Teenage - vægttab.

Du læser en tråd i debat > vægttab

Teenage - vægttab.
Hej :-)

Jeg fylder 15 om en uge (:

Jeg er 173-174 cm høj og vejer mellem 68.8 og 72.2 kg. lige pt 69-70 kg. Jeg har deller på maven, unaturligt store lår og ser generelt bare tyk ud :-(

Hvordan er det sundest for en teenager at tabe sig? Jeg gætter på at en suppekur ikke er det bedste, når man er så ung? (+ jeg er bange for at komme i kæmpe sulteproblemer senere hen..)

Sunrising
15 år6. marts 2010 kl. 01:46
re: Teenage - vægttab.
hi sunrising...
Du er ikke overvægtig.... videnskabeligt set har du et BMI på 23 hvilket betyder at du er normalvægtig...hvis du synes du ser fed ud skal du starte med at arbejde med dit selvbillede, dit kropsbillede og dit selvværd søde...
hvis du mener der er lidt at rette på så motioner men spis stadig en varieret kost og glem alt om kalorier og fedt%er for du skal stadig vokse og din krop har brug for næring... og det har din hjerne også...
Du skal ikke gå på diæt for du risikerer bare at din krop tærrer på dine organer og muskler...

Du bliver nødt til at se i spejlet hver dag og finde det du synes er smukt ved dig selv... lær at sætte pris på dig selv... hver dag skal du finde en ny smuk ting ved dig selv og skriv det ned til du tror på det... du er det værd og ingen i hele verden skal have lov at tage det fra dig...
og når du sidder og kigger på de der smukke modeller i bladene så husk: det er fake...ikke engang modellerne ser sådan ud... der sidder folk i redaktionerne som kun har til job at gøre billederne mere attraktive og ufejlbarlige...

Der er kun én person du skal stå til regnskab for og det er den tøs du ser i spejlet hver dag... så alle andres mening om dig er ligegyldig...

og jeg har desværre set det meget tit... alle dem der desværre tror at de ikke er værdige nok, smukke nok, tynde nok..... plzzzz ikke havne i den statistik ;-)
15 år6. marts 2010 kl. 02:25
Jeg ved godt det lyder åndsvagt og som en overdrivelse, men når jeg ser mig selv i spejlet, kan jeg aldrig finde en smuk ting ved mig selv, og det smadrer mit selvværd mere, når jeg bliver desperat for at finde noget godt ved mig.

Jeg stoler ikke på BMI'er :) for jeg ser utrolig tyk ud :(

sidste år tabte jeg mig på et halvt år 10 kg, men der var ingen forandring i spejlet :'( så nu har jeg mister modet (+ taget de 4 kg på , siden sommerferien.. :-( )
15 år6. marts 2010 kl. 02:37
Jeg er enig med mrs credible. Du skal ikke på nogen decideret kur, det ender bare i en ordentlig omgang yoyo. Prøv at spise efter sundhedsstryrelsen anbefalinger. Her er madital et fantastisk værktøj for hvis du taster alt ind hvad du spiser og den motion du laver, så skal du bare have glade smileyer over hele linien, så gør du det rigtige.
Gå nogle raske ture, en halv til en hel time hver dag og lav lidt maveøvelser, f.eks 10 alm mavebøjninger + 10 øvelser hvor du ligger på ryggen og løfter bagdelen fra gulvet.
Mange unge piger idag får desværre for lidt motion, så det kan være du bare skal have bygget lidt muskler op for at komme til at se rigtig smækker lækker ud.
Set evt. som mål at du indenfor de næste tre måneder vil tabe 1 kilo, ikke mere end det, for muskler vejer mere end fedt, og du vil opleve dine lår og mave bliver slankere selvom du vejer det samme.
Gør evt din dagbog offentlig, så holder vi andre øje med dig og kan komme med råd og vejledning. Og husk en ung pige på 15 år skal have mellem 2500 og 3000 sunde kalorier dagligt for at kunne udvikle sig optimalt, så ikke noget med at lade være med at spise!
15 år6. marts 2010 kl. 09:32
Og lige en ting til. Tag dine forældre med i det. Jeg er sikker på de gerne vil hjælpe med at booste din selvtillid.
15 år6. marts 2010 kl. 09:39
1 kg på tre måneder?! med den i forvejen lidt svingende vægt, ville det nærmest være ligemeget o:
Jeg har tabt 10 kg før, jeg burde kunne gøre det igen :)

Jeg tror ikke jeg ville være så god til at holde regnskab over hvad jeg spiser, for så skal man hele tiden måle gram og sådan noget - hvad så hvis man for eksempel køber en ("sund") sandwich?
15 år6. marts 2010 kl. 09:39
Hej Sunrising,
Hvis du som normalvægtig kan tabe 10 kilo uden at se forandring i spejlet, så er det et ret overbevisende bevis på at det ikke er din krop, der er noget galt med, men øjnene der ser. Det er meget normalt for en pige på din alder at være utilfreds med sit udseende og sin krop, fordi den gennemgår så store ændringer. Jeg er fuldstændig enig med mrs credible - du skal ikke tabe dig et gram, men se at få sluttet fred med hvordan du er skabt.
Hvis du ikke kan finde noget du er tilfreds med hos dig selv, så har du et forvrænget selvbillede, simpelthen, og det skal du arbejde med, for det er svært at gå glad gennem livet med den indstilling. Du skal arbejde med dit selvværd og ikke med din vægt! Tal med en voksen om det, en hvis dømmekraft du stoler på, fx din mor eller far, en god lærer, præsten eller lægen.
I min familie har alle teenagepigerne haft tykke kinder. Sådan er det bare, de kan ikke trænes væk, de kan ikke sultes væk, de skal bare ha' deres tid. Prøv at se på billeder af dine familiemedlemmer som teenagere og se om ikke noget lignende skulle gøre sig gældende i din familie.
Hold dig endelig fra ekstreme kure. Lær alt hvad du kan om sund kost, og dyrk noget motion uden at være fanatisk, og drop selvkritikken. Jeg får lyst til at vise dig nogle billeder jeg har af 'grimme' mennesker der ser fantastiske ud. Det er lige til at blive glad af. Men se dig omkring, der går altså ikke så mange rundt og ligner supermodeller! men de fleste af os kan se rigtig godt ud på en god dag, eller vi kan se triste eller udslukkede ud, hvis vi føler os sådan. X-factor er et spørgsmål om attitude, ikke om tykke lår! Chin up! Du er UNG, og du kan ALT (undtagen at tabe dig til succes).
15 år6. marts 2010 kl. 09:42
Hvis du spørger hvordan en teenager sundest taber sig, så er det sådan som rdrd siger, det er!
15 år6. marts 2010 kl. 09:46
Hej gæst..

Jeg havde egentlig holdt det skjult, at jeg havde tabt 10 kg, og nævnte det helt tilfældigt for en i klassen som ikke troede på mig. Så jeg må have ret i, at der ingen forandring er :(

Plus det, er jeg nok den pige der vejer mest og har mest på kroppen på hele årgangen. Og jeg nægter at tage på stranden eller i svømmehallen i år i Danmark, når jeg ser sådan her ud.

Jeg prøver at vise mig selv jeg er smuk, har prøvet i nogle år nu. Jeg bilder mig selv det ind hver evig eneste aften. "Hey, har du ikke fået et smukkere ansigt?" "Din krop er pænere end da du var yngre, flot!" men så bliver jeg bare rigtig ked af det, når jeg ser at jeg bare lyver for mig selv.. :(
15 år6. marts 2010 kl. 09:49
Du behøver ikke hele tiden måle gram, men kan sagtens komme med et kvalificeret gæt. Jeg tror at det for dig handler om at blive sundere. Start med at sørge for at du får mindst 600 g frugt og grønt hver dag, spis gerne alt hvad du overhoved kan af frugt og grønt og sørg for at vælge forskellige farver. Tag 3 lækre madpakker med i skole, en til formiddag, en til frokost og en til eftermiddag. Spis mere fisk (torskerogn og makrel i tomat tæller også), drik vand og skummetmælk, nøjes med slik, chips og kage ved specielle lejligheder. Indrag dine forældre i det. De har hoved ansvaret for at du spiser sundt. Meld dig til en sport du synes er sjov, ridning, badminton, håndbold, karate.
Hvis de 10 kilo du tabte hovedsaligt var vand og muskler, og der så kun var fedt tilbage så kan de 10 kilo ikke ses, men hvis du taber 5 kilo fedt og tager 4 kilo muskler på så kan du tro det kan ses!
Hvis du følger mit råd, så kan du med sikkerhed hoppe i bikinien til sommer uden at føle ubehag.
Jeg ved godt det er svært at forliges med sin krop i din alder, men det bedste du kan gøre er at spise sundt og sørge for at få dig rørt uden at overanstrenge dig.
15 år6. marts 2010 kl. 11:17

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...