Motivation..

Du læser en tråd i debat > vægttab

Motivation..
Hej alle :)

Jeg har som så mange andre herinde et ønske om at tabe mig (få mindre mål rundt om maven/lårene). Det er ikke en kæmpe omgang, men det generer mig. Jeg er ca. 165 høj og vejer omkring de 63 kg og er 19 år. Ideelt set vil jeg gerne ned på 55, men i princippet er det ikke vægten der skal ned, men fedtet der skal væk.

Mit problem er motivationen...
Jeg har allerstørst lyst til at tabe mig lige når jeg har spist og får dårlig samvittighed, hvilket er mest efter aftensmaden. Om morgenen kan jeg godt føle mig klar på at have en "god dag", dvs. spise sundt og kaloriefattigt, men den tanke er straks glemt når jeg står over for maden.

... ja, kort sagt har jeg rygrad som en regnorm. Min motivation og vedholdenhed holder højest et par timer - og det går jo ikke i længden.

Jeg er interesseret i at høre hvad i gør, hvordan i holder motivationen oppe, da det for mig tydeligvis ikke er nok med ønsket om en slank krop. Tager meget gerne imod gode råd!

Det skal siges at jeg dyrker konditionstræning ca. 2 gange om ugen og pilates 1 gang om ugen. Men det nytter jo som sagt ikke noget, når kalorieindtaget er for højt.

Håber på lidt gode råd og vejledning. :)
13 år9. december 2010 kl. 17:34
re: Motivation..
Hej Skov91

Hvad spiser du og hvor tit spiser du når du spiser sundt ?

Måske jeg kan komme med nogle råd og noget motivation til dig hvis du svare på spørgsmålene - for det er faktisk ikke så svært og heller ikke hårdt at spise sundt når man spiser sig mæt...

varme hilsner Tanja
13 år9. december 2010 kl. 18:54
Det er ikke fordi jeg spiser vildt sundt.
Morgenmad: Havregrød med sukker (har prøvet uden sukker, men det går ikke),
Mellemmåltid: gulerødder eller agurk ca. 6-10 små stænger
Frokost: bolle (som regl grov) med en form for kødpålæg, agurk og phelidelphia som "smørelse"

Det er om eftermiddagen det plejer at gå galt. Der kan jeg ikke styre det. Det kan blive til flere ristede boller med smør og pålægschokolade, eller kogt pasta i for stor mængde. Hvis der er noget lækkert ryger der også noget af det ned. Jeg kan få det sådan at jeg bare må spise noget - fx. mens pastaen koger, skal jeg lige have en bolle.. Det er jo alt for meget, og jeg ved det godt, men stopper ikke.

Aftensmad: pasta eller ris. Hvis der serveres kartofler springer jeg dem over. og så enten en form for kødsovs/boller i karry eller noget kød til.
Igen er det mængden der er et problem. Får alt for meget ris eller pasta, men indser det først når jeg er rigtig mæt og sidder med dårlig samvittighed.

Tusind tak fordi du gider tage dig tid til det. :) Det er jo nemt at læse en masse, men hvis man ikke kan følge det, kommer man ikke langt.
13 år9. december 2010 kl. 20:38
Morgenmaden lyder jo tilforladelig - men sukkeret får dit blodsukker til at stige og falde hurtigt igen... kan du ikke bruge flydende >perfekt sød< eller pulver hermesetas ell. sødeerstatning eller evt skære et æble i små tern og drysse kanel over din havregrød og tilsæt gerne en lille tsk olie - det mætter og sætter faktisk gang i forbrændingen. du kan også nøjes med en lille portion og spise et blædkogt æg ved siden af - protein mætter og gavner musklerne.

agurker til formiddag er nok for vandede - de mætter bare ikke.. men gulerødder er gode eller prøv med en skive groft knækbrød med eks tun blandet med finthakket rødløg citron saft og qark eller andet fedtfattig surmælksprodukt salt og pebber eller fedtfattig hytteost blandet med purløg, radisser pebber og salt.

Drop alle de der boller og spis en skive rugbrød med kødpålæg til frokost sammen med en skål råkost salat med revet gulerod, hvidkål skåret meget fint lidt citron saft rosiner og lidt solsikke kerner.

eftermiddag gulerødder eller det samme som formiddag.

aftensmad erstat pasta og ris med grove grøntsager broccoli, grønne bønner, blomkål, ærter, gulerødder, bagt eller kogt rødbede, kål, artiskokker ell. kun fantasien sætter grænser - lav evt en salat kombineret med grove grøntsager som tilbehør..

til aften efter aftensmaden kan du spise 4 -6 mandler ell. husk at drikke rigeligt i løbet af dagen - 1 - 1,5 liter vand og ca 1/2 liter minimælk.

det skal nok sætte fut i sagerne og husk - spis langsomt og fornem hvornår du har spist nok og stop inden du bliver MÆT så vil du i løbet af få dage ikke føle trang til at spise så meget.

du kan godt spise en enkelt grov bolle nogle gange om ugen til middag, men ikke mere... man skal holde lidt igen med alt det brød - tro mig du skal nok tabe de par kg hvis du prøver at følge mit råd og du vil ikke blive ulve sulten som du har tendens til nu.

sørg for at spise 1,5 time før en træning og spis noget protein holdigt inden for et kvarter efter du har trænet.. evt en smoothie med skyr - kan købes i de fleste supermarkeder (det er et surmælksprodukt med et højt protein indhold og lavt fedtindhold) mælk lidt vanille og et par isterninger - det hele blendes og drikkes.. du skal bare tage ca 1,5 dl mælk og et par spsk skyr. og en smule vanille. du kan også tilsætte en lille håndfuld havregryn inden du blender det.

ellers kan du spise en grov knækbrød med tun ell. bare noget protein af en art så du ikke tærer på dine muskler.

husk at spise masser af fisk, kylling og kalkun

fiskepålæg som makrel i tomat, kippers, torskerogn, tun i olie tæller også...

´håber du finder motivationen..

varme hilsner

Tanja
13 år9. december 2010 kl. 22:04
Tusind tak for de mange gode råd, må prøve nogle af dem af :)

Jeg har været til diætist for nogle år siden, så nogle af tingene kan jeg godt genkende.

Mit problem ligger også bare i at jeg spiser selvom jeg ikke er sulten. Jeg ved ikke om det er kedsomhed, vane... eller hvad det er.
Men leder lidt efter nogle gode råd til det mentale også, hvis der er nogen der har gode erfaringer her?

Jeg har prøvet at skrive alt ned hvad jeg spiser fx., men det har heller ikke holdt i længden.
13 år10. december 2010 kl. 09:32
prøv at visualisere dig selv med den krop du ønsker dig - hver gang du skal til at putte noget i munden der ikke gavner dit vægttab - så stop op og spørg dig selv om det er det værd, hvis det er kedsomhed, så find på noget andet at lave... nu er du jo ikke overvægtig men visualiser dit indre billede af dig selv som helt slank - flere gange om dagen og gå efter det mål...

det virker for mig... for uanset hvad jeg har lyst til at spise som ikke gavner mit vægttab er ikke det værd i forhold til den krop jeg ønsker mig.

men tror også du skal finde noget adspredelse - få et rengørings flip, giv dig selv en ansigtsmaske, fodpleje, en god lang gå tur, inviter en veninde eller læs en bog what ever ! bare du giver dig til noget som kan aflede dine tanker fra at spise, selvom du ikke er sulten..

varme hilsner

Tanja
13 år10. december 2010 kl. 10:04
Uhh du lyder præcis som mig!
164 høj, 62 kg (+,-) og 20 år.
Jeg spiser også alt for meget nogle gange, og som dig går det fint om morgenen, formiddagen og ved frokost tid, men om eftermiddagen bliver det en kamp. Det er vel en slags vane som jeg har kæmpet med længe. Jeg synes at det går bedre og der er længere mellem disse "binges". For det er vel hvad det er? Man spiser løs og mærker ikke efter nede i maven og når tallerkenen er tom og man læner sig tilbage, er man ved at sprække og samvitigheden kommer kryppene.
Jeg har fundet ud af at jeg overspiser mest når jeg er alene. Og hvis jeg ikke har noget at lave og keder mig tænker jeg på mad og får dermed lyst til mad. Ikke fordi jeg er sulten, men bare fordi jeg tænker på det. Så prøvede jeg at tænke: "jeg må ikke tænke på mad" og vupti - så var der mad i mit hovede non-stop, mere end før. Det går bedst i perioder hvor jeg faktisk har lidt små travlt eller holder mig selv beskæftiget med noget så jeg ikke tænker på mad. Det kan være træning, sidde på nettet (prøv især tøj hjemmesider som asos.com, topshop.com eller whatever og kig på alle de fine kjoler som ville sidde perfekt på dig hvis du ikke spiste;))
Nå, det blev et lidt længere input en planlagt.. Hm.. men det var bare et par tanker/råd herfra.
God weekend!:)
13 år10. december 2010 kl. 12:21
Dejligt at høre jeg ikke er den eneste! For mig er det også bare blevet en vane. Når jeg kommer ind ad døren, så er det det mest naturlige at jeg da lige skal have noget at spise, og så kan jeg bare blive ved. Og ja, det kan man sagtens kalde det. Jeg mærker i hvert fald ikke efter hvornår jeg ikke er sulten mere..

Jeg har læst diverse råd, kostplaner, motion osv., så det er ikke der problemet ligger. Selvom den ene del af hjernen gerne vil være slank, så kan den anden ikke sende stop-signal når det er nok :)

Kender godt det der med, at det er nemmere når man har meget at se til, det hjælper også mig. Nu er jeg desværre i den situation at jeg skal sidde hjemme de næste 14 dage og skrive opgave - og som dig spiser jeg også mest når jeg er alene, nok mest fordi jeg ville finde det pinligt at spise så meget foran andre.

Jeg kan være heldig at komme ind i en periode hvor jeg ikke tænker så meget på mad, og så går det bedre. Men ironisk nok er det når jeg gerne vil tabe mig, at det er allersværest.
13 år10. december 2010 kl. 17:54
Præcis! Alt hvad du skriver er som jeg også har det. Jeg spiser faktisk mindre end normalt når jeg er sammen med andre fordi jeg synes at det er pinligt at skulle grov æde som hvis jeg var alene - hvilket er meget behageligt, i stedet for det andet. Men jeg er begyndt at prøve at leve efter rådet: spis til du ikke er sulten mere - og ikke til du er mæt! ofte er det sådan at jeg øser op på tallerkenen og spiser til den er tom, hvilket er alt alt for mange kalorier. Men som dig kender jeg også alle kostråd, tips og tricks osv, men dem glemmer man hurtigt når man er alene og det er efttermiddag og "Venner" i fjernsynet;)
13 år10. december 2010 kl. 19:59
Ja, det er også dejligt at kunne se tilbage på dagen og tænke - i dag spise jeg normalt og har ikke noget at have dårlig samvittighed over. Det er bare sjældent det sker..

Det kunne være fedt hvis man måske bare kunne tabe sig nogle kilo og på den måde blive motiveret, men som sagt holder min beslutning ikke længe nok.

Jeg ved ikke om du bor hjemme? Men det gør jeg. Og jeg kunne nemt få mere indflydelse på aftensmaden hvis jeg ville det, men har ikke altid lige overskud til det, og det er jo også nemmere at koge en gang ris end det er at skære diverse grøntsager ud.
Det er nok også en dårlig undskyldning :) Men jeg mangler virkelig en der kunne overvåge mig dag og nat nærmest ;)
13 år11. december 2010 kl. 10:45

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });