Hej vira,
Du læser dataene for kostråd 1 forkert.
Kostråd 1 siger:
- spis frugt og grønt - 6 om dagen
herunder
- halvdelen skal være GRØNTSAGER (dvs. 300g)
- halvdelen af grøntsagerne skal være GROVE GRØNTSAGER (dvs. 150g)
Der er ikke nogen underkategori for Kostråd 1 mht. frugt. Dem der har opstillet kostrådene i sin tid har valgt at lægge vægt på, at vi skal have grøntsager - hvilket de har vidst ud fra de utallige undersøgelser, der ligger til grund for de 8 kostråd.
Det pudsige er, at rådet netop er blevet kritiseret for at gøre frugt og grøntsager ligeværdige - og at det netop ikke er 600g frugt man skal have. Men det må være fordi kritikkerne enten ikke har læst dybere ned i rådet, for der er vægt på grøntsager - eller også er det fordi de mener, at det skal opprioriteres til rådets primære ordlyd (for der lyder det som om de vægter frugt og grøntsager lige). Personligt synes jeg i så fald, at man skulle have udspecificeret, at det netop var dét kritikken lød på.
Det var lige lidt om rådet generelt, så tilbage til dit spørgsmål.
Du har garanteret læst "grove grøntsager" som frugt, fordi den anden oversigt består af frugt og grønt. Den gamle oversigt blev lavet på et tidspunkt, hvor jeg kunne se, at der skulle mere sundhed med, men ikke helt har vidst, hvad de 8 kostråd gik ud på i dybden.
Oversigten der bare hedder "oversigt" er dermed ikke forkert - men henviser bare ikke fuldstændig til kostråd 1, som det egentlig lyder.
Du har dog ret i, at smileyen skal være glad, når anbefalingen for motion er 30 min. og du har motioneret 30. min. Det fikser jeg med det samme! :-)
Mvh Lone
#62 af Lone (administrator)
Eksempelvis har jeg i dag spist 940 gram frugt og grønt det får den til :740 gram grøntsager og 740 gram frugt.
Derudover siger anbefalingen 300 gram grøntsager og 150 gram frugt, men det giver jo ikke 600 gram?
Råd 8 der har jeg i går bevæget mig 30 minutter men har fået en sur smiley selvom jeg jo har bevæget mig så meget som det anbefales