Fra BMI 33 til BMI 25 på kortest forsvarlige tid

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

Beregn dit BMI

Klik på knappen for at beregne dit BMI og få anbefalinger til supplerende målinger.

Store sorger...
MIN kære Mik ser ud til at være OK.
Jeg tør NÆSTEN tro på, at han er kommet over sin alvorlige skade uden de store men. Selvfølgelig skal vi jo være forsigtige de næste år.. (mener JEG på basis af min egen forvridningsskade. Det tager betydeligt længere tid at få styrken op i tidligere beskadliget væv.. og HELT densamme styrke kan man måske ikke opnå..)

Men to af de fire heste på gården er for nylig blevet aflivede.
Ingen tvivl om, at ALT var gjort for at prøve at redde de to dejlige heste.. Som ejer af et dyr har man en tung pligt - hvis dyret har et dårligt liv og flere dyrlæger melder klart ud: det bliver kun værre.. så skal man have rygrad nok til at få aflivet dyret.

En hest som er bange for at falde - fordi nervebanerne ikke virker.. en hest som bliver tiltagende slinger... Der findes kun EN anstændig beslutning.

Men hvor er det sørgeligt at måtte tage afsked med elskelige, søde, dejlige heste!

Det hjælper jo ikke at det ikke var MINE heste! De to havde jo været mine tro hjælpere de to dage per uge det er mit opgave at muge løsdriftsstalden og folden..
Altid på pletten!
(Selvfølgelig fordi jeg altid har hesteguffer i lommen... og har tilladelse af de andre heste ejere at give deres heste en lille godbid i ny oig næ).
Når jeg muger kommer da Mik også og tjekker op på hvad jeg har gang i.. Men så går han igen.

Nu er der kun Mik og hans Grandfætter tilbage på folden... åh suk!

Heldigvis kommer der en ny pensionær på lørdag! En vallak på vist nok 16 år - som stadig er frisk og legesyg.
Jeg håber sådan at Mik på 14 år kommer igang med at lege igen.
Og så håber jeg at magt kampen forløber uden alvorlige skader!

På sigt køber sikkert de to som har mistet sine heste hver sin ny hest..

Så her i løbet af efteråret bliver der hele tre omgange magtkamp på folden... med alt hvad det indebærer af risici for skader... JJeg håber og beder til, at der vil regne så lidt at folden ikke bliver smattet...

Ih hvor jeg savner de to guldklumpe! Selvfølgelig ved jeg at jeg bliver glad for de nye også. Jeg har ju indtil nu ikke set en eneste hest uden at føle : NØØRRJ hvor Er du bare SKØN!
Blot det er en hest - så elsker jeg den! (På sin vis død pinligt! Jeg er jo dog en gammel tante på snart 66 år!)

I går var det særligt slemt. Den ene guldklump havde fået fred i forgårs vha dyrlægens sprøjter og lå sådan lidt afsides under en presenning - med grotesk strittende ben.. og ventede på at Daka skulle komme og afhente den døde hest.

Ejeren kunne ikke være til stede.. og Daka, de er prof - man behøver ikke være til stede.
jeg var på gården - mucking time!

Kunne jo ikke andet end at græde som pisket når søde, elskelige afdøde Flutte på uværdig vis kom på sin sidste rejse..
Jag VED jo godt at det blot er det tomme skal der er tilbage..
Men FØJ hvad jeg savner de to!
Og er ked af at de havde så alvorlige men af skader at det eneste rigtige var at lade dem få fred.

Så foldede jeg presenningen sammen og lagde den væk.. Mugede og ryddede op. Så Fluttes ejer ikke skulle gøre det.
Stortudende.

Og nu tuder jeg igen.

Prisen for at knytte sig er - sorg og tårer når man mister...

Bagefter kom den dygtige C. - hun havde tilbudt at undervise/coache Mik og mig - JUBII! Hun er nemlig genial!
Sikken mine ben blev 5 cm længere!
Og Mik var bare SÅ dygtig!

Og så hyggede vi med lidt kaffe.. og snakkede om mulige nye heste...

I alt var det jo så alligevel en GOD DAG!
Ikke mindst for at en gammel kollega (I perioden 1981 - 1984) som har flyttet tilbage til disse nordlige kanter ringede.. Og vi skal på ekspedition til - La Glace!! WOW! Jeg glæder mig!

Og så glæder jeg mig til at gå den ny hest + rytter i møde og ride sammen med dem hjem til gården - og vise vej.
Snedigt at begge to får rigelig med motion så de ikke har så meget krudt når de skal sammenføres på folden!
Og så har de jo haft mulighed at se hinanden lidt an på turen hjem..

Mærkeligt nok har min vægt holdt sig helt stabil.. på trods af diverse ædeflip.. og på trods af at jeg ikke har bevæget mig så meget som jeg plejer... knæet = elefantbenet, maven og lungerne har drillet i omgange..
11 år26. september 2013 kl. 11:55
La Glace - glæder mig helt vildt!
La Glace - MUMS! Forventningens glæde er stor!
Torsdag skal lækkerierne afprøves...
Men der er jo nogle små udfordringer som skal løses først..

Jeg kan jo ikke så godt møde op i ridetøj. Det ville min tidligere kollega bestemt ikke sætte pris på.
Jeg kender jo hende godt!
Kiggede i klædeskabet... suuuk... ikke rigtig noget jeg synes jeg vil bruge!
Det er jo nok lidt mærkeligt...
Men jeg er jo heller ikke interesseret i "pænt tøj".. Siden jeg stod af The Rat Race og blev efterlønnere og efterfølgende pensionist har jeg jo heller ikke haft BRUG for "pænt tøj"!!

Hjemme bruger jeg helst jogging tøj eller pyjamas. Og i øvrigt er det ridetøj som gælder! ALLE dage.

Jeg gad ikke prøve tøjet - mangt og meget har sikkert "krybet" i klædeskabet (hehe). Og du GODESTE så STØVET tøjet var!
Det er jo nok fordi vi har haft diverse byggeprojekter herhjemme... Og klædeskabsdørene er sikkert ikke tætte nok..

Valgte så, at en pæn klassisk mørkeblå spadserdragt i STOR størrelse og en pæn let "frakke" i sort skulle til renseriet..

Og så må jeg tage bestik af sko-bestanden.. Muligvis burde jeg købe et par pæne slacks..? Som kunne bruges sammen med spadserdragtens blazer.. Fordi så kan jeg jo bruge sorte pæne jodpuhr støvle til.. Og slipper for strømpebukser og højhælede sko! YESS!

Øøh - måske har jeg stadig lidt make up gemt et eller andet sted? Og så må jeg igang med at få styr på mine nagle - UPS!
Og kigge efter hvilken silkebluse jeg skal vaske og stryge... Måske har jeg sågar sat de mest egnede på loftet..? Det mener jeg svagt at kunne huske...

Ved I hvad - jeg GLÆDER mig til at tage i byen klædt på i mit tidligere normale arbejdstøj!
At se ud lidt som jeg gjorde i gamle dage... Og jeg VED at folk opfører sig helt anderledes når jeg ser ud som en dame og ikke som en staldbums...

Lige så SKØNT som det har været at slippe for al ulejlighed med at se "korrekt" ud, hvilket jo var et "must" i mit arbejdsliv, lige så sjovt og hyggeligt bliver det at "trække i uniformen" igen!
For en kort bemærkning.

Vægten holder sig på samme niveau..
Jeg prøver at skrue op for motionen.
I går blev det ikke til noget som helst - måtte tage en dag på langs... Lørdagens eventyr medførte at "elefant-benet" kom tilbage. Sammen med knæsmerter.
Men i dag er benet næsten normalt.

HVORNÅR bliver jeg klogere?
Mik og jeg var ude for at rekognocere sidste torsdag.. finde ud af hvor lang tid det ville tage os at gå til mødestedet lørdag.
14.135 skridt (8,7 km) gik helt fint.
Men lørdagens 19.788 skridt (12,2 km) var for meget.. På trods af at jeg red ca. 6,5 km af distancen...

Mik og jeg var begge møre når vi kom hjem. Pyt med det! Det var en herlig tur!
Miks nye kammerat virker at være en super sød hest.
Ingen ballade umiddelbart.
Men jeg hører jo nok nærmere i dag om hvordan det er gået.
Det var bare så hyggeligt at tage afsted til fods, møde den anden ekvipage og så ride hjem i det flotte efterårsvejr!

Håber alt går vel på folden!
11 år30. september 2013 kl. 09:36
Det lyder super at du glæder...
Det lyder super at du glæder dig til at gøre noget ud af dit udseende. Ja, det kan være super behageligt at være 'staldbums', men der findes også fryd i så at kunne klæde sig ud i det fine tøj og vise man stadig kan være med hvad angår udseendet og at det er et privat valg ikke at gøre det til hverdag.
11 år30. september 2013 kl. 11:21
Hvor er det dejligt at det...
Hvor er det dejligt at det går så godt med Mik! Vi må bare krydse fingre for at han holder sig skadefri læææææænge nu -det har han fortjent, så meget som han har stået igennnem :)

Bare det var mig der skulle på La Glace -da jeg sidst var i KBH var jeg faktisk derhenne fordi jeg havde sådan lyst til varm chokolade og kage, men så var der lukket! Det var en kæmpe skuffelse. Det var en søndag, og jeg ved ikke om de normalt har lukket da, men øv altså. Så jeg håber du har mere held med dig på torsdag :)
11 år30. september 2013 kl. 12:18
Øh hvad sker her!
Mit svar forsvandt... TAK Kosesmølf - kedeligt at du måtte gå forgæves til La Glace! Men så har du da den nydelse til gode en anden gang!
Jeg tjekkede både på hjemmesiden og ved opringning til tlf svarer. De har holdt søndagslukket i sommerperioden frem til 22. september! HVEM havde da kunnet forestille sig det!?
Men La Glace har vel så stor fremgang at de kan tillade sig den slags... tænker jeg.

GODT jeg fik tjekket at de har åbent på torsdag.. Det havde jo været surt hvis vi to gamle pensionistdamer havde tullet derhen helt forgæves.. Især som den ene kommer "helt fra udlandet" hehe

SURT at mine "tøj" betragtelser forsvandt!

Jeg må jo konstatere, at det er på TIDE at muge ud i klædeskabene!
UBRUGELIGE ting fylder op. Tøj som jeg næppe får brug for.
Sandsynligheden for, at jeg atter begynder at suse rundt i spadserdragte til hverdag - den er jo meget lille. Så ingen grund at gemme FLERE spadserdragte i de forskellige størrelser.
Der må selekteres!
Til gengæld har jeg denne sommer helt overset, at jeg har flere rigtig fine toppe... eksklusive. Toppe jeg kan lide!
Fandt også en gammel favorit - stadig i fin stand - en sennepsgrøn-gul T-shirt i silke (som får mine øjne at se HELT grønne ud..i hh til de mange komplimenter jeg i sin tid har fået..)

Hvor MEGET "fint tøj" har en staldbums som mig egentlig brug for??? Gemmer et par kjole. Ikke at jeg forudser jeg skal til galla i lang kjole.. MEN hvis nu.. SURT at den antikke tynde halvlange jakke/frakke i uld er pist væk. Det var sådan et godt set.. sort lang kjole og den fine antikke "jakke".. Ruskindstøvlerne med skyhøje hæle og de sjove festsko gemmer jeg også.. De passer til den lange sorte kjole (som har et genialt snit - passer 38 - 46 ..)

Troede lige, at jeg slap for at købe bukser! Fandt et sort par størrelse 42 som jeg KAN skrue mig ned i. Men FØJ! De er simpelthen "ikke mig"! Dem giver jeg væk . BASTA.
Blev nemlig pludseligt fåfængelig!
MODEN lige nu er ikke til det snit de der afskyelige bukser har...

Gode nyheder fra folden! Der har ikke været det helt store ... Mik er blevet "pelset" på et halvmåne formet område på lænden .. rimelig stort område.. ser ud som et bid der har gledet langs huden og skrællet pelsen af.. bredeste sted er 3-4 cm og længden af "halvmånen" ca 20 cm... Men læsionen er tør og fin.. Pelsen vokser nok ud igen..

Feykir og Mik har sågar stået og gnubbet og soigneret hinanden.. så vi HÅBER det går godt!

I dag skal jeg til hospitalet med min datter.
Hun BURDE skifte hospital.
De har klokket i den noget så gevaldigt.
Og MULIGVIS r der TERM folk.
Og den slags skal man løbe skrigende bort fra. Hurtigst mulig. De kan nemlig være dødsensfarlige!
11 år1. oktober 2013 kl. 10:55
R.I.P. Erje Ayden..
Hjerteskærende men samtidlig GOD nyhed at min svoger endelig fik fred sidste nat.
Når døden kommer som en befrier - så må man glæde sig.
Det kan min søster ikke kapere. Endnu.
Og ØV hvor er det slemt at ikke kunne være der for hende!
Ikke engang hvis jeg ville have råd til at flyve til New York (og bo på hotel) så ville det kunne lade sig gøre at tage der hen.

Det er efter min mening halsløs gerning at rejse udenlands - langt bort fra det hospital som kender ens case - når man er syg.
Jeg kan jo heller ikke få forhåndsgodkendelse vedr. rejseforsikring. Endnu.
Frygter at tidspunktet hvornår jeg tidligst kan ansøge om forhåndsgodkendelse har rykket sig helt til sommeren 2015...
På grund af det "elefant ben" problem jeg havde denne sommer...

Jeg kan jo også dårligt rejse fra min syge datter. Og min syge hest. Som desværre ikke "gik igennem" mønstringen ved dyrlæge i går. Ikke at han er halt-halt... Men der var diverse som skulle "kiroprakteres" på plads.. Og højre bagben var ikke OK. det var stift..

MÅSKE kun fordi han atter havde varet oppe at toppes med en ny hest på folden torsdag morgen...?
Mik ser altså ret "mølædt" ud med alle de sår og skrammer han har fået.

Håhåjaja - det er blot at bevæbne sig med tålmodighed atter en gang.
5 dage ridefri pga sår i saddel lejet (og knogle ravagen på grund af spark).
Og så må vi se...

Dr. Dyr skal tilkaldes igen - hun vil prøve på blød ridebane hvorvidt en 2 mm sål på højre bagben vil kunne hjælpe Mik til at kunne fatte højre galop.. Hehehee - ikke at han har MINDSTE problem med nydelig kontra galop på højre volte! Tænk at han har så god balance at han det - på cirkelvolte!
Kryds galop har han aldrig dyrket - heldigvis!

Miks galop og trav er ikke så god som den var engang (når vi blev undervist af Anna Volovic). Men stadig meget pæn galop og trav for en islandsk hest!
Blød og behagelig galop - men KUN venstre galop....

Det er naturligt at der er ballade på folden... Kun en af hestene er "gammel i gårde".
Af de tre heste i flokken som var der når Mik flyttede derhen - er de to aflivede for nylig.
Og så er der kommet to helt nye ind i flokken så de atter er fire.

Den yngste er lige nu på sygefold på grund af spark skader.
Og Mik har som sagt ridefri på grund af spark skader...

Jeg håber de fire heste SNART har afklaret sin magtkamp og at en af dem "vinder" så overbevisende at der bliver fred på folden..
Indtil der atter kommer ny hest igen...

La Glace eventyret blev udsat to gange - så det er i morgen jeg skal til kage orgie!
Lege TURIST i smukke København..

Og køre ind med TÅG! Mere eksotisk kan det vel næppe blive!

Jeg var så afsindigt heldig at finde et par sorte ridebukser med høj talje til meget nedsat pris! Skal blot huske at sy dem op - så er jeg "fin" i morgen. Og så gemmer jeg dem til "fint brug"...

Prøvede spadser dragten. Den sad som den skulle - men ØV! Jeg VIL ikke gå i spadserdragt! Så nedredelen bliver skiftet ud med de ny ridebukser..
Vil heller ikke "gamble" med fodtøj - så jeg snupper mine pæneste sorte jodpuhr støvle... som er godt gået til.

Og så må I gerne krydse fingre for, at jeg IKKE for brug for mit "Flush It" kort!!!
Tager for sikkerheds skyld ble på og skiftetøj med.
Sådan er betingelserne for os med IBD som blot er under "semi kontrol".

Men PYT! Det må man tage med - og tage med godt humør!
11 år11. oktober 2013 kl. 14:37
Smukke ord - håber det trøster min søster
***post2***
11 år14. oktober 2013 kl. 10:34
Solakka det er godt du finder...
Solakka, det er godt du finder nyt mod og nyt drive til at ændre status quo. At blive konfronteret med vores dødelighed er noget af det der sætter vores problemer i perspektiv: vil vi virkelig leve med dem og aldrig nå at komme af med dem?
Det er hermed noteret at Sportskagen ikke er at foretrække når der er andre ukendte ting på hylden.
11 år14. oktober 2013 kl. 16:40
Ak ja - det er svært at komme tilbage til De Sunde Vaner!
Hvor blev kampgejsten af??
Håber at det at deltage i "Ugens taber" vil give lidt rygrad!

Vores alle "Sømand i knibe" havde sat ind et link på fjæsen.. gamle gode råd!
(et forældet link til dailyhiit.com er blevet fjernet)

Overcoming emotional eating... Men hvad gør man, når man som jeg trøstespiser nærmest hvad som helst???

Lås på køleskab og køkkenskabe - ville være GODT!

Eller jeg kunne forvirklige planen om "at tage mig sammen"!!!

Mit "gamle trick" - at skrue voldsomt op for motion - duer ikke rigtigt nu om stunder.
Ånden er villig - men kroppen er svag!

Dagens lille glædesdans over Silvers fremgang - det var godt! Og sjovt!
Men stakkels vores gamle kat! Hun flygtede op på første sal når jeg dundrede frem i jive og cha-cha-cha i stue etagen.

Helten i mit liv er kørt på indkøb... så der var kun katten til at bevidne mit udbrud af "Vild med Dans"!
det skal ikke være sidste gang!
meget sjovere at danse end at pligtskyldigst køre igennem gymnastik programmer..

I dag er en NY dag. En NY chance at komme nærmere det ønskede vægttab og det jeg ønsker aller mest: bedre kondi!

Så i dag skal jeg "op på hesten igen".
Både bogtavelig og i overført betydelse.

Lille Miks sår på ryggen er sikkert kommet så langt i at hele, at jeg kan sætte saddel på ryggen af ham.

I går måtte jeg trække stikket ur. Min krop SKREG på en hviledag. Mavsen drillede også hele dagen...

Men det var i går!
11 år19. oktober 2013 kl. 09:59
re: Ak ja - det er svært at komme tilbage til De Sunde Vaner!
Håber du får en rigtig dejlig dag, Solakka :-)
11 år19. oktober 2013 kl. 11:26

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...