#22 af eskimo (slettet)
Ny tråd - hverdagen begynder 2. januar
Du læser en tråd i debat > vægttabeskimo (slettet)
tilberedning af bønner, linser m.m.
Hejsa. Der er vejledninger til hvrodan du koger de forskellige dele på poserne. Bønner skal udblødes i koldt vand fra om morgenen inden du skal bruge dem. Bulgur og linser skal bare tilberedes fra posen.
Du kan for. eksempel lave en panderet hvor du bruger
kogte røde eller hvide bønner
snittet porrer
strimlet peberfrugt
majskerner
chilipulver
lidt tomatpure, hvis der skal være lidt sovs eller hk. tomat.
Krydderier
Svits alle grøntsagerne og bland bønnerne i til sidst. Spis det alene, eller med lidt groft brød eller kyllingebryst til.
Du kan lave linsesuppe ved at
svitse lidt løg og porrer
tilsætte røde linser og bouillon
tilsæt krydderier efter lyst. Jeg kan godt lide chili, karry og koriander
Når linserne er helt kogt ud blendes det lige kort med en stavblender, hvis man gerne vil have en cremet suppe.
Du kan putte lidt stegte kyllingstrimler eller kalkunbacon over. Du kan tilsætte lidt rodfrugter, frosne eller friske efter suppen er blendet og lige varme dem med.
Du kan spise det til noget godt brød (husk der er vildt mange kcal i brød!!! også det sunde)
Bulgur kan du koge og lave en marinade af en smule olie, lidt vand, lidt balsamico eller citronsaft og presset hvidløg. Bland det i sammen med cherry tomater i halve og forårsløg eller hvad du har lyst til. Peberfrugt, ærter, majs osv. og drys med en håndfuld friske krydderurter.
Spis det til en enkel omelet eller lidt fisk eller kylling for at få proteiner i måltidet. Bulgur er jo hvedekerne og indeholder ikke særlig meget protein i modsætning til linser og bønner.
Krydderurter kan man dyrke meget billigt i køkkenvinduet og det giver altså lige det ekstra pift til maden. Basilikum, dild og persille f.eks.
Opskrifterne er alle nogle jeg selv har prøvet. De er rigtig hurtige og lette at lave!!
Håber det kan give lidt inspiration.
Eski
Du kan for. eksempel lave en panderet hvor du bruger
kogte røde eller hvide bønner
snittet porrer
strimlet peberfrugt
majskerner
chilipulver
lidt tomatpure, hvis der skal være lidt sovs eller hk. tomat.
Krydderier
Svits alle grøntsagerne og bland bønnerne i til sidst. Spis det alene, eller med lidt groft brød eller kyllingebryst til.
Du kan lave linsesuppe ved at
svitse lidt løg og porrer
tilsætte røde linser og bouillon
tilsæt krydderier efter lyst. Jeg kan godt lide chili, karry og koriander
Når linserne er helt kogt ud blendes det lige kort med en stavblender, hvis man gerne vil have en cremet suppe.
Du kan putte lidt stegte kyllingstrimler eller kalkunbacon over. Du kan tilsætte lidt rodfrugter, frosne eller friske efter suppen er blendet og lige varme dem med.
Du kan spise det til noget godt brød (husk der er vildt mange kcal i brød!!! også det sunde)
Bulgur kan du koge og lave en marinade af en smule olie, lidt vand, lidt balsamico eller citronsaft og presset hvidløg. Bland det i sammen med cherry tomater i halve og forårsløg eller hvad du har lyst til. Peberfrugt, ærter, majs osv. og drys med en håndfuld friske krydderurter.
Spis det til en enkel omelet eller lidt fisk eller kylling for at få proteiner i måltidet. Bulgur er jo hvedekerne og indeholder ikke særlig meget protein i modsætning til linser og bønner.
Krydderurter kan man dyrke meget billigt i køkkenvinduet og det giver altså lige det ekstra pift til maden. Basilikum, dild og persille f.eks.
Opskrifterne er alle nogle jeg selv har prøvet. De er rigtig hurtige og lette at lave!!
Håber det kan give lidt inspiration.
Eski
17 år8. januar 2007 kl. 00:33
Kirsten P (slettet)
re: Ny tråd - hverdagen begynder 2. januar
Hold da op, man kan ikke tillade sig at være væk herinde fra ret meget før der er n masse indlæg man skal have læst, fedt.
Ja Kimimus, det med muskelmassen ved hurtigt vægttab var lige noget jeg havde glemt i farten, men så er det jo også lige det med motionen der også skal med.
Jeg er også hvidkål spiser og så er det netop også billig mad fordi det rækker langt.
Jeg kan også en hjemmeside med opskrifter der hedder fedtfattigt.dk
Flot som det kører for jer allesammen.
Ja Kimimus, det med muskelmassen ved hurtigt vægttab var lige noget jeg havde glemt i farten, men så er det jo også lige det med motionen der også skal med.
Jeg er også hvidkål spiser og så er det netop også billig mad fordi det rækker langt.
Jeg kan også en hjemmeside med opskrifter der hedder fedtfattigt.dk
Flot som det kører for jer allesammen.
17 år8. januar 2007 kl. 11:38
Kimiemusen (slettet)
re: re: Ny tråd - hverdagen begynder 2. januar
Juhuuuuuuuuu !!!!
Jeg har tabt mig 1,3 kg i løbet af 5 dage... Det er jeg bare SÅ glad for. :-)
Mange tak for alle jeres gode råd og dejlige opskrifter.,. dem er jeg rigtig glade for og det er nogle skide gode tips *ss*
Jeg har fået helt enorm selvtillid efter at være hoppet på vægten.. så jeg krøb ned i mine bukser idag. Ellers har jeg gået i nederdel i meget lang tid.. men selvtilliden var der lige pludselig for at vise lidt krop. :-) Skøøøønt.
til aften står den på kartofler, broccoly, ærter og gulerødder med en rest fisk jeg havde liggende i fryseren. dejligt.
Håber det går for jeg andre osse.
Kimiemusen
Jeg har tabt mig 1,3 kg i løbet af 5 dage... Det er jeg bare SÅ glad for. :-)
Mange tak for alle jeres gode råd og dejlige opskrifter.,. dem er jeg rigtig glade for og det er nogle skide gode tips *ss*
Jeg har fået helt enorm selvtillid efter at være hoppet på vægten.. så jeg krøb ned i mine bukser idag. Ellers har jeg gået i nederdel i meget lang tid.. men selvtilliden var der lige pludselig for at vise lidt krop. :-) Skøøøønt.
til aften står den på kartofler, broccoly, ærter og gulerødder med en rest fisk jeg havde liggende i fryseren. dejligt.
Håber det går for jeg andre osse.
Kimiemusen
17 år8. januar 2007 kl. 17:21
tynd74
re: re: re: Ny tråd - hverdagen begynder 2. januar
hej kimmiemusen
nu har jeg mål og vægt på laggryden.
for jeg laver den ret i dag. jeg fik ski lyst til det efter alt den skriven om kål, jeg nyder kål. :-)
det er som følger.
1300gram hvidkål.
325 gram gulerod
600gram hakket oksekød 10%
500gram kartofler
der tilsættes vand og en smørklat
salt og lidt pebber.
jeg tastede det ind i mine opskrifter herinde og i hele retten er der 2071kcal. så kan du jo selv bestemme hvor stor en potion du vil have.
og tillykke med dit vægttab.
det går jo fint for os alle.
vi er bare góe.
flittiglise
nu har jeg mål og vægt på laggryden.
for jeg laver den ret i dag. jeg fik ski lyst til det efter alt den skriven om kål, jeg nyder kål. :-)
det er som følger.
1300gram hvidkål.
325 gram gulerod
600gram hakket oksekød 10%
500gram kartofler
der tilsættes vand og en smørklat
salt og lidt pebber.
jeg tastede det ind i mine opskrifter herinde og i hele retten er der 2071kcal. så kan du jo selv bestemme hvor stor en potion du vil have.
og tillykke med dit vægttab.
det går jo fint for os alle.
vi er bare góe.
flittiglise
17 år9. januar 2007 kl. 13:58
Phatchick (slettet)
re: Ny tråd - hverdagen begynder 2. januar
Hej Tøser....
Lige en lille opdate fra mig....
Jeg startede på kursus i mandags efter at have gået sygemeldt i næsten 1½ år og det er sgizme hårdt....pyha!
Batterierne er helt flade, så det er derfor jeg er lidt fraværende for tiden. Men jeg holder øje med jer og kan se at det går rigtigt godt for jer allesammen......godt gået! ;O)
Jeg holder mig på sporet.....ligger gennemsnitligt på 1300 kcal, bortset fra idag hvor jeg lige pludselig fik ædeflip og røg helt op på 2000 kcal. For første gang i lang tid sad jeg tilbage med et underskud på "kun" 828 kcal, hvilket er næsten halvdelen af det jeg SKAL have, for at nå mit mål.
Men men.....jeg spiser jo med følelserne, så det er nok det pres der er i øjeblikket, der bare lige blev for meget.
Desuden står vægten stille i øjeblikket og det slider på motivationen. Men jeg giver ikke op.....jeg venter på at der går hul på bylden og vægten lister sig nedad igen.
Glæder mig til at være på vej ned igennem 20´erne, istedet for at stå stille lige under de 30 ;O)
God vind til jer allesammen og fortsat god uge ;O)
Knus PhatC
Lige en lille opdate fra mig....
Jeg startede på kursus i mandags efter at have gået sygemeldt i næsten 1½ år og det er sgizme hårdt....pyha!
Batterierne er helt flade, så det er derfor jeg er lidt fraværende for tiden. Men jeg holder øje med jer og kan se at det går rigtigt godt for jer allesammen......godt gået! ;O)
Jeg holder mig på sporet.....ligger gennemsnitligt på 1300 kcal, bortset fra idag hvor jeg lige pludselig fik ædeflip og røg helt op på 2000 kcal. For første gang i lang tid sad jeg tilbage med et underskud på "kun" 828 kcal, hvilket er næsten halvdelen af det jeg SKAL have, for at nå mit mål.
Men men.....jeg spiser jo med følelserne, så det er nok det pres der er i øjeblikket, der bare lige blev for meget.
Desuden står vægten stille i øjeblikket og det slider på motivationen. Men jeg giver ikke op.....jeg venter på at der går hul på bylden og vægten lister sig nedad igen.
Glæder mig til at være på vej ned igennem 20´erne, istedet for at stå stille lige under de 30 ;O)
God vind til jer allesammen og fortsat god uge ;O)
Knus PhatC
17 år11. januar 2007 kl. 00:38
tynd74
re: re: Ny tråd - hverdagen begynder 2. januar
hej patch
dejligt du er kommet i gang igen . håber du ellers er helt frisk.
opstarten på en hverdag med 7-8timer kan være hård især efter så lang tid hjemme. tá du bare en velfortjent slapper her i opstarten.
hvor er det flot du stadig kan holde dig nede på de 1300kcal til hverdag. jeg fik selv efter bestræbelser på det . smeyli i fisk,væske og grøntsager men resten var minus.
i går hvor jeg spiste alt det grønne og fisk ,røg jeg op på 2000kcal. men det er vel bedre end ingen frugt og grønt samt fisk.
vi er nok mange der spiser med føelserne. jeg hygge spiste nogle digistiver (kiks) i går eftermiddag og dem er der ski 100kcal pr stk i så jeg (fy fy)
det med vægten skal nok komme igen patch, jeg synes tit man taber sig i små ryk.
gó held med dit kursus.
og go held med vægttabet til jer alle
mvh flittiglise
dejligt du er kommet i gang igen . håber du ellers er helt frisk.
opstarten på en hverdag med 7-8timer kan være hård især efter så lang tid hjemme. tá du bare en velfortjent slapper her i opstarten.
hvor er det flot du stadig kan holde dig nede på de 1300kcal til hverdag. jeg fik selv efter bestræbelser på det . smeyli i fisk,væske og grøntsager men resten var minus.
i går hvor jeg spiste alt det grønne og fisk ,røg jeg op på 2000kcal. men det er vel bedre end ingen frugt og grønt samt fisk.
vi er nok mange der spiser med føelserne. jeg hygge spiste nogle digistiver (kiks) i går eftermiddag og dem er der ski 100kcal pr stk i så jeg (fy fy)
det med vægten skal nok komme igen patch, jeg synes tit man taber sig i små ryk.
gó held med dit kursus.
og go held med vægttabet til jer alle
mvh flittiglise
17 år11. januar 2007 kl. 06:36
marianne62 (slettet)
Hej Alle
Har lige en idé til et sundt mellemmåltid*
Schulstads Levebrød - f.eks. bollerne med majs og havre.
1 stk. vejer 69 g og indeholder:
knap 160 kcal, meget lidt fedtf og mange kostfibre.
De mætter utrolig godt, og hvis de spises med magert (3%) pålæg eller
cheasy 4 eller 8%, så holder man sig under 200 kcal.
Mvh.
Marianne
Har lige en idé til et sundt mellemmåltid*
Schulstads Levebrød - f.eks. bollerne med majs og havre.
1 stk. vejer 69 g og indeholder:
knap 160 kcal, meget lidt fedtf og mange kostfibre.
De mætter utrolig godt, og hvis de spises med magert (3%) pålæg eller
cheasy 4 eller 8%, så holder man sig under 200 kcal.
Mvh.
Marianne
17 år11. januar 2007 kl. 12:25
Phatchick (slettet)
Hejsa
Flittiglise...tak for de opmuntrende ord ;O)
Ja det er jo tit følelserne det er galt med når vi er overvægtige og man finder ud af når man tæller kalorier, at der skal dælme ikke meget småspiseri til, før kalorieantallet ryger op i det røde felt ;O)
Jeg vil osse mene at det er bedre at du får det du skal have og så får lidt flere kalorier end du havde planlagt.
Hvis du spiser 2000 kalorier, så har du stadig næsten 1000 kalorier at gøre godt med + det du motionerer for.
Og det vil sige mindst 1 kg ned i vægt om ugen ;O)
Kan I have en god weekend allesammen!
Knus PhatC
Flittiglise...tak for de opmuntrende ord ;O)
Ja det er jo tit følelserne det er galt med når vi er overvægtige og man finder ud af når man tæller kalorier, at der skal dælme ikke meget småspiseri til, før kalorieantallet ryger op i det røde felt ;O)
Jeg vil osse mene at det er bedre at du får det du skal have og så får lidt flere kalorier end du havde planlagt.
Hvis du spiser 2000 kalorier, så har du stadig næsten 1000 kalorier at gøre godt med + det du motionerer for.
Og det vil sige mindst 1 kg ned i vægt om ugen ;O)
Kan I have en god weekend allesammen!
Knus PhatC
17 år12. januar 2007 kl. 16:01
tynd74
re: re: re: re: Ny tråd - hverdagen begynder 2. januar
hejsa patch.
Ja for søren, der skal godt nok ikke meget til førend det tæller op. Men jeg synes det går bedre nu hvor jeg tæller kcal (hold da op alt det man kunne putte indebords før ,uden at tænke hved det.) og er opmæksom på det nu .
jeg synder ikke så tit nu, må dog lige fortælle, svigersønnen
kom med fastelavnsboller (han er bagerlærling) der var lidt creme i og lidt drys af chokolade. men ellers er det gået fint hele ugen. kun dumpet i en gang med digistive- kiks.
fik i går hele 5 smeyli.
hvad mener du med :" jeg har 1000kcal at gøre godt med??
plus det jeg motionerer for ??
feks i dag vejede jeg lige ud 90kg
jeg har i dag forbrændt 2487kcal
og spist for 2179kcal. (bollen)
en ting jeg finder mærkeligt er at jeg forbrænder mere hved 5 timers læsning i løbet af en dag end hved 1 times gåtur.
og så ærger det mig at der ikke er plads til at skrive om jeg nu har gået 3km en dag eller om jeg har gået 6-7km
håber du kan svare lidt på ovenstående.
knus flittiglise
Ja for søren, der skal godt nok ikke meget til førend det tæller op. Men jeg synes det går bedre nu hvor jeg tæller kcal (hold da op alt det man kunne putte indebords før ,uden at tænke hved det.) og er opmæksom på det nu .
jeg synder ikke så tit nu, må dog lige fortælle, svigersønnen
kom med fastelavnsboller (han er bagerlærling) der var lidt creme i og lidt drys af chokolade. men ellers er det gået fint hele ugen. kun dumpet i en gang med digistive- kiks.
fik i går hele 5 smeyli.
hvad mener du med :" jeg har 1000kcal at gøre godt med??
plus det jeg motionerer for ??
feks i dag vejede jeg lige ud 90kg
jeg har i dag forbrændt 2487kcal
og spist for 2179kcal. (bollen)
en ting jeg finder mærkeligt er at jeg forbrænder mere hved 5 timers læsning i løbet af en dag end hved 1 times gåtur.
og så ærger det mig at der ikke er plads til at skrive om jeg nu har gået 3km en dag eller om jeg har gået 6-7km
håber du kan svare lidt på ovenstående.
knus flittiglise
17 år12. januar 2007 kl. 19:59
For god ordens skyld vil jeg lige starte med at rette mig selv.....enten så jeg forkert eller også regnede jeg forkert.....mit vægttab er 2,8 kg....men det er sgu stadig okay! ;O)
Kimiemus : du får lige opskriften på kærestens vintergryde.
½ hvidkålshoved i strimler
ca 500 g gulerødder i skiver el tern
500 g valgfri fars (det er ligemeget om det er kylling, okse el svin)
ca 300 g kartofler i tynde skiver eller tern (eller stave)
1 løg fintsnittet
1 grøntsagsbouillonterning
2-3 fed hvidløg fintsnittet
½ liter vand
Soya
salt og peber (og evt chili, cayennepeber og lign hvis man ønsker en stærk ret.......iøvrigt godt for forbrændingen!)
Tilsæt evt andre grøntsager (efter årstiden) efter smag og behag. (selleri, pastinak, squash og lign)
Svits løg og hvidløg i lidt olie eller vand
Farsen tilsættes og brunes.
Grøntsager, vand og bouillon tilsættes og retten smages til med krydderier og soya efter smag.
Koger ca 40 min eller til man synes grøntsagerne er tilpas.
Husk at røre rundt engang imellem.
Min kæreste kommer nogle gange pasta i, men det er ikke nødvendigt og måske bliver det lige lovligt voldsomt, hvis man skal passe på kalorierne ;O)
Jeg har desværre ikke haft tid til at kigge mine opskrifter igennem men den side Eskimo foreslår, er fin og jeg kan desuden anbefale opskrifter.dk og opskrifter.heede.dk
Der finder du både fedtfattige og billige retter og på den ene, er der en funktion der hedder tøm køleskabet ;O)
Ellers tilslutter jeg mig rådet om at købe kød i større mængder. Du må på udkig i tilbudsaviserne.
Og så lav en lidt større portion....resterne kan bruges næste dag. Ved nogle små justeringer/tilføjelser har man en helt ny ret.
Fx kom resterne fra kød, grøntsager, kaftofler, pasta osv i et fad. Kom en fedtfattig købesovs (cheasy eller karoline´s fedtfattige sovse) over eller minimum eller cheasy revet ost og så gratiner i ovnen.
Eller brug en rest kød og grøntsager til at lave en omelet.
Varm/rist kødet (skåret i mindre stykker) og grøntsagerne på panden. Hæld æggemixet over og lad det stivne.
Vend den ud på en tallerken eller grydelåg og hæld den i panden igen så den brunes på begge sider.
Server med groft brød, salat eller råkost.
Håber du kan få det til at hænge sammen ;O)
Knus PhatC