Aktivitetsniveau og indtastning

Du læser en tråd i debat > madital.dk

Altså jeg vil gerne vælge et overordnet energiniveau (som jeg ikke ved hvad er) som gælder for mon generelle dag, uden min anstrengende motion. Og så dagligt indtaste mit løb eksempelvis :)
9 år6. april 2015 kl. 16:45
Julia-alminde > hvis du indtaster de næste 3-4 dage med alt - sove, personlig pleje, transport, stillesiddende eller stillestående arbejde, tv tid, madlavning, motion, så skal jeg nok hjælpe dig videre derfra :-)

Det skal blot være dage som giver et generelt billede af dine hverdage.

Vh Lone
9 år6. april 2015 kl. 21:13
Tak. Hvad skal mit aktivitetsniveau Være sat til i den tid? :-)
9 år7. april 2015 kl. 09:00
Hvis du taster ind i 24 timer er niveauet ligemeget. Så bliver det nemlig totalt 'slettet' af de 24 timer. Lad det bare blive på 1,5.
9 år7. april 2015 kl. 10:37
Okay. Jeg har nu indtastet for i dag og 3 dage frem. Ved hvordan alle dage ser ud næsten, så det kan vi sagtens gå ud fra :) har indtastet mit løb og andet træning også, men det jeg gerne vil frem til er aktivitetsniveau UDEN min hårde motion, da jeg gerne vil indtaste det separat hver dag. Så, Lone, hvad gør jeg så herfra? :)
9 år7. april 2015 kl. 11:01
@LotteBal; At der er målkonflikt betyder, at du forbrænder færre kalorier end din krop har behov for at indtage bare for at køre rundt når du ønsker at tabe det du har sat den til.
Du har sat den til at tabe 500 g om ugen, lad os for eksemplets skyld sige at du så hver dag skal have forbrændt 500 kalorier mere end du har indtaget. Din krop har et basalbehov, lad os sige 1400 kalorier (det afhænger af vægt, alder, højde mm) og dit aktivitetsnivesu på 1,3 giver dig en forbrænding på lad os sige (alle tal er bare uden hold i virkeligheden for eksemplets skyld) 1800 kalorier. 1800 - 1400 giver kun 400 kalorier i overskud og for at nå dit mål skal du have 500 kalorier i overskud. Du mangler altså at forbrænde 100 kalorier. De 100 kalorier kan du "få" ved at gå en tur, cykle, havearbejde, løbe, fitness eller andet, som du taster ind under motion.

Håber det giver mening...
9 år7. april 2015 kl. 11:08
Skal man indtaste sove selv?
9 år7. april 2015 kl. 11:18
@julia-alminde; Hvis du er ved at finde ud af hvad de aktivitetsniveau er, så skal du indtaste sove. Vælger du et aktivitetsniveau så er der taget højde for at du sover 8 timer, tror jeg nok.

Som jeg skrev tidligere, så kan man nemt komme til at "snyde" sig selv til at tro man har flere kalorier til rådighed end man har. Jeg gider ikke taste alt ind, men vil gerne, som du, taste motion ind. Jeg har valgt niveau 1,3 fordi jeg sidder ned på mit arbejde og taster så ind hver dag gang, jogging, ridning, cykling, cirkeltræning eller anden motion, ikke stå op ved madlavning, toiletbesøg, gå ud med skraldespanden o.l. Er jeg på messe, hvor jeg står op i mange timer, så vil jeg dog også taste det ind, da det afviger meget fra min dagligdag.
Det er ikke sikkert at det er den korrekte måde, men tallene passer. Altså når programmet siger, at jeg over en periode har tabt x antal kilo så passer det med hvad jeg har tabt. Ikke på dag til dag basis eller sågar uge til uge, men 14 dages tallene har stort set altid passet.

Som jeg har forstået det er kroppens basalbehov ikke hængt op på aktivitetsniveau - og det vigtigste for mig er at sørge for gennemsnitligt at få det min krop har behov for. Jo højere tal i aktivitetsniveau jo mere forbrænder du, men jeg kan bedre lide at sætte mit aktivitetsniveau lavt og så få det op med manuel indtastning af motion. Hvis jeg sætter mit niveau for højt siger systemet jo at jeg forbrænder mere end jeg reelt gør. - og jeg bliver skuffet over ikke at tabe mig det programmet forudsiger.

Mit bedste råd er derfor at prøve dig frem. Prøv at sætte det til 1,3 eller 1,4 og tast din "hårde" motion ind i 2-3 uger samtidig med at du holder dig til at indtage det programmet siger er dit basalbehov. Taber du på de uger mere end programmet siger, så er det for lavt og så kan du prøve at gå et niveau op og se om det passer bedre.

Eksempelvis: Basalstofskifte for kvinde 35 år, 165 cm høj og 68 kg er 1422 kalorier. Hvis samme kvinde angiver stillesiddende profil uden fysisk aktivitet ud over det almindelige så forbrænder hun 2062 kalorier: Hvis samme kvinde angiver at hun arbejder hovedsageligt stående er forbrændingen 3058. Altså næsten 1000 kalorier mere i løbet af en dag. Det vil sige hvis den kvinde holder sig til at spise sit basalbehov vil hun kunne tabe sig knapt 1 kg om ugen uden motion (man skal have ca. 7500 kalorier i overskud om ugen for at tabe et kilo). Hvis man derfor har tastet ind at man har stående arbejde, men det reelt kun er den halve dag man står op, så er forbrændingen jo mindre og hun vil ikke tabe sig det programmet siger, uden at lave ekstra motion.

9 år7. april 2015 kl. 11:59
Nu har jeg indtastet det hele for 24 timer, både motion og sove. Hvad Gør jeg så nu for at nå frem til aktivitetsniveauet men stadig kunne indtaste motion? :) @Lone
9 år7. april 2015 kl. 14:56
Lone
vil det sige hvis jeg igår har forbrændt 1446 kalc skal jeg forbrænde 1946 for at holde de 500 gram vægt tab om ugen
igår så den sådan ud spist 1446 forbrændt 2500 Ingen mål konflikt men vægttab på 184 sådan Ca tal er dit rigtig forstået?
9 år7. april 2015 kl. 16:54

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });