Svind i opskrifter

Du læser en tråd i debat > kost

re: Svind i opskrifter
Det her bliver jeg det da rent forvirret af. Desværre...

Jeg vejer alt min mad inden jeg spiser den.
Foreksempel jeg har tastet alle mine opskrifter ind her på madital.
En nem en er pastatærte...
Der skal
200g pasta (rå)
En dåse flået tomat.
ca 60 g beanaise pulver.
ca 60 g kethup
2 del vand.
150 g revet cheasy ost 10%
120 g skinke i tern.

Når alt dette så er færdigt, det skal blandes sammen i en tærte form tilsidst og 15 min ind i ovnen.
Så tager jeg ca 200g af den færdige ret.
Jeg går ind i opskriften og finder der ved ud af hvor mange kacalorier der er i 100 g. Og så tager jeg foreksempel, 200g af retten.
Pasta får vel ikke flere kacl pr 100 g, bare fordi de er kogt vel? For ellers har jeg da godt nok gjort det helt forkert. Trods jeg dog har tabt tæt på 9 kilo.
Er det forkert det jeg gør?
De bedste hilsner
julle (som godt nok lige blev forvirret af det her :o)
17 år20. oktober 2007 kl. 15:53
Iacob:
Du har ret i at det fordampede vand netop betyder meget i beregning af retter hvor man ikke spiser det hele selv - eller i hvert fald ikke samme dag.
Men det er også kun i de tilfælde, jeg faktisk beregner vandtabet fordi det betyder noget for mængden af de øvrige ingredienser.
Med alt muligt andet hvor man spiser det hele med det samme er det ikke nødvendigt.
17 år20. oktober 2007 kl. 15:54
Hej Julle!

Jeg kan godt forstå du bliver forvirret. Så længe du taber dig gør det vel ikke så meget :-)

Mit forslag til hvordan du skal indtaste din pastatærte er ved at vurdere hvor stor en del af den du spiser, og ikke ved at veje dit stykke. Særligt pasta ændre vægt under tilberedning, og vægten siger derfor ikke så meget.

Når du skal indtaste hvormeget du har spist af opskriften (trykker på 3-tallet) står der hvormeget hele opskriften vejer. Hvis det er en 400 grams dåse flåede tomater du mener, så ser det ud til at hele retten vejer 1190g .
Når du spiser pastatærten, må du på øjemål kunne vurdere om du f.eks. spiser en kvart tærte, eller en femte del.

Hvis du spiser en fjerde del af tærten, så har du jo spist en fjerde del af det hele, altså 1190g dele i 4 = 297,5 g
og det må så være det du skal indtaste og ikke hvad din fjerde del vejer efter tilberedning.

Jeg håber du forstod det, det kan godt være lidt svært at forklare.
Ellers så bare gør hvad du plejer - så længe det virker :-)

Mvh Nina
17 år20. oktober 2007 kl. 18:59
epm, lad mig prøve at forklare.

Du tilbereder 4 peberfrugter i ovn. De vejer for eksemplets skyld hver 100 gram, ialt vejer retten så 400 gram.

Efter tilbedredning er noget af vandet fra peberfrugterne fordampet, så nu vejer de kun 75 gram per peberfrugt, ialt 300.

Så nu tager du en peberfrugt, vejer den og skriver 75 gram ind. Men programmet ved jo ikke at du har bagt peberfrugten, så den tror at det er 75 gram rå peberfrugt. Og dermed får du kun indtastet 3/4 af de kalorier du rent faktisk har spist.

17 år20. oktober 2007 kl. 21:22
Hej Nina

Øhh nej jeg fatter det stadigvæk ikke. :o(
Det jeg ikke forstår er hvis du koger 200 g rå pasta bliver det til 400 g kogt. Det har jeg forstået. :o) men altså, 200 g rå pasta, indholder vel det samme kcal som 200 g kogt pasta? eller?
Derfor mener jeg at i foreksempel pasta tærten, når hele opskriften er slået ind, så¨gå ind og se hvad der er af kacl pr 100 g af den færdige tærte, og så vudere ud fra hvor mange kcal man ønsker at indtage, hvor mange gram man skal have.
Jeg vil jo gerne gøre det så rigtigt som muligt, og pludselig føler jeg at jeg taster alt min mad HELT forkert ind, så jeg måske får langt flere kalorier end det jeg intaster... Hvis ikke det indholder det samme kcal tal kogt eller råt... ;o(
Det var mig der havde skrevet forkert der skal ikke flået tomat i....undskyld. Men der skal tomat ketchup... jeg ved ikke hvorfor jeg skrev en dåse flået tomat....
Så retten vejer 760 g... lavet til 5 personer.... Kan man så ikke tage de 760g og dividere op i 5, så ved jeg hvor meget jeg må spise eller????????????
HJÆLP MIG...jeg vil så gerne prøve at forstå¨det her...
De bedste hilsner
Julle (som stadigvæk desværre er forvirret)
17 år20. oktober 2007 kl. 22:12
iakob
i det her tilfælde med peberfrugten du kommer med her, hvordan vil du da taste det ind her på madital.
Da det jo kun er rå peberfrugt der står her?
jeg fatter bare slet ikke det her...øv....
og i pasta...tager jeg 100 g kogt pasta, hvordan slår jeg det ind her på madital?
Og kartoffler for den sags skyld?
Jeg plejer jo at veje det hele jeg spiser, til punkt og prikke...men nu er jeg slet ikke sikker på jeg har gjort det rigtigt.
Foreksempel vis den pasta tærte jeg skrev opskriften på tidligere (se bort for de flået tomater for de skal ikke i retten) hvordan skal jeg slå den ind, hvis jeg har taget 200g af den færdige ret? det hele er blandet sammen i en tærte form.
Jeg har tastet ind i min opskrift, at jeg skal bruge 250g rå pasta, det bliver så åbenbart ikke det samme kalorie tal når først de er kogt....
øv hvor er det svært nu....
De bedste hilsner
vivi
17 år20. oktober 2007 kl. 22:21
Iacob:
Vi er enige, der manglede bare den detalje at det vejes råt, så det fordampede vand mangler i det faktisk spiste. Det er det, der ikke betyder noget i kalorieregnskabet.

Julie99:
De 400 g kogt pasta består af 200 g rå pasta + 200 g vand, så 200 g af det kogte indeholder halvt så mange kalorier som 200 g af det rå.
Hvis du taster hele retten ind som rå ingredienser, vil den samlede mængde af den bagte ret være mindre end det indtastede fordi der er fordampet noget vand. Kalorieindholdet er det samme, men det er fordelt på en mindre vægtmængde. Selv om pastaen har suget noget vand, er der samlet fordampet noget vand, og jeg vil tro, tomaterne eller noget ekstra vand skal med, ellers bliver det for tørt (medmindre du mener frisk pasta?)
Da du ikke spiser hele portionen selv eller på een gang, skal du bruge et mål for den lille portion, du spiser til et måltid. Der er to muligheder:
Hvis du vejer din portion, skal der være taget højde for det fordampede vand i opskriften, og det er nok rent praktisk lidt svært.
Hvis du i stedet skønner hvor stor en del af retten, du spiser, fx 1/4 og deler den samlede vægt med 4, mangler du bare lidt vand i indtastningen, og det har ingen kaloriemæssig betydning.

17 år21. oktober 2007 kl. 01:09
emp
ej og her troede jeg bare jeg havde styr på det hele med hvor mange kcal jeg spiser....

Jeg har prøvet at taste pasta tærten ind først med 200g rå pasta, den siger så at retten vejer 760...
og pr 200g er der så 392 kcal i... det er ca hvad jeg tager af retten. Jeg har bare målt de 200g op og slået det ind her i intast mad, at jeg har spist 200g af retten..
Slår jeg så 510g kogt pasta ind, som jeg ved at 200g rå pasta bliver til for det har jeg vejet. Så vejer den pludeselig 1075 g, hvis jeg så skriver at jeg spiser 200g af det, så bliver det lige pludeselig kun 272 kcal. Det vil altså sige, at jeg har intastet det som rå pasta og ifølge madital med rå pasta, så har jeg intaget 392 kcal, men i virkeligheden kun 272 kcal?

Puha jeg syndes det er forvirrene....
Det vil altså sige, jeg skal i virkeligheden måle hele retten når den er færdig lavet, og så tage måske en 4del af rettens vægt...er det sådan?
Jamen det jeg så bare ikke lige forstår, det er hvordan får jeg det nøjagtige kcal tal slået ind her på madital?
Hvis jeg foreksempel, har skrevet opskriften med rå pasta, men det så er noget helt andet med kogt pasta. Så kan jeg jo realt ikke regne med hvad madital får regnet det sammen til, for der er tilsydenladene over 100 kcal forskel.
Jeg forstår det bare slet ikke, det vil sige noget af det gør jeg....
I skal se bort fra de flået tomater jeg fik skrevet det var ikke meningen, de skal ikke i.

I bagværk, har jeg da oplevet at vægten er den samme før og efter bagning. Jeg bagte fedt fattig morgen boller i forgårs, jeg målte hver klat bolle dej før jeg rullede det for at få lige store boller. De var 60g før jeg bagte dem. Og de var altså også 60g efter de var bagt.

Men det vil altså sige, jeg i virkeligheden intager færre kcal end hvad mad i tal siger?
Puha i må tror jeg er helt hjerne forladt for jeg forstår det ikke....føler mig helt dum...
De bedste hilsner
julle
17 år21. oktober 2007 kl. 11:48
Hej Julie,
Det er slet ikke dumt. Den valgte ret "indeholder" bare flere problemstillinger, som måske gør det hele forvirrende, og man kommer til at blande det sammen.

Alt det, du vejer ind i retten og taster ind med de rå varer er den samlede vægt af retten. Det vises her på siden og skulle gerne kunne bekræftes ved at veje ret plus fad minus vægt af tomt fad.
Når den kommer ud af ovnen er den samlede vægt af ret + fad formentlig faldet lidt fordi der er fordampet noget vand. Kalorieindholdet er det samme hele tiden, nu er det bare fordelt på en mindre vægtmængde, man kan sige, det er blevet mere koncentreret, altså flere Kcal/g.

I mellemtiden har den rå pasta, du puttede i, suget noget af det vand, du også har puttet i. Det er blevet til kogt pasta, men det har ikke noget med vægten at gøre, for både pastaen og vandet er jo vejet ind.

Hvis du har mulighed for at veje den færdige ret + fad (muligvis over den øverste grænse på køkkenvægten), kan du simpelt beregne hvor meget vand, der er fordampet, og tilføje det til opskriften. Så får du det rigtige kalorietal når du taster dine 200 g ind.
Du har dermed også indtastet lidt mere vand, end du faktisk har fået, men det er uvæsentligt i denne sammenhæng.

Hilsen
Elsebeth

17 år21. oktober 2007 kl. 12:46
HOVSA! Fejl i sidste linier ovenfor. Det fordampede vand skal selvfølgelig TRÆKKES FRA i forskriften.
Elsebeth
17 år21. oktober 2007 kl. 13:56

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });