Kan overvægtige løbe?

Du læser en tråd i debat > motion

re: Kan overvægtige løbe?
Til morgen stod vægten stille :( Ved godt at dette ikke bliver første og eneste gang, men blev alligevel lidt skuffet.
Jeg besluttede mig derfor for, at se på det løbeprogram igen....
Fandt ét fra "Iform" - fra 0-5 km på 12 uger. (Måske kunne jeg i år deltage i DHL-stafetten, i stedet for at være på heppe-holdet?)
Optimistisk fandt jeg et par "fritidssko" (ejer naturligvis ingen rigtige løbesko) frem og gik rask til værks... 5 min gang, 1 min løb, 5 min gang, 1 min løb, 5 min gang - og voila: En vabel rigere!
Hold op.... det skal åbenbart ikke være nemt det her....
16 år24. maj 2008 kl. 09:56
Hehe... vabel.. nej, intet er nemt.

Erfarne løbere vil sige at hvis man er alvorlig med løb, så *skal* man investere i et par gode løbesko - og de skal skiftes ud. En kollega der er løbefreak skifter vistnok sko 2 gange om året.

Den første gang bør man få en løbetest på løbebånd i en sportsforretning, der tilbyder den service (der findes også deciderede løbe-butikker i de større byer).

Senere når man har bedre styr på hvilke sko man skal bruge, kan de naturligvis købet via nettet i udlandet til meget færre penge.

En god sports BH er et absolut must for piger. Den skal du absolut ikke spare væk.

Løbesokker kan også være rigtig godt. Jeg fik ondt i fødderne til fitness men efter jeg fulgte et råd og købte løbesokker, så forsvandt problemet.

Ellers behøver du ikke mere udstyr her i sommer. Til efterår og vinter taler vi sportsundertøj, hue eller pandebånd, handsker.

Og så er der jo alt liret. Musik, vand i bæltet, ankelvægte - og så et pulsur. Jeg vil absolut anbefale dig at anskaffe dig et pulsur. Du behøver ikke een så du kan vente med at anskaffe dig een til du har fødselsdag eller sådan noget - men det at kunne følge tiden og pulsen, det er bare guld værd. Lav gerne en løbedagbog (jeg har et excelark over tidene på mine cykelture til og fra arbejde).
16 år24. maj 2008 kl. 20:22
Jeg vidste egentlig godt, at det var tåbeligt at løbe i "fritids-sko", men tænkte, at når nu motivationen var til stede , var det om at gribe øjeblikket :)
Jeg kan ikke få mig selv til at gå ind i en sports butik og tage en løbetest (endnu) - det ville simpelthen være for pinligt!
Jeg skal ærligt indrømme, at min økonomi er en anelse stram, så de helt vilde investeringer i udstyr bliver det nok ikke til (og har først fødselsdag i august... Kan allerede se min familie falde besvimede om, når ønskelisten består af: løbesko, pulsur osv Haha)
Nå, men kan godt se på det hele, at et par "jævnt gode" løbesko MÅ jeg altså investere i.
I øvrigt kan jeg mærke, at på en eller anden måde ER jeg altså motiveret for at løbe. Har altid hadet tanken om løb - dels pga massiv overvægt, dels pga at, når jeg ser andre løbe, ser de ikke specielt lykkelige ud ;)
Jeg har printet programmet for de 12 uger ud, og har sat X over den dag jeg allerede har klaret - glæder mig til at se flere og flere dage X´et ud!
16 år25. maj 2008 kl. 11:02
De første løbesko jeg købte var i bilka for jeg synes det var dumt at invistere i et par dyre hvis det kun var en grille jeg fik. De holdt i mange år (= blev ikke brugt ret meget). De næste, jeg fik jeg i fødselsdaggave og dem jeg har nu har jeg købt på udsalg, Næste gang vil jeg ind i en rigtig løbebutik hvor de analysere løbestlen.

Man siger et par løbesko holder 800-1000 km
16 år25. maj 2008 kl. 13:54
Ja, du behøver ikke investere i et par løbesko til 800-1200 kroner fra starten. Det kan da i øvrigt godt være at du skal testes flere gange, for jeg ved det ikke men mon ikke ens løbestil ændrer sig som man får mindre vægt at løbe rundt med.

Men ellers så tror jeg nu nok at folk i sportsbutikker har set lidt af hvert. Og desuden er det jo ikke folk du kender så der er faktisk ingen grund til at blive flov over at gå derind. Hvis de har hjerte og hjerne de rigtige steder, så vil de altså blive imponerede. over dit mod og være hjælpsomme. Hvis ikke - så er de alligevel bare nogle båtnakker som ikke er værd at spilde sin energi på. Lad være med at være flov over at skulle købe sko... det er vel ikke mere flovt end rent faktisk at komme ud på veje og stræder og løbe?

Jeg vil også lige sige at jeg stadig ikke selv har investeret i løbesko (men i løbesokker). Jeg havde nogle kondisko, som jeg bruger i stedet. De 20 minutter jeg slæber mig afsted engang hver 4. uge - ja det er altså ikke nok til at jeg vil investere - men jeg bliver 40 til december og så kommer der nok sådan et par på ønskesedlen. I mellemtiden cykler jeg i stedet fordi jeg har en cykel og fordi det kan skaffe mig til og fra arbejde så gør cykelturen også lidt praktisk nytte ud over det rent motionsmæssigt :-D
16 år25. maj 2008 kl. 20:36
Det er helt sikkert en overvindelse, at løbe rundt på gader og stræder med min kampvægt. Jeg vælger stille villaveje om formiddagen, og krydser fingre for, at jeg ikke møder et øje ;)

Jeg ved godt, at jeg kan være ligeglad med evt. fordømmende / medlidende blikke fra folk jeg ikke kender, men har ikke lige mod på dén udfordring i sportsbutikken endnu.

Skal ud og løbe nu - har ikke haft mulighed for indkøb af løbesko, men jeg er sygeplejerske, så jeg har adgang til de bedste vabelplastre :-p
16 år26. maj 2008 kl. 09:21
eg kan udmærket godt følge dig, sådan havde jeg også i starten og selvom jeg har deltaget i 10 km løb har jeg stadig lidt svært ved at se mig som en løber.

Jeg har dog gjort mig den erfaring at andre løber hilser og smiler til en og kommer med opmuntrende bemærkninger, mens den anden dag var jeg ude for et par, (hvor hun også trængte til at tabe sig)de gik begge med en cigaret i hånden og lur mig om ikke det var øl de havde i plastikposen, de synes de skulle komme med sjove kommentarer
16 år26. maj 2008 kl. 22:44
Både mig og min vabel overlede turen (og mødte ingen spydige kommentarer undervejs ;))
Tænkte, at hvis jeg kunne løbe i 10 grader og øsende regn, så kan jeg løbe i alt slags vejr :)
10 km løb?!? Godt gået.... tør næsten ikke tro på, at jeg en dag kommer til at løbe så langt. Mit mål er at kunne gennemføre DHL-stafetten (5km) til september.
Tak for opmuntring. Jeg fatter simpelthen ikke, at jeg ikke har fundet dette site noget før.
Selv om vi ikke kender hinanden, er det helt utrolig motiverende og inspirerende at læse andres indlæg samt få kommentarer på sine egne - både fra folk der har nået målet, og fra folk der - som jeg selv - har laaang vej igen :)
16 år27. maj 2008 kl. 09:08
Jeg har tilmeldt mig start to run ( starttorun.dk), hvor man bliver delt ind i hold efter niveau og hvor der er træner på.

Det er virkelig motiverende at være flere om det.

Det bedste af det hele er nu startpakken - tøj, strømper og sko for 1.200 kr. Jeg har så været så heldig, at firmaet (vi er mange, der har meldt os) har valgt at give os halvdelen, så det har kun kostet mig 600 kr.
16 år30. maj 2008 kl. 13:49
Hej Kaktus

Super sejt du er kommet igang - jeg kender kampen og jeg er en af dem der ser specielt lykkelige ud når de løber ;) Men et godt råd fra en der døjer med knæ og ankler uden at være specielt tung - køb en løbesko med en god stødabsorbering - pyt skidt med at du ikke får en test her til at starte med, men der er altså en verden til forskel på absorberingen i en løbesko og en fritidsko. Og de kan findes billigt :)

Held og lykke med løbet...
Anne
16 år30. maj 2008 kl. 15:39

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });