hvorfor taber jeg mig ikke?

Du læser en tråd i debat > kost

hvorfor taber jeg mig ikke?
Kære alle madital-brugere :)

Tak for en masse gode råd! Jeg er selv flittig bruger af siden, og er rigtig glad for systemet herinde.

Mit problem er at jeg ikke taber mig. Jeg tager heller ikke på, men min vægt forbliver ca. det samme. Jeg synes jeg følger alle gode råd til et sundt vægttab, og det frustrerer mig, at der det til trods ingen resultater er.
Jeg har altid været utrolig glad for mad, og kunnet tillade mig ikke at tænke over hvad jeg proppede i munden. Det har de senere år udviklet sig til, hvad jeg selv vil betegne som et slags madmisbrug. Det har ikke været fordi jeg har haft problemer eller lignende, har bare aldrig lært hvor mæthedsgrænsen er, og jeg har derfor altid spist til jeg var lige ved at kaste op. Det har selvfølgelig sat sine præg her da jeg gik ind i teenage årene, og jeg har pludselig taget en del kilo på. Jeg har været rigtig ked af det over ikke at kunne styre tingene, og bestemte mig derfor for at gøre noget ved det. Ikke som i udsultning, men simpelthen en hel omlægning af kostvaner.

Her er en nogenlunde kostplan over min dag:

MORGENMAD: Havregrød kogt på vand (jeg elsker det, og kan klart anbefale andre at prøve det)

FORMIDDAG: Lidt grøntsager i form af enten gulerødder eller agurk.

FROKOST: Knækbrød med magert pålæg og grønt eller en evt. en salat med kylling. Her spiser jeg også tit et stykke frugt.

EFTERMIDDAG: Et stykke frugt.

AFTENSMAD: En eller anden form for kød (afhænger af hvad aftensmaden står på) og så masser af grøntsager.

Som man kan se, undgår jeg al ris, pasta og kartofler og selvfølgelig al form for sukkerholdige ting, og har ingen problemer med det. Udover dette får jeg dyrket en eller anden form for motion næsten hver eneste dag.

Hvorfor taber jeg mig ikke?
13 år21. januar 2011 kl. 15:53
re: hvorfor taber jeg mig ikke?
Har du prøvet at taste din mad ind her og set på hvad de forskellige smileyer siger? De er en god rettetråd. Så kan du se om du får de rette mængder og om portionsstørrelserne passer.

For mig ser det ud som om at du måske får for lidt fedt og det er altså nødvendigt med en vis mængde fedt også selvom du skal tabe dig. Men prøv at taste det ind og se hvad programmet siger.
13 år21. januar 2011 kl. 16:08
Det kan jeg meget nemt besvare, men du skal først besvare mine spørgsmål for at jeg kan være præcis :)

Hvorfor er valget faldet på flg.:
havregrød?
pålæg?
knækbrød?
kød?

De grøntsager du spiser til kødet, hvordan er de tilberedt?
Drikker du alkohol?
Spiser du søde sager?
Drikker du sodavand?

Hvor villig er du til at tabe dig?
13 år22. januar 2011 kl. 19:40
jeg elsker havregryn og har fundet ud af at havregrød er enormt lækkert, og elsker at spise det om morgenen - det mætter længe.

jeg har en svaghed for pasta og brød, og har derfor valgt at droppe det fuldstændig, fordi jeg ved jeg ikke vil kunne styre indtaget. til en undtagelse spiser jeg knækbrød - det føles lettere og minder mig ikke om alt det lækre brød jeg går flip af. jeg varierer med forskelligt pålæg alt efter lyst.

kød har jeg taget som en selvfølge. kroppen har brug for det, og det udelukker mig ikke fra familiens samlepunkt om aftenen, ved aftensmaden. grøntsagerne til kødet spiser jeg som mine forældre nu har tilberedt dem. generelt spiser vi sundt herhjemme, og det er tit enten en salat af rå grøntsager eller bare bagte eller kogte grøntsager.

ja, jeg drikker alkohol i nogle weekender, men undgår det når jeg kan. men derudover drikker jeg udelukkende vand og grøn the, altså ingen sodavand eller andet sukkerholdigt overhovedet.

jeg er meget villig til at tabe mig, men har svært ved at andre ved det. når jeg har haft fortalt folk om det stiller de sig fuldstændig uforstående overfor det, da de synes jeg er præcis som jeg skal være. det er som om, at hvis man vil tabe sig uden at være helt vildt overvægtig, så tror folk med det samme at man er på vej ud i en spiseforstyrrelse, hvilket jo på ingen måde er det jeg har gang i. jeg vil bare gerne smide de 4 kilo jeg har samlet op, og så er det det.

det er en kæmpe udfordring for mig det. ikke fordi jeg har trang til søde sager - dem kan jeg sagtens klare mig uden - men fordi jeg ikke kan stoppe hvis jeg først begynder at spise.
13 år23. januar 2011 kl. 16:05
Hej Johanneee

Beklager mit sene svar her, så ikke du havde svaret :)

Det er super at du har droppet pasta og brød, du er godt på vej til at blive et sundere og mere positivt menneske.

Du skal til at spise langt mere frugt og grønt kan jeg se. Drop kødet, din krop har ikke brug for det, begræns det evt. til en gang om ugen. Dine forældrer vil ikke forstå det, langt størstedelen af befolkningen vil ikke forstå det, men det er fordi det sidder så dybt i vores opvækst og sociale adfærd, det bunder ikke i noget sundhedsmæssigt.

Hvis du virkelig vil tabe dig så drop du tilberedte grøntsager og spis salat/ råkosten istedet, undgå alle kogte ting.

Det jeg tror din krop trænger til er en pause fra kød og kogte ting. Du skal istedet koncentrere dig om at få så mange vitaminer, mineraler og fibrer indenbords som muligt. Det gør du ved at spise frugt, frugt og mere frugt og salat hvor du kan komme til det.
Din krop har virkelig brug for vitaminer (og nej.. du kan ikke bare spise vitaminpiller ;-) ) og nærende fødevarer for at fjerne de giftaflejringer som netop sætter sig fast og man oplever at vægttabet stagnerer. Se det som at kroppen ikke vil frigive det indkapslede giftstof, fordi den hverken har energi eller er stærk nok til at bekæmpe giften.

Der er forsket meget i hvordan kroppen reagerer overfor kogte fødevarer, og mange studier peger i retning af at den betragter det som gift og derfor overproducerer hvide blodlegemer som igen kan fremprovokere andre følger, det første som rammer dig er formodentligt træthed, den samme træthed vi altid har betragtet som værende normal efter et måltid mad, men som i virkeligheden nok nærmere er en mild forgiftning som dog hurtigt forsvinder. læs mere om det her: rawquest.dk
13 år26. januar 2011 kl. 22:36
jamen grunden til man bliver træt efter et måltid er jo fordi det parasympatiske nervesystem tager over... og kroppen omdirrigerer sin energi til at forbrænde maden- sådan er det for alle, og ligegyldigt hvad man spiser dig mæt i, at denne helt grundlæggende fysiologi, kan bortforklares med en let madforgiftning, kan vist på ingen måde passe.
Derudover er det vist vigtigt at fremhæve at man hvis man ikke spiser kød skal få sine proteiner fra andre fødekilder, feks. Mange gønne bønner eller tofu, ellers er det absolut ikke sundt.

mvh
anatomi/fysiologi nørden :D
13 år29. januar 2011 kl. 20:58
Kan godt være at det kan fungere fint at være vegetar, hvis man nøje holder øje med at spise en god mængde tofu, bønner mm. men det betyder altså ikke at det er den eneste rigtige og sunde levevej. Kød, fisk og fjerkræ kan nemt indgå i en sund og slankende livsstil:
Hvilke madvarer er rige på protein?

'De proteinrige fødevarer er i vores madkultur fisk, skaldyr, fjerkræ som eksempelvis kylling og kalkun, men også magert svine- , kalve- og oksekød kan indgå i slankekosten. Dertil kommer så de magre mejeriprodukter, som udover at mætte godt, tilfører kroppen kalk, som styrker knogler, sænker blodtrykket og måske ligefrem virker slankende.'

Er svine- og oksekød usundt?

'Magert kød er altså en vigtig del af en sund slankekost. Kød er en vigtig kilde til vitaminer og sporstoffer, som man ikke kan undvære. Det gælder især A og D vitamin, B1-vitamin, niacin, B6 og B12-vitamin, men også zink og selen. Det er især vigtigt for kvinder i den frugtbare alder at spise kød, da det er en vigtig kilde til jern. For lidt jern er en af de vigtigste årsager til, at så mange danske kvinder lider af blodmangel. Selvom kødet rummer sunde kvaliteter, er det vigtigt at veksle mellem kød, fjerkræ, fisk, mejeriprodukter og vegetabilske proteinkilder som ærter, linser og tørrede bønner. Variationen sikrer ikke kun en alsidig kost, der dækker kroppens behov for diverse næringsstoffer, men forebygger også et for stort ? potentielt sundhedsskadeligt ? indtag af en enkelt fødevaregruppe. Det gælder for eksempel indtaget af meget rødt kød (okse, svin, lam, kalv), der ifølge Kræftens Bekæmpelse bør begrænses til maksimalt 500 gram om ugen.'

- netdoktor.dk

Derudover er det anbefalet kun at spise 2-3stk frugt pr dag, da det indeholder meget frugtsukker som kan være en negativ ting hvis man forsøger at tabe sig. Og kogte grønsager fejler altså ingenting :-)
Den eneste negative ting ved kogning af grønsager er at nogle af vitaminerne går fra ved kogning. Derfor er det en rigtig god idé at gemme grøntsagsvandet og simpelthen drikke det, da det er et vitaminboost uden lige.

Min pointe med dette indlæg er ikke at sige at det er forkert at leve af raw-food eller lignende, men man skal ikke sige at det er den eneste sunde levemåde. Og jeg synes også at man skal passe på ikke at blive så fanatisk, for ellers ender vi jo ude i at det eneste man kan spise som er sundt er grønsager, hvilket ikke er sandfærdigt, og hvis det var (og jeg er ellers stor stor fan af grønsager) så bliver livet sgu for trist i længden. Man skal jo ikke fravælge enhver lille ting, der gør livet værd at leve, fx alsidig kost. Gør man det, synes jeg at man er ved at være på et galt spor :-)

13 år30. januar 2011 kl. 10:44
Hej tralai

At tro på at protein kun kan komme fra kød og at man ellers er dømt til at spise tofu er virkelig en gammel myte. Forældet viden du sidder med :)
Du får mere end rigeligt dækket dit proteinbehov igennem frugt og grønt. Det er skam bevist op til mange mange gange, dem som stadig tror på at vi skal spise kød trænger til at få genopfrisket deres viden!

Det med at forbrænde maden... det lyder ikke som om du selv har prøvet at droppe den varme kartoffel og kødet og sovsen? Læs lidt om Maillard-reaktionen, men vigtigst af alt... prøv det på din egen krop inden du udtaler dig :)
Der er altså lavet tonsvis af forsøg som beviser kroppens reaktion på kogt mad, sovs osv.
Kød er en hel historie for sig selv, jeg vil meget gerne forklare, men kan ikke nå det lige nu :)

Det vil være langt bedre at johanneee og andre fortæller om deres forbedret liv efter de har droppet de 200gram oksekød dagligt.
13 år31. januar 2011 kl. 23:57
Hej Tropemix

Nu ikke får at skuffe dig eller lign., men meget af den information du kommer med der er virkelig forældet.

For det første den med tofu og bønner, en gang pladder... ;) - der er masser af proteiner i frugt og grønt. Naturligvis ikke hvis du spiser iceberg, men hvis du spiser et varieret udbud af frugt og grønt, vil du få dækket dit proteinbehov perfekt.

Svine og oksekød er og har aldrig været sundt, bevares.. kød er da en god kilde til protein og hvis der ikke var andet, ja så ville man da også spise det. Kød hører sig fortiden til, men i nutiden hvor man har fri adgang til alverdens frugt og grønt, ja så er det altså ganske overflødigt.

Der findes kun en eneste årsag til et for højt kolesteroltal og det er kød og mejeriprodukter, altså animalske fødevarer. De fødevarer som du fremhæver som værende sunde er altså ganske usunde når man kigger på følgevirkninger. Der er lavet tusindvis af forsøg for at bevise vores status som omnivore, altså en skabning som både kan indtage kød og grønt, men samtlige forsøg beviser tydeligt at vi er herbivores, altså frugt/ grøntspisere. Måden forsøgene er blevet udført på er ved at kigge på deciderede omnivores og stopfodret dem med det samme som forårsager hjerteanfald, blodpropper, kolesterol osv. på mennesker, og ligegyldigt hvor lange perioder forsøget er rendt over har det været umuligt at spore en forhøjelse af deres kolesterol i blodet.
Heraf har man udledt at mennesker er forkert klassificeret da vi tydeligvis ikke kan indtage animalske produkter, og mennesker vil derfor leve både sundere og længere ved at skifte til en herbivore-diæt.

Det forvrøvlede sludder med vitaminer stammer tilbage fra 1900-tallet, i dag kan det tydeligt påvises at op til 97% af vandopløselige vitaminer forsvinder ved opvarmning/ tilberedning og op imod 50% af proteinindholdet af oksekød forsvinder ved stegning. At noget forsvinder fra maden er kun en meget lille del, set ifht. hvordan kroppen reagerer på dette indtag, men lad os holde os til den ernæringsmæssige del lige nu :)

Jeg kan fortælle dig at nylige undersøgelser i USA peger på et indtag på mere end 200gram om ugen er sundhedsskadeligt.
Så altså hvis man endelig skal spise noget kød og tror man ikke kan leve uden, formentligt kan smagsløgene ikke leve uden efter et livslangt forløb på kød, så bør man altså spise noget nemtfordøjeligt såsom fisk eller skaldyr og gå langt uden om rødt kød som kræver store resourcer i kroppen at udnytte.

2-3 stykker frugt er igen noget man har fundet på, jeg ved ikke hvorfor. Men det råd er altså så langt væk fra virkeligheden som overhovedet muligt. Det er klart at hvis man kombinere dårlig mad, eks.vis brød, pasta, færdiglavede retter, junkfood osv. og samtidigt tror man kan æde 40 æbler om dagen, ja så vil du få for mange kalorier, men det skyldes altså ikke æblerne.
Ethvert menneske som skifter sit brød ud med æbler vil tabe sig drastisk! Dermed ikke at jeg anbefaler det, men det er sagt for at sætte dine påstande i relief.

Som tidligere nævnt så forsvinder der op til 97% af vitaminer ved kogning og NEJ ;-) de kan ikke drikkes ud af vandet, det råd hører sig vidst fortiden til. Vitaminerne er opløste og væk!

Vedr. alsidig kost, så vil du opleve ved at droppe den traditionelle brød, kød, sovs og pærevælling hvor det hele smager af det samme, faktisk bemærke smagsnuancerne i frugten og grøntsagerne. Der udspiller sig et helt symfoniorkester i munden.

Det virker besynderligt at man som menneske gerne vil leve sundt, men samtidigt nægter at ændre på sine kostvaner. Bliver stædig ved med at holde fast i at sovs, pasta og andre kogte ting smager dejligt.
Jeg ved ikke rigtigt hvad du mener med at fravælge hver lille ting?

Hvis du ikke mener at man lever i et kalorie/ kost - fængsel ved konstant at tælle, så ved jeg snart ikke :-)

Ved at droppe kød, brød osv., er det faktisk muligt at både at spise chokolade til kaffen og nappe et stykke kage i ny og næ. Og BEMÆRK!!! Alt dette UDEN så meget som at tælle en enkelt kalorie.

Derudover... og det er slet ikke nævnt.... så skyldes diabetes nemlig usunde kostvaner, alene den faktor burde ringe nogle alarmklokker.
13 år1. februar 2011 kl. 00:31
hmm sys det er synd at du afskærer dig selv helt fra brød og pasta osv. det er ikke sundt at udelukke en hel gruppe fødevarer for du har brug for lidt fra alle grupper. men som der også er skrevet før, så lyder det ikke til at du får ret meget fedt, og naturligt fedt i moderate mængder er alt andet end usundt, faktisk er det nødvedigt. - især for at tabe dig. du skal sørge for at være dækket ind med alle former for næringstoffer. alt fra vitaminer og mineraler til protein osv.... du risikerer at det giver ret meget bagslag at udelukke en hel fødevaregruppe.... jeg kender godt dit problem, for er selv en torsk når det kommer til at trække håndbremsen ang mad. men en god ting er at altid spise af dessert tallerkener, så kan du også tillade dig at tage anden gang, og bar egenerelt sørge for at du ikke udelukker en fødevaregruppe, du behøver self ikke nå hele vejen rundt hver eneste dag, men du skal sørge for at være dækket ind. og er du i tvivl om du får nok vitaminer og kalk osv, er det aldrig skadeligt at tage en vitaminpille dagligt, men der er oftest ikke ret meget kalk i almindelige vitaminpiller, så er du i tvivl om du får nok kalk, så tag for en sikkerheds skyld ekstra kalk ;)

men generelt spis varieret, hvilket du nok har hørt, men alt det med at udelukke en masse giver tit og ofte kun problemer, især på længere sigt ;)
13 år3. februar 2011 kl. 11:21

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });