NU skal det være -igen!

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

re: NU skal det være -igen!
Hej alle herinde
En god og interessant tråd denne her hvor der virkelig udveksles meninger - støtte og råd til hinanden.
Under min læsning har der været flere jeg godt lige kunne tænke mig at kommentere på, men jeg har næsten "glemt" nogle af dem over at læse om alt det nyt stof som hele tiden tilføjes.

Dog vil jeg sige til pige28 - 40 kg på 4,5 måned: Ja det er urealistisk at nå medmindre du KUN og KUN fylder dig med Nupo, lider i 4 måneder og når anledningen så er slut og du spiser bare en anelse normalt - ja så kommer det langsomt men sikkert snigende retur. Sæt dig nogle mindre mål - Hvis du er sej kan du måske nå 20 kg - eler 10 eller 15. Uanset hvad så vil et pænt vægttab nok få dig til at stråle af indvendig sikkerhed, så selvom du ikke når 40 kg ja så har de kg du taber også deres værdi og er starten på din slankerejse. Rent mentalt så er der lige nu læææænge til og du når det nok, siger du til dig selv når du bliver fristet ... men tiden går og pludselig er det i næste uge og du mangler stadig 38 kg og det er bare SÅ deprimerende. Sæt dig f.eks. et 5 kg mål og giv dig selv en lille gave hver gang du når det, måske noget massage - en lækker parafume eller som jeg selv gjorde da jeg sidst tabte 28 kg .. købte et nyt led til mit pandoraarmbånd hver gang jeg havde tabt 5 kg.

Så er der nogen der snakker om brød - rugbrød og hvidtbrød samt knækbrød. Rugbrød er nok at foretrække, men hvis man løber surt i det og foretrækker hvidt, så læs varedeklarationen bag på og sørg for at vælge nogen med et højt kostfiberindhold - gerne min. 8 %
Selv hælder jeg rigtig meget til Kavlis 5-korn knekkebrød (ikke det grove der også fås) . der er 15% kostfibre i, og sådan to skiver med pålæg kan sagtens gøre det ud for morgenmad eller frokostbrød og hvis man samtidig drikker ca. en ½ liter vand slår man to fluer med et smæk.

Louise - jeg er faktisk fra Odense, men da jeg allerede er tilmeldt motionscenter man-ons- og fredag samt er spejderleder om tirsdagen + meget socialt aktiv i weekenderne, så kan jeg næsten ikke overskue at engagere mig i mere - desværre, men jeg glæder mig til at følge dig herinde. Du virker meget positiv og konstruktiv.

Lige nu har jeg stadig råstyrken til at køre hårdt på og være ovenpå, men erfaringsvis fra mine utallige kure, så ved jeg at når jeg når 6-8 uger hen i forløbet og skal til at slide for vægttabet, så bliver det bare hårdt at være konsekvent sej, men jeg håber at dette dejlige forum kan være med til at holde mig på banen.

Mange herinde på de forskellige tråde ærgrer sig over hvis de en enkelt gang kommer til at falde i. Er der grund til det? Hvis man de sidste par dage har levet optimalt sundt skal man da ikke gå i spåner over et enkelt fejltrin. Man skal ærgre sig hvis man falder i og bliver ved med at plaske rundt uden at komme op af bassinet. Vel er det da "farligt" at blive fristet af noget "forbudt" men brug det evt. som en nydelsesventil med fokus på "At det var det, og nu kan jeg klare endnu 4-5 dage igen". Man skal bare huske på at det evt. kan være årsagen til et mindre vægttab end håbet når man står på vægten og ikke fokusere på det selvretfærdige i at man faktisk kun fik 2 tomater og 100 g fisk i aftes. Det fik jeg ikke lige helt formuleret som jeg havde ønsket, men summa sumarum er at der kun er en selv til at tabe de forbandede kilo og det må vi jo så gøre som vi bedst kan.

I et af de første indlæg bliver der spurgt til hvad vi glæder os mest til når målet er nået: .. Hmm - det var faktisk lidt svært, for et slankt liv betyder jo ikke et lykkeligt liv, men noget af det jeg glæder mig til er at få lysten tilbage til at vise min kvindelighed i noget smart tøj istedet for altid i jeans, løse skjorter eller striktrøjer. Jeg er SÅ træt af at ligne en udspændt rullepølse når jeg tager en top på.
Mit startskud til at være her er et nytårsfortsæt med min svigerinde som ligger i samme vægtklasse som jeg (og som allerede har tabt sig 15 kg siden sommers hvor jeg har taget 6 på!!) - Nå men vores nytårsfortsæt hedder en vægt på max. 80 kg d. 1/10. Guleroden er et familiebryllup vi begge skal til og vi har aftalt at vi skal have lange gallakjoler på og så kan vi som sagt ikke ligne en udspændt rullepølse. Jeg glæder mig til at følge med herinde og både få respons samt give respons til jer andre. Jeg er ikke så skrap som jeg måske lyder i nogle svar, men jeg har svært ved gentagne gange at sige "nåeeee hvor er det synd for dig" da jeg tror en kærlig opsang ofte hjælper bedre. Jeg mener det venligt, men provokere også nogle gange for at skabe en reaktion hos modtageren - bestemt ikke med henblik på at såre, men tværtimod for at der er mulighed for måske at finde lidt selverkendelse (jeg er også selv rigtig god til at lyve for mig selv om ting jeg ikke har lyst til at se i øjnene) og for at give modtageren mulighed for at sige "Jeg skal sq vise hende at hun tager fejl"
Så må min skriveplads vist være opbrugt for denne gang. - Det er supert at være her, og jeg regner da med at være her i hvertfald året ud.
15 år13. januar 2009 kl. 21:01
og ja .. så glemte jeg lige at logge ind da jeg skrev mit indlæg ;-)
15 år13. januar 2009 kl. 21:02
Hi hi, ja så ved vi da nu hvem vores gæst er Ulla:-)

Synes faktisk du lige fik en god pointe op! Som jeg også lever efter. Hvis jeg falder i er det ikke en synd! Tværtimod, jeg nyder det, samtidig med jeg er bevidst om at det ikke er det sundeste jeg spiser! Men sådan er en livsstilsændring, for det betyder jo at man gør som man vil leve resten af sine dage! Det er meget vigtig at huske på!!!!

Medmindre man er på skrap kur, som jeg er lige nu, der er ikke plads til at synde, men når først man har lavet sin livsstilændring, så kan man også sagtens undvære sødt i flere uger! Jeg har lært at kontrollere når jeg har lyst til sødt! Og når jeg spiser noget sødt, er det et bevidst valg jeg tager!
15 år14. januar 2009 kl. 06:43
Jeg er også selv på en skrap kur - jeg kan bedst med pisken over nakken, i hvert fald et godt stykke hen i starten så for mig er der heller ikke plads til plop-i, men det kommer da med garanti på et tidspunkt, og så vil jeg have lov til at sige at det var okay og at jeg må videre frem for at gå i sort og sige at nu kan det hele også være lige meget fordi jeg har tager lidt på.
Jeg har ikke selv problemer med søde sager, slik, chips (hvis jeg vel og mærke ikke får begyndt) kager osv. Hvis jeg kommer hjem lige før ulvetimen og skal have noget lækkert leder jeg efter kød - en frikadelle, en skive ribbensteg - et kyllingebryst osv. Jeg er nemlig vild med kød og selv om det måske ikke er det mest usunde - så er det den varegruppe jeg har sværest ved ikke at overspise i. Jeg plejer at føle et savn over ikke at måtte drikke rødvin (iflg. mine egne regler er der plads til 0 alkohol i mit program), men jeg har ikke savnet det endnu, så det håber jeg er et godt tegn på at jeg vil det her.
En god dag til alle
15 år14. januar 2009 kl. 09:11
Hej Louise fra Fyn
Mit BMI er på 37,6. Jeg har taget 50 kg på over 16 år!!!
I den tid har jeg fået Cipramil. Hvordan mon det kan være at man tager så meget på når man får den slags medicin - ved du noget om det?
Jeg har altid skulle passe på min vægt, men det her er da helt vildt og selvom jeg spiser sundt taber jeg mig ikke.
Nu er jeg igang med en saftkur med masser af frugt, grønt og kun lidt kød, så må jeg jo se om det virker.
15 år14. januar 2009 kl. 12:07
Toan2: Jeg tror du skal uddybe lidt. Og så tror jeg ikke du skal være på nogen saftkur! Efter min mening er en kur med et ord foran lige med ubrugelig!

Du skal jo have alle de ting din krop har brug for og det kan du ikek med kun kød og frugt?
15 år14. januar 2009 kl. 12:21
Hej Toan2 - jeg er sikker på at det nok skal lykkes. Men ligesom Sqzee er jeg ikke sikker på at en saftkur er tilrådelig - med mindre det kun gøre i kort tid(f.eks. en uge).
Hvordan har du det med kalorietælling, er det noget du bruger dagligt? Ellers kan det jo være en mulighed for det kan være godt at bruge hvis man ikke kan tabe sig på anden måde. Jeg har fundet ud af at jeg kan ikke - så har jeg simpelthen bare ikke styr nok på mit indtag. Jeg vil i hvert fald anbefale det.

Jeg har også hørt fra andre der har prøvet antidepressiver at de kan have den bivirkning at man tage på af dem. Ikke fordi kroppen lige pludseligt ikke kan brænde kalorier men fordi mæthedsfornemmelsen af en elle anden grund forsvinder. Men det er absolut ikke noget jeg ved noget sikkert om - jeg synes at hvis du vil have vished så må du spørge lægen der udskrev dem.
Og igen hvis det er mæthedfornemmelsen den er gal med er det jo umulig at vide hvornår man er sulten eller ej og så vil man helt naturligt spise mere. Her kan kalorietælling hjælpe - så ved du præcis hvormeget mad du får og kan indtage en sund mængde.

Det var mine tanker. Held og lykke med tabet.

Forresten: Jeg kan læse at der også er mange der har samme cola-lidenskab som mig! Det der kan jeg drikke litervis af hvis jeg gav migselv lov. Er der nogen af jer der har prøvet den nye coca cola light? Jeg kan ikke fordrage den alm. light da jeg synes den smager af kemikalier, men hvad med den nye? Har den en bedre smag? Eller anden smag i det mindste?
15 år14. januar 2009 kl. 13:27
først til supervoman, den nye cola smager ok, men jeg synes stadig det er sødt, før i tiden drak jeg altid cokacole, men efter jeg begyndte på pepsimax, kan jeg bare ikke lide cokacola, utroligt som ens smagsløg kan ændre sig, jeg har aldrig kunnet drikke andet end coka cola, og nu er jeg nærmest afhængig af mine pepsi max :-)

jeg læste at nogen herinde brugte nupopulver,og kom så i tankeom at jeg havde noget herbalife, så det vil jeg nu prøve at tage, simpelthen fordi jeg glemmer at spise,men hvordan taster i det ind i mad skemaet, der står jo så vidt jeg kan se ikke lige noget om det .
jeg prøver så stadig at få min frugt og gulerøder indimellem, derudover spiser jeg en masse vitaminer, blandt andet crom,og fiskeolie, det sidste fordi jeg har mange problemer med led osv, og har hørt at det kan hjælpe.
en af de ting jeg glæder mig mest til når jeg har tabt mig er at jeg forhåbentlig ikke skal have smerter i ben og led mere, og jeg forhåbentlig kan slippe af med medicin for forhøjt blodtryk, vil så gerne være pillefri, men lige nu tages der mange smertestillende til natten bare for at komme til at sove nogenlunde, så det håber jeg at jeg snart kan slippe for.
derudover bliver det så fedt at kunne gå ind i hvilken som helst butik, og bare købe tøj i *normale* str.
15 år14. januar 2009 kl. 16:04
For det første -hvor er det dog dejligt der er så meget gang i den her tråd! Synes det er så motiverende!

Joan2: Jeg ved ærlig talt ikke hvorfor man tager sådan på. Jeg har snakket meget med min læge om det og hun siger at det er mæthedsfornemmelsen. Det vil jeg give hende ret i. Men der må være mere ud over det for jeg har levet efter en skrap kur mens jeg var på antidep og der tabte jeg ikke et eneste gram. Det var som om det bare sad fast. Jeg valgte at stoppe på mine piller eftersom jeg også havde andre bivirkninger men jeg ved at man kan få et ton forskellige slags -så måske du kan prøve et andet mærke?? Jeg tror heller ikke saftkur er løsningen -tror bare du ødelægger dit stofskifte og så skal der endnu mindre til for at du tager på. Synes du skal snakke med lægen om at skifte mærke -og virkelig understrege at den vægtøgning er et stort problem for dig!! Jeg har selv oplevet ikke at blive taget alvorligt omkring det og mit valg var som sagt at stoppe på dem -ikke sikkert det er en mulighed for dig. Siden jeg stoppede har jeg tabt 5 kg på 2 mdr uden at gøre noget som helst samtidigt med jeg dopede mig med cola. Og her efter jeg har gået på kur yderligt 5 kg på 2 uger...

Respekt til jer der kan få nupo pulver ned. Det er virkelig en umulighed for mig. Synes det smager SÅ klamt. Ville dog være nemmere og samtidigt sikre at man fik alt man havde behov for. Jeg kæmper stadig med mit protein... I går fik jeg den op på 60 gram men der er jo stadig lidt vej til de 72. Og jeg følte jeg proppede mig med klamt kød (jeg bryder mig virkelig ikke om det haha).

Den nye cola light, hvad er det? Er det den der hedder zero eller er der kommet en ny light? Jeg drak engang ikke andet end light og så kom den der zero. I starten synes jeg den smagte bedre men pludselig synes jeg smagen var afskyelig og da jeg prøvede at vende tilbage til light var det ligeså afskyeligt. Så derefter drak jeg kun alm. Jeg var lige ved at tage en dåse mere i dag men det lykkedes at holde mig fra den... Yeay!

Ang knækbrød så spiser jeg det der hedder... delicatesse???... fra wasa. De har også et højt fiberindhold og så synes jeg de smager bedre end mange af de der underlige varianter de har fundet på... Ville dog hellere de originale med en fed klat smør på men sådan kan det bare ikke være ;)

Så har jeg også lidt problemer med mine grøntsager. Dem bryder jeg mig virkelig heller ikke om. Er ikke den store kok så inspirationen mangler nok også -men synes altså ikke de er et hit i min verden... Gulerødder og alm ting som tomat og agurk (selvom de mest er vand) akn jeg godt få ned -men når det kommer til de "sundere" grøntsager så giver jeg op... Så hvis i har en fantastisk slankeopskrift på noget grøntsagsværk man kan spise som tilbehør så post den endelig.
15 år14. januar 2009 kl. 16:50
Jeg hader også grøntsager, men jeg spiser dem hver dag med stor fornøjelse.

Svaret er: en wok! Jeg elsker kinesisk og asiatisk mad, og efter min mening er det det mest slankende mad! Og grøntsagerne smager skide godt.

Hvis du vil have nogle opskrifter kan jeg godt skrive nogen, men det er lidt sent nu og jeg skal i skole i morgen... Men ville lige smutte ind forbi først ;)

Ellers:

Kylling kød marineret en halv time i soja sauce, med lidt carry evt. eller i teriyaki el. hoisin sauce (hak grøntsagerne mens det marinerer)
Kog æg nudler, når de er færdige så tag dem fra, de skal i wokken senere. Lidt olie på panden, en smule ingefær og hvidløg når olien er varm og så ind med kyllingen, steg til de er næsten færdige og smid grøntsagerne i (måske ca. 500g, men du kan selv bestemme grøntsagerne og hvor mange, mit råd er at hakke de grøntsager man ikke kan lide rigtig småt, så det bare klistrer sig til nudlerne og kyllingen så man spiser det uden at smage det) Lad det være i wokken til kyllingen er færdig og grøntsagerne er dampet. Smid marinaden i og evt. ekstra sauce (soja, teriyaki, hoisin) smire lidt, smid nudlerne i vælt det rundt.

Færdig! Det smager godt, og der er så mange til ved det man kan ændre så det passer til én. Håber det kunne hjælpe...

PS. Du kan også bare bruge en stor pande istedet for en wok.
15 år14. januar 2009 kl. 20:06

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });