Hvem er i og hvordan tog i beslutningen?

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

re: Hvem er i og hvordan tog i beslutningen?
Hej

Jeg er 33 år, udannet køkkenassistent og burde egentlig vide alt om sund mad, hvilket jeg også gør, jeg har bare svært ved at leve sundt. Jeg er startet forfra på en ny uddannelse og er lige nu lærerstuderende på 2. år. Jeg er gift og har to børn på 8 årog 6 år og så mine 2 hunde, hvoraf den ene er 9 år og den anden bliver 1 år til februar. Jeg begyndte i sommers at gå til aquaspinning og det nyder jeg meget.

Jeg tog beslutningen fordi jeg var oppe på den højeste vægt jeg nogensinde har haft. Jeg vejede faktisk ligeså meget i søndags som mens jeg var gravid og det var faktisk ikke sjovt at se vægten vise så langt over 8o kilo. Jeg håber meget på at nå en vægt omkring 63 kilo, hvor længe det tager er ikke afgørende, men det vigtigste er at jeg når mit mål.
15 år21. januar 2010 kl. 18:18
Hej,
jeg er en kvinde på 27 år, som bor sammen med min kæreste.
Jeg har altid haft en relativ høj BMI men det har klædt mig, høj, stor barm, smal talje og brede hofter :).
Men efter en periode i da jeg var 22-23 år hvor jeg svingede mellem anoreksi og overspisning, har jeg haft svære ved at holde min vægt og den blev ved med at stige lidt ad gangen.
Helt galt gik det dog da jeg pga. min psykiske sygdom kom på en medicin som gjorde jeg tog 25 kilo på over 3 måneder og oven i min andre kilo blev det til 122 kilo :(.
Jeg fik svært ved at gå på trapper, gå langt og skammede mig virkeligt over min krop, hvilket kun gjorde min sociale angst værre og værre.
Så denne her beslutning er både for min krop og min psyke.

Egentligt er jeg ikke på kur som sådan, jeg prøver at finde et leje hvor jeg kan tabe mig lidt af gangen og stadig have plads til at "leve". Altså finde en livsstil jeg ville kunne holde (forhåbentligt) for livet.
15 år26. januar 2010 kl. 17:34
Kvinde, 41, mand og tre børn, stillesiddende job.
Stoppede med rygning 1.1. og satte fokus på at få vægten til at falde og formen til at stige.
Dyrkede på daværende tidspunkt spinning en gang ugentlig.

Startede på 87 kg, og første delmål er 80 kg 21.2, hvilket vil give mig en BMI på 25. Næste delmål er 75 kg 28.3. Jeg har ikke bestemt mig for at hvad sidste fase skal ende med og hvornår...

Træner (primært spinning) ca. 5 gange om ugen, og dertil kommer lidt svømning og daglig hundeluftning.
Skal starte med vægt-træning medio februar.

Er super begejstret ny bruger af Mad-i-tal! Her får man syn for sagen. Og bliver konfronteret med mangler i kost og motion på en pædagogisk måde.

Jeg spiste i forvejen fornuftigt, det var dog kun nok til at holde vægten status quo, men rakte ikke til at vægttab.

I forhold til mad er mit problem begrænsning af portionsstørrelser.
Derfor lægger jeg mine måltider ind her, inden jeg skal indtage dem, så jeg kan kontrollere at jeg ikke indtager for meget, eller det forkerte.
Samtidig oplever jeg at motion virker appetithæmmende, så maven (og hovedet!) er ved at have tilpasset sig de mindre portioner.
God arbejdslyst til jer alle!
15 år29. januar 2010 kl. 14:09
Jeg må hellere være med.
Jeg er 41 og og har længe været været noget kvabset uden at være decideret tyk. For 11 år siden fik jeg arbejde hvor vi jævnligt skal helbredsgodkendes og hvor f. eks. sukkersyge eller højt blodtryk udløser et los bagi og skiftende arbejdstider jo ikke ligefrem hjælper til at holde den slags væk. Det skubbede lidt men vægten var ikke alarmerende så det flyttede ikke noget..

For nogle år siden meldte jeg mig ind i en cykelklub for at få noget motion - arbejdet er ekstremt stillesiddende og styrketræning som jeg har dyrket på hyggeplan i mange år, tæller ikke rigtigt i den sammenhæng.
Og nu er vi fremme ved hovedmålet: at blive noget lettere så jeg ikke skal arbejde så meget på bakkerne. Jeg er mere sprinter end "normal cykelrytter", så letvægter bliver jeg aldrig. I første omgang er jeg gået fra 92 til 86 og holder en lille vægttabspause da jeg var ved at køre sur i det. Men vil gerne tabe lidt mere hvis kroppen ikke brokker sig for meget. Og ellers er det fint som det er.

Hovedproblemet er at jeg generelt altid småkeder mig når jeg ikke arbejder eller motionerer og især efter klokken 19 hyggespiser jeg, hvis jeg ikke er meget OBS på det.

De sidste 3-4 måneder på "ny kost" har gjort mig lidt kræsen med det usunde. Slik gider jeg ikke så tit spise og af chokolade er det kun den mørke der smager mig. Kunne nemt spise 2-300g på 10 minutter men det går jo ikke.
Kager kan jeg til gengæld stadig indtage i uhæmmede mængder og bagervinduer er en plage at skulle forbi.
Til sommer bliver is også et problem men med mindst 10 timer på cyklen om ugen skulle der gerne være plads til det sjove i den del af året.

Udgangspunktet skal bare være lavere og det er det jeg arbejder på.

Motion: cykling (ude om sommeren, om vinteren på cykelsimulater eller på bane i Ballerup. Styrketræning er mest om vinteren men om sommeren laver jeg gerne lidt kropshævninger og dibs for at holde overkroppen i gang. Og har kastet mig ud i noget der ligner et håbløst projekt: at lære at svømme - jeg skulle hilse og sige at det ikke er let i min alder (her ville jeg gerne have være noget tykkere da fedt flyder, hihi).

Et sideproblem er søvn(mangel) pga. skiftende arbejdstider. Og hvor er man sulten når man er træt.
15 år29. januar 2010 kl. 23:12
hej allesammen
jeg er en pige på 18 år og er i et forhold med en (selvfølgelig) meget tynd mand! ;). Mit problem begyndte i det små, da min far begyndte at arbejde om natten og min mor fik lavet det til en vane at vi fik pizza og grillmad mindst 2-3 gange om ugen. Senere kom jeg så på gymnasiet hvor der jo er slik og sodavandsautomater og kantinemad i store mængder og jeg faldt i begge ben. Så fik jeg min meget tynde kæreste og jeg blev totalt ligeglad med hvad jeg spiste. Til sidst stod jeg en dag på vægten i januar sidste år og så det alarmerende tal 79,8!!. jeg bestemte mig for at det skulle være slut. jeg prøvede selv at holde styr på kalorierne men det gik ikke så godt, men så fandt jeg heldigvis denne hjemmeside, som jeg er lykkelig for!. i starten tog jeg det ikke så seriøst, så det gik langsomt med vægttabet, og der røg ikke så meget som jeg kunne have håbet på. Så en dag så jeg billeder af mig selv fra en festival hvor jeg bare så frygtelig ud og der vejede jeg 76-77 kg. derfra har jeg taget mig selv meget hårdt i armen og kæmpet for mit vægttab. Så her 8 måneder senere er jeg kommet ned på 66 kg. det virker måske ikke som så meget, men jeg taber mig virkelig langsomt hvis jeg ikke hænger i, så jeg er super stolt og mangler nu ikke særlig meget før jeg er nede det magiske 60 kg. :D
15 år29. januar 2010 kl. 23:42
Hejsa.

Jeg er en kvinde på 26år, jeg har to vidunderlige børn på 3 og 5år, og desværre blevet single for et halvt år siden.
Jeg har egentlig altid haft et problem med vægten, men efter to graviditet er det ikke just blevet bedre.
Oven på alt det jeg har gået igennem det sidste stykke tid har jeg bestemt mig for at gøre noget for mig selv, og det skal så være at smide de trælse kg. Jeg har altid været rigtig dårlig til alt det der med slankekure, men nu skal det altså være alvor, og derfor prøver jeg nu denne vej. Jeg håber der er nogen der kan komme med gode tips, og rigtig gerne støtte så jeg også kan holde det.

Knus.
15 år2. februar 2010 kl. 00:38
@TwoZero.
Har læst lidt på din blog, synes ikke jeg kan finde noget om det du skriver i dit andet indlæg her.

Det gør mig ondt at du nu har det så skidt efter det er gået så godt. Jeg håber at du allerede har det bedre nu og at du snart får lidt mere fedt på kroppen.
Mange tanker fra Spacy.
15 år3. februar 2010 kl. 09:05
Jeg hedder Nete og er 24 år. Bor sammen med min mand som jeg har været sammen med i 11 år og vores lille dreng på næsten 1 år.
Jeg har altid været buttet.. men aldrig decideret tyk. Men da jeg mødte min mand (som 14 årig) begyndte kiloene at komme på. vejede 56 da jeg mødte ham og 77,9 da jeg startede her.
Har prøvet alverdens ting for at tabe mig, deriblandt vægtkonsulenterne som ligesom jeg kan høre i andre der har prøvet det, bare ikke virker... Jeg følte mig så forkvalmet over de monstrøse mængder mad man skal kyle ned. Jeg ved ikke hel hvad mit kostproblem er udover at jeg ikke spiser 600 g grønt om dagen, for mit kalorieindtag er altid under..

Har et stillesiddende arbejde som bogholder og læser HD om aftenen på SDU i Esbjerg... så en stresset hverdag med hus, barn, famile, arbejde og skole er nok en primær grund til min vægt...

Jeg tog 15 kg på under min graviditet og tabte dem igen inden der var gået 2 måneder, så det var jo okay. Men desværre kom graviditeten med en nasty følgesvend - bækkenløsning... så det bøvler jeg med den dag i dag.

Går i træningscenter 3 gange om ugen, med egen træner (har en kammeat der er uddannet til det) Men er desværre begrænset af mit bækken / min ryg, så ingen spinning eller andre øvelser som belaster lænden... Men det holder mig ikke tilbage...

Motion er jo det bedste middel mod bækkenløsning... så det skal jo nok blive godt engang.

Grunden til at jeg startede her var at jeg fik dommen af min lægen mellem jul og nytår. PCOS.. så hvis min lille dreng skal have en bror eller søster skal der et vægttab på bordet... Det er jo også en bous for mig selv og mit selvværd (Som PT er i bund)

Træningen i sig selv viste intet på vægten, så blev lidt trist og tænkte så må det jo være kosten, selvom jeg synes den er ok.

Så nu skal det satme være...

Til jer hærdede Madital brugere... er der ikke nogen der har et godt fik til fordelingen af kosten på de tre hovedmåltider... spiser åbenbart altid for lidt til frokost, og er lidt irriteret over den triste smiley...
15 år3. februar 2010 kl. 12:55
Jeg er så ret ny herinde..Jeg oprettede mig sidste fredag (d. 28/1) og har egentligt kun brugt kost og mad herinde.

Nå men jeg er 28, og mor til 4 børn i alderen 9,7,4 og knap 2 år. Jeg bor i Vestjyllan med min mand, som arbejder for et stort internationalt firma. Jeg selv er hjemmegående, jeg har søgt min førtidpension, og venter pt. på afgørelse. Jeg er diagnosticeret med bipolar affektiv sindslidelse, tidl. kendt som maniodepressiv. Oveni har jeg dobbelt sidig karpaltunnel syndrom , og er opereret uden succes.
Jeg vejede i fredags 97,7 kg, og jeg lever pt. af nupo pulver, samt frugt og grønt. Jeg har ikke dyrket det vilde af motion, men prøver at snige lidt ind hist og her.
Jeg skulle gerne ende med at veje 72-75kg, er 180 cm høj.
Folk er begyndt at spørge min mor i byen, om det er rigtigt at jeg skal have en lille mere, så blev sg så ked af det og stædig at jeg besluttede mig for at nu skal der f*ndme ske noget, det er pinligt. Jeg får selvfølgelig en masse medicin for min sygdom, og det er desværre med til at øge vægten, oveni så er jeg egentligt stoppet med at spise, spiser normalt kun aftensmad, hvilket betyder at min krop holder fast på fedtet, da den jo tror at jeg er i sultenød.. Så jeg har hevet ernæringsvejlederen hos lægen med ind over, og hun hjælper med at lægge min kost om.

Nå men det var lidt om mig, håber jeg er velkommen herinde, og at jeg måske kan få nogle tips og idéer af Jer herinde :o)

Knus, Maj-Britt
15 år4. februar 2010 kl. 13:41
Jeg 41 år, bor på Vestsjælland med kæreste og mine to teenagere. Jeg er selvstændig grafiker/ designer og forsøger også at holde min kunstneriske udvikling i live med tegning og maleri.

Mit ønske om vægttab hænger sammen med et ønske om at leve så sundt som muligt. Alderen og den manglende motion begynder at kunne ses og mærkes på min krop, og de 5 kilo jeg altid gerne har villet af med var efterhånden blevet til 12, støt stigende med et kilo hvert halvår. Siden jeg blev 40 har jeg arbejdet med at få flere grønsager og mere protein ind i kosten, og mere motion, men der skete først noget da jeg kom på Madital i sommer, derefter tabte jeg et kilo om måneden indtil december.

Det går op og ned. Powerwalking er min foretrukne motion, og jeg starter på løbetræning ca. hver 4. måned, og det holder i ca. 5 uger hver gang. Jeg er ikke god til at komme ud, men det er dejligt når jeg gør det. Det går bedre med maden.

Jeg har netop haft to måneder uden den mindste motivation til at arbejde med vægttabet, og har taget to af de tabte fem kilo på igen. Jeg taster nu ind igen og håber jeg snart igen finder motivationen til at komme ud på omegnens villa- og skovveje iført trave- eller løbesko.
15 år11. februar 2010 kl. 09:20

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...