På vej mod 99,9

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

re: På vej mod 99,9 dejligt
Hej Moralice

Det var ikke specielt "sødt og fedt" jeg tænkte på - det var mere kaloriemængden... jeg har (i hvert fald indtil videre) svært ved at klare mig med mindre end ca. 1400 kcal om dagen, men det hænger måske sammen med mit arbejdsliv.
Det meste af min arbejdsdag er jeg i gang fysisk (og mentalt), det er kun under stuegang og møder, jeg sidder ned...så der skal altså noget brændstof til. - Det betyder egentlig heller ikke så meget, om mit vægttab kommer til at tage et halvt år mere eller mindre - det vigtige er, at det er for resten af livet... at det er varige ændringer, jeg får indarbejdet.

Iøvrigt: tak for de gode ønsker!
Fortsat god "arbejdslyst" med projektet!
Futura
15 år5. september 2009 kl. 17:26
hej Futura,
Jeg kan se vi er i samme branche, jeg er bare på AN.afd. ;O) - du har sikkert ret i at det er bedre at det tager tid, jeg er bare lige i stødet for tiden, det bliver givetvis ikke ved med at gå så hurtigt! jeg har meldt mig hos DDV, ikke fordi jeg ikke ved hvad jeg må og ikke må, men egentlig for at holde mig selv i ørerne..
15 år6. september 2009 kl. 00:17
Hej igen -

Det ville da også være fjollet ikke at ride på bølgen, når det nu er dér, du er! Og det er vel heller ikke så tosset med blæst i håret og lidt skumspøjt om ørerne :D
- Pudsigt m. sammenfaldet, jeg er på en neurol.afd.
Sov godt, Futura
15 år6. september 2009 kl. 00:39
nu står jeg bare bomstille!! det er da forb.....! jeg er bare så flink, får meget at spise, men snyder ikke!
15 år7. september 2009 kl. 18:15
Det er trods alt bedre at stå stille end at gå den forkerte vej...men meget frustrerende, når man spiser færre kalorier end man forbrænder. HOLD UD, vægten skal nok rykke sig ;-)
God vind! Futura
15 år8. september 2009 kl. 09:38
Jeg vil bare give min fulde opbakning til det lange, seje træk!

Jeg vil selv reducere min vægt med 10 kg til den lave ende af mit normalområde, hvor jeg hører til med min kropsbygning. Når jeg tænker på, hvordan jeg har det med min krop nu, og den indsats der skal til at fjerne vaner, der har givet en gennemsnitlig årlig vægtstigning på 3 kg, kan jeg næsten ikke begribe den indsats der skal til at gøre det, som I gør, der har en vægt på omkring 100 kg at forholde jer til. Det gør mig flov over mit eget problem, uanset at jeg faktisk med mine mål har forhøjet risiko for hjerte- karsygdomme og diabetes. Jeg tager hatten af for den indsats!

For os alle gælder det vel imidlertid, at det gode liv leves nu og her - og ikke er noget, som afhænger af om vi har nået vores idealvægt. Jeg synes det er vigtigt at genopdage og dyrke alt det som kroppen kan og nyde den gode, sunde, afbalancerede kost i fulde drag - hver dag, hvor det er muligt. Jeg er selv gået i gang med yoga og løbetræning, og det åbner mine øjne hele tiden for hvor fantastisk - og hvor fantastisk vigtig - kroppen er.

Det er en respektindgydende sej og brav kamp, som denne tråd giver indblik i, og jeg sender mine bedste ønsker om en god proces, et fortsat jævnt vægttab og masser af gåpåmod.
15 år9. september 2009 kl. 14:10
JA - nu er jeg på vej mod 99,9 igen! popkkers også.. men det gik nok lige hurtigt nok...hmmm
15 år11. september 2009 kl. 10:28
Hej SiriS

Tak for den fulde opbakning til (og de gode ønsker for) det lange seje træk :D

Du har helt ret – det bliver et l a n g t forløb. For mit eget vedkommende er det næsten et helt livs vaner der skal brydes: jeg startede med at få noget i munden til trøst som lille (bruge sut lige til jeg skulle i skole)...men min vægt var dog normal indtil teenage-årene, hvor mine forældre blev skilt. Herefter blev jeg ”trøstet” med kilovis af slik i weekenderne hos min far, og siden da har min vægt været et problem. Det er ikke fordi, jeg vil læge skylden på min far, jeg erkender blot, at jeg har haft et forstyrret spisemønster...at jeg har brugt ”noget spiseligt” til at dulme følelser med, når livet har gjort ondt, været svært, konfliktfyldt, ensomt, kedeligt...men også når jeg skulle hygge eller fejre noget... Jeg har også været ryger – ca 20 cigaretter dagligt i tyve år (dog ”kun” 2-3 stk dagl. under mine 3 graviditeter), men jeg har ikke røget de sidste 12 år. - Jeg har generelt set ikke været god til at tilfredsstille mine egne behov (uden at dét skulle gå ud over andre), men har tilsidesat dem og som sagt ”dulmet” følelser og frustrationer med ”noget i munden”.

FORDI jeg har haft dette spisemønster i så mange år (omkring fyrre!) er det en proces, der kræver fortsat fokus/bevidsthed/arbejde – og logisk set, må det blive en langvarig proces. Jeg tror ikke, at nye sunde, gode vaner kan indarbejdes og blive....hm, netop VANER...på kort tid. Vaner er jo noget, man ”bare gør” vanemæssigt/”på rygraden” uden de store refleksioner. Måske kan jeg aldrig komme dertil, hvor et hensigtsmæssigt spisemønster bliver ”naturligt” for mig? Det vil kun tiden vise... Det vigtige er, at jeg er i gang med at bryde mine gamle, kendte mønstre og langsomt finde ud af at erstatte dem med noget, der er godt for mig.
Efter mange overvejelser valgte jeg også at gå fra min mand for snart et år siden. Jeg vil ikke sige, at livet som sådan er blevet væsentligt lettere herefter...jeg er ikke blevet fundamentalt anderledes af at blive skilt, mine svagheder og sårbarheder har jeg med mig, og økonomien er blevet rigtig stram, mit netværk er ikke som jeg kunne ønske det, men jeg har ønsket/ønsker væsentlige forandringer og arbejder med dem...og med tiden tror jeg, at jeg kan blive endnu bedre til at tackle de udfordringer, livet byder på, uden at behøve at tilsidesætte mig selv/dét, jeg finder væsentligt/betydningsfuldt.

Nå, det blev en længere smøre...Hvis du hænger på endnu, SiriS, kan jeg jo runde af med at sige, at jeg også ønsker dig fortsat held og lykke med processen. Dit ”vægt-problem” er vel ikke et luksus-problem - du har ”bare” været opmærksom og har taget handling på det, inden det fik uoverskuelige proportioner. Og når jeg har læst, hvad du tidligere har skrevet, kan jeg forstå, at det for dig også har handlet/handler om andre problemstillinger, bl.a. dit arbejdsliv.

Må vi fortsat være glade for processen, til tider ligefrem nyde den, og ende med at blive viise, sunde gamle, stærke kvinder :D Det er da ønsker, der vil noget! Futura
15 år12. september 2009 kl. 11:40
Hej dygtige Moralice.

Skal vi ikke aftale at være gode ved os selv hele weekenden, så vi kan få passeret "den magiske 100-kilos grænse"? Det MÅ og skal kunne lade sig gøre!
Jeg føler mig allerede meget lettere til bens, så hvordan kan det ikke føles, når vægten falder yderligere??
Jeg hepper på os :D
Futura
15 år12. september 2009 kl. 11:46
Hej Futura,

Det fik jeg set for sent... jeg var til sølvbryllup i går, og har besluttet mig for at nedlægge veto mod vægten idag... JEg bliver jo bare ked af det! - så jeg er tilbage på vognen, følger DDV reglerne, ( har krydset fedt og eksra af for hele uge- så der er ikke meget at komme efter ,fnis)
MEN jeg kan da se at nu er du siksme tæt på! jeg venter spændt på at se hvordan det ser ud for dig i morgen tidligt..
klem bare på!
15 år13. september 2009 kl. 16:58

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });