hjælp til at blive mæt

Du læser en tråd i debat > kost

hjælp til at blive mæt
hej :) jeg ville høre om i har nogle råd til hvordan jeg kan holde mig mæt i lang tid. jeg er sulten konstant og bliver rigtig skidt vis jeg prøver at ignorere det... og det ender tit med at jeg fylder mig med is slik eller andet usundt.. her er jeg vejer ikke maden da jeg ikke har mulighed for det.
her er hvad jeg spist i løbet af idag.
morgen. en tallerken fuld cherios (havre versionen ved godt de ikke er sunde men er tom for ideer til morgenmad efter hånden) fik skummemælk på og drak så to glas mælk..
til formiddag fik jeg en bolle med marmelade.
til frokost fik jeg en sandwich med kalkunbryst pålæg.
til eftermiddag fik jeg ikke noget da jeg faldt i søvn på sofaen og da jeg vågned var jeg mega sulten. til aften fik vi nem mad pulver kartofelmos og hjemmelaved frikadeller... og ketchup ¨på :) spiser altid alt for meget om aften tager altid to store potioner fordi jeg er så mega sulten.... og så bliver jeg overmæt men alligevel 1½ time efter er jeg sulten igen..
jeg har prøved at lave smoothis om eftermiddagen men der kommer alt for meget sukker i før jeg synes det smager godt. har prøved med kanelknækbrød men de mætter ikke i længden...
jeg er lidt pinlig over dette her men jeg kan ikke spise salater eller grøndsager eller frugt kaster op af det :( ville ønske jeg kunne for det ville være meget sundere og lækkere misunder folk når de spiser det :( har i nogle forslag til hvad jeg kan gøre og hvordan jeg kan tabe mig 5 kg ...lykke
13 år9. juni 2011 kl. 22:02
re: hjælp til at blive mæt
Hej lykke
Kan godt se at det er svært at spise sundt når man ikke spiser frugt og grønt. Jeg har en mand der heller ikke spiser frugt og grønt, overhovedet.
Men han formår alligevel at spise sundt. Vi spiser ingen sukker, skal vi bruge noget der søder bruger vi sødemiddel, perfect fit fx. Det kan du også bruge i dine smothies.
I stedet for boller og sandwich brød så spis rugbrød, det mætter bedre og længere.
Ketchup indeholder meget sukker også, kan du spise grønsager hvis de er blendet?? Jeg laver tit en tomatsovs af gulerødder, løg, peberfrugt, en dåse flåede tomater, hvidløg, salt, peber og hvad krydderier jeg lige har lyst til. Det er super lækkert og smager godt til både pasta, ris og kartofler.
Lav kartoffelmosen selv, det er sundere og smager bedre :-)
Hvis du går ind i forummet vægttab og finder tråden ideer til god morgenmad, så finder du en masse gode forslang, bland andet nogle nemme og SUPER lækre pandekager, som man jo også kan spise om eftermiddagen og aftenen hvis man bliver lækker sulten.
Håber jeg har kunne hjælpe dig lidt :-)
Karina
13 år9. juni 2011 kl. 22:21
tak for svaret. ja jeg kan sagtens spise det når det er blendet fuldstændig.. perfectfit er det ikke det der er mega dyrt.. vi har nemlig ikke så mange penge..
grunden til jeg ikke spiser rugbrød er at så skal jeg spise 4-5 hele skiver for at blive mæt og så har jeg jo intaget en masse kcal.
og den tråd har jeg kigged på og de pandekager lyder også lækkere men hvad skal jeg proppe på...
jeg har en dum last til ketchup det kan jeg nemt spise istedet for sovs.... men det er irreterene at man ikke kan blive mæt i laang tid...syndes også vi plejre at spise okay sundt manden har da tabt sig 6 kg på et par mdr og vi har enda været til 4 fester hvor vi virkelig har spist igennem...jeg er begyndt at cykle til arbejde der er ca 1 km og hjem igen og puster meget så må jo være fordi jeg er i ekstrem dårlig form...
13 år9. juni 2011 kl. 22:37
Brugeren har valgt at få sine indlæg slettet.
13 år10. juni 2011 kl. 06:19
Mht hvad man kan putte på pandekagerne, frugt! Det smager super lækkert og hvis det skæres i små stykker, kan det rulles om som en 'almindelig' pandekage ;)
Som jeg også har skrevet i tråden, hjemmelavet æblemos er super på :)

Mht. ketchup: Afhængig af hvilken type du er, kan du enten trappe ned eller tage en kold tyrker.. Tag evt to små potioner, tag ketchup på den ene og en sovs (f.eks. tomatsovs som Karina foreslår) på den anden :)
13 år10. juni 2011 kl. 09:23
Sidder og tænker at det er da godt du ikke er løbet tør for dårlige undskyldninger ;-)

Du spiser ret konsekvent hurtige kulhydrater. Hvilket pr. definition vil gøre dig hurtigt sulten igen ligegyldigt hvor meget du spiser.

Det er sikkert rigtigt at du ikke føler dig særlig mæt af langsomme kulhydrater som havregryn, rugbrød og grove grøntsager. Dette skyldes (gætter jeg på) at du er afhængig af det hurtige sukkerkick. Når du skriver mæt mener du sikkert ikke maven-er-holdt-op-med-at-rumle-mæt, men nærmere at der kommer ro i kroppen (låg på sukkerabstinenserne)

Håber ikke du bliver stødt af mit svar. Jeg er selv dybt afhængig af sukker. Jeg har nu været afvænnet i næsten et år, men der skal ikke så meget sukker til at vække trangen igen.

Glem alt om hvad du synes der smager godt og skidt lige nu. Det er din sukkerafhængighed der kræver sødt sødt sødt. Jeg er selv gået fra 3 sødetabletter i min "latte" til ingenting. I dag ville jeg snerpe munden sammen over bare en halv sødetablet :-S . Bare for at illustrere hvor meget smagsløgene ændrer sig.

Hvis du skal bryde ud af afhængigheden kræver det en kæmpe indsats i ca. en måned, hvor du må overhøre din krops krav om sukker. Det gælder uroen i kroppen, ulvehunger, hovedpine og hvis du er "heldig" kvalme og influenca lignende symptomer.
Men du må tage en beslutning - vil du eller vil du ikke - ellers vil det ikke lykkedes.

Ja undskyld jeg spørger - men hvorfor kaster du op af frugt, salat og grønt. Det er en meget bred gruppe af fødevarer som da næppe kan give dig samme reaktion?

Faktisk har grøntsagssupper været min strategi når jeg har skullet afvænnes (Ja jeg har gjort det adskillige gange) Lav en stor portion til køleskabet og tag en portion hver gang du føler sult. Det er næsten gratis.

Der er i øvrigt masser af gode fiberrige alternativer til cherrios - hallo du er jo ikke 10 år vel ?

OK -nu har jeg nok trådt dig godt og grundigt over tæerne - håber du kan gennemskue at det er venligt ment :-)
13 år10. juni 2011 kl. 09:51
hej alle sammen tak for jeres svar.
jamen jeg ved ikke hvorfor men lige så snart det kommer i munden af mig kaster jeg op.. ville gerne kunne spise alt det sunde men kan ikke få det ned.. og med hensyn til sulten så er det ikke sukker kroppen stræber efter.. nej maven knorre og hopper :( så er ved at være ret godt træt af mig selv ;(
13 år10. juni 2011 kl. 14:27
du har overhoved ikke trådt mig over tærene :) men jeg er ikke afhægnig af sukker.. jeg spiser sjælent slik og sodavand er som regel light eller pepsi max selv om det ikke er sundt pga aspartanen men kan bedre lide det ...
13 år10. juni 2011 kl. 14:30
OK - så skal jeg bare formulere mig ordentligt :-)

Med sukkerafhængig mener jeg, afhængig af de hurtige kulhydrater, som du får fra cherios, bolle, sandwichbrød, kartoffelmos og ketchup.

At du er sulten igen efter 1½ time er et klassisk symptom på at dit blodsukker flipper helt ud pga. ovenstående.

At du ikke bliver mæt af rugbrød tyder i samme retning, da det kun giver en langsom blodsukkerstigning, som slet ikke kan stille dig tilfreds.

Det er din hjerne som er afhængig af sukker (undskyld hurtige kulhydrater) og den har intet besvær med at give dig knurrende mave, for at få dig til at makke ret......
13 år10. juni 2011 kl. 14:50
Hvis du kaster op af hvilken som helst form for frugt/grønt i hvilken som helst form, er det med 99,99% psykisk..
Du kan jo spise ketchup (tomat + sukker) og marmelade (bær + sukker), så det er jo sukkeret der skiller dem ad.
Hvad har du prøvet? Har du prøvet at 'skjule' det i mad? Fået noget hos andre, hvor du godt kunne li' det, godt kunne spise det?
13 år10. juni 2011 kl. 21:46

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });