hjælp til at blive mæt

Du læser en tråd i debat > kost

re: hjælp til at blive mæt
burde du ikke søge læge hvis du kaster op af frugt og grøntsager?!
det er da ikke normalt....

(men ville nu også mene det er noget psykisk - da intet andet lyder logisk i mine ører)
13 år11. juni 2011 kl. 09:25
Jeg vil også anbefale læge for der må være noget alvorligt galt, hvis du kaster op af alle grøntsager i deres rå form, men ikke når de er blendende.

Du skriver at du tit falder i med is, slik eller andet usundt når du er sulten, men også at du ikke er sukkerafhængig og ikke spiser slik særlig tit. Ikke for at fornærme dig, men det er temmelig modstridende.

Jeg tror, som andre i tråden, at det er blodsukkerrus du føler og ikke sult.

Selvom du skal spise meget rugbrød for at blive mæt så prøv i første omgang at skifte alt hvidt brød ud rugbrød/grov knækbrød. Jeg er sikker på at du kan blive mæt på rugbrød for færre kalorier end hvis du spiser dig mæt i hvidt brød. Taster du mad ind herinde? Hvis ikke så prøv og se selv hvor mange kalorier der er i en bolle med marmelade på.

Lav mos til aftensmad med masser af grønt. I en mos kan du jo blende det til ukendelighed og du kan bruge alle former for grønt, ikke kun kartofler.

Skift cherios ud med havregryn eller rugfras eller andet med færre kalorier., hvis det skal være et morgenmadsprodukt i stil med cherios.

Drik masser af vand, det giver også mæthed.

Brug søde frugter i dine smoothies, der behøver slet ikke sukker i for at de smager godt, men det er klart at laver du dem med ribs er der ingen naturlig sødme. Bland evt. lidt skyr i, det giver også proteiner.

Held og lykke med det...
13 år11. juni 2011 kl. 10:43
hej jeg tror jeg fik skrevet mit indlæg lidt forkert.
cherios spiste jeg kun den morgen. normalt spiser jeg rugfras eller havregryn med cornflaeks og mælk og lidt sukker (er nok desværre afhængnig af det på havregryne.)
om formiddagen spiser jeg en hvid bolle fordi der ikke er grove boller. til middag spiser jeg meget forskelligt men tit de der rugboller fra schulsted. med kalkun pålæg..og om eftermiddagen får jeg somregel ikke noget eller osse laver jeg mig en smoothie men der kommer også en del sukker i fordi den ellers er alt for sur... om aften er det at det går galt for er jo mega sulten så spiser to potioner aftensmad og så ikke mere resten af dagen medmindre det er weekend eller vi er i byen..
vi har lige været nede og handle og der købte jeg en bøtte sødmiddel men der er da lige så mange kcal i som sukker ??og grov knækbrød nå har også købt en pose grøntsager som jeg tror jeg vil blende i en kødsovs en af dagene..
men jeg er nok sukker afhæning men jeg har også altid haft en stor sult helt fra lille af... men har i en ide til en kost plan så kom med den :) ¨ps har hørt at spejlæg er mega usund men elsker spejlæg
:(:( hjææp mig med en kostplan :)
13 år11. juni 2011 kl. 16:24
Brugeren har valgt at få sine indlæg slettet.
13 år11. juni 2011 kl. 17:13
jeg cykler 3 km hver dag 1,5 hver vej til arbejde.. går sommetider en lille tur om aften.. danser tit om aften til musik alså min egen sjove dans :) og hveranden / sommetider hver tredje dag bruger jeg 1.2 hulahopring i 10 min så lidt motion får jeg. det begrænset hvad jeg ellers kan nå...
13 år11. juni 2011 kl. 18:19
I sødemiddel burde der ikke være ret mange kalorier i?! Det er der i hvert fald ikke i min! Mener den jeg bruger hedder STRØ eller så noget - i pulverform så den bruger jeg på min havregrød eller når jeg laver smoothies :) Syntes det er en af de bedste sødemidler jeg har prøvet.

Kan du ikke spise rugbrød? Det er jo det bedste man kan spise når det gælder brød. For mit vedkommende spiser jeg ikke knækbrød da jeg syntes det indeholder for mangel kalorier ifht hvor mæt jeg bliver. Nu er jeg begyndt at bage mine egne fiber boller bare for at få noget andet end rugbrød hele tiden.

Æg er jo som sådan ikke usundt men man må jo ikke få for mange af dem pga kolesterol og kunne forestille mig grunden til at spejlæg er usundt er pga fedtstoffet man bruger til at stege det i, men der kunne man vel bare bruge en sund olie.

Men burde du ikke lige tage til lægen ang det med at du kaster grøntsager og frugt op?

Og ang kostplan....så er det vel lidt svært at tabe sig hvis man ikke kan spise grøntsager og frugt?! ellers skal du godt nok dyrke meget motion! :D
13 år11. juni 2011 kl. 20:02
jo må heller en tur til lægen :)
jeg bager osse tit boller da jeg synes de mætter bedre.. jamen rugbrød mætter ligeså lidt som alt det andet :(
selv om jeg spiser en stor portion havregryn så er jeg hurtig sulten igen..
jeg tror jeg vil prøve chrom tabletter kan se der er nogle som har prøved dem og det virked vidst :)
13 år11. juni 2011 kl. 20:16
Har du prøvet at tælle dine kalorier for en dag?
Se hvor meget du egentlig får ind.
Og hvis du får meget mere ind end du forbrænder, så vil jeg sige at du skal søge læge, som nok vil henvise dig til en ernæringsekspert af en eller anden slags.
For jeg må da også sige, lyder som om du har stort behov for søde sager, men ikke rigtig vil stå ved det. KAN også være insulinresistens, men den med grøntsagerne er unægteligt noget psykisk.
Du kunne jo prøve at low carb'e i en uge straigt... Se hvad der sker. Det kunne meget vel føles som om din mavesæk skrumper, fordi du derved ikke kaster rundt med dit blodsukkerniveau, og derved din sultfornemmelse.
13 år11. juni 2011 kl. 22:36
ja talte kalorier engang.. ,men jeg har ikke muligheden for at måle min mad da jeg arbejder ret meget ..så er næsten ikke hjemme... hvad er det der gør du mener jeg har en sød tand ?? ville gerne finde ud af hvad det er jeg skal droppe som er fyldt med sukker.. jeg har smidt ketchupen på hylden og drukked en masse vand idag når jeg har følt mig sulten udover måltiderne :)
13 år11. juni 2011 kl. 22:47
Det er ikke sukker som sådan - det er bare en populær betegnelse for de hurtige kulhydrater, som kaldes sådan fordi de giver dig en hurtig stigning i blodsukkeret.

De fødevarer der virker som sukker (og derfor skal undgås) på dit blodsukker er bl.a.:
kartofler (specielt bagte)
ris
pasta
hvidt brød (kerner hjælper kun lidt)
majs
sukker (selvfølgelig)
tørret frugt
frugt (giver dog kun mindre stigning)

Fødevarer som giver moderat stigning (spises stadig i begrænses) er bl.a.:
fuldkorns pasta
parboilet ris
tørrede abrikoser

Fødevarer som giver meget lidt eller meget langsom stigning:
rugbrød
grøntsager
nødder
protein

Prøv at søge på GL og GI for at finde en bedre liste. GL er mest interessant....

13 år11. juni 2011 kl. 23:11

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });