girl next door, jeg har gjort det samme. Mit var desværre ikk kun en enkelt dag, men fredag til søndag. :-S
Var på kursus og kunne ikk kontrollere noget mad selv desværre. Og så så det bare vildt lækkert ud. Og fik spist lidt for meget af det meste.

Men i dag da jeg hoppede på vægten kom chokket. Ca. 2 kg på.. Håber de kommer af lige så hurtigt som de kom på. Det er også en blanding med tidspunktet på måneden. Men alligevel. Så jeg har fra i dag valgt at starte dukankuren op igen. Det er den kur, hvor jeg har tabt mest på kort tid. Som jeg fik læst i min dagbog. Og vil gerne ned i vægt inden vi skal til fødselsdag på lørdag.

Håber i andre har haft en bedre weekend.
12 år12. marts 2012 kl. 13:41
At lade en lagkage stå i køleskabet uden at spise det kræver virkelig styrke ! Jeg forstår da godt at du fik spost af den, kan man lafe vær ? Jeg stod op om morgenen, puttede den resterende kage i en pose og tog hjem til min faster. Der blev jeg til gengæld også fodret rigeligt, men jeg sagde nej tak til is og kage og spiste i stedet masser af frugt. Måske var jeg på overskud, men det var kalorier af den gode slags. derfor er jeg lidt stolt.

Opdagede for resten imorges hvor lækkert kombinationen : avocado, agurk, tomat, tun er ! Det kan klart anbefales !
12 år12. marts 2012 kl. 14:34
Åh ja... Vi kan i hvert fald konkludere at vi alle har dage, hvor det ikke lige helt går som vi ønskede ;-)

Det pudsige er, at for første gang i mit liv nogensinde kan jeg have lækkerier i skabene uden at spise det hele eller råæde flere dage i træk (læs: indtil der ikke er mere). Det er en mærkelig følelse, men vildt dejligt.
Kagen fra fødselsdagen galdt der åbenbart andre regler for ;-)

Der er tilsyneladende flere faktorer der spiller ind, men når de så er der... Oh boy! :-D
Jeg tror ikke, det er nok med ønske om at tabe sig i de situationer eller at have viljestyrke osv. Der sker bare et eller andet.... Så det bedste "forsvar" er helt at undgå de ting, der trigger en og kan bare et par af faktorerne sættes ud af spil, så må det kunne undgås helt eller i hvert fald delvist.

Vi må op på hesten igen, og på en eller anden måde, så føles det rart at have taget beslutningen igen-igen om, at det skal den rigtige vej igen.

Godt gået, Crashe med at vælge det bedste ud af to :-)
12 år12. marts 2012 kl. 16:18
Er der nogen der ved hvor man præcist måler, når man måler taljemål? Når jeg måler fra navlen af, så ligger den på 87 cm, hvilket er højere end "anbefalet". Måler jeg derimod fra det tyndeste sted på maven, lidt over navlen, måler jeg 77 cm. Hvilke værdier skal jeg gå efter?

Jeg har gået et par dage og tænkt over, om jeg ikke skulle begynde at løbe. Vi lavede et forsøg i et fag, hvor mine lungevolumina lå under det normale. Det kan selvfølgelig være meget individuelt, men det kan også have noget at gøre med min kondition- som virkelig er dårlig. Jeg har løbesko og løbetights. Mere skal der vel ikke til, udover viljestyrken selvfølgelig!
Inden sommer var jeg begyndt at løbe, og startede fra ikke at kunne løbe 2 minutter i træk til at kunne løbe en halv time. Jeg kan godt, og jeg vil også gerne... bom bom bom... jeg tror måske jeg gør det i aften. måske!

hvordan går det med jer? Sidder alle stadig på hesten eller er I faldet af den engang imellem :)

Udover vægttabet: skulle købe mig nogle sko i en butik, og det tog mig næsten en halv time at få en af medarbejderne til at kigge i depotet om de havde min størrelse. Den ene gad ikke at lede, så han henviste mig til den anden, som tænkte i små 2 sekunder (uden lige at tjekke det på computeren!) og hun "mente" ikke de havde dem, hvorefter jeg spurgte en tredje om de havde en anden butik, hvorefter han gik ind og kom tilbage med de par jeg kunne passe. Lidt off topic, det håber jeg der er plads til:)
12 år13. marts 2012 kl. 12:12
Måske kan du bruge denne side?

(et forældet link er blevet fjernet)
12 år13. marts 2012 kl. 14:05

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });