Min løbetråd

Du læser en tråd i debat > motion

re: Min løbetråd
Bare en lille opmuntring fra én, der har været i gang med iForms begynder-program. =)
Jeg startede på det for et par år siden, da jeg fik det indfald, at jeg skulle en tur ind til Forsvaret og uddannes til officer. Men når man er tyk og ude af form, får man jo ikke optagelsesprøvens 2 km på max. 13.45 min. serveret. Med træningen i en måned eller to, hvor jeg ikke fulgte det synderligt godt, var jeg til prøven i stand til at tilbagelægge distancen inden for den angivne tid. Ikke prangende; men det gik.

Da jeg så løb min første Cooper-test (hvor langt kan man komme på 12 min.) som værnepligtig, fik jeg det "flotte" resultat: 1600 meter. Røv og nøgler; men jeg havde lidt 'glemt' træningen mellem prøven og start. Men da man som bekendt er lidt fysisk ved Hæren, blev det efterhånden til 2000 og senest 2200 meter, samt der røg 17 kg af vægten.

Desværre røg jeg her sidste efterår og vinter ind i stilstand mht. løb, og besluttede mig i slutningen af juleferien for at lave min egen Cooper-test på løbebånd. Jeg kunne ikke løbe i 12 min. længere!

Den bundfældede sig lidt, og jeg kom igen op på 2200 meter. Men da mændene som minimum skal kunne løbe 2400, føltes det bare ikke godt nok. Så jeg startede intervaltræning med en km af gangen og ½ km gang i mellem.

Dette har nu resulteret i, at jeg kan løbe 8 km i ét træk. I dag med de 4½ af dem med 12 km/t, resten med lige over 10. Målet er at løbe 10 km i streg. Det tror jeg egentlig sagtens, jeg kan nu. Dog kun med 10 km/t. Så jeg presser mig selv for at øge tempoet.

Måske det medfører et halvmarathon til næste år? Selvom planen oprindeligt hed at løbe 5 km på max. 20 minutter. Men der er et eller andet fængende ved at have været i superdårlig form og nu pludselig få smækket nogle km i stængerne... Og det føles virkelig, som om jeg er bedre til at løbe langt og langsomt, end mellemlangt og småhurtigt.

Mht. at være flov over at blive set, så kan jeg love jer for, at jeg aldrig har tænkt dårlig om tykke motionister. Tværtimod. Desuden kan jeg godt lide, når det ser ud til, at folk lider, når de træner. For så er det ikke kun mig, haha. ;-)

Påklædningen er for mig løbebukser, ikke tights! En fodbold-t-shirt, der i modsætning til bomuld leder sveden væk - og jeg sveder seriøst som et vandfald; jeg drypper på gulvet efterfølgende. Samt et par dyre sko fra Løberen i Århus, som jeg lige skal vænne mig til at løbe i, da jeg vrider temmeligt voldsomt om på indersiden af foden, når jeg sætter af og ikke tidligere har haft støtte mod det.

Det korte af det lange er: I er seje, og før I ved af det, løber I de 5 km og har smidt noget ballast. Til gengæld vil jeg ikke garantere, at I får det lettere med træningen. Jeg tænker stadig efter de første 2 km, at jeg lige så godt kunne standse nu, for jeg gider ikke og bla-bla-blah.

Men f*ck, man har det godt bagefter. Både fysisk og mentalt, og man kommer til at sove bedre om natten. Det er det, jeg løber for: Målet. Midlet er bare en skærsild, der har vist sig mindre uoverkommelig end først antaget.

- Maria
Bær over med denne halve roman, ville bare give jer noget pep, som jeg helt sikkert kunne have brugt, da jeg startede de første spruttende minutter som kondiløber.
16 år16. juli 2008 kl. 17:44
Det er SUPER med en solstråle historie. Specielt for en 121 kg pige som sidder og ikke gider ud og lbe idag ;) NU skal jeg nok komme afsted.... swwwwwwuschhhh..... og væk var hun! ;)
16 år17. juli 2008 kl. 18:20
Weezkaz - sejt gået. Jeg synes jeg har lidt svært ved at komme op over de 17 minutter i streg. Men jeg må bare træne videre.
16 år21. juli 2008 kl. 12:39
5. UGE
1.dag: (Tirsdag)
5 min. gang
1 min. løb
3 min. gang
4 min. løb
3 min. gang
3 min. løb

2. dag: (torsdag)
5 min. gang
1 min. løb
3 min. gang
5 min. løb
3 min. gang
4 min. løb

3. dag (søndag - i dag)
5 min. gang
1 min. løb
2 min. gang
8 min. løb
5 min. gang
1 min. løb

Det går stadig godt. Men det var hårdt i tirsdadgs. Måske det var varmen? Hvordan har I det med at løbe i varmen?

I dag skal jeg op på 8 min. Det har hele tiden været et antal jeg ser lidt med frygt. Synes der er et stort spring fra 5-8 min. Og jeg overvejer hvor jeg skal tage turen, da den rute jeg normalt løber går lidt opad, overvejer jeg nu den anden vej rundt så det går nedad!!!
Tror snart jeg vil afsted inden det bliver for varmt! :)
16 år27. juli 2008 kl. 09:17
Jeg synes det er hårdt at løbe når det er varmt. Mine ben er tunge i forvejen af varmen.

jeg har været ude i formiddag for at forsøge at løbe. det blev ikke til mere end et forsøg, så jeg prøver igen i aften.
16 år27. juli 2008 kl. 11:59
YES, JEG GJORDE DET!!!!!!!
8 min i et køre. Det var noget af et skæringspunkt for mig.
8 min er i mit hovede meget, så nu føler jeg at jeg kan hvad som helst.
- men ok har allerede et nyt skæringspunkt: 14 min :-/
den tid den bekymring.
Nu vil jeg nyde at jeg lige har løbet 8 min. ;)

Min 1. min opvarmning gik i dag en smule op ad bakke, derfor pustede jeg lidt mere end jeg plejer.

8 min gik igang og jeg havde en fornemmelse af hvor langt jeg kunne nå på de 8 min. Jeg løb og det gik godt, fandt hurtigt min rytme, Det gik en anelse op ad et kort stykke, det gik ok og så var det værste overstået.

Da jeg nåede det punkt jeg regnede med at ville nå, kiggede jeg på uret. 50 sek tilbage. YES... jeg løber enda hurtigere end jeg regner med! :D I følge Iforms tegne-rute-program har jeg lige løbet 950 m på 8 min. Hvis jeg ikke tager meget fejl er det vidst noget som ligner 6,6 km/t???
Om det er hurtigt eller ej, så er det hurtigere end at gå... ;)
Jeg var ikke mere forpustet end når jeg har løbet 4 min. mine musker var lidt spændte da jeg stoppede med at løbe, men det gik hurtigt væk igen!

Sikke en sejer!!!

Kirsten: Jeg håber du kommer afsted i aften hvor det ikke er så varmt!!! :)
16 år27. juli 2008 kl. 12:41
YES, JEG GJORDE DET!!!!!!!
Ja, ok kan lige se at 6, km/t slet ikke er med på listen herinde!!! :( Der er det laveste 8 km/t..... ØV!
16 år27. juli 2008 kl. 12:43
super godt gået.
16 år27. juli 2008 kl. 12:44
Superflot!

Jeg kender godt det der med at løbe under 8 km/h. Det er i øvrigt samme aktivitetsniveau som at løbe på stedet - hvilket kan være ret nedslående at se.

Men det er lige meget. Til at starte med gældes det bare om at følge planen, så kan man altid sætte farten op sidenhen. Desuden har jeg helt klart gode og dårlige løbedage og jeg har besluttet at hastigheden ikke betyder noget på de dårlige løbedage - kun at jeg gennemfører min løbetræning. Så føles det nemlig som en sejr og ikke som et nederlag at blive overhalet på fortovet af en husmor på vej hjem fra brugsen med 2 store indkøbsposer ;-)
16 år27. juli 2008 kl. 20:07
Jeg bliver jo også nød til at lade vær' med at kigge på tempoet i første omgang.... Så længe jeg kan mærke at jeg får det ud af det som jeg vil, så er der vel ingen ko på isen! :)

HI HI Det giver ellers gode armmuskler at rende med to tunge bæreposer!!! ;)
16 år28. juli 2008 kl. 11:24

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });