Motion hver dag?

Du læser en tråd i debat > motion

re: Motion hver dag?
Når musklerne udsættes for en belastning de ikke er konditioneret til, vil/kan de efterfølgende blive ømme. Fænomonet hedder Delayed Onset Muscle Soreness, altså forsinket muskelømhed og forkortes DOMS.
Hvor ramt man bliver, er individuelt. Nogle kan gennemtæske sig selv til træning og intet mærke og andre skal knap kigge på squatstativet, før det kræver mod at sætte sig på stol bagefter. Og hos det enkelte individ kan der være forskel, så man f. eks. let bliver øm i benene men aldrig får DOMS i armene.

Men generelt er det noget man kan træne sig fra - jo mere man har lavet en øvelse, jo mindre øm bliver man. Men skifter man fra en gennemprøvet brystøvelse til en anden som belaster musklen anderledes, så kan man begynde forfra med ømheden.

Rent lavpraktisk skyldes ømheden at musklens mindste dele bliver beskadiget under træning - præcis derfor det er vigtigt med efterfølgende protein og problematisk f. eks. med suppekuren.

Hvis man googler DOMS er der masser af muligheder for at nørde i bund med fænomenet som faktisk er ret interessant.
Og irriterende.
Og på sin vis også dejligt.
13 år25. august 2011 kl. 21:40
Det er nok at dyrke motion 5 gange 30 min om ugen.....
13 år25. august 2011 kl. 21:45
@ biologi:
HIIT træning er også en hård måde at træne på, så der er de to sammenhængende dage selvfølgelig helt på sin plads:

@Calcit:
Den kom lidt ud af det blå - skulle den forstås som en provokation til dem som godt kan lide at være aktive mere end mindstemålet?
13 år25. august 2011 kl. 22:14
Jeg tror ikke at Calcit mente det som provokation. Jeg tror bare at hun ville gøre opmærksom på at man ikke behøvede at blive kæmpe træningsentusiast hvis ikke man som jer føler gejsten for det ;) Og jeg er enig med hende, selvom jeg ligesom jer træner mere end det 'anbefalede.'
13 år26. august 2011 kl. 09:00
Jamen jeg er da også helt enig i at det ikke er nødvendigt med mere - det siger alle de officielle anbefalinger og det er der ingen grundt til ikke at tro på.

Derfor kan man jo godt overdrive hvis man enten vil vil brænde flere kcal af eller blot er så underlig at man godt kan lide det. Så længe det ikke bliver sygeligt, hvis nogen så nyheden i går om det emne.

13 år26. august 2011 kl. 09:16
Nu lyder spørgsmålet, Motionere i hver dag?
Nej det gør jeg ikke.. Desværre!
Jeg ville virkelig gerne, men jeg kan simpelthen ikke nå at restituere fra det.
Som mit program ser ud lige nu, så står den på 4-5 dages styrketræning, plus yoga så tit og ofte, jeg har tid og overskud.
Jeg har efterhånden lært, at dagen efter dødløft, så skal jeg holde fri. Om jeg føler for det, eller ej. Eller ødelægger jeg min efterfølgende progression. Om det er pga. det tager hård på CNS, eller hvad det er, det ved jeg ikke? En ting er ihvertfald sikker. Efter dødløft dagen, så sover jeg ufattelig dårligt, mange gange kun 5 timer, så må tage det lidt stille og roligt.

Min holdning til hvor meget mortion, der skal til, er : Lav så meget, du har tid og mulighed for, men som du stadig kan restituere fra og som passer med dine mål.
13 år26. august 2011 kl. 09:44
Hmm bliver nød til at sige at jeg kan høre du har en kone der både laver mad og som ikke træner, ellers hænger det jo ikke sammen.

Hos os har vi hver 2 træningsdage i løbet af ugen og en i løbet af weekenden og så skal datteren jo også til gymnastik og alt det andet praktiske tager så resten af tiden
13 år26. august 2011 kl. 12:30
Jeg motionerer gerne hver dag, men har indført en ugentlig fridag ;-)
Ca hver 3-4 uge tager jeg en ekstra fridag for at restituere!!
Jeg spinner 5-6 gange om ugen, styrketræner 3-4 gange om ugen. De dage der ikke er spin, tager jeg crosstraineren.
Derudover går jeg tur hver dag med vufferne.
13 år26. august 2011 kl. 13:42
Jeg træner 5 dage om ugen. 3 af dagene er det kun løbebånd (løber mellem 4 og 6 km og går omkring 4 km) og lidt pilatesøvelser. De sidste 2 dage er det styrketræning, omkring 3-4 km gang på løbebåndet (med incline) og pilatesøvelser.
Derudover går vi tit tur i weekenden, men det regner jeg ikke med :o)
13 år5. september 2011 kl. 09:09
Ja, jeg motionerer næsten hver dag - 6 dage om ugen (styrke- og kredsløbstræning) derudover har jeg et par heste der også skal passes og motioneres :)

Jeg synes godt jeg kan få det til at hænge sammen, selvom jeg har både fuldstidsjob, hus, heste, mand og barn. Faktisk er jeg afhængig af motionen og føler mig underlig tilpas, hvis jeg en dag må springe over.
13 år9. september 2011 kl. 16:44

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });