Tiden løber så hurtigt, jeg løber selv som et egern i et løbehjul...
TRÆT og endnu mere træt.
Men jeg HÅBER at der er godt nyt i morgen hos dyrlægerne i Hørsholm... Hvis ikke... uha, tør ikke tænke tanken!
Fra BMI 33 til BMI 25 på kortest forsvarlige tid
Du læser en tråd i debat > vægttab 10+Beregn dit BMI
Klik på knappen for at beregne dit BMI og få anbefalinger til supplerende målinger.
solakka
I morgen rtg - nu MÅ da det dumme knoglebrud være helet....
10 år29. juni 2014 kl. 23:15
fedania
Hvordan gik det hos dyrlægen Jeg...
Hvordan gik det hos dyrlægen? Jeg håber det er gode tegn, at du ikke har skrevet herinde, og ikke at du er så ked af det, at ud ikke magter det.
De bedste tanker herfra!
De bedste tanker herfra!
10 år1. juli 2014 kl. 19:04
solakka
Gode nyheder - Miks rtg billeder så ret fine ud!
Som altid opførte Mik sig eksemplarisk på hestehospitalet!
De kan virkelig godt lide ham - tænk, at de sågar lagde mærke til, at Mik havde fået en ny fin grime!
Denne gang svedte han ikke engang under transporten...
Det at tage rtg billeder gik - som det plejer - nemt og hurtigt.
Mik kender jo rumlen og er helt afslappet og rolig.
Jeg tror han godt kan lide, at personalet ROSER ham til skyerne.
Knoglen bliver jo aldrig "normal" - og der er stadig en langsgående revne. Plus "overben" = ekstra knoglevæv. Men det ser ikke ud til at blive problematisk.
Mønstringen gik også fint.
Vi må gå igang med forsigtig gen optræning.
Vi er oppe på 2 x 20 min gåtur/dag. Fra i mandags skal Mik rides i skridt 15 minutter per dag de næste to uger.
Men jeg skal være OBS på evt. ømhed, hævelse eller varmt ben omkring skaden.
Hvilket IKKE er nemt. Mik er jo en ekstremt stoisk hest - han "bider smerter i sig" - og protesterer ikke..
Hvis alt går vel må jeg prøve 1 minut trav om to uger..
Det kommer at tage to tre måneder - mindst - inden Mik er fit for normal (hygge) ridning.
Denne gang har han ikke fået tilbage sit "baby face" ... Mik er melankolsk..
Ej - man kal jo passe på med hvad man ønsker sig... men jeg ville gerne, at han var lidt mere "fræk" og fremme i skoerne..
ikke at han har sko på - vi kæmper stadig med White Line problematikken.
Det er blevet meget bedre. Men han skal nok fortsat gå uden sko et par måneder. På trods af at han er "øm tået" - at gå på grus er ikke nemt.
Jeg har et par boots (Old Mac modellen) som jeg af og til sætter på forhovene.. Men Mik snubler når han har disse boots på.
Fik et tip om "negle hærder" til hestehove. Begyndte kuren i går - håber det hjælper!
Keratex hoof hardener - DYRT, men forhåbentlig godt.
Jeg har dårligt tid at være på nettet i disse tider.
Det er jo ikke KUN Mik jeg passer...
Er blevet "rodet ind" i at passe alle mulige opgaver på hestepensionen..
Fordele:
* masser af motion. Skridttælleren viser gerne ca 22.000 skridt per dag
* jeg bliver dygtigere til "heste pasning"
Ulemper:
* jeg forsømmer mine egne pligter... Især de ting jeg HADER. (At jeg sidder her og skriver er en direkte overspringshandling. Jeg har endnu ikke kontrolleret min selvangivelse - og har deadline i dag .. Hrmpf - jeg er da ikke rigtig klog!)
Vægten - er nok gået op. På grund af diverse bekymringer har jeg trøste spist...
Men - jeg må prøve at "komme op på hesten" igen, igen, igen...
Fortsat God Sommer til alle!
De kan virkelig godt lide ham - tænk, at de sågar lagde mærke til, at Mik havde fået en ny fin grime!
Denne gang svedte han ikke engang under transporten...
Det at tage rtg billeder gik - som det plejer - nemt og hurtigt.
Mik kender jo rumlen og er helt afslappet og rolig.
Jeg tror han godt kan lide, at personalet ROSER ham til skyerne.
Knoglen bliver jo aldrig "normal" - og der er stadig en langsgående revne. Plus "overben" = ekstra knoglevæv. Men det ser ikke ud til at blive problematisk.
Mønstringen gik også fint.
Vi må gå igang med forsigtig gen optræning.
Vi er oppe på 2 x 20 min gåtur/dag. Fra i mandags skal Mik rides i skridt 15 minutter per dag de næste to uger.
Men jeg skal være OBS på evt. ømhed, hævelse eller varmt ben omkring skaden.
Hvilket IKKE er nemt. Mik er jo en ekstremt stoisk hest - han "bider smerter i sig" - og protesterer ikke..
Hvis alt går vel må jeg prøve 1 minut trav om to uger..
Det kommer at tage to tre måneder - mindst - inden Mik er fit for normal (hygge) ridning.
Denne gang har han ikke fået tilbage sit "baby face" ... Mik er melankolsk..
Ej - man kal jo passe på med hvad man ønsker sig... men jeg ville gerne, at han var lidt mere "fræk" og fremme i skoerne..
ikke at han har sko på - vi kæmper stadig med White Line problematikken.
Det er blevet meget bedre. Men han skal nok fortsat gå uden sko et par måneder. På trods af at han er "øm tået" - at gå på grus er ikke nemt.
Jeg har et par boots (Old Mac modellen) som jeg af og til sætter på forhovene.. Men Mik snubler når han har disse boots på.
Fik et tip om "negle hærder" til hestehove. Begyndte kuren i går - håber det hjælper!
Keratex hoof hardener - DYRT, men forhåbentlig godt.
Jeg har dårligt tid at være på nettet i disse tider.
Det er jo ikke KUN Mik jeg passer...
Er blevet "rodet ind" i at passe alle mulige opgaver på hestepensionen..
Fordele:
* masser af motion. Skridttælleren viser gerne ca 22.000 skridt per dag
* jeg bliver dygtigere til "heste pasning"
Ulemper:
* jeg forsømmer mine egne pligter... Især de ting jeg HADER. (At jeg sidder her og skriver er en direkte overspringshandling. Jeg har endnu ikke kontrolleret min selvangivelse - og har deadline i dag .. Hrmpf - jeg er da ikke rigtig klog!)
Vægten - er nok gået op. På grund af diverse bekymringer har jeg trøste spist...
Men - jeg må prøve at "komme op på hesten" igen, igen, igen...
Fortsat God Sommer til alle!
10 år2. juli 2014 kl. 06:53
Girl next door
Dejligt at høre fra dig -...
Dejligt at høre fra dig - og så endda med gode nyheder :-)
Også rigtig god sommer til dig, Solakka :-)
Også rigtig god sommer til dig, Solakka :-)
10 år2. juli 2014 kl. 08:35
fedania
Fantastisk at røntgen viser fremgang! Rigtig...
Fantastisk at røntgen viser fremgang! :)
Rigtig god sommer - jeg håber der bliver tid til lidt selvforkælelse ind i mellem også :)
Rigtig god sommer - jeg håber der bliver tid til lidt selvforkælelse ind i mellem også :)
10 år3. juli 2014 kl. 20:43
solakka
Bedste film jeg har set i laaang tid!
Hvis man er til KULSORT humor, vild dramatik - erotik - SMUKKE heste og vidunderlige landskaber.... så MÅ man ikke snyde sig selv for at se den islandske film "Om heste og mænd"!
Jeg er stadig helt høj over oplevelsen... ønsker blot at filmen havde været mindst dobbelt så lang...
OBS! INGEN heste kom til skade. De døde heste er købt på et slagteri.
GODT at jeg fik taget mig selv sammen til at tage ind til Kbh for at se denne fantastiske film - YAY!!
Filmen har fået glimrende anmeldelser - helt velfortjent
Sætter ind et link til en trailer : (den med musik af Nino Rotha)
youtu.be
Miks genoptræning kommer at tage lang tid - baby steps!
Blandt andet skal Mik trænes i at gå energisk frem.
Han er jo lidt en type som tyren Ferdinand....
HVIS I ikke har set denne lille perle.. så er her et link:
youtu.be
Herligt, at jeg kan få lov til at ride min venindes skønne sorte vallak.. Hun har ikke tilstrækkelig med tid. Og vi har fået undervisning - og mange værktøjer . Hesten har diverse problemer:
Meget stiv på venstre side, helt låst i nakkehvirvlen. Halsen buer som en banan. Faldt kraftig ud på højre skulder. Hang voldsomt i venstre tøjle.
Næsten ingen selvbæring. Snublede meget - for meget på forparten.. ILER og tripper...
Plejede at smide ryggen, lave underhals og stritte mod med hovedet...
Det er en islandsk hest med stor løbeglæde. Men han var godt nok snot forvirret i begyndelsen!!!
Skulle lære sig at slappe af. VENTE på rytterkommandoer...
Jeg har jo redet meget sammen med denne ekvipage (i de perioder Mik kunne rides). Og har set hvor anspændt hesten var... Hvor HÅRDT ejeren hang i tøjlen.. I forgæves forsøg på at få hesten til at sætte farten ned....
Jeg kan STRAKS mærke, når jeg rider ham, hvis ejeren har sløset og ikke arbejdet korrekt med at hjælpe sin hest.
Han KAN gå så fint!
Hvis man hjælper ham. Varmer ordentlig op, laver løsgørende øvelser.. Så bliver hans skridt så FIN. Traven kan sågar være helt vidinderlig... Og galoppen...
Var på skovtur med ham i dag.
FY FAN så hans skridt var trippende på vej ud til skoven... I dag tog det mere end en TIME at få ham blød og god.
Koncentreret arbejde!
Og så belønninger i mængder! Løøøs tøjle! Og han fik lov til at trave lige så hurtig han havde lyst - for løs tøjle.. og så forsigtig og blid samling.. jojo - fik rigtig god trav frem i ham!
Helt til sidst præsterede han den absolut bedste tölt i langsomt tempo EVER!
det var så absolut værd det store arbejde jeg har lagt i den hest!
En stor del af min tid går med heste..
Blandt andet er jeg mega god til at fange heste på fold som andre har problemer med..
Har endnu ikke mødt en hest jeg IKKE kunne fange - stille og rolig.
Jeg har en speciel teknik:
jeg går ud på folden med ludende holdning, helt afslappet. Kigger IKKE på den hest jeg vil fange (det er MEGET vigtigt at lade være med at kigge på hesten).
Jeg lader som om jeg bare går og dasker rundt...
Går FORBI den hest jeg vil fange.
Og så går jeg baglænges til den hest jeg vil fange.
Uden at kigge på den.
Når jeg er kommet hen til hestens hoved og hals - kan jeg evt. tilbyde en godbid.
STADIG uden at kigge på hesten.
Så klør jeg den på halsen - og vupti! Så fanger jeg hesten.
Også vigtigt at styre sin vejrtrækning - den skal være dyb og langsom..
Det har virket HVER gang indtil nu!
Men hold da fest hvor den hest var stor som jeg blev bedt om at fange på fold i dag!
Vi har jagtheste på sommerferie - og de er VOLDSOMT store!
To er "umulige" at fange på fold... så det er mit "faste job" om aftenen at fange ind dem så de kan komme ind i stalden i boks over natten...
Men en dag misslykkes jeg sikkert.. pyt! Det hører med!
Jeg er stadig helt høj over oplevelsen... ønsker blot at filmen havde været mindst dobbelt så lang...
OBS! INGEN heste kom til skade. De døde heste er købt på et slagteri.
GODT at jeg fik taget mig selv sammen til at tage ind til Kbh for at se denne fantastiske film - YAY!!
Filmen har fået glimrende anmeldelser - helt velfortjent
Sætter ind et link til en trailer : (den med musik af Nino Rotha)
youtu.be
Miks genoptræning kommer at tage lang tid - baby steps!
Blandt andet skal Mik trænes i at gå energisk frem.
Han er jo lidt en type som tyren Ferdinand....
HVIS I ikke har set denne lille perle.. så er her et link:
youtu.be
Herligt, at jeg kan få lov til at ride min venindes skønne sorte vallak.. Hun har ikke tilstrækkelig med tid. Og vi har fået undervisning - og mange værktøjer . Hesten har diverse problemer:
Meget stiv på venstre side, helt låst i nakkehvirvlen. Halsen buer som en banan. Faldt kraftig ud på højre skulder. Hang voldsomt i venstre tøjle.
Næsten ingen selvbæring. Snublede meget - for meget på forparten.. ILER og tripper...
Plejede at smide ryggen, lave underhals og stritte mod med hovedet...
Det er en islandsk hest med stor løbeglæde. Men han var godt nok snot forvirret i begyndelsen!!!
Skulle lære sig at slappe af. VENTE på rytterkommandoer...
Jeg har jo redet meget sammen med denne ekvipage (i de perioder Mik kunne rides). Og har set hvor anspændt hesten var... Hvor HÅRDT ejeren hang i tøjlen.. I forgæves forsøg på at få hesten til at sætte farten ned....
Jeg kan STRAKS mærke, når jeg rider ham, hvis ejeren har sløset og ikke arbejdet korrekt med at hjælpe sin hest.
Han KAN gå så fint!
Hvis man hjælper ham. Varmer ordentlig op, laver løsgørende øvelser.. Så bliver hans skridt så FIN. Traven kan sågar være helt vidinderlig... Og galoppen...
Var på skovtur med ham i dag.
FY FAN så hans skridt var trippende på vej ud til skoven... I dag tog det mere end en TIME at få ham blød og god.
Koncentreret arbejde!
Og så belønninger i mængder! Løøøs tøjle! Og han fik lov til at trave lige så hurtig han havde lyst - for løs tøjle.. og så forsigtig og blid samling.. jojo - fik rigtig god trav frem i ham!
Helt til sidst præsterede han den absolut bedste tölt i langsomt tempo EVER!
det var så absolut værd det store arbejde jeg har lagt i den hest!
En stor del af min tid går med heste..
Blandt andet er jeg mega god til at fange heste på fold som andre har problemer med..
Har endnu ikke mødt en hest jeg IKKE kunne fange - stille og rolig.
Jeg har en speciel teknik:
jeg går ud på folden med ludende holdning, helt afslappet. Kigger IKKE på den hest jeg vil fange (det er MEGET vigtigt at lade være med at kigge på hesten).
Jeg lader som om jeg bare går og dasker rundt...
Går FORBI den hest jeg vil fange.
Og så går jeg baglænges til den hest jeg vil fange.
Uden at kigge på den.
Når jeg er kommet hen til hestens hoved og hals - kan jeg evt. tilbyde en godbid.
STADIG uden at kigge på hesten.
Så klør jeg den på halsen - og vupti! Så fanger jeg hesten.
Også vigtigt at styre sin vejrtrækning - den skal være dyb og langsom..
Det har virket HVER gang indtil nu!
Men hold da fest hvor den hest var stor som jeg blev bedt om at fange på fold i dag!
Vi har jagtheste på sommerferie - og de er VOLDSOMT store!
To er "umulige" at fange på fold... så det er mit "faste job" om aftenen at fange ind dem så de kan komme ind i stalden i boks over natten...
Men en dag misslykkes jeg sikkert.. pyt! Det hører med!
10 år6. juli 2014 kl. 23:44
solakka
Et lille pip fra mig..
Vægten..?? Sidst jeg kiggede vejede jeg 76,7 kg om morgenen..
Motion..? Skridttællerens lille mand rækker armene i vejret HVER dag - ALTID mere end 10.000 skridt. Hyppigt mere end dobbelt op.
Meen - et hurtigt kig i spejlet viser, at shorts og tank top nok IKKE er klædeligt - hehe - når man som jeg STADIG har:
kraftige dansehåndtag
hængebug
mormor arme.. (jeg kunne evt. prøve at flyve..? )
muskuløse ben - med celluliter på lårene og lidt åreknuder ..
Men PYT!
HESTENE er ligeglade!
Jeg har stadig travlt med hesterier.
Mik er nu så langt i helingsprocessen af det stygge åbne knoglebrud at vi må RIDE! 15 min skridt og 1 minut trav. GÅTURE samlet 1½ time.. ak ja i denne varme!
I går snublede Mik, var helt nede på "knæ" og kurede ca 30 cm langs asfalten på knæ.. ja der var jo en lille fugl på vejen! Han har endelig fået sko på, så måske skal han lige blive vant til at gå med sko igen. Han var så ømtået uden sko, at genoptræning var umulig..
GODT at Mik har tyk pels og tykt skind - der gik ikke hul, på trods af at der er mærker på asfalten efter Miks kuren på knæ.. Lidt asfalt hænger fast i pelsen ved randområdet der hvor pelsen blev "barberet" af asfalten. Øm var han ikke! (Der blev danset og hoppet på hemturen bagefter).
Andre heste jeg passer :
Vikingur - har sommereksem og er på Ökozonkuren. Har lavet skema og krydser HVER dag af at alt er gjort til punkt og prik.
Cocio - har lige nu et sår efter et spark - det holder jeg øje med morgen og aften. Men tror ikke der bliver brug for flere tiltag. (Når jeg blev "engageret" som sårplejerske havde man lavet dumme ting... så der var ved at udvikle sig en byld. Såret blev spulet i bund med sterilt isotonisk saltvand vha steril sprøjte. Derefter fyldt op med penicillinsalve. Nu på femte dag er såret MEGET fint. Tørt og snart helt helet op.
Monty og Lasse skal have maske og dækken på - de er STORE, ligesom Cocio..
Tjekker hver dag at eksemhestene kommer ud på ret tidspunkt.. (og at de er inde når jeg kommer om aftenen. Vi skal jo passe på at mitterne ikke laver ravage.
Hvis det ikke er gjort - så trækker jeg flokken med islandske vallaker på græs om morgenen - eller fra græs om aftenen...
Og så muger jeg selvf. Miks fold og boks hver dag..
Plus strigler og motionerer Mik i hh til Miks rehab program..
Lige nu vil min vendinde ikke have ridehjælp med sin hest.. suuk! Det var ellers så lækkert at være med til at hjælpe den hest til at blive en bedre ridehest - få et bedre liv... Men jeg LÆRTE virkelig meget af at ride på den hest! Så det er fint.
Det er hendes hest. Og måske knap så fedt at en anden rider ens hest bedre end man selv gør...?
Hvilket underviseren meget udiplomatisk gjorde opmærksom på..
Og jeg var selv også lidt dum.. ridepiger/damer SLADRER. Og det er ikke altid det man har sagt bliver gentaget i den ånd som det var sagt..
Jeg kunne nemlig tydeligt mærke når andre havde redet hesten... så var den snotforvirret igen igen.. og havde tilbøjelighed til at hænge tungt i venstre tøjle, falde ud på højre skulder.. og være alment usikker og utryg...
Godt nok tog det hver gang kortere og kortere tid at få hesten til at slappe af.. men alligevel MEGET klar forringelse efter at nogen anden havde redet hesten...
Prale prale: se jeg kan få denne skønne hest til at slappe af, Vores eminent gode underviser har givet mig et set "værktøjer" - og jeg kan virkelig lokke frem det skønne denne hest kan præstere. Blot han er TRYG og bliver rost og belønnet... det er som at danse.. små små bitte venlige opfordringer - og belønninger når han gør det rigtige.. Og VUPTI - så løfter han ryggen, traven bliver stor og blød.. tölten og galoppen afslappet. Alle gangarter med det der magiske "sug"... ja man bliver helt høj af den slags!
Det er en gammel hest med diverse skavanker og problemer.. så man skal være SUPER koncentreret og lyhørt. HELE tiden fornemme hvordan man kan lokke frem tillid og tryghed..
Motion..? Skridttællerens lille mand rækker armene i vejret HVER dag - ALTID mere end 10.000 skridt. Hyppigt mere end dobbelt op.
Meen - et hurtigt kig i spejlet viser, at shorts og tank top nok IKKE er klædeligt - hehe - når man som jeg STADIG har:
kraftige dansehåndtag
hængebug
mormor arme.. (jeg kunne evt. prøve at flyve..? )
muskuløse ben - med celluliter på lårene og lidt åreknuder ..
Men PYT!
HESTENE er ligeglade!
Jeg har stadig travlt med hesterier.
Mik er nu så langt i helingsprocessen af det stygge åbne knoglebrud at vi må RIDE! 15 min skridt og 1 minut trav. GÅTURE samlet 1½ time.. ak ja i denne varme!
I går snublede Mik, var helt nede på "knæ" og kurede ca 30 cm langs asfalten på knæ.. ja der var jo en lille fugl på vejen! Han har endelig fået sko på, så måske skal han lige blive vant til at gå med sko igen. Han var så ømtået uden sko, at genoptræning var umulig..
GODT at Mik har tyk pels og tykt skind - der gik ikke hul, på trods af at der er mærker på asfalten efter Miks kuren på knæ.. Lidt asfalt hænger fast i pelsen ved randområdet der hvor pelsen blev "barberet" af asfalten. Øm var han ikke! (Der blev danset og hoppet på hemturen bagefter).
Andre heste jeg passer :
Vikingur - har sommereksem og er på Ökozonkuren. Har lavet skema og krydser HVER dag af at alt er gjort til punkt og prik.
Cocio - har lige nu et sår efter et spark - det holder jeg øje med morgen og aften. Men tror ikke der bliver brug for flere tiltag. (Når jeg blev "engageret" som sårplejerske havde man lavet dumme ting... så der var ved at udvikle sig en byld. Såret blev spulet i bund med sterilt isotonisk saltvand vha steril sprøjte. Derefter fyldt op med penicillinsalve. Nu på femte dag er såret MEGET fint. Tørt og snart helt helet op.
Monty og Lasse skal have maske og dækken på - de er STORE, ligesom Cocio..
Tjekker hver dag at eksemhestene kommer ud på ret tidspunkt.. (og at de er inde når jeg kommer om aftenen. Vi skal jo passe på at mitterne ikke laver ravage.
Hvis det ikke er gjort - så trækker jeg flokken med islandske vallaker på græs om morgenen - eller fra græs om aftenen...
Og så muger jeg selvf. Miks fold og boks hver dag..
Plus strigler og motionerer Mik i hh til Miks rehab program..
Lige nu vil min vendinde ikke have ridehjælp med sin hest.. suuk! Det var ellers så lækkert at være med til at hjælpe den hest til at blive en bedre ridehest - få et bedre liv... Men jeg LÆRTE virkelig meget af at ride på den hest! Så det er fint.
Det er hendes hest. Og måske knap så fedt at en anden rider ens hest bedre end man selv gør...?
Hvilket underviseren meget udiplomatisk gjorde opmærksom på..
Og jeg var selv også lidt dum.. ridepiger/damer SLADRER. Og det er ikke altid det man har sagt bliver gentaget i den ånd som det var sagt..
Jeg kunne nemlig tydeligt mærke når andre havde redet hesten... så var den snotforvirret igen igen.. og havde tilbøjelighed til at hænge tungt i venstre tøjle, falde ud på højre skulder.. og være alment usikker og utryg...
Godt nok tog det hver gang kortere og kortere tid at få hesten til at slappe af.. men alligevel MEGET klar forringelse efter at nogen anden havde redet hesten...
Prale prale: se jeg kan få denne skønne hest til at slappe af, Vores eminent gode underviser har givet mig et set "værktøjer" - og jeg kan virkelig lokke frem det skønne denne hest kan præstere. Blot han er TRYG og bliver rost og belønnet... det er som at danse.. små små bitte venlige opfordringer - og belønninger når han gør det rigtige.. Og VUPTI - så løfter han ryggen, traven bliver stor og blød.. tölten og galoppen afslappet. Alle gangarter med det der magiske "sug"... ja man bliver helt høj af den slags!
Det er en gammel hest med diverse skavanker og problemer.. så man skal være SUPER koncentreret og lyhørt. HELE tiden fornemme hvordan man kan lokke frem tillid og tryghed..
10 år23. juli 2014 kl. 08:14
solakka
GLAD!!!
Det går så FINT med Miks genoptræning!
Jeg tør jo tro på, at han bliver helt rask.
Oprindelig genoptræningsplan var virkelig overforsigtig - det rene sejpineri for både hest og rytter.. I henhold til denne plan ville vi ikke få lov til at indføre galop før engang i november.
Og hvorfor nu sådan en plan? Jo, fordi det overben som dannes når griffelbenet heler (altså ny, ekstra benvæv) KAN vokse indad og KAN komme til at genere/klemme senerne.
Derfor var den første måneds genoptræning, efter rtg havde vist at de tværgående frakturer var helet op, så forsigtig.
Men benet har hverken været ømt, varmt eller hævet.
Så nu regner Dr. Dyr - søde Martin - med, at senerne ikke er blevet påvirkede (de blev da også tjekkede vha scanning ved næstsidste rtg . Dengang så det FINT ud).
Nu må vi sætte turbo på genoptræningen!
De næste tre uger skal ridetiden øges og trav reprisernes antal og længde øges.
Og vi må begynde at ride på ridebanen - hvor bunden er tung.
Hvis-alt-går-vel må galop og tölt introduceres efter 21. august!
Hvordan jeg skal kunne få Mik at fatte at han ikke endnu må tölte eller galoppere (for at ikke tale om pas!!) - ved jeg ikke!
Men jeg må jo bare stoppe ham hver gang.
Vi var ude i skoven i går aftes - og det var herligt! Kun os to...
Men det bliver endnu bedre, når vi rider ud med andre ekvipager. DET elsker Mik!
Og nu kan vi jo ride med et længere stykke - før vi skilles.
Mik og jeg har fået rigelig med gåmotion siden 1. juli. I sær efter den 21 juli, da Mik fik sko på.
Før det var det vanskeligt - Mik kan ikke gå uden sko AV AV AV! Der fastnede hele tiden stene i den hvide linie og i strålen....
Min skridtæller viser fine tal!
Jeg tør jo tro på, at han bliver helt rask.
Oprindelig genoptræningsplan var virkelig overforsigtig - det rene sejpineri for både hest og rytter.. I henhold til denne plan ville vi ikke få lov til at indføre galop før engang i november.
Og hvorfor nu sådan en plan? Jo, fordi det overben som dannes når griffelbenet heler (altså ny, ekstra benvæv) KAN vokse indad og KAN komme til at genere/klemme senerne.
Derfor var den første måneds genoptræning, efter rtg havde vist at de tværgående frakturer var helet op, så forsigtig.
Men benet har hverken været ømt, varmt eller hævet.
Så nu regner Dr. Dyr - søde Martin - med, at senerne ikke er blevet påvirkede (de blev da også tjekkede vha scanning ved næstsidste rtg . Dengang så det FINT ud).
Nu må vi sætte turbo på genoptræningen!
De næste tre uger skal ridetiden øges og trav reprisernes antal og længde øges.
Og vi må begynde at ride på ridebanen - hvor bunden er tung.
Hvis-alt-går-vel må galop og tölt introduceres efter 21. august!
Hvordan jeg skal kunne få Mik at fatte at han ikke endnu må tölte eller galoppere (for at ikke tale om pas!!) - ved jeg ikke!
Men jeg må jo bare stoppe ham hver gang.
Vi var ude i skoven i går aftes - og det var herligt! Kun os to...
Men det bliver endnu bedre, når vi rider ud med andre ekvipager. DET elsker Mik!
Og nu kan vi jo ride med et længere stykke - før vi skilles.
Mik og jeg har fået rigelig med gåmotion siden 1. juli. I sær efter den 21 juli, da Mik fik sko på.
Før det var det vanskeligt - Mik kan ikke gå uden sko AV AV AV! Der fastnede hele tiden stene i den hvide linie og i strålen....
Min skridtæller viser fine tal!
10 år2. august 2014 kl. 07:41
kosesmølf
Hvor skønt at det går så...
Hvor skønt at det går så fint med Miks genoptræning :)
Jeg er noget misundelig på alle dine hesterier - der er bare ikke noget bedre end sådan en rigtig hestesommer! Måtte le lidt af de store jagtheste- min "lille" hest var jo også den største i stalden med sine 169 cm, men blid som et lam og altid nem at fange, så selv de mindste piger kunne trække rundt med ham. Jeg brugte jo meget tid på at lære ham at blive fanget eller komme når man kalder, og jeg synes at det er enhver hesteejers pligt at sørge for at hesten kan fanges og at den er tryg at gå med, sådan at alle kan gøre det. Jeg har også hjulpet med en god del indfangninger -når man kender tricksene er det ikke så svært jo.
Håber 'dansehåndtagene' slipper taget i takt med alle skridtene.
Jeg er noget misundelig på alle dine hesterier - der er bare ikke noget bedre end sådan en rigtig hestesommer! Måtte le lidt af de store jagtheste- min "lille" hest var jo også den største i stalden med sine 169 cm, men blid som et lam og altid nem at fange, så selv de mindste piger kunne trække rundt med ham. Jeg brugte jo meget tid på at lære ham at blive fanget eller komme når man kalder, og jeg synes at det er enhver hesteejers pligt at sørge for at hesten kan fanges og at den er tryg at gå med, sådan at alle kan gøre det. Jeg har også hjulpet med en god del indfangninger -når man kender tricksene er det ikke så svært jo.
Håber 'dansehåndtagene' slipper taget i takt med alle skridtene.
10 år2. august 2014 kl. 22:13
Håber du når alt det du vil og at det går godt med dine hesterier. Ikke mindst at lille gode Mik er i fortsat bedring!
Jeg har fuld forståelse for at du ikke har tid til os herinde for tiden, og glæder mig bare over at du jo nok skal komme tilbage når du igen har tid.
Gode tanker herfra :-)