#62 af Lone (administrator)
Ny indtastningsside
Du læser en tråd i debat > madital.dkLone
administrator
administrator
re: Ny indtastningsside
Hej vira,
Du læser dataene for kostråd 1 forkert.
Kostråd 1 siger:
- spis frugt og grønt - 6 om dagen
herunder
- halvdelen skal være GRØNTSAGER (dvs. 300g)
- halvdelen af grøntsagerne skal være GROVE GRØNTSAGER (dvs. 150g)
Der er ikke nogen underkategori for Kostråd 1 mht. frugt. Dem der har opstillet kostrådene i sin tid har valgt at lægge vægt på, at vi skal have grøntsager - hvilket de har vidst ud fra de utallige undersøgelser, der ligger til grund for de 8 kostråd.
Det pudsige er, at rådet netop er blevet kritiseret for at gøre frugt og grøntsager ligeværdige - og at det netop ikke er 600g frugt man skal have. Men det må være fordi kritikkerne enten ikke har læst dybere ned i rådet, for der er vægt på grøntsager - eller også er det fordi de mener, at det skal opprioriteres til rådets primære ordlyd (for der lyder det som om de vægter frugt og grøntsager lige). Personligt synes jeg i så fald, at man skulle have udspecificeret, at det netop var dét kritikken lød på.
Det var lige lidt om rådet generelt, så tilbage til dit spørgsmål.
Du har garanteret læst "grove grøntsager" som frugt, fordi den anden oversigt består af frugt og grønt. Den gamle oversigt blev lavet på et tidspunkt, hvor jeg kunne se, at der skulle mere sundhed med, men ikke helt har vidst, hvad de 8 kostråd gik ud på i dybden.
Oversigten der bare hedder "oversigt" er dermed ikke forkert - men henviser bare ikke fuldstændig til kostråd 1, som det egentlig lyder.
Du har dog ret i, at smileyen skal være glad, når anbefalingen for motion er 30 min. og du har motioneret 30. min. Det fikser jeg med det samme! :-)
Mvh Lone
Du læser dataene for kostråd 1 forkert.
Kostråd 1 siger:
- spis frugt og grønt - 6 om dagen
herunder
- halvdelen skal være GRØNTSAGER (dvs. 300g)
- halvdelen af grøntsagerne skal være GROVE GRØNTSAGER (dvs. 150g)
Der er ikke nogen underkategori for Kostråd 1 mht. frugt. Dem der har opstillet kostrådene i sin tid har valgt at lægge vægt på, at vi skal have grøntsager - hvilket de har vidst ud fra de utallige undersøgelser, der ligger til grund for de 8 kostråd.
Det pudsige er, at rådet netop er blevet kritiseret for at gøre frugt og grøntsager ligeværdige - og at det netop ikke er 600g frugt man skal have. Men det må være fordi kritikkerne enten ikke har læst dybere ned i rådet, for der er vægt på grøntsager - eller også er det fordi de mener, at det skal opprioriteres til rådets primære ordlyd (for der lyder det som om de vægter frugt og grøntsager lige). Personligt synes jeg i så fald, at man skulle have udspecificeret, at det netop var dét kritikken lød på.
Det var lige lidt om rådet generelt, så tilbage til dit spørgsmål.
Du har garanteret læst "grove grøntsager" som frugt, fordi den anden oversigt består af frugt og grønt. Den gamle oversigt blev lavet på et tidspunkt, hvor jeg kunne se, at der skulle mere sundhed med, men ikke helt har vidst, hvad de 8 kostråd gik ud på i dybden.
Oversigten der bare hedder "oversigt" er dermed ikke forkert - men henviser bare ikke fuldstændig til kostråd 1, som det egentlig lyder.
Du har dog ret i, at smileyen skal være glad, når anbefalingen for motion er 30 min. og du har motioneret 30. min. Det fikser jeg med det samme! :-)
Mvh Lone
13 år4. januar 2012 kl. 18:19
Lone
administrator
administrator
Så er motion også på plads så 30 minutter viser glad smiley og ikke fra 31 minutter og op.
Tak for rettelsen, det skal selvfølgelig være helt :-)
Mvh Lone
Tak for rettelsen, det skal selvfølgelig være helt :-)
Mvh Lone
13 år4. januar 2012 kl. 18:24
Vira
Nå ja det kan jeg da godt se Lone, Tak for opklaringen. Og super du har rettet motionen :)
13 år4. januar 2012 kl. 18:38
Lone
administrator
administrator
Skulle det være en anden gang - jeg uddyber gerne, så I helt er med på, hvordan det fungerer. Sådan skal det være :-)
Angående rettelser forventer jeg, at de er ved at være udlusede, men skal have det gennemgået et par gange endnu, så alt er væk.
Angående rettelser forventer jeg, at de er ved at være udlusede, men skal have det gennemgået et par gange endnu, så alt er væk.
13 år4. januar 2012 kl. 19:07
Vira
Jeg må simpelthen lige spørge igen Lone ang. de 8 kostråd
Kostråd 1
Igår havde jeg spist 655 gram frugt og grønt
Halvdelen er grøntsager - 300 gram
Halvdelen er grove grøntsager 300 gram
Som jeg læser det betyder det at alle de grøntsager jeg har spist er grove, er det rigtigt forstået?
Fordi det var de ikke, jeg har spist både fine og grove grøntsager, men jeg ved ikke om det bare er mig der læser tingene forkert?
Kostråd 1
Igår havde jeg spist 655 gram frugt og grønt
Halvdelen er grøntsager - 300 gram
Halvdelen er grove grøntsager 300 gram
Som jeg læser det betyder det at alle de grøntsager jeg har spist er grove, er det rigtigt forstået?
Fordi det var de ikke, jeg har spist både fine og grove grøntsager, men jeg ved ikke om det bare er mig der læser tingene forkert?
13 år5. januar 2012 kl. 06:50
Lone
administrator
administrator
Hej Vira,
Du har ret, udtrækket var det samme, så "grøntsager" stod ved både "grøntsager" og "grove grøntsager".
Jeg har i øvrigt fjernet ordet "halvdelen" ... så man ikke bliver i tvivl, om "halvdelen af hvad"? Så nu står der bare grøntsager og grove grøntsager - og så kan man se, hvor meget under kolonnen "anbefaling". Det tror jeg er nemmere.
Tak for rettelsen, det er nu på plads :-)
Mvh Lone
Du har ret, udtrækket var det samme, så "grøntsager" stod ved både "grøntsager" og "grove grøntsager".
Jeg har i øvrigt fjernet ordet "halvdelen" ... så man ikke bliver i tvivl, om "halvdelen af hvad"? Så nu står der bare grøntsager og grove grøntsager - og så kan man se, hvor meget under kolonnen "anbefaling". Det tror jeg er nemmere.
Tak for rettelsen, det er nu på plads :-)
Mvh Lone
13 år5. januar 2012 kl. 10:27
Trif
Hej Lone, godt nytår og flot ny side :-))
På energifordeling måltider er der minus hos mig, er det et generelt problem?? Undskyld på forhånd hvis du har svaret før, jeg har ikke kunnet finde det ;-)
Det ser sådan her ud:
Morgenmad: 20-30% (ca. -130 kcal)
Frokost: 25-35% (ca. -160 kcal)
Aftensmad: 25-35% (ca. -160 kcal)
Mellemmåltider: 5-30% (-30 kcal--160 kcal)
Paranteserne angiver en vejledende mængde energi med et samlet dagligt indtag på -530 kcal
På energifordeling måltider er der minus hos mig, er det et generelt problem?? Undskyld på forhånd hvis du har svaret før, jeg har ikke kunnet finde det ;-)
Det ser sådan her ud:
Morgenmad: 20-30% (ca. -130 kcal)
Frokost: 25-35% (ca. -160 kcal)
Aftensmad: 25-35% (ca. -160 kcal)
Mellemmåltider: 5-30% (-30 kcal--160 kcal)
Paranteserne angiver en vejledende mængde energi med et samlet dagligt indtag på -530 kcal
13 år5. januar 2012 kl. 10:35
Vira
Tak for rettelsen Lone :)
Trif jeg undrer mig over det samme, det er svært at vide hvor mange kalorier man må indtage når der "bare" står minus og så et antal kalorier. Det var meget nemmere tidligere hvor der stod hvor mange kalorier man måtte spise. Men ved ikke om det er en fejl
Trif jeg undrer mig over det samme, det er svært at vide hvor mange kalorier man må indtage når der "bare" står minus og så et antal kalorier. Det var meget nemmere tidligere hvor der stod hvor mange kalorier man måtte spise. Men ved ikke om det er en fejl
13 år5. januar 2012 kl. 10:43
Fluffy82
Nu er jeg endelig begyndt at taste igen, og har derfor et par kommentarer til den nye indtastningsside og andre ændringer her på siden. Skal ikke kunne udelukke at nogen har kommenteret det samme før - her er jo efterhånden en del input :)
Først det gode:
- Det er super at man ikke skal huske at trykke gem.
- Lækkert med den nye overskud/underskud graf (selvom det jo egentlig ikke hører til indtastningssiden.)
Og så til det der kunne være bedre.
- Man kan ikke ændre mængde/tidspunkt for opskrift. De burde fungere fuldstændig som alle varer.
- Jeg savner VIRKELIG at man kan se total-vægten på en opskrift, da jeg sjældent vejer maden men gætter på hvor stor del af en portion jeg har taget - så slipper jeg også for at tage hensyn til evt. fordampning.
- ikke så meget til indtastningssiden, men jeg savner muligheden for at skifte periode for smiley'erne ligesom man kan med resten af statistikken.
Først det gode:
- Det er super at man ikke skal huske at trykke gem.
- Lækkert med den nye overskud/underskud graf (selvom det jo egentlig ikke hører til indtastningssiden.)
Og så til det der kunne være bedre.
- Man kan ikke ændre mængde/tidspunkt for opskrift. De burde fungere fuldstændig som alle varer.
- Jeg savner VIRKELIG at man kan se total-vægten på en opskrift, da jeg sjældent vejer maden men gætter på hvor stor del af en portion jeg har taget - så slipper jeg også for at tage hensyn til evt. fordampning.
- ikke så meget til indtastningssiden, men jeg savner muligheden for at skifte periode for smiley'erne ligesom man kan med resten af statistikken.
13 år5. januar 2012 kl. 10:53
Eksempelvis har jeg i dag spist 940 gram frugt og grønt det får den til :740 gram grøntsager og 740 gram frugt.
Derudover siger anbefalingen 300 gram grøntsager og 150 gram frugt, men det giver jo ikke 600 gram?
Råd 8 der har jeg i går bevæget mig 30 minutter men har fået en sur smiley selvom jeg jo har bevæget mig så meget som det anbefales