Kan overvægtige løbe?

Du læser en tråd i debat > motion

re: Kan overvægtige løbe?
Nå, dét hjalp at se det på tryk! Hvor ynkelig kan man blive? ;)
Snup en tude-kiks og på med løbeskoene, søster...

Løb for første gang 8 min i træk - JUBIII - og sluttede af med 1 ekstra minuts løb (fordi det begyndte at øs-regne) :)

En anden fordel ved musik i ørerne er, at man ikke kan høre evt. spydige kommentarer ;)
16 år17. juni 2008 kl. 09:39
Kaktus: nogle folk er idioter og nogle folks kommentarer siger mere om dem selv som mennesker end det siger om ofret for kommentaren. Glem det! Visse mennesker er simpelthen ikke værd af ofre tid og energi på - og visse menneskers mening kan være så fløjtende ligegyldig. Om føje tid så er du af med overvægten mens den stakkel stadig må døje med en træls personlighed.

Ja, du har ret - jeg løber i flere intervaller. Men det er altså også bedre at tage den med ro som du gør end at presse sig selv ud i en skade på knæerne. Min mand har en sportsskade i knæerne fra dengang han spillede basketball og det betyder faktisk at han ikke kan løbe som motionsform fordi efter et par gange så har han mega ondt i knæet. Hvis du vil så kan du jo løbe de der første 8 minutter og så gå resten af tiden i rask tempo? Det kræver naturligvis tid så du skal kun gøre det hvis du kan finde motivationen.

Bare en idé.
16 år17. juni 2008 kl. 10:54
Hehe... dén med træls personlighed :)

Sjovt, som det nogengange tager andre menneskers øjne på "programmet" for at komme på de gode idéer.
Super idé, med at afslutte løbeturen med en længere gå-tur.

Jeg har nok set på det løbeprogram med meget 4-kantede briller - altså når der stod løb 5 min gå 3 min løb 4 min gå 2 min, ja så har jeg fulgt det - mere eller mindre - slavisk, for så på et senere tidspunkt på dagen at tage en gå / cykeltur for at få motions-smiley´en glad.
Når jeg nu har løbeskoene på og er i gang, kan man jo lige så godt forlænge turen med det samme.
Tak :)

Jeg er også lidt bekymret over alle de "historier" man hører om skader pga løb, men foreløbig går det fint (en enkelt gang vrikkede jeg delvist om på foden på vej op ad en kantsten - av - men det gik heldigvis hurtigt over igen)

Skulle jeg begynde at få ondt diverse steder af løb, har jeg besluttet mig for, at jeg stopper øjeblikkeligt - da man må sige, at det ER en stor belastning for min krop at løbe med så mange kilos overvægt!
Løbeturene kan så evt. genoptages på et tidspunkt hvor jeg har smidt lidt flere kilo, ellers må der helt skiftes motionsform.

Men det ER altså nemt med løb - motionen starter simpelthen lige ude foran din hoveddør :) Men det gælder jo også for en tur på cyklen eller en gå-tur :)
16 år17. juni 2008 kl. 13:01
Du har helt ret i at det er nemt med en løbetur. Man skal lige klædes om og så er man igang.

Går det ellers godt med de 8 minutter i træk?
16 år18. juni 2008 kl. 21:24
Det gik simpelthen over al forventning med de 8 min. :)

Inden jeg startede, havde jeg sagt til mig selv, at det ikke var nogen skam, hvis ikke jeg gennemførte, men "nøjedes" med forrige dags program (5+4 min. løb) - men som sagt gik det fint - det sidste 1½ min var hårdt, men med musik i ørerne klarede jeg også dem :)
Musikken hjælper, fordi jeg tænker: "Løb liiige til næste sang er slut - og næste - og næste" ;)

Denne uge står på 2 dage med 5+4 min. løb og 6+5 min. løb for så at slutte af med 10 min. løb.

Jeg er fuld af fortrøstning, selvom jeg idag er træt som et helt alderdomshjem og godt kan mærke, at det kræver stor overvindelse at få spændt løbeskoene på :)
16 år19. juni 2008 kl. 09:40
Det blev SLET ikke til en ekstra gå-tur i dag :( Jeg skal vist være glad for, at jeg overhovedet kom gennem dagens løbe-program (5+4 min. løb)

Få sec. efter, at jeg satte i løb, fik jeg dundrende hovedpine, mine fødder var tunge som bly og mine lægmuskler brændte.
Det var dælme da godt det ikke var idag jeg skulle gennem de 8 min. løb i træk ;)
Måske væskemangel? Tror det nu ikke, for jeg drikker ½ - 1 l. vand i timen op til jeg skal ud og løbe...

Nå, det må vel bare betragtes som en off-day. Glæder mig i stedet over, at jeg i det hele taget kom afsted :)
16 år19. juni 2008 kl. 12:08
Nogen gange er man mere øm på andendagen end på førstedagen. Det har jeg også oplevet.

Husker du at strække ud? Det betyder også noget - og du behøver ikke nøjes med at strække ud umiddelbart efter, det kan også være en god idé at strække lidt ud igen senere (f.eks. dagen efter).

Ang. hovedpinen, så skal du passe på at du ikke løber med skuldrene spændt. Det kan man f.eks. godt gøre hvis man synes barmen svinger lidt - derfor er en god sportsBH uundværlig.

Prøv at være opmærksom på at sænke skuldrene når du løber.

Har du stadig hovedpine og er det spændingshovedpine, så stil dig ind foran et spejl og træk skuldrene så langt op mod ørerne du kan og hold spændingen der mens du tæller til 20. Sænk så skuldrene og pres den nedad mens du tæller til 20. Gentag 3 gange i alt. Afslut med at udstrække musklerne på siden af halsen og skuldrene samt i nakken. (du ved, venstre hånd over hovedet og fat i højre øre, læn hovedet ned mod venstre skulder og lav et konstant mild press så du strækker højre side af halsen).

Ellers super god holdning... det betyder ikke noget i sidste ende om du biver nødt til at tage en off-day - bare du fortsætter ufortrødent når offdayen er ovre.
16 år19. juni 2008 kl. 23:18
Det viste sig, at der var en særdeles god grund til, at jeg havde en off-day: jeg var syg !

Brugte det meget af tiden på arbejde mellem kl 15-24 ude på toilettet. Flere af mine kollegaer ligger brak med Roskile-syge, så jeg havde "bare" selv fået en omgang :)
Idag har jeg det heldigvis bedre, så mon ikke løbeturen i morgen bliver lidt mere overkommelig? :)
Og Gud ske tak og lov for at sygdommen ikke satte ind midt under løbeturen i går ;)

Tak for råd & opbakning. Jeg vil forsøge mig med mere udstrækning :)
16 år20. juni 2008 kl. 11:21
God bedring
16 år20. juni 2008 kl. 21:21
Prøv i øvrigt at se på de stræk-øvelser her:
iform.dk

Nogen af dem strækker også nakkemuskler ud.
16 år20. juni 2008 kl. 21:29

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });